Személyes információszervezés a gyakorlatban JÁVORKA BRIGITTA ORSZÁGOS SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁR – KÖNYVTÁRI INTÉZET.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Modern múzeum = modern könyvtár? május 14. Dr. Bereczki Ibolya Szabadtéri Néprajzi Múzeum
Advertisements

2006. szeptember 20. Vámospércs "Új szolgáltatások a könyvtárban az Internetre építve" Moldován István OSZK MEK osztály
ECDL – Az elmúlt 15 év Várallyai László.
Városi Archívum - könyvtáros szemmel – Magyar Könyvtárosok Egyesülete Helyismereti Könyvtárosok Szervezetének XVIII. Országos Tanácskozása Gödöllő 2011.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
INFORMATION DISCLOSURE avagy a digitális inkontinencia
Drótos László Országos Széchényi Könyvtár Magyar Elektronikus Könyvtár Osztály.
Internetes attitűdváltozások a felsőoktatási hallgatók körében 2002–2007 Dr. Vig Zoltán augusztus 26.
Az információ feldolgozása: tudományos munka készítése
Kórházi könyvtárak MOKSZ elnökségi értekezlet Budapest, szeptember 19. dr. Kührner Éva PhD.
Zenei könyvtári képzés Magyarországon Múlt és jelen.
A könyvtár mint a felnőtt képzés helyszíne Tapasztalatok a Gödöllői Városi Könyvtár és Információs Központban.
Dr. Élő Gábor július 9. MKE HKSZ 15. Országos Konferenciája
Egy-egy ország leggazdagabb könyvtári gyűjteményei a nemzeti könyvtárak.nemzeti könyvtárak A világon kb. 160 nemzeti könyvtár van. Az adott ország publikációinak.
OFIK Országos Felsőoktatási Információs Központ Educatio Társadalmi Szolgáltató Kht. Kerekes Gábor 2007, Budapest.
A természettudományok helye a közoktatásban Szabó Gábor egyetemi tanár, Szegedi Tudományegyetem & ELFT főtitkár.
Stratégiai tervezés.
Informatika.
A jövő könyvtára, a könyvtárak jövője MA Könyvtári szolgáltatások menedzselése II.
Széchenyi István Egyetem, Győr
Sajtódigitalizálás a könyvtárban Czupi Gyula Halis István Városi Könyvtár Nagykanizsa A Magyar Elektronikus Könyvtárért Egyesület rendezvénye június.
Minerva projekt és digitalizálási tapasztalatok Moldován István OSZK MEK Osztály NDA Konferencia december 14.
A digitális dokumentumok hosszútávú megőrzésének problémái Moldován István OSZK MEK Osztály „Networkshop” Szeged, március 30.
Digitalizálás a könyvtárban Békés Megyei Könyvtár Szakmai nap február 7. Moldován István OSZK MEK osztály.
OSZK - Tudományos Ülésszak, 2002 Nemzeti könyvtárak - archiválás, Internet - ? Országos Széchényi Könyvtár Tudományos ülésszak december 9. Renkecz.
Drótos László Országos Széchényi Könyvtár Magyar Elektronikus Könyvtár Osztály Javaslat egy Magyar Internet Archívum létrehozására.
Műszaki szakfolyóiratok digitalizálása és archiválása a versenyképesség növelése érdekében ifj. Drótos László ifj. Drótos László OSZK MEK Osztály.
Sólyom Andrea PhD Hallgató
DAT 2006 konferencia A könyvtárak digitális világa szekcióülés Budapest, november 21.
Az IKT-metria mérőeszköz
Szakkönyvtári teljesítménymérés Hegyközi Ilona - Fazokas Eszter Székesfehérvár május 8.
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS
Internetoktatás a József Attila Városi Könyvtárban (Élmények, tapasztalatok)
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Danyi Gyula Informatikai fejlesztések fontossága az iskolákban - különös tekintettel a tanári szemléltetés (oktatástechnológia) problémáira Budapesti Műszaki.
Közösségi hálók hálójában Szilassi Andrea Városi Könyvtár Tatabánya.
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
IKT az informatikus könyvtáros képzésben az egri főiskolán Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár.
Az Óbudai Egyetem előfizetett adatbázisai szeptember.
A könyvtár, mint az információs társadalom stratégiai tényezője Dr. Tóvári Judit
ORSZÁGOS SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁR E-SZOLGÁLTATÁSI IGAZGATÓSÁG BIBLIOTHECA NATIONALIS HUNGARIAE Együttműködés az online közösségekkel a közgyűjteményekben Networkshop.
E-könyvtári újdonságok Drótos László Drótos László OSZK MEK Osztály.
Péterfi Rita Országos Széchényi Könyvtár Budapest Könyvtárhasználati szokások alakulása a számítógép- és internethasználat tükrében avagy.
KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK. Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása.
Google Scholar Wolfram Alpha Scirus Készítette: Varga Ádám.
FELHASZNÁLÓI TRÉNINGEK Bevezetés a könyvtári katalógusok használatába.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
Internet-alapú információcsere és adatvalidáció bibliográfiai adatbázisok között Internet-based information exchange and content validation between bibliographic.
Adatbázisok használata a tájékoztatási gyakorlatban Dr. Nagy Enikő Csomád,
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
Csoportmunkát támogató szoftverek
Másold és terjeszd, …hogy megmaradjon!
Országos Széchényi Könyvtár
Személyes információmenedzsment
Gyűjtemény mint rendszer
Gyorsjelentés a városi könyvtárakról
Őszintén az archiválásról
Elérhető magyar irodalom – olvasás? digitalizálás?
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Az információ feldolgozása: tudományos munka készítése
MIÉRT éppen a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar?
Webes tartalmak digitális megőrzése
Drótos László – Németh Márton (Országos Széchényi Könyvtár)
A digitálisan született tartalmak megőrzése
Országos Kompetencia Mérés 2011
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Bibliográfiai Szekció
A világ sarkából is elérhető könyvtár, a könyvtár sarkából is elérhető világ Winkler Bea.
A webarchívum és a KDS kapcsolata
Előadás másolata:

Személyes információszervezés a gyakorlatban JÁVORKA BRIGITTA ORSZÁGOS SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁR – KÖNYVTÁRI INTÉZET

PIM – Személyes információszervezés „Különböző digitális és analóg eszközökkel tárolt vagy segítségükkel elérhető információk és dokumentumok kezelése: az információs környezetünk megszervezése.” /Személyes információmenedzsment tanfolyam/

Kutatás - hipotézisek  A személyes információszervezés nagy általánosságban egy elhanyagolt terület, amelyre a kitöltők csupán komolyabb tervezés nélkül fordítanak energiát.  Nincs releváns különbség könyvtárosok és nem könyvtárosok között ezen a tevékenységi területen: a szakemberek is ugyanakkora figyelmet fordítanak a személyes dokumentumaik szervezésére, mint a többiek.

Kutatás – demográfiai adatok  Kérdőíves felmérés kitöltő  54,5%-uk nő és 45,5%-uk férfi  Átlagéletkora 27,5 év  A legfiatalabb kitöltő 13 éves, a legidősebb 64  Nagyobb településen élők (32% főváros, 19% megyeszékhely, 30% város)  Magasan iskolázottak (25% egyetemet végzett)

Képzések  156 fő vett részt valamilyen informatikai képzésen  67 fő könyvtári, 9 levéltári és 7 muzeológiai végzettséggel  A kitöltők nagyjából kétharmada vett részt olyan képzésen, amely során foglalkozhatott adatok szervezésével.  Mindössze 36%-a (108 fő) vallotta, hogy részt vett már olyan kurzuson, amelynek adatmegőrzés és - kezelés volt a témája.

Egyetért-e Ön…  Fontos a birtokukban lévő digitális tartalmak megőrzése:  2% nem ért egyet, 11,6%-uk semleges  „Törekszem a számítógépemen található fájlok rendszerezésére.”:  1,5% nem ért egyet, 9% semleges  Érdekesség: kevésbé jellemző, hogy fontosnak tartanák az adatok megőrzését, mint az, hogy törekednek a szervezésükre.

A dokumentumok ellenőrzöttsége

Mentési szokások hordozó elavulása esetén

A dokumentum rendszerezési módszerek használatának gyakorisága MódszerekJellemző Szervezett mappákat használok 278 Metaadatokat rendelek hozzá (cím, szerző, dátum, stb.) 130 A hivatalos dokumentumokat szétválasztom a nem hivatalos dokumentumoktól 242 A dokumentum tartalma alapján helyezem el őket 249 Dokumentum típus alapján szortírozok 108 A dokumentum fontossága a legfőbb rendszerezési elv 92

A jövőben szükséges dokumentumok kezelése

Biztonsági másolat készítése

Konklúzió  Könyvtárosok: két kérdésben kerültek összehasonlításra az átlaggal, mindkettő a dokumentumok mentésével kapcsolatban.  a számukra fontos, hivatalos dokumentumokra helyezik a hangsúlyt  még ők is stratégia nélkül készítenek biztonsági mentést.  A kitöltők többsége nem tudatosan és nem szervezetten, DE mégis fordít időt a dokumentumok és adatok szervezésére  Különösen akkor, ha számára nagyon fontos dokumentumokról van szó!  A könyvtárnak meg kell találnia a helyét ezen a területen!

Felhasznált irodalom  Drótos László: Személyes információmenedzsment tanfolyam. Letöltve:  Jávorka Brigitta: Személyes információszervezés a könyvtárban. In: Tudományos és műszaki tájékoztatás, (62. évf.) 2. sz old.  Marčetić, Hana: Exploring the methods and practises of personal digital information archiving among the student population. In: DESIGN, INNOVATION, PARTICIPATION: BOBCATSSS 2015 Proceedings & Abstracts. Brno: Flow, o.s., old.  Nagy Gyula: Aktualitások és trendek a személyes információszervezés (PIM) világából. = Tudományos és műszaki tájékoztatás, (61. évf.) 3. sz. p. 90–97.  Nagy Gyula: PIM – Személyes információszervezés. = Tudományos és műszaki tájékoztatás, (57. évf.) 11–12. sz. p. 458–474.  Nagy Gyula: A személyes információszervezés (PIM) és a mobil eszközök. = Könyvtári figyelő, (58. évf.) 1. sz. p  Zastrow, Jan: PIM 101: personal informaton management. In: Computers in libraries, (34. évf.) 2. sz old.

Köszönöm a figyelmet! JÁVORKA BRIGITTA ORSZÁGOS SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁR – KÖNYVTÁRI INTÉZET