A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
Vázlat A szakiskolai képzés presztízse A presztízsvesztés okai Kimeneti perspektívák Továbbtanulási esélyek Forrás: Országos statisztikai adatok ig folytatott szociológiai kutatások, OI, FKI, OFI
Továbbtanulási arányok Forrás: OM Statisztikai tájékoztatók
A tanulói összetétel a szülők iskolázottsága szerint Forrás: végzős középiskolások, Liskó, OI, 2003 szülők iskolázottsága képzési forma összesen szerkezetváltó gimn hagyományos gimn szakközépszakmunkás csak 8 ált 1,7%2,8%8,5%3,3% legalább szakmunkás 6,8%10,5%28,7%47,1%25,5% legalább érettségi30,4%37,2%48,9%35,7%42,0% legalább felsőfok24,6%21,2%13,1%7,0%15,0% mindkettő felsőfok 38,2%29,4%6,5%1,7%14,1% összesen100,0% N
A tanulói összetétel változása Forrás: OM statisztikai tájékoztatók 1990/ /2000, OM Oktatás-Statisztikai Évkönyv 2001/ /2004.
A tanulói összetétel változása Forrás: OM Oktatás-Statisztikai Évkönyv 2001/ /2004.
A szakiskolai tanulók összetételének romlása a szakmai tanárok szerint OI, 2002, 10. osztályosok (212 iskola)
A szakiskolai képzés presztízse Egyre kevesebben választják ezt a képzési formát Növekszik a szociálisan hátrányos helyzetűek aránya Növekszik a tanulási és beilleszkedési problémákkal küszködők aránya Sokasodnak az oktatási és nevelési problémák az iskolákban A presztízs-vesztés és a tanulói összetétel szoros kapcsolata (szegregáció középfokon)
A presztízsvesztés okai A gazdaság munkaerőigényének átalakulása (ipar és mezőgazdaság helyett szolgáltatás) A szakmák bemeneti követelményeinek átalakulása (növekvő bemeneti követelmények) Oktatási expanzió (az érettségit adó képzés arányának növelése) A szakiskolákból kilépők perspektívái
Foglalkozás egy évvel a középiskola elvégzése után Forrás: végzős tanulók, Liskó, OI, 2003 képzési forma tanuldolgozikmunkanélküliegyébN szerkezetvált ó gimn 97,1%2,9%35 hagyományo s gimn 88,9%4,9%1,2%4,9%81 szakközép66,4%14,6%10,9%8,0%137 szakmunkás35,4% 19,5%9,8%82 összesen67,5%15,8%9,6%7,2335
Kereseti arányok Forrás: A MAGYARORSZÁGI MUNKAERŐPIAC 2004, Foglalkozási Hivatal
Továbbtanulási ambíciók Forrás: Végzős középiskolások, 2003
Középiskola utáni foglalkozás Forrás: Végzős középiskolások, 2003
Középiskola utáni továbbtanulás Forrás: Végzős középiskolások, 2003
Kimeneti perspektívák Korlátozott elhelyezkedési esélyek Bizonytalan foglalkoztatottság Alacsony bérek A szakiskolai bizonyítvány nem nyújt kedvező foglalkoztatási perspektívát Növekvő továbbtanulási ambíciók Többféle szakma megtanulása A továbbtanulás esélye
Középiskola:A szakelméleti képzés értékelése Forrás: Végzős középiskolások, 2003
Középiskola:A szakmai gyakorlati képzés értékelése Forrás: Végzős középiskolások, 2003
A kompetencia mérés eredményei 2006 Forrás: Kompetencia mérés, Kertesi, SULINOVA, 2006 tesztekKépzési formaátlagszórásN Olvasás- szövegértés gimnázium565,381, szakközépiskola496,476, szakiskola398,973,09661 Matematika-logika gimnázium556,897, szakközépiskola493,380, szakiskola408,168,69661
Milyen nyelvet tanult Forrás: Végzős középiskolások, 2003
A nyelvoktatás eredménye Forrás: Végzős középiskolások, 2003
Számítógép használat Forrás: Végzős középiskolások, 2003
Internet használat Forrás: Végzős középiskolások, 2003
Az informatikai oktatás eredménye Forrás: Végzős középiskolások, 2003
Hogyan döntene újra Forrás: Végzős középiskolások, 2003
A szakiskolai tanulók továbbtanulási esélye Viszonylag elégedettek a szakmai képzéssel Alacsony az általános képzés hatékonysága Alacsony a nyelvoktatás hatékonysága Alacsony az informatikai oktatás hatékonysága Az általános készségfejlesztés alacsony hatásfoka
Az érettségi megszerzésének lehetőségei Szakmatanulás előtt Folyamatos általános képzés A szakmaválasztás halasztása (18 év) Bőséges szakmakínálat (OKJ bármelyik szakmája) Rövidebb tanulmányi idő (14 év alatt akár FSZ) Egyértelmű bemeneti szabályozás Előnyösebb helyzetűekre jellemző Szakmatanulás után Megszakított általános képzés Korai szakmaválasztás (14 év) Korlátozott szakmakínálat (legfeljebb szakiskolai szakma) Hosszabb tanulmányi idő (15 év alatt max. szakiskola és érettségi) Bizonytalan (intézmény függő) bemeneti szabályozás Hátrányos helyzetűekre jellemző
Javaslatok A szakiskola utáni érettségi = kompenzációs továbbtanulási forma, hátrányokkal jár A továbbtanulási esélyek növelésének feltételei Támogató jogszabályok Anyagi támogatás (ösztöndíjak) Iskolai felkészítés (készségfejlesztés)