Picasso: Festival Mondial HUNGART © LEGE ARTIS Felnőttképzési Intézmény E – /2014 A „rossz osztály” Iskolai mediációs eset bemutatása 2015 október
Egy társadalmat, egy közösséget, a benne élő embereket jól jellemez, hogy vitás kérdéseiket hogyan rendezik, milyen konfliktuskezelési eljárásokat alkalmaznak.
Rossz osztály – igazgatónő véleménye Alacsony tanulmányi átlag – utolsó előttiek az osztályok közötti versenyben Rendkívül sok hiányzás – sok igazolatlan Tanár-diák kapcsolat konfliktusos Magatartásukra nincs panasz, de órai aktivitásuk egyenlő a nullával Szülői értekezleten beszéltek a szülőkkel, ez sem hozott eredményt
Rossz osztály – diákok véleménye A tanároknak igazuk van DE: Nem kíváncsiak a véleményükre Nem motiválják őket Nem veszik észre, ha erőfeszítést tesznek Elkönyvelték őket „rossz osztálynak” és ebből nincs kiút A szülői értekezletre sem hívták meg őket, senki nem áll szóba velük
Mediációs ülés résztvevői Tanárok fizika, testnevelés, történelem Diákok A szubgroupok vezetői 3 lány és 2 fiú o.f. magyar
Az osztályfőnök olvasata Nem tartja súlyosnak a helyzetet Vannak tanárok, akik rossz, vannak akiknek jó a vélemény Tényleg sok a hiányzás Az osztály megosztott, vannak, akik tanulnak, és vannak, akik nem Ez nem egy „rossz” osztály
Magyar tanárnő olvasata Az a baj, hogy nem büntetik elég szigorúan a hiányzásokat A hiányzás vált modell értékűvé, az, hogy meg lehet úszni a dolgokat Az irodalomelmélet komoly szaktudomány, meg kell tanulni Az érettségi követelmények magasak, neki a magas követelmények szerint kell tanítani, és értékelni Természetesen én is más vagyok, mint egy másik osztályban
A fizika tanár olvasata 1 éve tanítja az osztályt Masszív ellenállást tapasztalt – nem tudta személyének vagy a tantárgyának szól-e A helyzet látszólag békés, mindenki szép csendben ül a helyén, csak nem lehet semmibe bevonni őket Volt olyan, hogy 5 tanulóval foglalkozott Kapcsolatukat békés egymás mellett élésként definiálja
A testnevelő tanár Csak a lányokat tanítja Első érzése, hogy az osztály nem különbözik más osztályoktól Önálló feladatot kaptak, de leültek, és semmit sem csináltak – hiányzik a kezdeményezés
A történelem tanárnő olvasata Szerencsétlenül alakult az osztály élete Sok tanár váltotta egymást, nem tudtak kötődni, nem alakult ki a biztonság, az állandóság érzete Év végén megkérdezték tőlem, hogy jövőre is én fogom-e tanítani őket A hiányzás szerinte is komoly probléma pl. nem lehet dolgozatot íratni, ha sok a hiányzó
A diákok olvasata Levél a tanárokhoz Szerintük inkább előre, a jövőre kell nézni Az osztály bemozdult, egy hete csak erről beszélgetnek Sok diák úgy érzi, annyira lemaradt, hogy nincs esélye bepótolni, már semmit sem veszíthet A tanárok csak azt mondják, ami a könyvben is benne van, könyvből otthon is tanulhatnak
A megtárgyalandó témák A hiányzások oka és kezelése Az osztály passzív ellenállásának oldása Az osztály megosztottságának kérdése Az önállóság, a felelősség kérdése – Mégis kinek az élete? A segítség kérdése – mi jelentene segítséget
Megoldási javaslatok A tanárok színesebben adják le az anyagot Dicsérjék a diákokat Legyenek kíváncsiak a diákok véleményére Legyenek türelmesebbek Fegyelmezzenek, de ne tiltsanak
Az iskolai mediáció hatása A gyerekek megtanulják: konfliktusaik agressziómentes kezelését indulataik szabályozását döntéseikért, tetteikért a felelősség vállalását érdekeik képviseletét konfliktusaik felvállalását kompromisszumkészséget másik fél meghallgatását demokrácia játékszabályait
Köszönjük figyelmüket, várjuk kérdéseiket! 1125 Budapest, Diós árok 32/b (1) m: (20)