„QUO VADIS?” SPORTORVOSTAN KÉPZÉS TANTÁRGYI BEVEZETŐ TÁMOP E-13/1/KONV (2) AP - Sportorvosi képzésfejlesztés Dr. habil. Márton János Ph.D. Projektzáró rendezvény szeptember 23.
A SPORTORVOSTAN ALAPJAI FITTNESS, WELLNESS, HEALTH PROMOTION = TESTI, LELKI, SZOCIÁLIS JÓLÉT SZAKSZERŰ ORVOSI HÁTTÉR
Egészségmegőrzés Szociálpolitikai feladat Egészségügyi feladat Személyes feladat és felelősség
SPORT ÉS SPORTORVOSLÁS AZ EURÓPAI UNIÓBAN ELISMERT SZAKVIZSGA MAGYARORSZÁGON ALAPSZAKVIZSGA SZAKKÉPZÉS SPECIÁLIS OSEI ÉS MTE
SPORTORVOSLÁS A MEDICINÁBAN SPORTÉLETTAN SPORTBELGYÓGYÁSZAT SPORTSEBÉSZET PULMONOLÓGIA ÉLETTAN SPORTPSZICHOLÓGIABIOKÉMIA GYERMEK KARDIOLÓGIATÁPLÁLKOZÁSTUDOMÁNY
TÁMOP E-13/1/KONV SPORT A FELSŐOKTATÁSBAN „A” KOMPONENS - SPORTHOZ KAPCSOLÓDÓ EGYETEMI/FŐISKOLAI KÉPZÉSEK FEJLESZTÉSE „B” KOMPONENS –FELSŐOKTATÁSI SPORTIRODÁK LÉTREHOZÁSA, HALLGATÓI SPORTSZOLGÁLTATÁSOK FEJLESZTÉSE, MENTORRENDSZER KIÉPÍTÉSE
CÉLKITŰZÉS A RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ KAPACITÁSOK FELHASZNÁLÁSÁVAL A SPORTORVOSTANI ALAPISMERETEK OKTATÁSÁNAK BEVEZETÉSE TUDOMÁNYOS KUTATÁS ELŐSEGÍTÉSE SZAKIRÁNYÚ POSTGRADUÁLIS KÉPZÉS BEVEZETÉSE
HALLGATÓI FELMÉRÉS EREDMÉNYEI LEGÁLIS ÉS ILLEGÁLIS TELJESÍTMÉNYFOKOZÁS 4,16 SPORTÉLETTAN 4,00 SPORTKARDIOLÓGIA 3,99 SPORTTÁPLÁLKOZÁS 3,95 REHABILITÁCIÓ ÉS SPORT 3,80 SPORTBELGYÓGYÁSZAT 3,79 SPORTSEBÉSZET 3,55 SPORTPSZICHOLÓGIA 3,51 CSAPATORVOSI FELADATOK 3,30 VERSENYENGEDÉLY MEGADÁSÁNAK FELTÉTELEI 3,14
TEMATIKA ELŐADÁSOK 1.A SPORT, MINT PRIMER PREVENCIÓ. A SPORTORVOSLÁS ALAPJAI: DR. TÖRÖK LÁSZLÓ- DR. LENGYEL CSABA 2.TÁPLÁLKOZÁS: DR. MIKULÁN RITA 3.SPORTÉLETTAN ÉS EDZÉSELMÉLETI ALAPOK: DR. CSONKA CSABA – DR. TÖRÖK LÁSZLÓ 4.SPORTSÉRÜLÉSEK: DR. TÖRÖK LÁSZLÓ 5.SPORTÁRTALMAK: DR. TÖRÖK LÁSZLÓ 6.A KAMRAI REPOLARIZÁCIÓS REZERV ZAVARAI ÉS HIRTELEN SZÍVHALÁL ÉLSPORTOLÓKBAN: DR BACZKÓ ISTVÁN 7.A SZERZETT HOSSZÚ QT SZINDRÓMA JELENTŐSÉGE ÉLSPORTOLÓKBAN: DR. LENGYEL CSABA 8.ÖRÖKLETES ARRHYTHMOGÉN KÓRKÉPEK MOLEKULÁRIS GENETIKÁJA: DR. SEPP RÓBERT 9.HIRTELEN SZÍVHALÁLLAL GYAKRAN SZÖVŐDŐ NEM ARRHYTHMOLÓGIAI KÓRKÉPEK: DR. NEMES ATTILA 10.PULMONÁLIS ADAPTÁCIÓ: PROF. DR. SOMFAY ATTILA 11.SPORTOLÓ GYERMEKEK EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTÁNAK FELMÉRÉSE ÉS KARDIOLÓGIAI SZŰRŐVIZSGÁLATA: PROF. DR. KATONA MÁRTA 12.METABOLIKUS SZINDRÓMA: DR. VARGA CSABA 13.TELJESÍTMÉNYFOKOZÁS LEHETSÉGES ÉS TILTOTT ESZKÖZEI: KEDVESNÉ DR. KUPAI KRISZTINA 14.SPORTORVOSI RENDELÉS, CSAPATORVOSI FELADATOK: DR. MIKULÁN RITA 15.ORVOSI KUTATÁS ÉS SPORT: DR. CSONKA CSABA 16.SPORTPSZICHOLÓGIA: DR. BALOGH LÁSZLÓ
TEMATIKA GYAKORLATOK 1.SKILL LABOR: DR. TÖRÖK LÁSZLÓ-DR BÁNKI LÁSZLÓ 2.SPORTSEBÉSZETI MŰTŐ: DR. TÖRÖK LÁSZLÓ-DR BÁNKI LÁSZLÓ 3.TELJESÍTMÉNY ÉLETTANI LABOR: KARDIOLÓGIAI TERHELÉS DR. KALAPOS ANITA - DR. DOMSIK PÉTER 4.KARDIOLÓGIAI LABOR: EKG, AUTONÓM FUNKCIÓK DR. OROSZ ANDREA 5.REHABILITÁCIÓ: DR. TÖRÖK LÁSZLÓ-THÉKES LÁSZLÓNÉ 6.SPORTPSZICHOLÓGIAI LABOR: DR. BALOGH LÁSZLÓ 7.SPORTORVOSI SZAKRENDELŐ: DR. MIKULÁN RITA 8.PULMONÁLIS ADAPTÁCIÓ VIZSGÁLATA: PROF. DR. SOMFAY SOMFAY ATTILA
SPORTORVOSTANI KÖZPONT TRAUMATOLÓGIAI KLINIKA DR. TÖRÖK LÁSZLÓ, DR. BÁNKI LÁSZLÓ I. BELGYÓGYÁSZATI KLINIKA DR. LENGYEL CSABA II.BELGYÓGYÁSZATI KLINIKA DR. NEMES ATTILA, DR. SEPP RÓBERT DR. KALAPOS ANITA, DR. DOMSIK PÉTER GYERMEKGYÓGYÁSZATI KL. DR. KATONA MÁRTA TÜDŐGYÓGYÁSZATI TANSZÉK DR. SOMFAY ATTILA BIOKÉMIAI INTÉZET DR. CSONKA CSABA JGYPK SPORTTUDOMÁNYI INTÉZET DR. MIKULÁN RITA, FARMAKOLÓGIAI ÉS DR. BACZKÓ ISTVÁN, DR. OROSZ ANDREA FARMAKOTERÁPIÁS INTÉZET
MEGVALÓSÍTÁS ÖNÁLLÓ, INTERDISCIPLINÁRIS MUNKACSOPORT LÉTREHOZÁSA 2013 OKTÓBERÉBEN AZ SZTE ÁOK KARI TANÁCSA HATÁROZATA ALAPJÁN JÖTT LÉTRE HALLGATÓI IGÉNYEK FELMÉRÉSE OKTATÁSI STRATÉGIA KIDOLGOZÁSA A TANTÁRGY BEVEZETÉSE
A SPORTORVOSLÁS ALAPJAI SZABADON VÁLASZTHATÓ TANTÁRGY, 2 KREDIT HETI 2 ÓRA ELMÉLET (TRAUMATOLÓGIAI OKTATÓHELYISÉG) FAKULTATÍV GYAKORLATOK (ESETI HELYSZÍNEKEN PL: SKLILL LABOR, SPORTPÁLYA, MŰTŐ, TERHELÉSES LABOR) SZÁMONKÉRÉS: BESZÁMOLÓ 1-5-IG
A sportorvostani képzés szerepe a hallgató központú medikus képzésben Nehéz a hagyományos, bevett formákat, szokásokat áttörni, ez különösen régóta oktatott, tradicionális tananyagok esetén igaz. Jelen esetben az új képzési forma és a tartalom eleve könnyebbé tette a régi sztereotípiák leküzdését.
INTERDISCIPLINÁRIS, PROJEKT SZEMLÉLETŰ OKTATÁS I. Kötetlen, hallgató orientált, egyénre szabott, saját iniciatívákat is figyelembe vevő képzési forma. Inkább konzultáció, mint tantermi előadás Nem az elmélet, hanem a készség szintjén, gyakorlati ismereteket közöl. E-learning formában hozzáférhető.
INTERDISCIPLINÁRIS, PROJEKT SZEMLÉLETŰ OKTATÁS II. Szakrendeléseken történő részvétel Műtői gyakorlat, műtétekben asszisztálás „Skill”-képzési formák elterjesztése. Az orvosképzés szakma, amelynek célja, miként lehet a tudást hatékonyan átadni, milyen módszerekkel kell orvosokat képezni. Nemzetközi együtt- működés….Medical Education Days
Szakmai fórumok Európai Orvosképzési Társaság Magyar Orvosképzési és Egészségügyi Oktatási Társaság Készségfejlesztési tagozat (MOEOT-on belül)
M.o.-i egészségügyi statisztikák EU források, 500 Milliárd Ft., hol az eredmény? Okok: nem megfelelő hozzáállás a sporthoz ill. a fittség kérdéséhez. A járványos méreteket öltő dohányzás, az alkoholfogyasztás, az elhízás és a cukorbetegség. Inkább csodavárás jellemző, mint a saját erőfeszítés
Miben halunk meg ….(KSH 2009)
Helyes táplálkozás
Elhízás
Mozgásszegény életmód, stressz
„A mozgás, mint gyógyszer” Cél: A sportorvostani képzettségű és szemléletű (!) orvosok számának növekedése. Nemcsak a versenysport, hanem a tömegsport (idősebb korúak számára is) népszerűsítése. Az egészséges életmód elterjedése, A prevenció mint primer ellátási mód előtérbe helyezése, népszerűsítése.
A sportsérülések rehabilitációja A tantárgy bevezetése segít a gyógytornászok számának növelésében. Olcsóbb és hatékonyabb kezelési mód A lakosság szubjektív állapota is javul, nem kizárólag gyógyszerszedés (NSAID), hanem mozgásterápia lesz a kezelés alapja Csökken a háziorvosi rendszer leterheltsége.
A fejlődés további lehetséges útjai a sportorvostan oktatásában Sportorvostani Központ --- Sportorvostani Tanszék létrehozása. Szép, de nehéz feladat! „Vitam et sanguinem!” (De zabot nem!) (Megjegyzem, zabbal többre mennénk!)
A Sportorvostani Tanszék előnyei Interdisciplináris jellegű, projektszemléleten nyugvó megoldásokat tartalmaz. Az egyes tagok szakterületük elismert kutatói, nem a nulláról kell kezdeniük az eszközök beszerzését és a munkatársak kiválasztását! A kutatási megbízásokért folytatott, nemzetközivé váló versenyben sokkal jobb eséllyel pályáznak az egyre komplexebb kihívásokra is.
Graduális és posztgraduális képzés A tehetséges orvostanhallgatók (TDK-sok) kiválasztása, támogatása és menedzselése. Angol nyelvű tananyagok készítése, oktatása A sportorvostani szakképesítés megszerzése, Tudományos kutatómunka lehetőségének biztosítása.
TUDOMÁNYOS AKTIVITÁS ÉS EREDMÉNYEK EUROPEAN SECTION MEETING OF THE INTERNATIONAL ACADEMY OF CARDIOVASCULAR SCIENCES (IACS) A KONGRESSZUSON 4 TUDOMÁNYOS ELŐADÁST TARTOTTUNK AZ ALPROJEKT KERETÉBEN OCTOBER 8-11, 2014., BALATONGYÖRÖK
Hagyományos módszerek és újszerű, formabontó kapcsolatok, emberi relációk Nem alá és fölérendeltség, hanem partneri viszony az oktatók és kutatók között, illetve a hallgatók és az oktatók között.
Ne gyere előttem, lehet, hogy nem tudlak követni. Ne gyere utánam, lehet, hogy nem tudlak vezetni. Gyere inkább mellettem és legyél a barátom!
Happy end nincs? De van!
SZTE Szenátusi határozat 172/2015. számú SZ-határozat: A Szegedi Tudományegyetem Szenátusa nyílt szavazással, 39 igen szavazattal egyhangúlag támogatja a Sportorvostani Központ Sportorvostani Tanszékké alakulását a Szegedi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Karán.
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!