Városi közforgalmú közlekedés tervezése
Hálózat Az öt szakasz közötti összefüggések Területfelhasználási jellemzők – Lehetőségek a tk. szempontjából Végállomás, fordulóhely, (jármű tárolás), megállők Pálya, infrastruktúra, forgalomtechnika -Utazási igények, keltés -Felmérés, célforgalom, mintanagyság, időbeni ingadozás
Hálózattervezés alapkérdése Vonalak Kevés, jól kihasznált, nagy járatsűrűség, több átszállás Sok, gyengébben kihasznált, kis járatsűrűség, kevés átszállás Gazdasági korlátok Vonaltípusok
Módszertan Optimalizálási modell nem ismeretes Változatok összehasonlító értékelése (menetrend is szükséges) – Két szempont: szolgáltatási színvonal. Költség Szolgáltatási színvonal: eljutási idő, képzett eljutási idő, ellátottsági és kiszolgálási paraméterek
Fedettségi ábra 1
Fedettségi ábra 2
Fedettségi ábra 3
Eljutási idő számítása
Üzemviteli költség becslése a tervváltozatra
Kínálat visszahatása a keresletre Kereslet színvonal rugalmassága Kereslet árrugalmassága
Menetrend Ütemes menetrend – Előnyök – Integrált ütemes menetrend Nehézségek – Fordulóidő – Átszállási csatlakozások két irányban – Ölelkező vonalak ütemideje és fordulóideje
Követési időköz politikák „Policy headway” Csúcskeresztmetszeten azonos kihasználás Egyes járatok max. terheltségű pontjain azonos kihasználás
Járat-járműforduló A B C Idő
Járműforduló-szolgálat F1 F2 Idő SZ1 SZ2 SZ3
Szolgálat-beosztási keret HKSzCsPSzoV JM1SZ1 SZ2 JM2SZ2 SZ1 SZ3 JM3SZ3 SZ1SZ3SZ2 JM4SZ3SZ2SZ3 SZ1
Fordával szembeni követelmények Forgalmi követelmények – Biztosítsa a menetrend végrehajtását – Típuskövetelményeknek való megfelelés Egy típus, szigorú típuskövetelmény, megengedő típuskövetelmény – Visszatérés – Legyen kedvező a személyzeti forduló szempontjából – Forgalomirányítás szempontjai
Műszaki követelmények – Tankolás, műszaki ellátás Gazdasági követelmények –minimális költség – Minimális jármű szükséglet – Minimális futásteljesítmény (ki- és beállás, átállások) – Minimális személyzeti költség (munkaidő)
Tervezést befolyásoló tényezők A lehetséges fordákat a járatok térbeli és időbeli fekvése határozza meg A forda járatkapcsolást valósít meg A járatkapcsolás feltételei (időbeli, térbeli és típus szerinti) Átállás kérdése Egy telephely-több telephely Egy típus-több típus
A személyzeti forduló szempontjainak való megfelelőség – Vezetési szünet 4,5 óra vezetés után 45 perc, vagy először 30, majd 15 perc két részletben – Munkaközi szünet: Hat munkaóra után 20 perc, ezután minden újabb 3 óra után újabb 20 perc – Vezetési idő maximum 9 óra – Maximális munkaidő 13 óra – Minimális munkaidő (4 órát mindenképpen fizetni kell) – Osztott szolgálat Közlekedési jelzések problémája
Közlekedési jelzések kérdése
Excel példa
Beosztási keret Egy időszakra szól Korlátozó feltételek – Havi munkaidő keret – A járművezetők egyenletes foglakoztatása – Szabadnapokra vonatkozó előírások A vezénylés alapja Hosszú időre is elkészíthető előre
Két tervezési megközelítés Szekvenciális eljárás Személyz eti fordulók Menetren- di járatok Jármű- forduló tervezés Személyze ti forduló tervezés Járműfor- dulók Jármű- foglal- koztatási szempon- tok Munka- ügyi előírások
Menetrendi járatok Járműfoglal- koztatási szempontok Munkaügyi előírások Jármű fordulók Személyzeti fordulók Integrált tervezés
Összefüggés a menetrenddel „Fordafüggő” járatok – Mellékirányban visszatérő járatok – Beérkező járattól függő indulási időpont – Jármű átállítás járatként – Pihenőidő által meghatározott indulási időpont Menetrend módosítás – időablak Menetrend meghatározás párhuzamosan a fordatervezéssel
Járatkapcsolás két módja Kizárólag érkező és induló járatok összehasonlításával É I
Fordák fokozatos feltöltése F1F2 F3
Modellezés Kapcsolati háló (connection network)
j1j1 j2j2 j3j3 j4j4 j5j5 j6j6 j7j7 j81j81 j9j9
Csomópontot a járatok képezik j1j2j3 j4 j5j6 j7j8j9
Tér-idő hálózat (time-space network) A B C Idő
A B C
A B C T
A B C T1 T2 Több telephely
Operációkutatási eszközök Hozzárendelési modell Hálózati folyam probléma Halmaz felbontás (particionálás) Halmaz lefedés Szétválasztás és korlátozás Heurisztikus elemekkel kombinálva