Két művész, kik a színház-és opera történelmében olyan műveket alkottak, melyek a mai világban is helyt állnak bármilyen színpadon: a köztudottan szabadkőműves.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde
Advertisements

A szerelem istene: Erósz, Amor, Cupido
Szilvási Lajos: Egymás szemében
Csongor és Tünde Készítette: Piele Klaudia Réka 10/b.
Ismétlés - Összefoglalás
Klasszicizmus Romantika
Vörösmarty Mihály Érettségi tételminta.
Madách Imre: Az ember tragédiája A bemutató eredetijét készítette: Takács Zoltán 11. NF Illusztráció: Zichy Mihály A prezentációt készítő.
A romantika.
Dráma Irodalmi mű.
Goethe: Faust 23/C.
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
A Csongor és Tünde forrásművei
Az ember tragédiája és a Faust kapcsolata
A mese.
& Csongor és Tünde A varázsfuvola Csongor és Tünde Vörösmarty Mihály 1830-ban írott ifjúkori, drámai költeménye. A művet 1827 tavaszán kezdte el írni,
Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde Mozart A varázsfuvola Közösmotívumok.
VARÁZSFUVOLA & CSONGOR ÉS TÜNDE MOZARTVÖRÖSMARTY.
G team. Vörösmarty Mihály :  Született: Nyék, december 1.  Armális nemesi család  Székesfehérvári Gimnázium  1816 pesti piarista gimnázium 
Ősbemutató Paulay Ede rendezése. Paulay Ede színész, rendező, dramaturg, színészpedagógus, igazgató, fordító március 12-én született Tokajban
Paulay Ede (1836. márci márc. 12) Vörösmarty Mihály a Csongor és Tünde első színházi előadása Paulay Ede nevéhez fűződik, ez a nagy jelentőségű.
Hasonló motívumok Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde és Mozart A varázsfuvola című művében Források: A varázsfuvola szövegkönyve (
V ÖRÖSMARTY M IHÁLY : C SONGOR ÉS T ÜNDE 137 évvel ezelőtt, a színház világában.
SÍK FERENC CSONGOR ÉS TÜNDE Készítette: Szentivánéj Társulata Árkos Borbála Csiki Kata Mohácsi Orsolya Anna Rozgonyi Anna.
Mozart: Varázsfuvola és Vörösmarty: Csongor és Tünde összehasonlítás.
Csongor és Tünde Paulay Ede rendezésésben. Pár szó a rendezőről…  Paulay Ede tokaji születésű rendező volt.  Rendező mivoltja mellett, még számos címet.
1963.  diploma a Színház-és Filmművészeti főiskolán  pécsi Nemzeti Színház rendezője  Gyulai Várszínház vezetője  Nemzeti Színház.
Vörösmarty Mihály:Csongor és Tünde A költő "színjátéknak" nevezte művét A darab sokban eltér as évek drámáitól. A három nagy műfajcsoport határán.
Németh Antal színháza: Csongor és Tünde Bemutató: 1937.
Vörösmarty Mihály : Csongor és Tünde. Inspirációk Gergei (Gyergyai) Albert XVI. századi széphistóriája – a História egy Árgirus nevű királyfiról és egy.
Csongor és Tünde Varázsfuvola Összehasonlítása Készítette: Tragédiások.
NEMZETI SZÍNHÁZTÖRTÉNETI VETÉLKEDŐ - I. FORDULÓ Four girls.
(W. A. Mozart: A varázsfuvola - Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde)
Csongor és Tünde, ahogy Sík Ferenc megálmodta
Összehasonlítás Mozart:Varázsfuvola (Die Zauberflöte)
1567 – 1643 Olasz barokk zeneszerző, pedagógus, karnagy.
Paulay Ede: Csongor és Tünde
Németh Antal rendezésében
Csongor és Tünde Dr. Németh Antal ( ) rendezésében
Csongor és tünde Sík Ferenc.
Csongor és Tünde Varázsfuvola Összehasonlítás.
A „Varázsfuvola” és „Csongor és Tünde” hasonló motívumai
Csongor és Tünde vs. Varázsfuvola
Csongor És Tünde És a Varázsfuvola
A varázsfuvola és a Csongor és Tünde összehasonlítása
Csongor és Tünde vs. varázsfuvola
/Paulay Ede rendezésében/
Csongor és Tünde / A varázsfuvola
Csongor és Tünde & A varázsfuvola.
Készítették: Egressysek
A varázsfuvola és a Csongor és Tünde
A bemutató kezdéséhez entert nyomjanak!
Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde
Hol itt a hasonlóság? Csongor és Tünde és a Varázsfuvola.
Paulay Ede rendezésében
rendezte:Németh Antal
Paulay Ede rendezésében
Mozart: Varázsfuvola Vörösmarty: Csongor és Tünde
A varázsfuvola Csongor és Tünde.
Vörösmarty Mihály : Csongor és Tünde
(főműveik összehasonlítása)
A Varázsfuvola és a Csongor és Tünde
ÖSSZEHASONLÍTÁS Mozart: A varázsfuvola Vörösmarty: Csongor és Tünde.
Mozart: Varázsfuvola  Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde
Készítették: Egressysek
AZ EMBER TRAGÉDIÁJA Paulay Ede.
Az ember tragédiája színdarab
A Csongor és Tünde Vörösmarty Mihály 1826 és között írt drámai költeménye
Paulay Ede Csongor és Tünde.
Előadás másolata:

Két művész, kik a színház-és opera történelmében olyan műveket alkottak, melyek a mai világban is helyt állnak bármilyen színpadon: a köztudottan szabadkőműves elveket valló Mozart, és a magyar romantika legnagyobb alakjának tartott Vörösmarty Két romantikus mű, mely szereplőinek felvonultatásában, mondanivalójában, jelképeiben és motívumaiban is kísérteties hasonlóságot mutat Vajon mi állhat az egyezések hátterében? Csupán a véletlen műve, vagy valamilyen összefüggés is szerepet játszik? Ezen kérdésekre minden bizonnyal választ fogunk kapni.

Irodalmi alap:  August Jacob Liebeskind: Lulu avagy a varázsfuvola  Gergei Albert: História egy Árgirus nevű királyfiról és egy tündér szűzleányról Mindkét történet alapját egy-egy korábbról már ismert műalkotás adja, amit a szerzők a kor sajátosságainak és a mondanivalónak megfelelően dolgoztak fel. Érdekesség, hogy Goethe-nek mindkét műhöz köze volt valamilyen szinten, hiszen csodálója volt a Varázsfuvolának és még folytatástöredéket is írt hozzá, a Csongor és Tündéhez pedig az ő Faust-járól mintázta Vörösmarty a műfaji alapot

 Szereplők:  Tamino  Pamina  Monostatos  Papageno  Papagena  Három fiú  Három hölgy  Helyszínek:  Három oltárkapu  Csongor  Tünde  Mirigy  Balga  Ilma(Böske)  Ördögök  A három vándor  Hármas út A szereplők jellege is szinte megegyezik. Mindkét oldalon fellelhető a boldogságát és szerelmét kereső főhős, kinek útja során próbákon kell átmennie és megtisztulnia valamint a varázslatos, szinte elérhetetlen lány, akiért bármit megtesznek. A főhős alacsonyabb rendű (de humoros) segítője illetve annak párja is megjelenik mindkét oldalon. A negatív szereplők, Mirigy és Ledér, azonosíthatók az Éj Királynőjével és Monostatossal, vagyis a hataloméhes, irigy főgonosszal és szintén romlott segítőjével. Mozart művének három fiúja jelentőségükben a Cs. És T. ördögeivel egyeznek meg, akik a természet erőit képviselik. A három hölgy és a vándorok az önző vágyakat, így az emberi gondolkodást jelképezik.

 „Égi szerelmek”:  Tamino+Pamina „földi szerelmek”:  Papageno+Papagena  Csongor+Tünde  Balga+Ilma A főhősök szerelme a mesésebb, varázslatosabb, míg szolgáiké/társaiké az egyszerű földi, már már groteszk kapcsolatokat mutatja be.

 A történetek középpontjában mindkét oldalon a boldogságkeresés és annak különböző formái állnak: a szerelem és egyéb fontos filozófiai gondolatok, mint például a létünkkel való megelégedés és a boldogságért való áldozat meghozatala.  A főhősöknek több próbán/megpróbáltatáson is át kell menniuk, amik következtében világszemléletük is megváltozik.  A „főgonoszok” irigységből tesznek mindent. A szerelmek beteljesülését szeretnék meghiúsítani

A két darabban egyaránt felfedezhetünk olyan tárgyakat, melyek nagy hatással vannak a történet alakulására, meg arra, hogy a főhősök elérjék céljukat.  Erre például szolgálhat maga a varázsfuvola és Papageno harangjátéka, melyek képesek békét teremteni és megtisztítani a lelkeket. Taminonak próbái teljesítésében is nagy szerepet játszik  A Csongor és Tünde ördögfiókáinak öröksége (bocskor, ostor, palást) is hasonló erőt képvisel, és bár nem olyan „tiszta” tárgyak, mégis segítettek Csongornak közelebb jutni szerelméhez Szimbólumok és egyéb jelképek sokaságára bukkanhatunk a művekben, és ezek nagyrészt hasonlóságot mutatnak.  A természeti képek és elemek mindkét oldalon nagy hangsúlyt kaptak, mivel ezek kapcsolják össze a földi és a megfoghatatlan világot  Az Éj(+királynője) szerepe is nagy, ami hatalmával és végtelenségével kozmikus magasságokba emeli a műveket  A hármas szám többszöri megjelenése (pl.:Három fiú, három oltár;három vándor, hármas út) egyrészt a mesés alapokra akar utalni, de A Varázsfuvolában a szabadkőművesség megjelenését is szimbolizálhatja

Így érne hát véget ezen összehasonlításunk a romantika korának két igen meghatározó remekműve, Mozart Varázsfuvolája és Vörösmarty Csongor és Tündéje között. Láthattuk, hogy a darabok mennyire sok közös vonással rendelkeznek szereplőiket, cselekményüket és szimbólumaikat illetően. Remélem ezen prezentáció kielégítő választ ad minden, a művek hasonlóságát illetően esetlegesen felmerülő kérdésre. Végezetül, szeretném leszögezni, hogy a bemutató készítése alatt nem befolyásolt a szabadkőművesség. Vagy mégis? Tartsanak velem legközelebb is, hiszen újabb és újabb érdekes és misztikus témák feltérképezésébe kezdhetünk bele.