hatékonyság, megbízhatóság, gazdaságosság növelés „Az olaj beszél, csak érteni kell!”
A kenőolaj diagnosztika a gépállapot figyelés egyik leghatékonyabb módszere. Napjainkban egyre több vállalat alkalmaz folyamatos gépállapot figyelési rendszereket, amelyek segítségével csak akkor, és abban az időben foglalkozik berendezéseinek karbantartásával, ha azok állapota erre okot ad.
Információ folyadék formában Az Az „információhordozó” kenőanyagból következtetünk a gépek és berendezések üzemviteli jellemzőire, műszaki állapotára és ezek változásaira. az az olajcseppben rejtett diagnosztikai információkat célirányosan vizsgáljuk, megfejtjük, értelmezzük és az állapotfigyelésen alapuló karbantartás szolgálatába állítjuk.
Információk Kenőanyagok fizikai és kémiai tulajdonságainak mérőszámai Ezen tulajdonságok változásainak intenzitása A kenőanyagba kerülő szennyezők fajtái és mennyisége A kopásrészecskék jellege és arányai
Kenőolaj idővel elhasználódik Egyidejű folyamatok eredménye Öregedés Szennyeződés - oxigén - szilárd (por, rozsda, részecske) - nagy hőmérséklet - folyadék (víz, üzemanyag) - fémek katalitikus hatása - légnemű (levegő, gáz)
Konstruk ció Műszaki állapot Üzemi viszonyok Hajtó- anyag
Leggyakrabb vizsgálatok ICP spektrofotométer alkalmazása (3um alatti részecskék, adaléktartalom) FT-IR vizsgálatok spektrométerrel (szennyező vegyületek) Kinematikai viszkozitás mérése Mágnesezhető kopásfémek mennyiségének kifejezése a PQ (Particle Quantifying) index segítségével A savszám (AN) mérése Bázisszám (BN) mérése Pattogási próba, kalcium-karbidos mérési módszert(olajba került víz koncentrációja) Folt-teszt vizsgálat Lézeres részecskeszámláló Lobbanáspont mérése (krakkolódás) Conradson szám (koksz szám) RPVOT (Rotary Pressure Vessel Oxidation Test, oxidációs stabilitás) Ferrográfia
Mintavétel Az eredményes olaj- és gépállapot- figyelés egyik legfontosabb mozzanata a szakszerű mintavétel.
Olajcsepp minta Optikai elemző műszer
Foltvizsgálat lerakódási zóna diszpergált zóna olaj zóna
Példa Fe ppm Al ppm Cr ppm Cu ppm Na ppm Si ppm Értékelés Normál kopás Külső szennyeződés Hűtőfolyadék bejutás Szerelési segédanyag vagy habzásgátló adalék Befecskendező rendszer hiba, dugattyúsérülés Motorolajban észlelt szilícium-tartalom lehetséges okai 11 A vizsgálati eredmények értékelése 1. A szilícium részben a szilícium ötvözésű alumíniumból készült alkatrészek kopása révén, részben külső szennyezőként került a motorolajba, a koncentrációja normális. 2. A nagy mennyiségű alumínium és szilícium erős külső szennyeződésre utal. A magas vastartalom kopási folyamat eredménye. 3. Szilikát tartalmú hűtőfolyadék került a motorolajba, amelynek korróziós inhibitora nátriumot tartalmaz. A magas réz-koncentráció színesfém korrózió eredménye 4. Minden fémtartalom normális, a szilícium szerelési segédanyagból (szilikon-olaj) származik. 5. Drasztikus tönkremenetel.
Példa Fe ppm Cr ppm Al ppm Cu ppm Si ppm Értékelés Normál kopás Külső szennyeződés, bauxit bányászat Alacsony szilícium tartalom nem jelent minden esetben pormentességet 12 A vizsgálati eredmények értékelése A magas alumínium tartalmú bauxitpor bejutott a motorolajba, és erős kopást okozott. A gép környezetét mindig ismernünk kell.
Példa Cu ppm Pb ppm Sn ppm Fe ppm Na ppm Mg ppm Ca ppm Értékelés Normál kopás Erős csapágykopás Hűtőfolyadék bejutás Olajhűtő korrózió Szerelési segédanyag adaléka 13 Motorolajban észlelt réztartalom lehetséges okai 1.A kopási folyamat normális, a magas magnézium- és kalcium-tartalom az olaj adalékaiból származik. 2.A főcsapágyak vagy a hajtórúd-csapágyak erősen kopnak, erre utal a magas réz-, ólom- és óntartalom. A színesfém csapágyrétegek helyenként már elfogytak, a csapágycsészék acél hordozólemezei érintkeznek a főtengellyel (magas vastartalom). 3.A nátrium tartalmú inhibitorral rendelkező hűtőfolyadék csapágykorróziót okozott. 4.A motor olajhűtője korrodál. A réz a hűtőcsövekből, az ólom a lágyforrasz anyagából származik. A korrózió okának felderítése további vizsgálatot igényel. 5.A motort réztartalmú szerelési segédanyaggal szerelték. A vizsgálati eredmények értékelése
A kopásrészecskék vizsgálata hagyományos ferrográf készülékkel KilépésBelépésCsatorna Kis részecskék Nagy részecskék Olaj belépés Olajminta Tárgylemez Mágnes Gyenge mágneses hatás Erős mágneses hatás Az olaj folyásának iránya Nagy részecskék Kis részecskék Ferrogram készítés ► A kopásrészecskék az olajjal együtt gravitációs és mágneses erőtérben mozognak. ► Miután a részecskék nyugalomba kerültek, az olajat oldószerrel eltávolítják. Ferrográfiás vizsgálatok
15 Lépései ► A szilárd részecskék leválasztása mágneses és gravitációs (esetenként centrifugális) erőtérben ► A részecskék mennyiségének, méret- eloszlásának és jellegének elemzése speciális mikroszkóp alatt A mikroszkópos vizsgálat segítségével: ► Megítélhető a kopási folyamatok jellege (adhéziós, abráziós, korróziós, stb.) ► Valószínűsíthetők a kopási folyamatok által érintett gépelemek ► Tanulmányozható a külső szennyezők jellege és mennyisége Eredménye ► Egy kopási folyamat rekonstruálása, okainak felderítése Ferrográfiás vizsgálatok A ferrográfia
Példák ferrogramok értékelésére Automata jármű-hajtómű kopásaIpari hajtómű kopása 16 Ferrográfiás vizsgálatok Mindkét kopás-felvétel jónak nevezhető. A feliratok felcserélése esetén ez már nem lenne igaz! Oxidációs kopáshoz vezető kenési elégtelenségre utaló részecskék (fekete- és vörös-oxidok)
Rendellenesen magas feketeoxidok jelenléte tehergépkocsi hajtóművében Értékelés: A magas feketeoxid tartalom elégtelen kenésállapot, túlterhelés következménye. (a vizsgált jármű hajtóműve kuplunghiba miatt illetve hideg üzemben erőltetve lett)
Olajelemzés jegyzőkönyv
Összefoglalás Az olajdiagnosztikán alapuló gépállapot figyelés közvetlen hatása Járulékos hatások, gazdasági előnyök Optimálható a kenőanyag felhasználás Kockázatok nélkül növelhető az olajcsere-periódus Kevesebb fáradt olaj, veszélyes hulladék Környezeti terheléscsökkenés, környezetvédelmi költségcsökkenés Ellenőrizhető az alkalmazott kenőanyagok műszaki alkalmassága. Kiválaszthatók a műszakilag kifogástalan, és legalacsonyabb költségigényű kenőanyagok. Időigényes megbontás nélkül megismerhető a berendezések valós állapota Hatékony gépdiagnosztika, kis ráfordítás mellett A károsodások időben történő azonosításával megelőzhetők a váratlan meghibásodások Alkatrész- és karbantartási költség csökkenés A károsodások korai szakaszban történő felismerése csökkenti a karbantartások időszükségletét A termelési kapacitás bővülése Időben fény derül a garanciális berendezések rejtett hibáira Elkerülhetők a váratlan meghibásodások és termelés kiesések Azonosíthatók a nem szakszerűen elvégzett olajcserék Javítható a karbantartás színvonala, növelhető a gépek élettartama, csökkenthetők a beruházási költségek Ellenőrizhető a felújítások, karbantartások színvonala Ellenőrizhető az alkalmazott szűrőegységek hatékonysága Információ a beszerzett alkatrészek legjobb kiválasztásához