Az építési törvény Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény aktuális módosításai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Településrendezési eszközök, egyeztetésük és az átmeneti rendelkezések
Advertisements

Változások 2013.
oldalon elérhető, letölthető. Jelen előadás feltételezi, hogy az oktatáson résztvevő elolvasta és elsajátította az ÉTDR ún. „bevezető előadás”anyagát.
Építési beruházás.
Építőipari kivitelezési tevékenységgel kapcsolatban néhány gondolat… 191/2009.(IX.15.) Kormányrendeletből.
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
Jogszabályváltozások, amelyek mindenkit érintenek: Építési termékek
Közbeszerzési tudnivalók.  A évi CXXIX tv. szerint kell eljárni a közbeszerzési eljárásokban, amelyeket az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek.
A kormány 290/2007 (X. 31.) Korm. rendelete
Önkormányzat építésügyi feladatai 1.településfejlesztés 2.Településrendezés (területek felhasználásának meghatározása és módja) 3.Helyi építészeti értékvédelem.
A környezetvédelem intézményrendszere
Egyes eljárásfajták: elvi engedélyezési eljárások, telekalakítás,
KÖZOP eljárásrendek március 2. után
Az egyedi tájérték jogi szabályozásának jelenlegi helyzete
az elektronikus építési napló
Az elektronikus építési napló (e-napló)
Jelentések Munkakezdő jelentések Időközi jelentések  Támogatási szerződés által meghatározott időpontokban és/vagy mérföldkövenként  Tartalma: az adott.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Átalakítások körében mértékében – Vonatkozó tűzvédelmi jogszabályok előadó: Csuba Bendegúz tű. ezredes II. Rockwool Építészeti Tűzvédelmi Konferencia 2011.
Az OTSZ új követelményei
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Kővári János országgyűlési képviselő,
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Pannónia Kincse LEADER Egyesület EMVA VIDÉKFEJLESZTÉSI JOGCÍMEK HELYSZÍNI ELLENŐRZÉSSEL KAPCSOLATOS FONTOSABB TUDNIVALÓK.
Közbeszerzési tudnivalók
Fás szárú energetikai ültetvények telepítésének engedélyeztetése.
MKIK MKIK mellett független szervezetként működő Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSZSZ) október 9.
Az építésfelügyeleti feladatok alakulása - fokozott elvárások
Alapvető jogszabályok A évi LXIV. kulturális örökségvédelmi törvény (2005. évi LXXXIX. törvénnyel módosított, hatályos január 1-től) alapján.
A tervezési munka előkészítése és folyamata
Tűzvédelmi Műszaki Megfelelőségi Kézikönyv
Az önkormányzatok településfejlesztési
1 Péchysek Baráti Köre, Debrecen AZ ÁLLAMI FŐÉPÍTÉSZ SZEREPE AZ ÉPÍTÉSZETI MINŐSÉG ÉRVÉNYESÍTÉSÉBEN, AZ ÉPÍTÉSZETI ÖRÖKSÉG MEGŐRZÉSÉBEN Összeállította:
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
LAKÁSÉPÍTÉS-LAKÁSPIAC2016 Az egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység bevezetésre vonatkozó jogszabályok kérdésköre e.a.: Révi Zsolt főépítész.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
A jó állam Dr. Felkai László közigazgatási államtitkár Belügyminisztérium.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
. Jogszabályi változások az építésügyben Építésügyi hatósági rendszer Elsőfokú építésügyi hatóság Kijelölt települési önkormányzat jegyzője.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
A Z ÖSSZEVONT TELEPÍTÉSI ELJÁRÁS. Sajátos jogintézmény alkalmas több önálló – építési engedélyezést megelőző – hatósági engedélyezés kiváltására és.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Építési jog Témák A szabályozás rendszere Intézményrendszer Eljárás Szervezet.
Önkormányzat és állam.
Csermelyi Andrea február 28.
Kötelező Tervezői - kivitelezői felelősségbiztosítás tájékoztató
Lakossági fórum-Téglás
Jegyzői Értekezlet A településrendezést meghatározó jogszabályi környezet változásai, és aktuális feladatai az állami főépítész szemszögéből.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
Településrendezési, településképi aktualitások
TFK–ITS–TSZT–TAK–TKR–HÉSZ
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A közigazgatási eljárás II.
ALSÓÖRS TELEPÜLÉSRENDEZÉSI ESZKÖZEINEK 1/5 HRSZ-Ú TELEK ÉS KÖRNYEZETE
Összeállította: Cserpes Imre
Általános tájékoztatás az építőipari regisztrációról Az építőipari kivitelező vállalkozások regisztrációjának gyakorlati tudnivalói Győr, december.
Településképvédelem2017.
Mi változott én?.
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Közbeszerzési tudnivalók
A folyamatba épített ellenőrzés
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
jogszabályváltozások AZ ÉPÍTÉSIgazgatásban
A településképi követelmények és a jókarbantartási kötelezettségek kapcsolatai. Településkép védelme érdekében a kötelezési eljárások lehetőségeinek bemutatása.
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
Építőipari ellenőrzések tapasztalatai Győr-Moson-Sopron megyében az általános építményfajták tekintetében.
23. Az építésügyi hatósági ellenőrzés szabályai
Előadás másolata:

Az építési törvény Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény aktuális módosításai

Feladatok az építésügy átalakítását célzó intézkedési tervről és a hozzá kapcsolódó feladatokról szóló 1567/2015. (IX. 4.) Korm. határozatból Azonnali határidővel létre kell hozni az 59 járásközpontban az állami főépítészi hálózatot és az általuk működtetett tervtanácsot, a kiemelt jelentőségű területeken önálló főépítészi státuszt kell biztosítani,

2015. dec. 15-ig Ki kell dolgozni a területrendezési tervek egy időben történő készítésének és elfogadásának jogszabályi feltételeit, a területrendezési tervek és településrendezési eszközök új tartalmi követelményrendszerét összhangban a terület- és településfejlesztési tervezéssel, a közösségi tervezés és a lakosság véleményezésbe történő bevonása ösztönzésének új, hatékony módszertanát.

2015. dec. 31-ig Javaslatot kell tenni a Lechner Tudásközpont Területi, Építészeti és Informatikai Nonprofit Kft. közreműködésével az építésügyi közigazgatási eljárások elektronizálásához szükséges jogszabályi környezet módosítására

2016. június 30-ig állami ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázist, Az egységes, egymásra épülő tervhierarchia megteremtése érdekében el kell készíteni az adattartalmában módosított állami ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázist, az állami topográfiai térképi adatbázist az állami távérzékelési adatbázist és ezek ingyenes szolgáltatását a tervezéshez

Mi valósult meg?

Településkép illeszkedik a meglévő környezethez. Ha nincs hatályban helyi építési szabályzat vagy az nem szabályoz teljeskörűen, építési munkát és egyéb építési tevékenységet végezni csak az Étv, az építésügyi követelményekre vonatkozó egyéb jogszabályok megtartásával és csak akkor lehet, ha a célzott hasznosítás jellege, a kialakuló telek mérete, a tervezett beépítés mértéke - beépítettség és építménymagasság – módja, rendeltetése (területfelhasználása) illeszkedik a meglévő környezethez.

Településrendezési szerződés településfejlesztési célok megvalósítására A szerződés megkötése előtt a települési önkormányzat képviselő-testülete dönt a telepítési tanulmánytervről annak hiánytalan benyújtásától számított 30 napon belül.

Településrendezési szerződés Tárgya lehet különösen a településfejlesztési koncepció, az integrált településfejlesztési stratégia és a településrendezési eszközök kidolgozásának finanszírozása. az önkormányzat arra vállal kötelezettséget, hogy a szükséges településrendezési eljárást a megállapított határidőn belül megindítja és azt az előírásoknak megfelelően lefolytatja és/vagy

Településrendezési szerződés Tárgya lehet különösen egyéb költségek, egyéb ráfordítások átvállalása, melyek a cél megvalósításának előfeltételei: terület előkészítése, a telekviszonyok rendezése, megváltoztatása, a talaj megtisztítása, vagy következményei: szükséges kiszolgáló intézmény és infrastruktúra-fejlesztés, mely megvalósítása az önkormányzatot terhelné.

Településrendezési szerződés A szerződésben kikötött vagy vállalt kötelezettségek és a megvalósuló településrendezési cél között közvetlen összefüggésnek kell lennie. A vállalt kötelezettségek tényét a teljesítés érdekében a jegyző megkeresésére az ingatlan-nyilvántartásba fel kell jegyeztetni.

Településrendezési szerződés a szerződésben rendelkezni kell a véleményezők részéről felmerülő, alátámasztott észrevétel kapcsán szükséges intézkedésekről, a településrendezési eszközökön végrehajtandó változtatások kötelezettségéről, a változtatás miatti esetleges ismételt véleményeztetési kötelezettségről.

Településrendezési szerződés Az önkormányzat a szerződést a képviselő- testületének döntésétől számított 30 napon belül írásban köti meg.

Kivitelezés Az alvállalkozói kivitelezési szerződésében rögzített fizetési határidő nem haladhatja meg a fővállalkozói kivitelezési szerződésben meghatározott fizetési határidőt. A fővállalkozó kivitelező - a közbeszerzésekről szóló törvény hatálya alá tartozó, 2015. november 1-jét követően megindított építési beruházásokra irányadó kifizetési szabályok alkalmazása kivételével - a maradéktalan teljesítéséről benyújtott végszámla teljes körű kiegyenlítésére csak akkor jogosult, ha a kötelezettsége teljesítésében részt vevő alvállalkozó kivitelezők követelésének kiegyenlítését hiánytalanul igazolja, függetlenül azok fizetési határidejétől.

Az építtető felelőssége Az építtető felel – többek között - az építőipari kivitelezési tevékenység megkezdéséhez szükséges építési napló készenlétbe helyezéséért, az építési munkaterület átadásáért, azért, hogy az építési napló a hatósági ellenőrzések és eljárások során az építésügyi és építésfelügyeleti hatóság rendelkezésére álljon.

Építésfelügyeleti hatóság a helyszínen, illetve a Nyilvántartás igénybevételével ellenőrzi az építési napló meglétét, vezetésének módját és tartalmát, szankciót állapít meg, intézkedést tesz, bírságot szab ki

Építésfelügyeleti hatóság az építőipari kivitelezési tevékenység folytatását megtilthatja és bírságot szabhat ki, ha az építési napló vezetésére vagy a kivitelezési tevékenység folytatásához szükséges kivitelezési dokumentációra vonatkozó szabályokat súlyosan megsértették, építési napló hiányában megtiltja.

Hatósági szolgáltatás Az építtető kérheti annak vizsgálatát, hogy az elektronikus gyűjtő tárhelyen gyűjtött dokumentumai megfelelnek- e a kérelmezni szándékozott eljárás előírásainak, tájékoztatást arról, hogy szükséges-e további melléklet, dokumentum beszerzése, további szakhatósági közreműködés, a leendő ügyféli kör előzetes tisztázását,

Hatósági szolgáltatás tájékoztatást az alap és szakhatósági eljárás igazgatási szolgáltatási díjának vagy illetékének, eljárási költségének mértékéről, annak vizsgálatát, hogy az engedély hatályának meghosszabbítását milyen módon érinti vagy akadályozza-e valamely építésügyi jogszabály változása, a kérelmezni szándékozott eljárásra vonatkozó szabályokról egyéb tájékoztatás nyújtását.

Hatósági szolgáltatás A hatóság a hatósági szolgáltatás iránti kérelem benyújtását követő munkanaptól számított tizenöt napon belül szakmai nyilatkozatot fogalmaz meg, melynek tartalma nem köti az építtetőt az építésügyi hatósági engedély vagy tudomásulvétel iránti kérelmének benyújtásában és nem kötelezi kérelem benyújtására. A hatóságot a szolgáltatása körében kiadott szakmai nyilatkozata azokban a kérdésekben köti, amelyekről nyilatkozott, mindaddig, amíg a vonatkozó jogszabályok nem változnak meg.

Hatósági tájékoztatás Az ÉTDR általános tájékoztatási felületén mindenki által hozzáférhető módon általános tájékoztatás a megindult és lezárult engedélyezési, valamint tudomásulvételi eljárás következő főbb ismérveiről: az eljárás megindulását követő munkanapon a kérelmezett eljárás típusa és az eljárás megindulásának időpontja,

Hatósági tájékoztatás az építési tevékenységgel érintett telek címe, helyrajzi száma, mezőgazdasági birtoktest esetén az ahhoz tartozó valamennyi telekre is, az építési tevékenység tárgya, helyszínrajz, utcai homlokzati terv vagy látványterv, a döntés rövid tartalma, meghozatalának időpontja, a döntés jogerőre emelkedésének napja.

Fennmaradás Az építésügyi hatóság a fennmaradási engedély iránti kérelmet elutasítja, ha az engedélyezést a polgármester a településképi véleményében nem javasolta. 

Az egyszerű bejelentés A legfeljebb 300 négyzetméter összes hasznos alapterületű új lakóépület építésére. „Lakóépület: jellemzően lakást és a hozzá tartozó kiszolgáló helyiségeket magába foglaló épület.”

Egyszerű bejelentés NEM közigazgatási hatósági ügy Nincs kérelem, nincs tényállás-tisztázás és nincs döntés. a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja Van tervezői felelősség, lesz felelősségbiztosítás

Egyszerű bejelentés 2016. július 1-től az építtető az építési tevékenységet a kivitelezés tervezett megkezdése előtt tizenöt nappal kizárólag elektronikus úton bejelenti az építésügyi hatóságnak. E-építési napló igénybevételével Melléklet: Kivitelezési tervek

Egyszerű bejelentés A tervezési szerződés tartalmazza (általános szabály!) a vállalt tervezési tevékenység (szakági tervezési tevékenység) pontos megnevezését, a kivitelezési dokumentációra vonatkozó követelmény (mennyiségi és minőségi mutatók) meghatározását, a kidolgozás részletezettségét, (részletrajzok, konszignációk, költségvetési kiírás szükséges körét),

Egyszerű bejelentés a készítendő kivitelezési dokumentáció példányszámát és annak elektronikus formában is történő átadási kötelezettségét, a terv felülvizsgálatának, ellenőrzésének szabályait, a szükségessé váló tervmódosítások szabályozását, valamint tervezői művezetési feladatellátás részletes feltételeit, ha a tervező ilyen feladatot lát el.”

2016. évi … törvény a településkép védelméről A törvény célja egy önkormányzati rendeletben kerüljenek egyértelműen megállapításra a településkép védelmének elemei, a településképi követelmények alkalmazásának felelősségi viszonyai egyértelműen legyenek meghatározva. az önkormányzat biztosítson széleskörű tájékoztatást a településképi követelményekről.

Településképi törvény településképi rendelet településképi követelmények meghatározásával, településképi önkormányzati támogatási és ösztönző rendszer alkalmazásával, önkormányzati településkép- érvényesítési eszközök szabályozásával biztosítja.

Településképi törvény A településképi rendelet az építmények településképhez való illeszkedését biztosító anyaghasználatára, tömegformálására, homlokzati kialakítására és a zöldfelületek kialakításának módjára, a – településszerkezet, táji környezet, településkarakter vagy egyéb helyi adottság miatt – településképi szempontból meghatározó területekre, a helyi építészeti örökség egyedi és területi védelmére, védetté nyilvánítására és a védettség megszüntetésére , a reklámok, reklámberendezések, cégérek és egyéb műszaki berendezések elhelyezésére és alkalmazására, illetve tilalmára vonatkozó településképi követelményt tartalmazhat

Településképi törvény A településképi rendelet szakmai megalapozása érdekében településképi arculati kézikönyv készül. A kézikönyv a – települések természeti és épített környezete által meghatározott – településképi jellemzők bemutatásának és minőségi formálásának eszköze, feltárja és ismerteti a településen belül jól elkülönülő egyes településrészek arculati jellemzőit és értékeit, és ennek figyelembevételével szöveges és képi megjelenítés formájában javaslatot tesz a településképhez illeszkedő építészeti elemek alkalmazására.

Településképi törvény A településképi követelmények teljesítése az építtető a tervező és a kivitelező egyetemleges felelőssége, tervező és kivitelező hiányában az építtető felelőssége. A tervező mentesül az egyetemleges felelősség alól, ha kétséget kizáróan bizonyítja, hogy a kivitelezési dokumentáció a településképi követelményeket figyelembe vette. A kivitelező mentesül az egyetemleges felelősség alól, ha kétséget kizáróan bizonyítja, hogy a részére átadott kivitelezési dokumentációban foglaltak szerint járt el. Az építtető mentesül az egyetemleges felelősség alól, ha kétséget kizáróan bizonyítja, hogy a felelősség a tervezőt vagy a kivitelezőt terheli.

Településképi törvény A világörökségi terület, valamint a Világörökség Jegyzékbe javasolt várományos terület esetében a világörökségi kezelési terv településképi követelményeit a településképi rendeletben megállapított településképi követelményektől függetlenül alkalmazni kell.

Településképi törvény A településképi követelményeknek az egyedi építési beruházásoknál való alkalmazását önkormányzati településkép-érvényesítési eszközök segítik elő: az önkormányzat tájékoztatást ad és szakmai konzultációt biztosít a településképi követelményekről, ennek keretében javaslatot tehet a településképi követelmények érvényesítésének módjára, az önkormányzat polgármestere (főpolgármester) az építésügyi engedélyezési eljárást megelőzően véleményt adhat a jogszabályban meghatározott építésügyi hatósági engedélykérelemhez, az önkormányzat polgármestere (főpolgármester) településképi bejelentési eljárást folytathat le az építésügyi hatósági engedélyhez nem kötött és az egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenységnek sem minősülő építési tevékenységek, reklámelhelyezések és rendeltetésmódosítások tekintetében az önkormányzat polgármestere (főpolgármester) településképi kötelezést adhat ki és bírságot szabhat ki.

Településképi törvény Az önkormányzat polgármestere (főpolgármester) településképi kötelezés formájában - önkormányzati hatósági döntéssel - a településképi követelmények teljesülése érdekében az ingatlan tulajdonosát az építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy elbontására kötelezheti. Az önkormányzat képviselő-testülete (közgyűlése) a településképi rendeletben a településképi követelmények megszegése vagy végre nem hajtása esetére e magatartás elkövetőjével szemben 1 000 000 forintig terjedő bírság kiszabását rendelheti el (településképi bírság).

Településképi törvény A hatályos helyi építési szabályzat településképi követelményeit, valamint az építészeti örökség helyi védelméről szóló, a reklámok, reklámberendezések és cégérek elhelyezésének, alkalmazásának követelményeiről, feltételeiről és tilalmáról szóló, és a településképi véleményezési, illetve a településképi bejelentési eljárás sajátos jogintézményekről szóló önkormányzati rendeletet 2017. december 31-ig lehet alkalmazni.

Köszönöm a figyelmet