„QUO VADIS?” SPORTORVOSTAN KÉPZÉS TANTÁRGYI BEVEZETŐ TÁMOP-4.1.2.E-13/1/KONV-2013-0011 (2) AP - Sportorvosi képzésfejlesztés Dr. habil. Márton János Ph.D.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hogyan segíthet városán, településén? Az egészséges életmód szemlélet beiktatásával a település életébe.  Étkezési tanácsadással  Dohányzás ellenes.
Advertisements

Az Oltalom Karitatív Egyesület 1989 óta működik. Célja a lelkileg és szociálisan elhagyott, kiszolgáltatott vagy veszélyeztetett élethelyzetben lévő különféle.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
Az orvosi szociológia oktatása a Szegedi Tudományegyetemen
„Nyitott kapu” a rendszeres testmozgásért és kapcsolódó egészségfejlesztési programok Vámospércsen Ménes Andrea polgármester.
GENETIKAI TOVÁBBKÉPZÉS GYAKORLÓ ORVOSOKNAK: GYÓGYÍTÓ HÉTKÖZNAPOK A GENETIKA EXPONENCIÁLIS FEJLŐDÉSE ALATT kötelező szintentartó OFTEX továbbképzés Pécs,
A felsőoktatás rendszer szintű változásaihoz kapcsolódó rövid ciklusú képzések a Szegedi Tudományegyetemen SZTE Szeged 2008 Szegedi Tudományegyetem Arc-,
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Gazdaságinformatikai és kapcsolódó fejlesztések
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A leggyakoribb kardiológiai betegségek,azok megelőzése,rizikófaktorok kiszűrése Előadó: Képíróné Gyarmati Zsuzsanna A leggyakoribb kardiológiai betegségek,azok.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Az egyetemi sport lehetőségei a sportvezetők szemszögéből. Az egyetemi testnevelés feladatai, lehetőségei és fejlesztése. Lehetséges modellek Dr. Balogh.
Sportirodák szerepe az intézményi sportéletben
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
egyetemi tanár, főigazgató
PÁLYÁZATI BESZÁMOLÓ DR TÖRÖK LÁSZLÓ EGYETEMI DOCENS SZTE TRAUMATOLÓGIA TÁMOP E-13/1/KONV Sport a felsőoktatásban PÁLYÁZATI BESZÁMOLÓ DR TÖRÖK LÁSZLÓ.
KÉPZÉS- ÉS TANANYAGFEJLESZTÉS ALPROGRAM TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált,
SPORTÉLETTAN ALPROJEKT BIOMEDICINÁLIS TANANYAGFEJLESZTÉS TÁMOP E-13/1/KONV A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot.
MESTERSÉGES MEGTERMÉKENYÍTÉS SIKERESSÉGÉNEK NÖVELÉSE NON-INVAZÍV MÓDSZEREKKEL TÁMOP D-15/1/KONV ZÁRÓ RENDEZVÉNY november 19.
„QUO VADIS?” SPORTORVOSTAN KÉPZÉS TANTÁRGYI BEVEZETŐ TÁMOP E-13/1/KONV (2) AP - Sportorvosi képzésfejlesztés Dr. Márton János 2. AP értékelő.
Projektcím: A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások fejlesztése a Dél-alföldi.
Projektcím: A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások fejlesztése a Dél-alföldi.
SPORTÉLETTAN ALPROJEKT BIOMEDICINÁLIS TANANYAGFEJLESZTÉS TÁMOP E-13/1/KONV A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot.
TÁMOP E-13/1/ KONV A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
SPORTÉLETTANI KÉPZÉS ÉS TANANYAGFEJLESZTÉS TÁMOP E-13/1/KONV A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált,
TÁMOP E-15/1/Konv Új generációs sporttudományi képzés és tartalomfejlesztés, hazai és nemzetközi hálózatfejlesztés és társadalmasítása.
MUNKAERŐ-PIACI IGÉNYEKRE TÁMASZKODÓ GYAKORLATORIENTÁLT KÉPZÉSEK, SZOLGÁLTATÁSOK A SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM FÓKUSZÁBAN TÁMOP F-14/1/Konv
A SPORTORVOSTAN ALAPJAI TANTÁRGYI BEVEZETŐ TÁMOP E-13/1/KONV (2) AP - Sportorvosi képzésfejlesztés Dr. Márton János Magyar Tudomány Ünnepe.
TÁMOP E-13/1/KONV „Sport a felsőoktatásban” B komponens Dr. Trényiné dr. Rákóczi Zsuzsanna Hallgatói szabadidősport.
Célcsoportok a munkahelyi egészségfejlesztéssel foglalkozók, foglalkozás egészségügyben dolgozó orvosok és ápolók, a humán erőforrás gazdálkodás munkatársai,
TÁMOP /1-A : Integrált terepképzési modell kialakítása a szociális szakemberek képzése során Projektindító konferencia szeptember.
Régi és új feladatok új megközelítésben, márciustól működik az OGYÉI Dr Pozsgay Csilla Főigazgató Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Az Általános Orvostudományi Kar szervezeti felépítése
AP1 - SPORTTUDOMÁNYI KÉPZÉS ÉS TARTALOMFEJLESZTÉS
Képzésfejlesztés alprogram Dr. Győri Ferenc
Tananyagok Digitalizálása alprogram eredményeinek bemutatása
Testnevelés és Sporttudományi Intézet
ÁLTALÁNOS ORVOSTUDOMÁNYI KAR
Tanszékvezető: Prof. dr. Polgár Csaba, egyetemi tanár Tel.:
SPORT – INNOVÁCIÓ - Pályázat
Szegedi Tudományegyetem
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Tanszékvezető: Prof. dr. Polgár Csaba, egyetemi tanár Tel.:
A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások fejlesztése a Dél-alföldi Régió.
tananyagfejlesztés TÁMOP E-13/1/KONV
DR TÖRÖK LÁSZLÓ EGYETEMI DOCENS SZTE TRAUMATOLÓGIA
Az Általános Orvostudományi Kar szervezeti felépítése
Tanszékvezető: Prof. dr. Polgár Csaba, egyetemi tanár Tel.:
OKJ SPORTOKTATÓ KÉPZÉS
Az Általános Orvostudományi Kar szervezeti felépítése
Az Általános Orvostudományi Kar szervezeti felépítése
Ferencsik Mária, Zöllei Magdolna SZTE ÁOK I sz. Belgyógyászati klinika
Fejér Megyei Szent György Egyetemi Oktató Kórház
Előadás másolata:

„QUO VADIS?” SPORTORVOSTAN KÉPZÉS TANTÁRGYI BEVEZETŐ TÁMOP E-13/1/KONV (2) AP - Sportorvosi képzésfejlesztés Dr. habil. Márton János Ph.D. Projektzáró rendezvény szeptember 23.

A SPORTORVOSTAN ALAPJAI FITTNESS, WELLNESS, HEALTH PROMOTION = TESTI, LELKI, SZOCIÁLIS JÓLÉT SZAKSZERŰ ORVOSI HÁTTÉR

Egészségmegőrzés Szociálpolitikai feladat Egészségügyi feladat Személyes feladat és felelősség

SPORT ÉS SPORTORVOSLÁS AZ EURÓPAI UNIÓBAN ELISMERT SZAKVIZSGA MAGYARORSZÁGON ALAPSZAKVIZSGA SZAKKÉPZÉS SPECIÁLIS OSEI ÉS MTE

SPORTORVOSLÁS A MEDICINÁBAN SPORTÉLETTAN SPORTBELGYÓGYÁSZAT SPORTSEBÉSZET PULMONOLÓGIA ÉLETTAN SPORTPSZICHOLÓGIABIOKÉMIA GYERMEK KARDIOLÓGIATÁPLÁLKOZÁSTUDOMÁNY

TÁMOP E-13/1/KONV SPORT A FELSŐOKTATÁSBAN „A” KOMPONENS - SPORTHOZ KAPCSOLÓDÓ EGYETEMI/FŐISKOLAI KÉPZÉSEK FEJLESZTÉSE „B” KOMPONENS –FELSŐOKTATÁSI SPORTIRODÁK LÉTREHOZÁSA, HALLGATÓI SPORTSZOLGÁLTATÁSOK FEJLESZTÉSE, MENTORRENDSZER KIÉPÍTÉSE

CÉLKITŰZÉS A RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ KAPACITÁSOK FELHASZNÁLÁSÁVAL A SPORTORVOSTANI ALAPISMERETEK OKTATÁSÁNAK BEVEZETÉSE TUDOMÁNYOS KUTATÁS ELŐSEGÍTÉSE SZAKIRÁNYÚ POSTGRADUÁLIS KÉPZÉS BEVEZETÉSE

HALLGATÓI FELMÉRÉS EREDMÉNYEI LEGÁLIS ÉS ILLEGÁLIS TELJESÍTMÉNYFOKOZÁS 4,16 SPORTÉLETTAN 4,00 SPORTKARDIOLÓGIA 3,99 SPORTTÁPLÁLKOZÁS 3,95 REHABILITÁCIÓ ÉS SPORT 3,80 SPORTBELGYÓGYÁSZAT 3,79 SPORTSEBÉSZET 3,55 SPORTPSZICHOLÓGIA 3,51 CSAPATORVOSI FELADATOK 3,30 VERSENYENGEDÉLY MEGADÁSÁNAK FELTÉTELEI 3,14

TEMATIKA ELŐADÁSOK 1.A SPORT, MINT PRIMER PREVENCIÓ. A SPORTORVOSLÁS ALAPJAI: DR. TÖRÖK LÁSZLÓ- DR. LENGYEL CSABA 2.TÁPLÁLKOZÁS: DR. MIKULÁN RITA 3.SPORTÉLETTAN ÉS EDZÉSELMÉLETI ALAPOK: DR. CSONKA CSABA – DR. TÖRÖK LÁSZLÓ 4.SPORTSÉRÜLÉSEK: DR. TÖRÖK LÁSZLÓ 5.SPORTÁRTALMAK: DR. TÖRÖK LÁSZLÓ 6.A KAMRAI REPOLARIZÁCIÓS REZERV ZAVARAI ÉS HIRTELEN SZÍVHALÁL ÉLSPORTOLÓKBAN: DR BACZKÓ ISTVÁN 7.A SZERZETT HOSSZÚ QT SZINDRÓMA JELENTŐSÉGE ÉLSPORTOLÓKBAN: DR. LENGYEL CSABA 8.ÖRÖKLETES ARRHYTHMOGÉN KÓRKÉPEK MOLEKULÁRIS GENETIKÁJA: DR. SEPP RÓBERT 9.HIRTELEN SZÍVHALÁLLAL GYAKRAN SZÖVŐDŐ NEM ARRHYTHMOLÓGIAI KÓRKÉPEK: DR. NEMES ATTILA 10.PULMONÁLIS ADAPTÁCIÓ: PROF. DR. SOMFAY ATTILA 11.SPORTOLÓ GYERMEKEK EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTÁNAK FELMÉRÉSE ÉS KARDIOLÓGIAI SZŰRŐVIZSGÁLATA: PROF. DR. KATONA MÁRTA 12.METABOLIKUS SZINDRÓMA: DR. VARGA CSABA 13.TELJESÍTMÉNYFOKOZÁS LEHETSÉGES ÉS TILTOTT ESZKÖZEI: KEDVESNÉ DR. KUPAI KRISZTINA 14.SPORTORVOSI RENDELÉS, CSAPATORVOSI FELADATOK: DR. MIKULÁN RITA 15.ORVOSI KUTATÁS ÉS SPORT: DR. CSONKA CSABA 16.SPORTPSZICHOLÓGIA: DR. BALOGH LÁSZLÓ

TEMATIKA GYAKORLATOK 1.SKILL LABOR: DR. TÖRÖK LÁSZLÓ-DR BÁNKI LÁSZLÓ 2.SPORTSEBÉSZETI MŰTŐ: DR. TÖRÖK LÁSZLÓ-DR BÁNKI LÁSZLÓ 3.TELJESÍTMÉNY ÉLETTANI LABOR: KARDIOLÓGIAI TERHELÉS DR. KALAPOS ANITA - DR. DOMSIK PÉTER 4.KARDIOLÓGIAI LABOR: EKG, AUTONÓM FUNKCIÓK DR. OROSZ ANDREA 5.REHABILITÁCIÓ: DR. TÖRÖK LÁSZLÓ-THÉKES LÁSZLÓNÉ 6.SPORTPSZICHOLÓGIAI LABOR: DR. BALOGH LÁSZLÓ 7.SPORTORVOSI SZAKRENDELŐ: DR. MIKULÁN RITA 8.PULMONÁLIS ADAPTÁCIÓ VIZSGÁLATA: PROF. DR. SOMFAY SOMFAY ATTILA

SPORTORVOSTANI KÖZPONT TRAUMATOLÓGIAI KLINIKA DR. TÖRÖK LÁSZLÓ, DR. BÁNKI LÁSZLÓ I. BELGYÓGYÁSZATI KLINIKA DR. LENGYEL CSABA II.BELGYÓGYÁSZATI KLINIKA DR. NEMES ATTILA, DR. SEPP RÓBERT DR. KALAPOS ANITA, DR. DOMSIK PÉTER GYERMEKGYÓGYÁSZATI KL. DR. KATONA MÁRTA TÜDŐGYÓGYÁSZATI TANSZÉK DR. SOMFAY ATTILA BIOKÉMIAI INTÉZET DR. CSONKA CSABA JGYPK SPORTTUDOMÁNYI INTÉZET DR. MIKULÁN RITA, FARMAKOLÓGIAI ÉS DR. BACZKÓ ISTVÁN, DR. OROSZ ANDREA FARMAKOTERÁPIÁS INTÉZET

MEGVALÓSÍTÁS ÖNÁLLÓ, INTERDISCIPLINÁRIS MUNKACSOPORT LÉTREHOZÁSA 2013 OKTÓBERÉBEN AZ SZTE ÁOK KARI TANÁCSA HATÁROZATA ALAPJÁN JÖTT LÉTRE HALLGATÓI IGÉNYEK FELMÉRÉSE OKTATÁSI STRATÉGIA KIDOLGOZÁSA A TANTÁRGY BEVEZETÉSE

A SPORTORVOSLÁS ALAPJAI SZABADON VÁLASZTHATÓ TANTÁRGY, 2 KREDIT HETI 2 ÓRA ELMÉLET (TRAUMATOLÓGIAI OKTATÓHELYISÉG) FAKULTATÍV GYAKORLATOK (ESETI HELYSZÍNEKEN PL: SKLILL LABOR, SPORTPÁLYA, MŰTŐ, TERHELÉSES LABOR) SZÁMONKÉRÉS: BESZÁMOLÓ 1-5-IG

A sportorvostani képzés szerepe a hallgató központú medikus képzésben Nehéz a hagyományos, bevett formákat, szokásokat áttörni, ez különösen régóta oktatott, tradicionális tananyagok esetén igaz. Jelen esetben az új képzési forma és a tartalom eleve könnyebbé tette a régi sztereotípiák leküzdését.

INTERDISCIPLINÁRIS, PROJEKT SZEMLÉLETŰ OKTATÁS I. Kötetlen, hallgató orientált, egyénre szabott, saját iniciatívákat is figyelembe vevő képzési forma. Inkább konzultáció, mint tantermi előadás Nem az elmélet, hanem a készség szintjén, gyakorlati ismereteket közöl. E-learning formában hozzáférhető.

INTERDISCIPLINÁRIS, PROJEKT SZEMLÉLETŰ OKTATÁS II. Szakrendeléseken történő részvétel Műtői gyakorlat, műtétekben asszisztálás „Skill”-képzési formák elterjesztése. Az orvosképzés szakma, amelynek célja, miként lehet a tudást hatékonyan átadni, milyen módszerekkel kell orvosokat képezni. Nemzetközi együtt- működés….Medical Education Days

Szakmai fórumok Európai Orvosképzési Társaság Magyar Orvosképzési és Egészségügyi Oktatási Társaság Készségfejlesztési tagozat (MOEOT-on belül)

M.o.-i egészségügyi statisztikák EU források, 500 Milliárd Ft., hol az eredmény? Okok: nem megfelelő hozzáállás a sporthoz ill. a fittség kérdéséhez. A járványos méreteket öltő dohányzás, az alkoholfogyasztás, az elhízás és a cukorbetegség. Inkább csodavárás jellemző, mint a saját erőfeszítés

Miben halunk meg ….(KSH 2009)

Helyes táplálkozás

Elhízás

Mozgásszegény életmód, stressz

„A mozgás, mint gyógyszer” Cél: A sportorvostani képzettségű és szemléletű (!) orvosok számának növekedése. Nemcsak a versenysport, hanem a tömegsport (idősebb korúak számára is) népszerűsítése. Az egészséges életmód elterjedése, A prevenció mint primer ellátási mód előtérbe helyezése, népszerűsítése.

A sportsérülések rehabilitációja A tantárgy bevezetése segít a gyógytornászok számának növelésében. Olcsóbb és hatékonyabb kezelési mód A lakosság szubjektív állapota is javul, nem kizárólag gyógyszerszedés (NSAID), hanem mozgásterápia lesz a kezelés alapja Csökken a háziorvosi rendszer leterheltsége.

A fejlődés további lehetséges útjai a sportorvostan oktatásában Sportorvostani Központ --- Sportorvostani Tanszék létrehozása. Szép, de nehéz feladat! „Vitam et sanguinem!” (De zabot nem!) (Megjegyzem, zabbal többre mennénk!)

A Sportorvostani Tanszék előnyei Interdisciplináris jellegű, projektszemléleten nyugvó megoldásokat tartalmaz. Az egyes tagok szakterületük elismert kutatói, nem a nulláról kell kezdeniük az eszközök beszerzését és a munkatársak kiválasztását! A kutatási megbízásokért folytatott, nemzetközivé váló versenyben sokkal jobb eséllyel pályáznak az egyre komplexebb kihívásokra is.

Graduális és posztgraduális képzés A tehetséges orvostanhallgatók (TDK-sok) kiválasztása, támogatása és menedzselése. Angol nyelvű tananyagok készítése, oktatása A sportorvostani szakképesítés megszerzése, Tudományos kutatómunka lehetőségének biztosítása.

TUDOMÁNYOS AKTIVITÁS ÉS EREDMÉNYEK EUROPEAN SECTION MEETING OF THE INTERNATIONAL ACADEMY OF CARDIOVASCULAR SCIENCES (IACS) A KONGRESSZUSON 4 TUDOMÁNYOS ELŐADÁST TARTOTTUNK AZ ALPROJEKT KERETÉBEN OCTOBER 8-11, 2014., BALATONGYÖRÖK

Hagyományos módszerek és újszerű, formabontó kapcsolatok, emberi relációk Nem alá és fölérendeltség, hanem partneri viszony az oktatók és kutatók között, illetve a hallgatók és az oktatók között.

Ne gyere előttem, lehet, hogy nem tudlak követni. Ne gyere utánam, lehet, hogy nem tudlak vezetni. Gyere inkább mellettem és legyél a barátom!

Happy end nincs? De van!

SZTE Szenátusi határozat 172/2015. számú SZ-határozat: A Szegedi Tudományegyetem Szenátusa nyílt szavazással, 39 igen szavazattal egyhangúlag támogatja a Sportorvostani Központ Sportorvostani Tanszékké alakulását a Szegedi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Karán.

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!