Dávid János: A munkaerő szakmaszerkezetének keresleti előrejelzése, a munkaerő-kereslet és –kínálat egybevetése Hozzászóló: Varga Júlia Budapesti Corvinus.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A munkaerő keresleti előrejelzés... és a kínálat alakulása, ha a folyamatok nem változnak? Dávid János 3K Consens Iroda 2008 március.
Advertisements

III. A munkaerő kereslet szerkezetének várható változásai ( )
„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
Pásztor Tibor főosztályvezető
Vállalati adatfelvételek és munkaerő-piaci előrejelzések: tapasztalatok és dilemmák TÁMOP / Tóth István János (MTA KRTK KTI) Munkaerő-piaci.
Makroökonómia 5. előadás.
Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK augusztus 26.
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Diplomás pályakezdők a versenyszektorban Tóth István János * - Várhalmi Zoltán + „Felsoktatás és foglalkoztathatóság” Műhelykonferencia a Budapesti.
Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK.
Szakképzés és gazdaság kölcsönhatása (műhelybeszélgetés: felnőttképzési szekció) Hajdúszoboszló február 7. Soós Roland igazgató ÉRÁK.
A munkaerő-kereslet és –kínálat előrejelzését megalapozó kutatások a HEFOP 1.2 intézkedésének keretében.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
A munkaerő struktúra alakulása 2015-ig Készítette: Nagy Viktória.
Munkanélküliség végzettség alapján
Az érettségit nem adó szakképzés válságtünetei
Munkanélküliség.
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
Oktatás és gyermekesély kerekasztal március 20. Köllő János (MTA KTI)
Szakképzési rendszer és munkaerő-piac Az állami felsőoktatási férőhely-allokáció hatékonysága a felsőfokú végzettségűek munkaerő-piaci helyzetének tükrében.
A munkapiaci-előrejelzések gyakorlata: kitől tanulhatunk? Cseres-Gergely Zsombor, MTA KTI.
A szakmunkásképzés válságtünetei Hozzászólás a Kézdi Gábor, Köllő János és Varga Júlia által írott tanulmányhoz Mártonfi György, OFI Bp február.
A TÁMOP projekt keretében készült munkapiaci előrejelzés TÁMOP / projekt Cseres-Gergely Zsombor, Közgazdaságtudományi Intézet,
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató augusztus 7.
IV. A munkaerő keresleti előrejelzés becslési módszere Kutatásvezető: Dávid János 3K Consens Iroda 2007.
Dávid János 3K Consens Iroda A kékgalléros szakmák tartalmi követelményeinek változásai, a felnőttképzés előtt álló feladatok.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő-kínálat,
Dél-dunántúli Munkaügyi Központ MUNKAERŐ-KERESLETIÉS KÍNÁLATI ELŐREJELZÉSEK HEFOP 1.2. Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat fejlesztése kutatási alkomponens.
Munkaerőpiaci számítások szeminárium
Előrejelzés, az információ áramlása, a foglalkoztatás szintjének emelése TÁMOP / kiemelt projekt Cseres-Gergely Zsombor, MTA KTI.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat modernizációja Budapest 2005.szeptember 8.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Miért és mit – a program céljai és várható eredményei Galasi Péter, MTA KTI.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. VÁNDORGYŰLÉSE A vizek szerepe a területi fejlődésben A Duna és a Tisza térségeinek fejlődési problémái és fejlesztési.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Kutatási alkomponens Összegzés Borbély Tibor Bors ÁFSZ- FSZH szakmai tanácsadó, Ph.D. jelölt Visegrád,
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Munkaerő-piaci egyensúly - egyensúlytalanság Dr.Szilágyiné Baán Anna titkár Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat fejlesztése HEFOP 1.2. Intézkedés Kutatási Alkomponens ZÁRÓKONFERENCIA Budapest, március Javaslat a megalapozottabb.
Munkapiaci előrejelzés és web-alapú információs rendszer TÁMOP / kiemelt projekt NFSZ megyei igazgatói értekezlet 2012 július 19. Cseres-Gergely.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
1 A munkaerőpiac aktuális kérdései és a szakképzés helyzete különös tekintettel a duális képzésre Cseresnyés Péter munkaerőpiacért és képzésért felelős.
Mire jók a munkapiaci előrejelzések a világban? Nemzetközi tapasztalatok és tanulságok Gács János, MTA-KTI
Ágazati létszámstruktúra előrejelzése nemzetközi adatok alapján
Foglalkoztatáspolitika a gazdaságfejlesztés szolgálatában
Előrejelzés-tervezés-indikátorok
A népesség várható iskolai végzettségének előrejelzése nemek, korcsoportok és régiók szerint A TÁMOP műhelykonferencia április 22. Radisson.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő-kínálat,
Cseres-Gergely Zsombor
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
Motivációs kutatások kutatási kérdései
A szakiskolai oktatás kiterjesztésének hatása
Munkaerőhiány és foglalkozási mobilitás Magyarországon
A munkaerőpiac áttekintése
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Varga Júlia MTA KRTK KTI
„Út a munkához”program
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Előadás másolata:

Dávid János: A munkaerő szakmaszerkezetének keresleti előrejelzése, a munkaerő-kereslet és –kínálat egybevetése Hozzászóló: Varga Júlia Budapesti Corvinus Egyetem – MTA KTI március 20. Humánerőforrás Operatív Program 1.2 "Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat modernizációja" című intézkedése kutatási alkomponensének záró- konferenciájára

A kutatás célja: a munkaerő-kereslet foglalkozási szakma-szerkezetének számszerű 10 éves előrejelzése ( ), a munkaerő-kínálattal való öszevetése „földrajzi értelemben is részmunkaerő piachoz kötött munkaerő kereslet számszerű meghatározása” Az eredmények tervezett felhasználása : - közép-, és felsőfokú iskolarendszerű képzés, a felnőttképzés mennyiségének és szakma- szerkezetének alakítása; - ÁFSZ képzési, átképzési tevékenységének alakítása; - pályaválasztás befolyásolása információ nyújtásával, pályaorientációs tevékenységgel.

Eredmények részletezettsége 196 szakma-csoportra, megyei bontásban, pontos számszerű előrejelzés ( fő)

Eredmények részletezettsége 196 szakma-csoportra, megyei bontásban, pontos számszerű előrejelzés ( fő) Lehet-e a felhasznált módszerekkel/adatokkal ilyen pontosságú előrejelzést adni?

Feltételezések „A munkaerő-kereslet legalapvetőbb mozgatórugója a feladatok megvalósításának technológiája”..az alkalmazott technológiák „rögzítik” a munkaerő- szükséglet szakmai tartalmát és a munkaerő mennyiségét”

Feltételezések „A munkaerő-kereslet legalapvetőbb mozgatórugója a feladatok megvalósításának technológiája”..az alkalmazott technológiák „rögzítik” a munkaerő- szükséglet szakmai tartalmát és a munkaerő mennyiségét” Milyen feltételek mellett? Milyen időtávra?

Keresleti becslés 1. kiinduló foglalkoztatási szakmaszerkezeti struktúra meghatározása szakmacsoportokra (kis/közepes/nagyvállalalatok eltérő technológiák és szakmaszerkezet) 2. a struktúraváltozásának irányainak meghatározása, a változások mértékének számszerűsítése 3. a foglalkoztatottak várható létszámának becslése 4. A becsült létszám és becsült foglalkozási-szakmaszerkezet felhasználásával a becsült jövőbeli globális létszám felosztása szakmacsoportokra

1.KSH gazdasági szervezetek ágazati foglalkoztatási létszámadatai (2005) * az „ágazati szakmaszerkezeti „modellek „ 2. demográfiai okokból pótlandók száma (2001-es népszámlálás foglalkozási életkori adatai alapján) – nyugdíjazás 3. foglalkozási szakmaszerkezet változásából adódó igény: kérdőíves adatfelvétel mikrovállalatoknál vállalati vezető menedzserekkel, nagyobb vállalkozásoknál humán erőforrás vezetővel - 10 évre - interjúk 4. ágazati szerkezetváltásból és konjunkturális változásokból eredő igény – GKI ágazati előrejelzéseiből foglalkoztatási szakmacsoportokra

1.KSH gazdasági szervezetek ágazati foglalkoztatási létszámadatai (2005) * az „ágazati szakmaszerkezeti „modellek „ kereslet=foglalkoztatott létszám; adott technológia hogyan rögzíti a kereslet szakmai tartalmát és mennyiségét 2. demográfiai okokból pótlandók száma (2001-es népszámlálásl foglalkozási életkori adatai alapján) – nyugdíjazás 3. foglalkozási szakmaszerkezet változásából adódó igény: kérdőíves adatfelvétel mikrovállalatoknál vállalati vezető menedzserekkel, nagyobb vállalkozásoknál humán erőforrás vezetővel - 10 évre - interjúk 4. ágazati szerkezetváltásból és konjunkturális változásokból eredő igény – GKI ágazati előrejelzéseiből foglalkoztatási szakmacsoportokra

1. KSH gazdasági szervezetek ágazati foglalkoztatási létszámadatai (2005) * az „ágazati szakmaszerkezeti „modellek „ 2. demográfiai okokból pótlandók száma (2001-es népszámlálásl foglalkozási életkori adatai alapján) – nyugdíjazás elhalálozás, migráció, kilépés/pályaelhagyás, gyes/gyed? 3. foglalkozási szakmaszerkezet változásából adódó igény: kérdőíves adatfelvétel mikrovállalatoknál vállalati vezető menedzserekkel, nagyobb vállalkozásoknál humán erőforrás vezetővel - 10 évre - interjúk 4. Ágazati szerkezetváltásból és konjunkturális változásokból eredő igény – GKI ágazati előrejelzéseiből foglalkoztatási szakmacsoportokra

1. KSH gazdasági szervezetek ágazati foglalkoztatási létszámadatai (2005) * az „ágazati szakmaszerkezeti „modellek „ 2. demográfiai okokból pótlandók száma (2001-es népszámlálásl foglalkozási életkori adatai alapján) – nyugdíjazás 3. Foglalkozási szakmaszerkezet változásából adódó igény: kérdőíves adatfelvétel mikrovállalatoknál vállalati vezető menedzserekkel, nagyobb vállalkozásoknál humán erőforrás vezetővel - 10 évre - interjúk technológia változás 10 évre? készségekre irányuló kérdések - iskolázottsági igények változhatnak 4. Ágazati szerkezetváltásból és konjunkturális változásokból eredő igény – GKI ágazati előrejelzéseiből foglalkoztatási szakmacsoportokra

1. KSH gazdasági szervezetek ágazati foglalkoztatási létszámadatai (2005) * az „ágazati szakmaszerkezeti „modellek „ 2. demográfiai okokból pótlandók száma (2001-es népszámlálásl foglalkozási életkori adatai alapján) – nyugdíjazás 3. Foglalkozási szakmaszerkezet változásából adódó igény: kérdőíves adatfelvétel mikrovállalatoknál vállalati vezető menedzserekkel, nagyobb vállalkozásoknál humán erőforrás vezetővel - 10 évre - interjúk 4. Ágazati szerkezetváltásból és konjunkturális változásokból eredő igény – GKI ágazati előrejelzéseiből foglalkoztatási szakmacsoportokra „mindennapi tapasztalatok alapján” korrekciók

Kínálati becslés ben az oktatásból szakképzettséggel kilépők száma (egyetemi/főiskolai diploma vagy szakképesítés) - középiskolákból kilépőkre szakértői becsléssel megállapított tényleges szakmai kínálat meghatározása :”egy-egy szakmában végzettek közül hány fő jelent tényleges kínálatot munkaerőpiac számára”

tényleges szakmai kínálat „pályakövetési” adatokkal korrigált kibocsájtási adatok a szakképzést végző középiskolák kérdőíves megkérdezés alapján az iskolát szakképzettséggel elhagyó 10 végzett tanuló közül hányan: - fordultak el a tanult szakmától? - helyezkedtek el? - keresnek munkát a szakmában? - jelentkeztek újabb szakma megszerzésére? - nyertek felvételt érettségit adó képzésbe (érettségire épülő szakmák esetén felsőfokú képzésbe) ?

-Van-e információja az iskolának? -Érdekében áll-e valós adatokat közölni? -Az iskolák fele válaszolt, milyen szelekciós torzítások lehetnek az adatokban? -A válaszok OKJ-szám alapján történő egyesítése megyénként – iskolák közötti minőség-különbség hatása -Akik nem a tanult szakmájukban helyezkedtek el, milyen szakmacsoportban növelték a kínálatot ? -Munkanélküliek végzettség szerint?

„diplomásoknál nem értelmezhető a pályaelhagyás”

„diplomásoknál nem értelmezhető a pályaelhagyás” ?

Kínálat növekedése nem csak az iskolarendszerből kilépők : - munkanélküliek -inaktívak aktívvá válása (pl. gyes/gyedről viszatérők) -korábban más szakmacsoportokban dolgozók -átképzésben/felnőttképzésben részvevők -migráció

- helyettesítés figyelembe vétele -bérek szerepe az alkalmazkodásban -szabályozási változások hatása (pl. óvónők)

-pontos, számszerű előrejelzések helyett tendenciák megfogalmazása (jó/rossz; bővülő/csökkenő)

Ágazati tanulmányokból, kérdőíves felvételekből fontos információk - milyen – változó- elvárásoknak kell megfelelniük az alkalmazott szakembereknek, milyen új szakmai-tartalmi elvárásoknak kell megfelelniük a különböző szakmacsoportokban dolgozóknak? - szakmatartalom változása

„Jelenleg, becslésünk szerint csak a diplomások fele tud elhelyezkedni, azaz a túlkínálat nem csökkenti a béreket, nem növeli az „olcsó diplomások” iránti keresletet” Munkanélküliségi ráta Forrás: KSH Munkaerő-felvételek

Munkanélküliségi ráta % Forrás: KSH Munkaerő-felvételek