Új megegyezést! Vitaindító egy progresszív gazdaságpolitikai fordulat alapjairól Progresszív Gazdaságpolitika Alapítvány Sebők Miklós.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. Belső erőforrások a pénzügyekben és az adózásban Kalocsai Zsolt, vezérigazgató RSM DTM Hungary.
A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
Etikai Kódex.
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Esély és lehetőség: Távmunka Magyarországon 2002.november.
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
Készítette: Dian Nóra Pénzügy és számvitel szak
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Az atipikus munkavégzés és társadalmi megítélése
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
Budapest, 2008 Február 22. Helyi Vidékfejlesztési Stratégia – Hajt-A Csapat csoport Ad hoc térségi státuszjelentés A dokumentumban szereplő összes szellemi.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Az elveszett termelés az építőipar gondjairól. Forrás: eurostat.
A gazdasági fejlettség mutatói
A távhőszolgáltatás időszerű (hatósági) kérdései
A vállalkozások PhD szintű munkaerőigénye Magyarországon
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Ismétlés, rendszerezés
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Hol is állunk? Hamecz István A Közgazdasági és monetáris politikai szakterület vezetője február 2.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Munkaadók a válság leküzdéséért szeptember 25. Dr. Futó Péter elnök MGYOSZ.
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
Összehasonlító gazdaságtan
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Balatonszemes Június A villamos energia közszolgáltatási helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
ÉLTANULÓ VÁLSÁGBAN Dr. Pogátsa Zoltán Magyar Tudományos Akadémia.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
Garantiqa Polgármesteri Napok 2009 Felcsuti Péter, Zalakaros október 9.
Kármán András Budapest, január 21..  1. A külső finanszírozáson nyugvó növekedési modell sikeres volt, de sérülékeny  2. A válság kikényszerítette.
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
Vállalkozásmenedzsment I.
GINOP programidőszak rövid áttekintése.
CSEREHÁTI UTAK A SZOCIÁLIS GAZDASÁGBAN Nonprofittól a forprofitig.
Gazellák: gyors növekedésű vállalatok Magyarországon és a világban Békés Gábor Tudományos munkatárs, MTA KTI.
Navigátor IC & ID Kft.. A munkabér szerkezete január 1-től.
A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kereskedelmi és Iparkamara stratégiai jelentőségű programja a közötti időszakra Miskolc, november 29. Bihall.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Gazdasági szervezetek működési jellemzői
A magyar gazdaság helyzete 2009 őszén MKIK, 2009 október 14
2014. I. negyedév munkaügyi ellenőrzési tapasztalatai!
A NAGY GAZDASÁGI VÁLSÁG
362 fő Terület 804 Ha 1 CKÖ 1 Mozgókönyvtár, e-Magyarország pont 1 Óvoda 1 Falugondnoki Szolgálat 4 legnagyobb foglalkoztató Csák Istvánné (kereskedelem)
Borsod-Abaúj-Zemplén megye gazdasági folyamatai
Magyar versenyképesség 2017
379 fő Belterület: 65 Ha Külterület: 1235 Ha 1 Körjegyzőség Alsómocsolád Köblény Gerényes Kisvaszar Szalatnak 1 Teleház- 1 Művelődési Ház 1 Mozgókönyvtár.
Az export szerepe a a gyorsan növekvő KKV-k sikereiben „Gazellák Magyarországon” MTA KTI november 30. Palócz Éva
22. Magyar gazdaságpolitika
Vállalkozások – versenyképesség – monopóliumok A magyar valóság
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
Európai Uniós ismeretek
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Az EED főbb elemei és hatásai a magyar energiaszektorra
Rugalmas foglalkoztatási formák elterjedtsége a
A székesfehérvári járás munkaerő-piaci helyzete
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Fordulatok után / fordulatok előtt
A szervezetek teljesítményének
Költségvetés bevételei Adórendszer
Előadás másolata:

Új megegyezést! Vitaindító egy progresszív gazdaságpolitikai fordulat alapjairól Progresszív Gazdaságpolitika Alapítvány Sebők Miklós

1.Társadalmi szükségletek és a progresszív gazdaságpolitika céljai 2.Válságtünetek 1.Foglalkoztatás és reálbér 2.Közteherviselés 3.Instabilitás 3.Kimerült fejlődési modell 1.Duális gazdasági szerkezet 2.Foglalkoztatás nélküli növekedés 3.Foglyul ejtett állam, védtelen fogyasztók 4.A zöld-progresszív gazdasági fejlődési modell alapelvei és gazdaságpolitikai eszközei Áttekintés

1.A gazdaságpolitika sikerkritériumai elszakadtak a társadalmi jólét mutatóitól 2.A gazdaságpolitika kedvezményezettjei közül tartósan kiestek az állampolgárok 1.Növekedés munkahelyteremtés nélkül 2.Leépülő közszogáltatások 3.Védtelenebbé váló fogyasztók és munkavállalók 3.A kimerült fejlődési modellek helyett egy Új megegyezés kell! 1.Ortodoxia és unortodoxia 2.Multik és kkv-k 3.Bankok és fogyasztók 4.Sarcoló és foglyul ejtett állam 4.Ha nincs egy állampolgári érdekeket is szem előtt tartó megállapodás a gazdaságban: maradnak a zsákutcás stratégiák Progresszív gazdaságpolitika

1.A dogmákra épülő pszeudo-közgazdaságtan helyett a társadalmi valóságba beágyazott gazdasági gondolkodást! 2.A gazdaságpolitika célja a jólét és a jól-lét növelése 3.Ez csak a megélhetés biztosításával, ezen belül is a munkahelyek bővítésével érhető el 4.A szakmai alapokra helyezett gazdaságpolitika kulcseleme a komplex hatástanulmány 5.A külső gazdasági hatások számbavétele nélkülözhetetlen eleme a döntéshozásnak 6.A politikai erő alkalmazása a megegyezés hiányában alkalmazható végső eszköz. Az Új megegyezés alapelvei

1.Ortodoxia – Kiválasztott győztesek 1.Nagyvállalati adókedvezmények garantált profitok 2.Unortodoxia – Kiválasztott győztesek 1.Presztízsvásárlások és rossz hatású adókedvezmények 3.Progresszív gazdaságpolitika – Egyenlő esélyek 1.Nem lehetséges a foglalkoztatás bővítése a multi-enklávéra épített exportvezérelt stratégiával 2.Nem lehetséges a foglalkoztatás bővítése a felső középosztály fogyasztásának bővítése által 3.A duális gazdasági szerkezet az adó és támogatási politika gyökeres fordulatával enyhíthető csak Első példa: multik és kkv-k

Bővülés foglalkoztatás nélkül

Csökkenő adófizetés mellett

Külföldi tulajdonú vállalkozások részesedése a versenyszektor ágazataiból cégek száma nettó árbevétel hozzáadott érték (alapáron) alkalmazottak száma külföldi tulajdoni hányad adójellegű ráfordítások + TAO a hozzáadott érték arányában összesen*3%49%45%24% bányászat, kõfejtés14%79%82%36%62%5,3% feldolgozóipar4%56%54%45%72%14,7% villamosenergia, gáz-, gõzellát., légkond.20%80%54%56%20%17,2% vízellátás, szennyvízgyűjtés, hulladékgazd.4%14%7%5%2%7,3% építőipar1%29%21%7%38%5,9% kereskedelem4%43%44%23%57%16,5% szállítás, raktározás2%26%21%9%13%6,3% szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás3%20%27%12%34%5,9% információ, kommunikáció2%72%75%31%64%8,9% ingatlanügyletek13%30%39%8%36%11,2% szakmai, tudományos, műszaki tevékenység1%36%27%10%67%7,2% adminisztratív és szolg. tevékenység2%28%32%15%44%3,9% Forrás: Eurostat és NAV; * mezőgazdaság és pénzügyi tevékenység nélkül

A külföldi tulajdonú cégek tőkeintenzitása kiugró egy alkalmazottra jutó árbevétel (összesen=100) egy alkalmazottra jutó hozzáadott érték (összesen=100) összesen fő fő fő főnél több többségében külföldi tulajdonú Forrás: Eurostat Munkaerő-megtakarító beruházások, eleve jobb cégek megvásárlása Legfeljebb gyenge pozitív túlcsordulási hatás lehetett korábban, a duális szerkezet konzerválódott

A bankszektor a válság kirobbanásáig (2008-ig) többé-kevésbé a társasági adó mértékének megfelelő nyereségadót fizetett. E nyereségesség ára a devizahitelezési probléma kialakulása volt: ez egyszerre kormányzati és piaci kudarc, melyek eredménye családok százezreinek létbizonytalansága től a válság: értékvesztés, végtörlesztés és megemelkedett banki különadó. Nincs ingyenebéd – a bankoknak sem. Ez az „igazság pillanata” is a bankok között, hiszen jelentős veszteségeket felhalmozó bankokat is találni, miközben maradtak nyereségesek a túlzottnak tűnő terhelések ellenére is. Bőven maradtak „túlélési” tartalékok ezekben a bankokban, most termőre fordult a válság előtti időszak konzervatívabb hitelezési politikája. Második példa: bankok

Tanulságok – Ha nincs együttműködés, középtávon kitörlődnek az eredmények – A szabályozatlan piac és dogmatikus gazdaságpolitika hibás állami reakciókat szült (végtörlesztés, a hitelezés lefojtó különadó) Új megegyezés – új alapokon – A megegyezés nem történhet egyoldalú módon („magatartási kódex”) – A megegyezésnek nélkülözhetetlen része a fogyasztóvédelem és a pénzügyi felügyelet megerősítése – A megegyezésnek a hitelezés újraindítása és a közteherviselés újragondolása azonos rangú célja – Egy ilyen megegyezés jobb: a pénzügyi intézmények, az államnak és legfőképpen az állampolgároknak. Második példa: bankok

1.A kimerült fejlődési modellek helyett egy Új megegyezés kell! 1.Új megegyezés a gazdaságpolitika céljairól 2.Új megegyezés a sikerkritériumokról 3.Új megegyezés a részválságok érintettjeivel 1.A vállalati szektorban a foglalkoztatás bővítéséről 2.A pénzügyi szektorban a devizahitelezésről, a hitelkihelyezésről és a közteherviselésről 2.Ha nincs egy állampolgári érdekeket szem előtt tartó megállapodás a gazdaságban: maradnak a zsákutcás stratégiák Új megegyezést!

Köszönöm a figyelmet!