Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Advertisements

Egészségvédelem Egészség, vagy használható állapot, együttélés a természettel, vagy önérdekű pusztítás? Veled Európa, de nélküled EU!
Egészségügyi finanszírozás
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Közegészség.
Dr. Kincses Gyula szept. 1/16 A Nemzeti Rákellenes Program összefoglalása Dr. Kincses Gyula.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Minőség az egészségügyben Szubjektív fogalom (nézőpont kérdése) Különböző emberek (betegek), különböző fogalmak (kifizetem!) Szituáció függő:  Mi az igény?
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
A gazdasági fejlettség mutatói
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Pest Megyei Orvosnapok 2006 Hogyan lássam el a beteget? Járó-, vagy fekvőbetegként? Dr. Domján Gyula.
Ambrovics Andrea KEOP IH vezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Egészségpolitika.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az egészségügy ma és a távlatok
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
Informatikai Vállalkozások Szövetsége E-egészség munkacsoport Lukács Lajos Egészségügyi Infrastruktúra Bevezető gondolatok „
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
A nem OEP finanszírozott bevételek szervezési rendje és megfelelősége a törvényi előírásoknak Béres György gazdasági igazgató Vezérigazgató Találkozót.
EGÉSZSÉGÜGY-EGÉSZSÉGIPAR TÉNYEK ÉS TERVEK DR. RÁCZ JENŐ BUDAPEST, 2OO3.O5.29.
Javaslat az egészségügyi ágazat szektor-semleges adatgyűjtési rendszerének megújítása Dr. Kincses Gyula.
1/19 Az egészségügyről másként: az egészségügy hatása a gazdaságra, versenyképességre Dr. Kincses Gyula Főigazgató január.
Javaslat az ágazati információ-politika átalakítására Dr. Kincses Gyula mb. főigazgató MEDINFO.
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
TRANZITOLÓGIA V. ELŐADÁS
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
A Magyar Köztársaság kormánya. Egyes egészségügyi tárgyú kormányrendeletek módosításról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
A SÜRGŐSSÉGI ELLÁTÁS RENDSZERÉNEK KIALAKITÁSA DR. RÁCZ JENŐ BUDAPEST 2OO4. ÁPRILIS O1.
A hippokratészi eskü értelmezése
A szakképzés helyzete Magyarországon
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
A mentés története, a sürgősségi ellátás felépítése, veszélyhelyzetek felismerése Előadó: Botlik Tibor A mentés története, a sürgősségi ellátás felépítése,
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Hibák és tévedések a forrásteremtésben A szűkösség anatómiája A Magyar Kórházszövetség XVII. Kongresszusa Debrecen Dr. Szepesi András.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar Kórházszövetség XXVII.
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
Merre tovább…? Dr. Horváth Ágnes államtitkár november 15.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi fejlesztési lehetőségek Gál Ilona közgazdasági szakállamtitkár Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi.
Szükségletek és igények lehetséges értelmezése … Nemzeti Drogmegelőzési Intézet és az Országos Addiktológiai Intézet „Határ – Helyzetek” Konferencia Budapest,
Dr. Stubnya Gusztáv. Egészségpolitika Az egészségpolitika azon szabályok és szervezett cselekedetek összessége, amelyek az egészség (gyógyításon kívüli)
Régi és új feladatok új megközelítésben, márciustól működik az OGYÉI Dr Pozsgay Csilla Főigazgató Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet.
5. Országos IC/BPS betegtalálkozó
Migráció, bérek és a humán erőforrás helyzete az egészségügyben. DR
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Javaslat a konszenzust igénylő alapkérdésekre
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kórházátalakítási pályázat
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Szerzői jogi reform az Európai Unióban
Előadás másolata:

Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban

Egészségügyünk az uniós országjelentések alapján Epidemiológia: várható élettartam, egészségben töltött életévek Gazdasági megállapítások: kórházközpontú egészségügy Elakadt népegészségügyi program lakosra jutó háziorvosok száma EU: 102 Mo.:63 Alapellátás/összes egészségügyi kiadás Mo 8%, EU 20% Egészségügyi kiadások EU GDP 7,7% Mo 4,7% Bérek EU átlagának 10-15% /országátlag 56% Migráció: orvos – Magyarországról

A reform eredményei Epidemiológia: az egészségügyi mutatók várható romlás Szerkezetátalakítás: hozzáférhetőség romlása Népegészségügyi program csak marketingeszközként létezik Alapellátás és járóbeteg-ellátás fejlesztésének elmaradása Egészségügyi kiadások további csökkentése Reálkeresetek csökkenése, gyorsuló migráció Eu fogyasztói index 1 év alatt 14. helyről a 24. helyre „többen, jobban, tovább” = vízió mint délibáb

Lehetséges utak

Program víziója Az egészség mindenkié Szolidaritás, egyenlő hozzáférés, méltányosság elve mindenkire vonatkozó elve megkérdőjelezhetetlen Célja: a polgárok átlagéletkora javuljon, az ellátás színvonala nőjön, az ellátottak és az egészségügyi munkavállalók elégedettsége növekedjen, alakuljon ki ésszerű gazdálkodó rendszer

Alapelvek Egészségügyi ellátás állami feladat Szolidaritás elve ne sérüljön Egyéni felelősségvállalás erősítése (Legolcsóbb gyógyítás az egészségmegőrzés) Teljes társadalmi lefedettség és társadalmi szinten történő finanszírozás Rendszer szereplőinek (orvos-beteg) érdekeinek összehangolása Egészségi állapot egyenlőtlenségeinek csökkentése

Valóságos egészségügyi reform: a rendszer hatékonyságának javítása Technikai hatékonyság: szükséges ellátás volumenéhez igazodó intézményi struktúra kialakítása. A rendelkezésre álló eszközök jobb kihasználása szükséges (egy esetre jutó tőkeköltség csökkenjen). Költséghatékony terápiák alkalmazása: a betegek a számukra adekvát progresszivitási szinten kapják meg a szükséges ellátást. Gyógyszerfelírási-, gyógyszer-rendelési gyakorlat racionalizálása. Országosan egységes terápiás irányelvek és gyakorlat meghatározása. Allokatív hatékonyság: erőforrás elosztás a különböző egészségi problémák között optimális legyen

Szolgáltató szféra átalakítása A háziorvosi és járóbeteg-ellátás, házi ápolás szerepének és kompetenciájának növelése Intézményi struktúra valós igényekhez és a hatékony betegellátás igényeihez történő átalakítása Technológia-értékelés és a minőségbiztosítás szerepének növelése (az egészségügyi ellátás kimenetére/eredményére irányuló szabályozás erősítése)

A finanszírozás átalakítása Nemzeti kockázatközösség, egybiztosítós modell, valós biztosítói szerep. Teljesítmény-finanszírozási módszerek átalakítása: a szolgáltatásokat valós értékükön finanszírozza, szolgáltatásokra vonatkozó szakmai protokollok létrehozása, tényleges ellenőrzés megteremtése. Egészségügyi dolgozók jövedelmi viszonyainak rendezésével kívánjuk a hálapénz rendszerét megszűntetni. A fejlesztések hatékony finanszírozásának kialakítása (az amortizáció érvényesítése a szolgáltatói díjakban)

Sürgősségi betegellátás Mentőszolgálat fejlesztése és stabil működéséhez szükséges források biztosítása Az ország bármely pontja mentővel 15 perc alatt elérhető legyen Sürgősségi betegellátó osztályok fejlesztése, rendszerszerű kiépítése

Népegészségügyi program Kapcsolódás az 1994-ben elfogadott Nemzeti Környezet-egészségügyi Akcióprogramhoz (NEKAP) 1998-ban megfogalmazott program aktualizálása és megvalósítása A megvalósításhoz szükséges struktúra és finanszírozás megteremtése és végrehajtásának monitorozása

Humánpolitika Szellemi tőke itthon tartása A magas színvonalú orvosképzés és orvos továbbképzés megőrzése Egészségügyi életpálya modell (orvosok, ápolók, szakszemélyzet számára) Egészségügyi dolgozók társadalmi presztízsének helyreállítása

A formálódó új szemlélet „Az EU jövőbeli gazdasági növekedése és fenntartható fejlődése az egészségügyi befektetésektől függ. Az egészség egy versenyképes gazdaság produktív tényezőjét képezi.” Markos Kyprianou Az Európai Unió egészségügyi és fogyasztóvédelmi főbiztosa