Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban
Egészségügyünk az uniós országjelentések alapján Epidemiológia: várható élettartam, egészségben töltött életévek Gazdasági megállapítások: kórházközpontú egészségügy Elakadt népegészségügyi program lakosra jutó háziorvosok száma EU: 102 Mo.:63 Alapellátás/összes egészségügyi kiadás Mo 8%, EU 20% Egészségügyi kiadások EU GDP 7,7% Mo 4,7% Bérek EU átlagának 10-15% /országátlag 56% Migráció: orvos – Magyarországról
A reform eredményei Epidemiológia: az egészségügyi mutatók várható romlás Szerkezetátalakítás: hozzáférhetőség romlása Népegészségügyi program csak marketingeszközként létezik Alapellátás és járóbeteg-ellátás fejlesztésének elmaradása Egészségügyi kiadások további csökkentése Reálkeresetek csökkenése, gyorsuló migráció Eu fogyasztói index 1 év alatt 14. helyről a 24. helyre „többen, jobban, tovább” = vízió mint délibáb
Lehetséges utak
Program víziója Az egészség mindenkié Szolidaritás, egyenlő hozzáférés, méltányosság elve mindenkire vonatkozó elve megkérdőjelezhetetlen Célja: a polgárok átlagéletkora javuljon, az ellátás színvonala nőjön, az ellátottak és az egészségügyi munkavállalók elégedettsége növekedjen, alakuljon ki ésszerű gazdálkodó rendszer
Alapelvek Egészségügyi ellátás állami feladat Szolidaritás elve ne sérüljön Egyéni felelősségvállalás erősítése (Legolcsóbb gyógyítás az egészségmegőrzés) Teljes társadalmi lefedettség és társadalmi szinten történő finanszírozás Rendszer szereplőinek (orvos-beteg) érdekeinek összehangolása Egészségi állapot egyenlőtlenségeinek csökkentése
Valóságos egészségügyi reform: a rendszer hatékonyságának javítása Technikai hatékonyság: szükséges ellátás volumenéhez igazodó intézményi struktúra kialakítása. A rendelkezésre álló eszközök jobb kihasználása szükséges (egy esetre jutó tőkeköltség csökkenjen). Költséghatékony terápiák alkalmazása: a betegek a számukra adekvát progresszivitási szinten kapják meg a szükséges ellátást. Gyógyszerfelírási-, gyógyszer-rendelési gyakorlat racionalizálása. Országosan egységes terápiás irányelvek és gyakorlat meghatározása. Allokatív hatékonyság: erőforrás elosztás a különböző egészségi problémák között optimális legyen
Szolgáltató szféra átalakítása A háziorvosi és járóbeteg-ellátás, házi ápolás szerepének és kompetenciájának növelése Intézményi struktúra valós igényekhez és a hatékony betegellátás igényeihez történő átalakítása Technológia-értékelés és a minőségbiztosítás szerepének növelése (az egészségügyi ellátás kimenetére/eredményére irányuló szabályozás erősítése)
A finanszírozás átalakítása Nemzeti kockázatközösség, egybiztosítós modell, valós biztosítói szerep. Teljesítmény-finanszírozási módszerek átalakítása: a szolgáltatásokat valós értékükön finanszírozza, szolgáltatásokra vonatkozó szakmai protokollok létrehozása, tényleges ellenőrzés megteremtése. Egészségügyi dolgozók jövedelmi viszonyainak rendezésével kívánjuk a hálapénz rendszerét megszűntetni. A fejlesztések hatékony finanszírozásának kialakítása (az amortizáció érvényesítése a szolgáltatói díjakban)
Sürgősségi betegellátás Mentőszolgálat fejlesztése és stabil működéséhez szükséges források biztosítása Az ország bármely pontja mentővel 15 perc alatt elérhető legyen Sürgősségi betegellátó osztályok fejlesztése, rendszerszerű kiépítése
Népegészségügyi program Kapcsolódás az 1994-ben elfogadott Nemzeti Környezet-egészségügyi Akcióprogramhoz (NEKAP) 1998-ban megfogalmazott program aktualizálása és megvalósítása A megvalósításhoz szükséges struktúra és finanszírozás megteremtése és végrehajtásának monitorozása
Humánpolitika Szellemi tőke itthon tartása A magas színvonalú orvosképzés és orvos továbbképzés megőrzése Egészségügyi életpálya modell (orvosok, ápolók, szakszemélyzet számára) Egészségügyi dolgozók társadalmi presztízsének helyreállítása
A formálódó új szemlélet „Az EU jövőbeli gazdasági növekedése és fenntartható fejlődése az egészségügyi befektetésektől függ. Az egészség egy versenyképes gazdaság produktív tényezőjét képezi.” Markos Kyprianou Az Európai Unió egészségügyi és fogyasztóvédelmi főbiztosa