A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, 2008. 06. 06 Dr Liskó Ilona OFI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

Táncsics Mihály Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium
Szakmatanulás érettségi után a Belvárosi Térségi Integrált Szakképző Központban (BeTISZK) 1073 Budapest Dohány utca 65.
ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
Foglalkoztatás, iskolázottság és képzettség
A Magyar Köztársaság kormánya. Folytatódnak a kormány oktatási esélyegyenlőségi programjai Arató Gergely államtitkár prezentációja Budapest, augusztus.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
TANULMÁNYOK FOLYTATÁSA KÜLFÖLDÖN. BEJELENTÉSI KÖTELEZETTSÉG AMENNYIBEN A TANULÓ MÉG NEM IRATKOZOTT BE MAGYAR ISKOLÁBA, A LAKÓHELY SZERINT ILLETÉKES ÖNKORMÁNYZAT.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
TOVÁBBTANULÁS 2012 Felvételi eljárás a középfokú intézményekbe a es tanévre.
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A szakképzés jövője - a jövő szakképzése
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
Az érettségit nem adó szakképzés válságtünetei
1/171/17 Nem csak átmeneti jelenség. A szakképzés csökkenő hozamának okai Magyarországon november 3. Kézdi Gábor Közép-európai Egyetem (CEU) és MTA.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
A Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola szempontjából
A KISKŐRÖSI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS ÓVODÁJA, ÁLTALÁNOS ISKOLÁJA, KÖZÉPISKOLÁJA, SZAKISKOLÁJA ÉS KOLLÉGIUMA Kiskőrös.
PÁLYAVÁLASZTÁS.
Patrónus program és ezzel együtt az IPR bevezetése 2007/ 2008-as tanévtől a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esélyenlőségének biztosítása céljából.
Felvételi pontok számítása alapképzésre, illetve egységes, osztatlan képzésre A felvételi összpontszámot, vagyis a rangsorolás alapjául szolgáló eredményt.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Középfokú beiskolázás
Példa egy ppt prezentációhoz
Tájékoztató 10. osztályosoknak
Horváth Zsuzsanna – Ütőné Visi Judit Az OKKR bevezetésének feltételei és szabályozási környezete a közoktatás nézőpontjából Javaslatok az Országos képesítési.
A felmérés időpontja: május 28.. MÉRT TERÜLETEK:  matematikai eszköztudás  szövegértési képességek  háttérkérdőív kitöltése (szülők, tanulók)
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
Új esély: szak- és felnőttképzés a határ mentén Aktuális szakképzés - szervezési feladatok a törvényi változások és a TÁMOP3.2.2 kapcsán Környei László.
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Az Új Széchenyi Terv - keretében kiírt TÁMOP -_3.3.10/A-12 kódszámú, A hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikerességének elősegítése a Lévay József református.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
Hátrányos helyzetűek reintegrációja KOMPONENS C. A szakiskolák helyzetének alapvető problémái I. a gazdaság igényei korlátozottan jutnak érvényre és a.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Hiányszakmákat tanuló végzős szakiskolások Mártonfi György Budapest november 5.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
Középiskolai továbbtanulás 2016/17
PÉCSI KERESKEDELMI, IDEGENFORGALMI ÉS VENDÉGLÁTÓIPARI SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS SZAKISKOLA.
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
DARUS a gyermekekért.
Rettegi Attila február 14.
A szakiskola jelene és jövője
PÁLYAVÁLASZTÁSI TÁJÉKOZTATÓ 2014/2O15. tanév
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Móricz Zsigmond Gimnázium, Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium
Cél: szövegértés fejlesztése – tanulás segítése
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
Pályaválasztási szülői értekezlet
A szakiskolai oktatás kiterjesztésének hatása
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Az érettségit nem adó szakképzés válságtünetei
a középfokú iskolai felvételi eljárás rendje
A szakképesítés megszerzésének lehetősége
Készítette: Werb Józsefné Regionális konferencia: KECSKEMÉT Külföldi tanulmányút: Mérés-értékelés fejlesztési terület NORVÉGIA OSLO október 14 -
Varga Júlia MTA KRTK KTI
A gimnázium ÉV VÉGI STATISZTIKÁJA
PÁLYAVÁLASZTÁS? SZAKMAVÁLASZTÁS?
Köszöntjük intézményünkben!
Pályaválasztási szülői értekezlet
Általános iskolások pályaválasztása 2014
Előadás másolata:

A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI

Vázlat A szakiskolai képzés presztízse A presztízsvesztés okai Kimeneti perspektívák Továbbtanulási esélyek Forrás: Országos statisztikai adatok ig folytatott szociológiai kutatások, OI, FKI, OFI

Továbbtanulási arányok Forrás: OM Statisztikai tájékoztatók

A tanulói összetétel a szülők iskolázottsága szerint Forrás: végzős középiskolások, Liskó, OI, 2003 szülők iskolázottsága képzési forma összesen szerkezetváltó gimn hagyományos gimn szakközépszakmunkás csak 8 ált 1,7%2,8%8,5%3,3% legalább szakmunkás 6,8%10,5%28,7%47,1%25,5% legalább érettségi30,4%37,2%48,9%35,7%42,0% legalább felsőfok24,6%21,2%13,1%7,0%15,0% mindkettő felsőfok 38,2%29,4%6,5%1,7%14,1% összesen100,0% N

A tanulói összetétel változása Forrás: OM statisztikai tájékoztatók 1990/ /2000, OM Oktatás-Statisztikai Évkönyv 2001/ /2004.

A tanulói összetétel változása Forrás: OM Oktatás-Statisztikai Évkönyv 2001/ /2004.

A szakiskolai tanulók összetételének romlása a szakmai tanárok szerint OI, 2002, 10. osztályosok (212 iskola)

A szakiskolai képzés presztízse  Egyre kevesebben választják ezt a képzési formát  Növekszik a szociálisan hátrányos helyzetűek aránya  Növekszik a tanulási és beilleszkedési problémákkal küszködők aránya  Sokasodnak az oktatási és nevelési problémák az iskolákban  A presztízs-vesztés és a tanulói összetétel szoros kapcsolata (szegregáció középfokon)

A presztízsvesztés okai A gazdaság munkaerőigényének átalakulása (ipar és mezőgazdaság helyett szolgáltatás) A szakmák bemeneti követelményeinek átalakulása (növekvő bemeneti követelmények) Oktatási expanzió (az érettségit adó képzés arányának növelése) A szakiskolákból kilépők perspektívái

Foglalkozás egy évvel a középiskola elvégzése után Forrás: végzős tanulók, Liskó, OI, 2003 képzési forma tanuldolgozikmunkanélküliegyébN szerkezetvált ó gimn 97,1%2,9%35 hagyományo s gimn 88,9%4,9%1,2%4,9%81 szakközép66,4%14,6%10,9%8,0%137 szakmunkás35,4% 19,5%9,8%82 összesen67,5%15,8%9,6%7,2335

Kereseti arányok Forrás: A MAGYARORSZÁGI MUNKAERŐPIAC 2004, Foglalkozási Hivatal

Továbbtanulási ambíciók Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Középiskola utáni foglalkozás Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Középiskola utáni továbbtanulás Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Kimeneti perspektívák  Korlátozott elhelyezkedési esélyek  Bizonytalan foglalkoztatottság  Alacsony bérek  A szakiskolai bizonyítvány nem nyújt kedvező foglalkoztatási perspektívát  Növekvő továbbtanulási ambíciók  Többféle szakma megtanulása  A továbbtanulás esélye

Középiskola:A szakelméleti képzés értékelése Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Középiskola:A szakmai gyakorlati képzés értékelése Forrás: Végzős középiskolások, 2003

A kompetencia mérés eredményei 2006 Forrás: Kompetencia mérés, Kertesi, SULINOVA, 2006 tesztekKépzési formaátlagszórásN Olvasás- szövegértés gimnázium565,381, szakközépiskola496,476, szakiskola398,973,09661 Matematika-logika gimnázium556,897, szakközépiskola493,380, szakiskola408,168,69661

Milyen nyelvet tanult Forrás: Végzős középiskolások, 2003

A nyelvoktatás eredménye Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Számítógép használat Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Internet használat Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Az informatikai oktatás eredménye Forrás: Végzős középiskolások, 2003

Hogyan döntene újra Forrás: Végzős középiskolások, 2003

A szakiskolai tanulók továbbtanulási esélye  Viszonylag elégedettek a szakmai képzéssel  Alacsony az általános képzés hatékonysága  Alacsony a nyelvoktatás hatékonysága  Alacsony az informatikai oktatás hatékonysága  Az általános készségfejlesztés alacsony hatásfoka

Az érettségi megszerzésének lehetőségei Szakmatanulás előtt Folyamatos általános képzés A szakmaválasztás halasztása (18 év) Bőséges szakmakínálat (OKJ bármelyik szakmája) Rövidebb tanulmányi idő (14 év alatt akár FSZ) Egyértelmű bemeneti szabályozás Előnyösebb helyzetűekre jellemző Szakmatanulás után Megszakított általános képzés Korai szakmaválasztás (14 év) Korlátozott szakmakínálat (legfeljebb szakiskolai szakma) Hosszabb tanulmányi idő (15 év alatt max. szakiskola és érettségi) Bizonytalan (intézmény függő) bemeneti szabályozás Hátrányos helyzetűekre jellemző

Javaslatok A szakiskola utáni érettségi = kompenzációs továbbtanulási forma, hátrányokkal jár A továbbtanulási esélyek növelésének feltételei Támogató jogszabályok Anyagi támogatás (ösztöndíjak) Iskolai felkészítés (készségfejlesztés)