AZ ÉPÜLETENERGETIKA ÉS AZ ENERGETIKAI TANÚSÍTÁS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Zsámbék, 2015. október 06. MINISZTERELNÖKSÉG Építészeti és Építésügyi Helyettes Államtitkárság.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
Az új épületenergetikai szabályozás
XVII. DUNAGÁZ Szakmai Napok, Konferencia és Kiállítás
Lakásépítések és felújítások minőségi kérdései Új utak a lakáspiacon Budapest, szeptember 23. Vida Attila vezérigazgató.
P A N E L P Á L Y Á Z A T 2008 – 2009 Csider László főosztályvezető Önkormányzati Minisztérium Lakásügyi Főosztály Budapest, február 2.
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
Jogszabályváltozások, amelyek mindenkit érintenek: Építési termékek
BUSH konferencia október 26. Matuz Géza Vezérigazgató h. Termelési és Értékesítési Igazgató ÉMI Nonprofit Kft.
Tudatos lépések a költséghatékony épületüzemeltetés felé Tóth Nelli energetikai tanácsadó MN6 Energiaügynökség EHÖSZ Konferencia Tatabánya.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
A hazai mérnöki tudás piacképes termékké formálásának eszközei Kovács Lajos ügyvezető igazgató INFOPLAN Mérnökiroda Kft.
Az EuP/ErP irányelv hatása az épületgépész rendszerek tervezésére
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
Minőségbiztosítás és megfelelőség az ingatlanfejlesztésben
Az elektronikus építési napló (e-napló)
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Az ETT tagi jóváhagyási eljárás magyar sajátosságai és a tagállami jóváhagyó hatóságok gyakorlatai Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és.
Az Építésügyi Dokumentációs és Információs Központ
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
ISO : 2011 – energiairányítási rendszer (EIR)
Átalakítások körében mértékében – Vonatkozó tűzvédelmi jogszabályok előadó: Csuba Bendegúz tű. ezredes II. Rockwool Építészeti Tűzvédelmi Konferencia 2011.
Az OTSZ új követelményei
tűzvédelmi tapasztalatai
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Munkahelyi egészség és biztonság
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
Schmidt Csaba polgármester október 24. Városi Fűtéskorszerűsítési Program Tatabánya.
Energiahatékonysággal a vállalkozások költségcsökkentéséért Nagy Judit Külkapcsolati munkatárs Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Az építésfelügyeleti feladatok alakulása - fokozott elvárások
Szabályozási módszerek Bándi Gyula. A módszertanok rendje Szektorális vagy integrált  az aktuális jogszabály  A jog és állam A környezethasználat beavatkozásaelfogadható.
Zuglói társasház energiahatékonysági felújításának tapasztalatai Dzsiki Ferenc Lagross Kft. Budapest,
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Társasházak energiahatékony felújítása Csikai Mária Energia Klub Igazgató helyettes
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
Tolna megyei földmérők helyzete a szakmagyakorlási rendelet szerint Németh András | TMMK GGT Szakcsoport elnök Tolna Megyei Földmérők Napja 2016.
Vidékfejlesztési Program Kovács Melinda Projektmenedzser Hajdú-Bihar Megyei Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft.
Társasházak felújítása Az ”Otthon Melege” program Előadó: Radnóti Ákos Alpolgármester.
A LENERG a Hajdú-Bihar megyei önkormányzatok szolgálatában Előadó: Vámosi Gábor, igazgató Energia Infónap Debrecen,
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
LAKÁSÉPÍTÉS-LAKÁSPIAC2016 Az egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység bevezetésre vonatkozó jogszabályok kérdésköre e.a.: Révi Zsolt főépítész.
Építésügyi és Örökségvédelmi Hivatal Építésfelügyelet Változások
Környezet és Energia Operatív Program Várható energetikai fejlesztési lehetőségek 2012-ben Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a közbeszerzési szabályozásban Dr. Virág Rudolf főtitkár.
Fontosabb építésügyi jogszabályok évi LXXVIII. törvény az épített környezet alakításáról és védelméről (Étv.)
Nemzeti Energetikusi Hálózat
Kapacitásbővítő, jelenlegi pályázati lehetőségek
Bodó Béla, mesteroktató, energetikus
Általános tájékoztatás az építőipari regisztrációról Az építőipari kivitelező vállalkozások regisztrációjának gyakorlati tudnivalói Győr, december.
160 Mrd Ft energetika. Megjelent a KKV szektor megújuló épületenergetikai beruházásait támogató pályázati felhívás!
Az Építésügyi Dokumentációs és Információs Központ
Az Építésügyi Dokumentációs és Információs Központ
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
jogszabályváltozások AZ ÉPÍTÉSIgazgatásban
Horváth Sándor Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Az Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Kht.
II. Országos Állatvédelmi- és Állatjóléti Konferencia
Az EED főbb elemei és hatásai a magyar energiaszektorra
Tájékoztatás jogszabály változásokról
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
Szakfelügyeleti tapasztalatok
Kamarai gyakorlati oktatói képzés és vizsga
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

AZ ÉPÜLETENERGETIKA ÉS AZ ENERGETIKAI TANÚSÍTÁS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Zsámbék, október 06. MINISZTERELNÖKSÉG Építészeti és Építésügyi Helyettes Államtitkárság DAUNER MÁRTON főosztályvezető

Energiastratégiai célértékek NÉeS * -ben - a Nemzeti Energiastratégia 2030 alapján az épületek energiafelhasználásánál évre 49 PJ/év (2030-ra 111 PJ/év) primerenergia megtakarítás a cél, ebből:  lakóépület és középület állomány felújítása: 40  vállalkozások épületeinek felújítása: 4  egyéb energiamegtakarítások épületeknél: 5 * Nemzeti Épületenergetikai Stratégia

Épületenergetikai megállapítások Összes hazai primerenergia-felhasználás: ~ 40 %-a épületek, Épületek jelentős része: műszaki és hőtechnikai állapota elavult, Kiemelkedő energia-megtakarítási potenciál az épület energiafelhasználás csökkentésében, Lakossági rezsiköltség-csökkentés, vásárlóerő növekedés,

Az épületenergetika céljai, feladatai NÉeS intézkedések: energia megtakarítások meglévő épületállománynál, új épületekre, épület felújításokra az előírások szigorítása, felülvizsgálata, K+F, demonstráció, innováció, tudás, képzés, információ.

Az épületenergetika feladatai Az új épületekre és az épületek felújítására az energetikai előírások felülvizsgálata, így: a közel nulla energiaigényű épületek energetikai követelményeinek számszerűsítése, és jogszabályi előírása az épületek energiahatékonyságáról szóló 2010/31/EU irányelv 9. cikke szerint; az épületek elemeinek cseréjére vonatkozó előírások felülvizsgálata épületgépészeti berendezések és külső térelhatárolók esetén ; meglevő középületek jelentős felújítása követelmények meghatározása december 31.-e után, illetve minden más épület jelentős felújítása esetében december 31-e után (amikor új épületekre a közel nulla energiaigényszint lesz a követelmény).

Az épületenergetika feladatai Az épületek energetikai minősítésének és a tanúsítási rendszer tapasztalatainak feldolgozása, a rendszer szükség szerinti továbbfejlesztése. Energia megtakarítások elérése az épületek tanúsítási rendszerének felülvizsgálatával (pl. újabb nagyon energiahatékony minőségi kategória bevezetése).

Kormányzati intézkedések az épületenergetikában A közel nulla energiaigényű épületek nemzeti szabályozása től:  Az épületek energetikai jellemzőinek tanúsításáról szóló 176/2008. (VI. 30.) Korm. rendelet (mód.: 261/2015. (09.14.) Korm. rend.)  Az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet (mód.: 262/2015. (09.14.) Korm. rend.)  Az épületek energetikai jellemzőinek meghatározásáról szóló 7/2006. (V. 24.) TNM rendelet (mód.: 39/2015. (09.14.) MvM rend.)

Intézkedések várható hatása I. Az épületek engedélyeztetése és kivitelezése esetén akkor kell megfelelni, ha az épület használatbavétele december 31-e után fog megtörténni, és az építési engedély iránti kérelmet január 1-je után nyújtották be. A költséghaszon-elemzések mutatják, hogy az építési költségek legfeljebb 10-15%-kal fognak emelkedni, a többletköltségek azonban a csökkenő energiafogyasztással megtérülnek. Gondos, költségérzékeny, energiahatékonyságra figyelő tervezés a fent említett 10%-nál kevesebb többletköltséget eredményezhet.

Intézkedések várható hatása II. A Kormány célul tűzte, a lakossági építkezések minél kisebb többletteherrel, minél egyszerűbb technológiákkal legyenek megvalósíthatók. A követelmények enyhék, ezért egyes esetekben érdemes lehet a közel nulla energiaigényű követelménynél jobb kategóriájúra (BB helyett AA-ra) terveztetni épületünket.

Intézkedések várható hatása III től változik az épületek energetikai tanúsítási rendszere: a BB és az annál jobb besorolású (pl.: AA) épületek elégítik ki a közel nulla energiaigényű épületekre vonatkozó követelményt. A korábban készült tanúsítványokat a nyilvántartási rendszer automatikusan átváltja a új rendszerben való használhatóságért.

Az épületenergetikai tanúsítás szabályozása A tanúsítás kötelezettségét az épületek energiahatékonyságáról szóló 2010/31/EU irányelv 11. és 12. cikkelye jelöli ki. Az Irányelv bevezetését a 261/2015.(09.14.) Korm. rendelettel módosított az épületek energetikai jellemzőinek tanúsításáról szóló 176/2008. (VI. 30.) Korm. rendelet szabályozza.

Az épületenergetikai tanúsítás I. Tanúsítvány kell - néhány kisebb kivétellel minden energiát a légállapot szabályozására felhasználó épületnél:  ha eladják,  2016-tól bérbe adják,  illetve újat építenek. Minden 250 m2-nél nagyobb területű állami tulajdonú, hatósági rendeltetésű épületet tanúsítani kell. A tanúsítványt a nagy forgalmú épületekbe ki kell függeszteni.

Az épületenergetikai tanúsítás II. A tanúsítványnak tartalmaznia kell az épület állapotának a minimum követelményekhez való viszonyát. Az épületek betű szerinti besorolása a minimum követelményekhez kötődik. Az energiahatékonysági minimum követelmények kezelését az építésügyért felelős miniszterhez rendeli az Étv.

Az épületenergetikai tanúsítás III: A tanúsítványok besorolása közel nulla energia igényű épületekre vonatkozó követelményekhez viszonyításának előnyei:  a tanúsítványok a 10 éves hatályuk alatt felhasználhatóak maradnak,  a tanúsítási rendszer egyszerűbb, átláthatóbb lesz,  a tanúsítvány felhasználható lesz az építési hatósági ellenőrzésekhez.

Épületenergetikai tanúsítás és a BPMK Az épületenergetikai tanúsítást az erre igazolt képesítéssel rendelkező, a kamara nyilvántartásában szereplő szakember szolgáltatásként végzi Az Étv., a Kormány kezdeményezésére kijelöli a Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamarát (BPMK), mint a véletlenszerűen végzett utóellenőrzés (támogatott, átvett állami feladat) felelősét. A BPMK törvényességi felügyeletét az építésügyért felelős miniszter látja el.

A tanúsítással kapcsolatos tapasztalatok A Kamara a hibák alapján figyelmeztet, pótlásra, javításra szólít fel és a pótlás el nem végzése esetén bírságol. A nagyobb hibák esetén 3 évre felfüggeszti a tanúsítók jogosultságát (eddig egy-két eset). Tapasztalat az, hogy pótlás esetén a mulasztási bírság és a felfüggesztés nem elég elrettentő, ezért indokolt lenne bizonyos hibák esetén pénzbírságot is kiszabni.

A tanúsítással kapcsolatos célok A szakmagyakorlási szabályozás (266/ (VII. 11.) Korm. rendelet) pontosítása, kiegészítése. A tanúsítók végzik az ellenőrzést ellentmondás feloldása. Az LTK felügyelete működtetett feltöltő rendszer körültekintő fejlesztése (pl. a tanúsítványokat alátámasztó feltöltött energetikai számítással együtt legyenek érvényesek; a hivatkozási szám biztonságosabb kezelési rendszerben; feltöltést segítő kontrolok kialakítása; regisztrációs rendszer korszerűsítése stb.)

KÖSZÖNET A hazai energiafelhasználás racionalizálása, az épületenergetikai rendszer fejlesztése csak együttműködő, közös, korszerű mérnöki munkával együtt képzelhető el. Köszönöm a megtisztelő figyelmet!