HÉV személyszállító járművek komplex rekonstrukciós programjának bemutatása Utastér komfortjának növelésére irányuló alprojekt eredményeinek ismertetése.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
M1 – a kontinens első elektromos földalatti vasútja
Advertisements

Budapest közlekedésfejlesztési projektjei
1 A BKV Zrt. fejlesztései, beruházásai Kovács Imre beruházási főosztályvezető BKV Zrt.
Megújuló forrásokból előállított villamos energia támogatása
1. Hány darab vészfék kar van elhelyezve a járműben?
A közösségi közlekedési szolgáltatások fejlesztése
Gépészet jövője Zaránd György.
Dr. Barótfi István tanszékvezető, egyetemi tanár
Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez - Infrastruktúra-fejlesztési Program magántőke bevonásával.
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
Speed Sec Quick Folding Gate
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
VIKI Konferencia, október 30. Budapest 1 AZ ENERGIAFELHASZNÁLÁS CSÖKKENTÉSE VÍZIKÖZMŰ ÜZEMELTETŐKNÉL Szücs István Előadó: Szücs István Dombóvár és.
KTE előadás Salgótarjánban október 4.
Nyíregyháza, szeptember 09.
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
A forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer fejlesztése
Közlekedés – Mozgásban a tudományok, november 10.
Intelligens közlekedési rendszerek (ITS) alkalmazása a városi villamos fejlesztésekben Baán Tímea NFÜ, KÖZOP IH június 17.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Fontosabb tevékenységek a lehetséges folyamat technológiában: A- a jármű azonosítása B- tisztítás C- diagnosztikai.
1 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Dr. Holló Péter az MTA.
Városi tömegközlekedés
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
Történelmi visszatekintés
Az IKTA/ számú pályázat alapján: Ügyfélbarát ügyintézést támogató informatikai rendszer prototípusának kialakítása (Elektronikus Polgármesteri.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
X. Vasútgépész Napok október 6.
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
FUTÁR projekt – célok és eszközök
A DUNA STRATÉGIA AGRÁRLOGISZTIKAI TEENDŐI Fórum november 18. Gyertyán Katalin, KözOP IH Közlekedéslogisztikai fejlesztési lehetőségek a KözOP-ban.
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
61. számú főút Somogy megyei szakaszainak 11,5 tonnás burkolat - megerősítése IV. szakasz ( km szelvények között) Lakossági fórum 2010.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
Intelligens közúti kereszteződés
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
Magyar Mérnöki Kamara ELEKTROTECHNIKAI TAGOZAT Kötelező szakmai továbbképzés 2014 VI. rész Minőségi követelmények Nemzetközi kitekintés január 9.1.
4. 1. Definíciók Közlekedés: Közlekedési rendszer:
37. számú főút Szerencs átkelési szakasz rekonstrukciója Lakossági fórum március 29.
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Perspektíva és jövőkép Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
A évi allokáció általános bemutatása- zárása
Közúti és Vasúti Járművek Tanszék. A ciklusidők meghatározása az elhasználódás folyamata alapján Az elhasználódás folyamata alapján kialakított ciklusrendhez.
Varga Zoltán ügyvezető AGRIAPIPE Kft.. Agriapipe Kft. főbb tevékenységei: Szaktanácsadás Csővezetékek mechanikus tisztítása Csővezeték hálózatok vizsgálata.
Budapest XXII. kerület Városház tér, Mária Terézia utca és Kossuth Lajos utca átépítése, megújítása Szilágyi Tibor Szakterületi vezető BKK Zrt
PÉCS VÁROS AUTÓBUSZOS KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉSÉNEK MEGÚJÍTÁSA Tüke Busz Zrt november 6.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Környezet és Energia Operatív Program Várható energetikai fejlesztési lehetőségek 2012-ben Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
Előadó: Kozák Tamás A ternioltól az e-Ticket rendszerig - A magyar vasút jegyértékesítési rendszere Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Szabó.
Az elektromobilitást támogató utazói információs szolgátlatások fejlesztése Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2016.
Az autópálya mérnökségek története Kovács Attila Fejlesztési és felújítási igazgató
Kapacitásbővítő, jelenlegi pályázati lehetőségek
Bodó Béla, mesteroktató, energetikus
ADR 2017.
Fejlessze vállalkozását pályázati források segítségével!
M1 – a kontinens első elektromos földalatti vasútja
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
160 Mrd Ft energetika. Megjelent a KKV szektor megújuló épületenergetikai beruházásait támogató pályázati felhívás!
Járműfenntartás I. I. előadás
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
Egységrakomány képző eszközök Készítette: Dávid István
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
Előadás másolata:

HÉV személyszállító járművek komplex rekonstrukciós programjának bemutatása Utastér komfortjának növelésére irányuló alprojekt eredményeinek ismertetése dr. Döbrei István VI. Közlekedéstudományi Konferencia Győr március 25.

Budapesti HÉV közlekedés szerepe és fejlődése A helyi érdekű (mai terminológiában elővárosi) közlekedés kialakulását, fejlődését a XIX. század végén az iparosodás és az urbanizáció fejlődése indukálta. A XX. század elejétől rohamléptekben indult meg a fejlődés az utasforgalmi igények növekedésével. o 1880-as évek eleje kis teljesítményű közúti vasúti gőzmozdonyok és hozzájuk kapcsolt korlátozott kapacitású személykocsik – alapvetően vicinális üzem. o 1890-es évek nagyobb teljesítményű gőzmozdonyok és személykocsik megjelenése.

Budapesti HÉV közlekedés szerepe és fejlődése o 1900-as években megjelenik a villamos vontatatás. o 1910-es években korszerűnek tekinthető távkapcsolású rendszerrel felszerelt motor- és pótkocsik alkalmazása. o 1930-as évek végére a villamosítás kiszélesedésével megjelentek az első acélvázas járművek (MVII motorkocsik és PXIII pótkocsik – motorvonat szerű üzem megjelenése).

Megjegyzés Már a történeti fejlődés során – viszonylag korán – megvalósul: o forgalombiztonsági kockázatok csökkentése o üzembiztonsági szint növelése o szolgáltatási színvonal környezet által elvárt növelése o üzemeltetés gazdasági hatékonysága

Budapesti HÉV közlekedés szerepe és fejlődése o 1940-es években LVII villamos mozdonyok és PXV pótkocsik megjelenése ( az 1990-es évekig megtalálhatóak voltak a fővárosi HÉV vonalakon). o 1950-es években forgalomba álltak az MVIII típusú motorkocsik.

Budapesti HÉV közlekedés szerepe és fejlődése o 1960-as években a gyorsvasúti forgalomra is alkalmas MIX-PXXV-MIX motorkocsik fejlesztése és forgalomba állása.

Napjaink HÉV személyszállító járművei

MIXA, MX, MXA típusú villamos motorvonatok – 39 éves átlagéletkor. o MIXA – 7 db – 49,6 év o MX – 16 db – 44,1 év o MXA – 75 db – 36,6 év Alapvetően az 1960-as évek műszaki fejlesztési színvonalát tükrözik. Kialakításukban és komfortfokozatukban nem felelnek meg a kor elvárásainak. Meghaladták a tervezett élettartamukat. A megfelelő színvonalú továbbüzemeltetéshez beavatkozás szükséges. Figyelemmel kell lenni a lehetséges fejlesztési irányokra. Finanszírozható megoldást kell találni.

HÉV személyszállító járművek komplex rekonstrukciós programjának célja Reális lehetőség a meglévő járműpark, vagy egy részének éves időtávon belüli továbbüzemeltetésére. Egy olyan átfogó célrendszer kielégítése mellett, mint o forgalombiztonsági kockázatok csökkentése o üzembiztonsági szint növelése o szolgáltatási színvonal környezet által elvárt növelése o üzemeltetés gazdasági hatékonysága MIXA típus esetében mérsékelt beavatkozás, MX és MXA típusok esetében átfogó rekonstrukció.

HÉV személyszállító járművek komplex rekonstrukciós programjának tartalma Teljes körű rekonstrukciós program részfeladatai: o MX, MXA motorvonatokon hasznos élettartamot növelő technológia (TTP) alkalmazása o MX, MXA motorvonatok üzembiztonsági korszerűsítése o MX, MXA motorvonatok hajtáskorszerűsítése o MX, MXA motorvonatok utastér komfortjának növelése Az egyes programrészek akár önállóan is végrehajthatók, műszaki egymásra hatásuk és az elérhető eredmények fényében azonban az egyidejű végrehajtás megfontolást érdemel. Egy ilyen mértékű beavatkozás létjogosultságát nemzetközi példák is igazolják.

Utastér komfort növelés prototípusa – MXAK motorvonat Prototípus átalakítás főbb műszaki tartalma a következő: o kedvezőbb térbiztosítású üléselrendezés kialakítása o új típusú ülések ergonomikus ülő és hátlappal o új utastéri ablakok hő és karcolás elleni védelemmel ellátva; hő- és karcvédett ajtóüvegek o utastéri klíma beépítése o új elektronikus utastájékoztató kijelzők a jármű homlokfalán és az utastérben; új belső hangosítási rendszer o biztonsági kamerarendszer telepítése o szabadon használható vezeték nélküli internetkapcsolat kiépítése, az utastérben 230 V-os ajzatok elhelyezése o pótkocsi eddig át nem alakított végén a kerékpár és babakocsi szállítás helyének kialakítása o belső megjelenés teljes újragondolása (színvilág, kiegészítő elemek, burkolatok, kapaszkodók, csomagtartók)

Utastér komfort növelés prototípusa – MXAK motorvonat

Nemzetközi példák – Salzburger Lokalhban Vonalak műszaki jellemzői, a járműpark korossága és műszaki színvonala sokban hasonlít a HÉV-re. ET40 NF motorvonat esetében elvégzett átalakítás: o korábban elvégzett hajtáskorszerűsítés o új alacsonypadlós járműtag beépítése o utastér korszerűsítése o segédüzemi áramellátás modernizálása o ajtóműködtetés konstrukciós változása o kocsiszekrény felújítása

Nemzetközi példák – Salzburger Lokalhban

Nemzetközi példák - Berliner Verkehrsbetriebe „F” sorozatú (F74, F76) metró járművek rekonstrukciós programja. Az eltérő üzemmód ellenére, a motorvonatok életkora és az azokon alkalmazott műszaki megoldások is nagymértékben hasonlítanak a HÉV-re. Rekonstrukció célja itt is a 20 éves továbbüzemeltetés. Elvégzett beavatkozások: o segédüzemi rendszerek korszerűsítése o ajtóvezérlés cseréje o utastér megújítása (dekoritok, üléshuzatok, világítás) o többcélú tér kialakítása

Nemzetközi példák - Berliner Verkehrsbetriebe

Rekonstrukciós program vs. új jármű beszerzés A piacon számos nagy vasúti gyártó kínál korszerű új motorvonatokat. A hagyományos „nagyvasúti” járművek alkalmazása mellett, szintén elképzelhető megoldás lehet egy Light Rail típusú járműbeszerzés is. Egy a jelenlegi HÉV személyszállító járművekkel megegyező hosszúságú új villamos motorvonat egységára nagyságrendileg 1,2 Mrd Ft, azaz hozzávetőlegesen 3,9 M EUR (310 Ft/EUR árfolyamon számítva). A komplex HÉV jármű rekonstrukciós program egy háromkocsis egységre vetített költségigénye a harmada egy azonos kapacitású új jármű beszerzési költségének.

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!