TEHETSÉG MENTORÁLÁS A PEDAGÓGIA MAGASABB SZINTJÉN HUJBER TAMÁSNÉ KOVÁCS GABRIELLA KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM
A JÓ GYAKORLAT SZERKEZETI VÁZA 1.SZEMÉLYES ELKÖTELEZETTSÉG 2.KULCSKIFEJEZÉSEK 3.JÓ GYAKORLAT CÉLJA 4.JÓ GYAKORLAT CÉLCSOPORTJA 5.JÓ GYAKORLAT BEMUTATÁSA 6.ADAPTÁLÁSI FOLYAMATOK BEMUTATÁSA 7.A JÓ GYAKORLAT KIALAKÍTÁSÁNAK NEHÉZSÉGEI 8.JÓ GYAKORLAT LEÍRÁSÁBAN FELMERÜLŐ PROBLÉMÁK 9.JÓ GYAKORLAT FEJLESZTÉSÉNEK ÉS LEHETŐSÉGEINEK FELVÁZOLÁSA 10.A BEVEZETÉSÉNEK POZITÍV TAPASZTALATAI – TANULÓI REFLEXIÓK
SZEMÉLYES ELKÖTELEZETTSÉG Roma Szakkollégium hallgatóinak támogatása OTDK-s hallgatók mentorálása Életviteli és tehetség mentorálás Pályázati feladatok – egyéni és csoportos mentorálás Pedagógiai szakmai munka Pszichológiai szakmai munka Önkéntesség Tanul- mányaim
KULCSKIFEJEZÉSEK
A JÓ GYAKORLAT CÉLJA 1.MENTORPROGRAM KERETÉBEN OLYAN TEHETSÉGES TANULÓK TÁMOGATÁSA, AKIK AZ ELŐZETES PEDAGÓGIAI DIAGNOSZTIKA SORÁN TEHETSÉGÍGÉRETNEK/TALENTUMNAK/GÉNIUSZNAK BIZONYULTAK A KÖVETKEZŐ TERÜLETEK VALAMELYIKÉN: LOGIKAI – MATEMATIKAI, NYELVÉSZETI, TÉRBELI – VIZUÁLIS, MOZGÁSOS – KINESZTETIKAI, TERMÉSZETI, ZENEI, INTERPERSZONÁLIS, INTRAPERSZONÁLIS. 2.TÖREKVÉS A TANULÓ BELSŐ EGYENSÚLYÁNAK MEGTEREMTÉSÉRE. 3.EGYÉNI SZÜKSÉGLETEKRE ÉPÍTŐ TÁMOGATÓ RENDSZER LÉTREHOZÁSA.
A JÓ GYAKORLAT CÉLCSOPORTJA Óvoda Óvodás korú gyermekek támogatása az óvoda – iskola átmenet időszakában Esélyteremtés, hátránykompenzáció megteremtése Általános iskola Életút tervezés a tehetségterület azonosításának birtokában Erős és gyenge képességterületek fejlesztése Gazdagítás és/vagy gyorsítás a tanuló igényeinek megfelelően Középfok Motivációs bázis erősítése Kreativitás folyamatos fejlesztése Családi támogató háttér kialakítása Integrálás a munka világába Felső- oktatás Szakkollégiumi tagság támogatása OTDK, szakdolgozat elkészítésének kiemelt támogatása Szakmai és ösztöndíj pályázatok Gyakornoki lehetőségek Integrálás a munka világába
A MENTOR KÉPESSÉG- ÉS SZEMÉLYISÉG KÉSZLETE módszertani gazdagság igényesség elfogadó attitűd konstruktív probléma- megoldó analizáló- szintetizáló gondolkodás érett személyiség érték- központúság minta- teremtés adaptivitás demokratikus kapcsolat- építés szociális érzékenység empátia perspektíva felvétel pedagógiai tapasztalat kiemelkedő szakmai tudás
TANÁCSADÓI MENTORHÁLÓZAT Diákmentor Folyamat mentoráló pedagógus/diák Csoportot mentoráló pedagógus/diák Pedagógus mentorálása Hallgatókat mentoráló pedagógus Átmenet tanácsadó
MENTORÁLÁS TERÜLETEI Pályakezdő pedagógusok mentorálása Beilleszkedés segítése Technikai információk a rendszer működéséről Szakmai kérdésekben operatív segítségnyújtás Mentortanár Szakhoz illeszkedő szakmai megsegítés - esetismertetésekkel, bemutató foglalkozásokkal Általános pedagógiai módszertanban járatos szakember Tanuló mentorálás Alulteljesítő tanulók támogatása Tehetséges tanulók segítése Célzott projektben, pályázaton, versenyen való támogatás biztosítása
DINAMIKUS MODELL JELLEG Mentorálás módszertani kézikönyve Szülői együttműködés kereteinek kidolgozása Életviteli és tehetség mentorálás egymás támogatásáért Mentorpedagógus rendszerszintű elhelyezése Kaposvár-Somogy Megyei Tehetségsegítő Tanács külön tagozata
MENTORÁLÁS MÓDSZERTANI KÉZIKÖNYVE Irányított interjú Tervezés (rövid-közép- hosszútáv) Időmátrix Szükséglet felmérés Célképzés Motivációs bázis bővítése Lehetőségek feltárása - kreativitás Reflexiós beszélgetés Mit jelent a pedagógiai team munka?
A TÉMÁVAL FOGLALKOZÓ PUBLIKÁCIÓIM INTERNETES ELÉRHETŐSÉGE NYEK/OVODAI_HATRANYCSOKKENTES/ _T311_DISSZEM_KUTATASI _OVIS_NET.PDF NYEK/OVODAI_HATRANYCSOKKENTES/ _T311_DISSZEM_KUTATASI _OVIS_NET.PDF /INDEX.HTML /INDEX.HTML /INDEX.HTML /INDEX.HTML EVES/INDEX.HTML EVES/INDEX.HTML
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 30/ (SMS) 82/ 7400 KAPOSVÁR ÁLMOS VEZÉR U. 1. HUJBER TAMÁSNÉ KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM