Korszerű gyorsvasúti rendszer megteremtése Győrben és elővárosában Feld István Mártonalelnök, VEKE
Győr elővárosa
A vasút jelenlegi helyzete Leromlott pályaállapotok, alkalmatlan járműpark Kapacitáshiányos szakaszok Elavult állomási infrastruktúra Hiányzó megállók, hiányzó vágányok Korszerűtlen forgalomirányítás Tarifális átjárhatóság hiánya, szervezeti ellentétek Menetrendi problémák Átszálláskényszerek
A vasút jelenlegi helyzete
Indul04:5606:0308:0610:2712:3914:1215:5218:1320:3522:18 Érkezik05:1306:2208:2210:4412:5614:2916:0918:3020:5522:34 Követési időköz BuszVonat Eneséről indulGyőrbe érkezik Eneséről indulGyőrbe érkezik 6:016:236:046:19 6:296:50 6:497:10 6:547:15 6:587:206:597:13 7:037:23 7:047:25 7:097:45 7:117:32 7:247:45 7:518:16 Követési időközök Győr és Ménfőcsanak között Buszok és vonatok indulása reggel Eneséről Győrbe A vasút jelenlegi helyzete
Problématérkép
Kiindulási helyVégállomásIndulásÉrkezésMenetidő Enese, vasútállomásGyőr, autóbusz állomás4:515:130:22 Enese, vasútállomásGyőr, autóbusz állomás4:515:200:29 Enese, vasútállomásGyőr, autóbusz állomás4:525:150:23 Enese, vasútállomásGyőr, autóbusz állomás4:545:190:25 Enese, vasútállomásGyőr, autóbusz állomás4:545:190:25 Enese, vasútállomásGyőr, AUDI gyár4:545:200:26 Enese, vasútállomásGyőr, autóbusz állomás4:555:170:22 Enese, vasútállomásGyőr, autóbusz állomás4:555:200:25 Enese, vasútállomásGyőr, autóbusz állomás4:555:200:25 Enese, vasútállomásGyőr, AUDI gyár4:555:300:35 Enese, vasútállomásGyőr, AUDI gyár4:565:220:26 Enese, vasútállomásGyőr, autóbusz állomás4:575:200:23 Enese, vasútállomásGyőr, autóbusz állomás4:595:200:21 Enese, vasútállomásGyőr, AUDI gyár5:005:290:29 Enese, vasútállomásGyőr, Tungsram Rt.5:005:330:33 A 85-ös út buszközlekedése Enese és Győr között hajnalban A buszközlekedés helyzete
A vasút értékei menetidőelőny nagy kapacitás gyors közlekedés Győrben energiahatékonyság
Négy periférikus helyzetű település időmérlege különböző utazási módok esetén
A vasúti rendszer erősségei Jó menetidők Nagy kapacitás Távolsági csatlakozási rendszer Az autóbuszos hálózat erősségei Főútvonalakon sűrű közlekedés Települések nagymértékű feltárása Sok átszállásmentes kapcsolat A vasúti rendszer gyengéi Számos elővárosi vonalon elégtelen menetrendi kínálat Települések egy részének elégtelen mértékű feltárása Átszálláskényszerek Megállók hiánya miatt a Győrön belüli célpontok nehéz megközelíthetősége Az autóbuszos hálózat gyengéi Lassúság Forgalmasabb vonalakon elégtelen kapacitás irracionálisan sűrű követés miatt magas járműigény, forgalomirányítási problémák (főútvonalak) Főútvonalakat leszámítva elégtelen menetrendi kínálat Általánosságban gyenge hétvégi kínálat Több irányból Győr fontos célpontjai nehezen közelíthetők meg Döntés 1. szint Vasúti, vagy autóbusz gerinchálózat?
Döntés 2. szint Tram-train, vagy S-Bahn? A tram-train rendszer erősségei Helyi járathoz hasonló szinten tárja fel Győr legfontosabb részeit Az elővárosi települések egy részén lehetőség nyílhat a városközpont felé továbbmenő közúti vasutak kiépítésére Az „S-Bahn” jellegű hálózat erősségei A gerincvonal mai vasúti területeken kialakítható A mai és a várhatóan országos szinten beszerzésre kerülő nagyvasúti járművekkel a rendszer megvalósítható A törzsszakasz valamennyi elővárosi vonalról jól megközelíthető Az elővárosi vonalakon lehetővé teszi a sebesség és a kapacitás maximalizálását A tram-train rendszer gyengéi Teljesen új gerincvonal kiépítését igényli a város legsűrűbben lakott területein Teljesen új járművek vásárlását igényli A kétáramnemű járművek beszerzése drága, fenntartásuk sokba kerül A győri gerincvonal több elővárosi vonalról nehezen lenne megközelíthető a járművek számára A villamos-jellegű járművek kapacitása és sebessége egyes vonalakon elégtelen lenne Az „S-Bahn” jellegű hálózat gyengéi Győrön belül kevésbé sűrű megállókiosztással tárja fel a súlyponti területeket Nincs lehetőség a nagyobb elővárosi települések feltárásának javítására
Külföldi példák – az S-Bahn koncepció integrált ütemes menetrend sűrű forgalmú városi törzsvonal új megállók integrált tarifarendszer menetrend-alapú infrastruktúra-fejlesztés
„Stammstrecke”
Salzburg Győr-léptékű városban is lehet…?
A győri előváros szolgáltatási koncepciója
központi városi törzsszakasz az elővárosi vonatok számára ütemes menetrendi koncepció az elővárosi vasútvonalakra más közlekedési módokkal való együttműködés közös vasút- és városfejlesztés
A körvasút
Fonódó viszonylatok a győri körvasúton
A győri körvasút működése, az elővárosi vonatok csatlakozása a feles pókhoz
ViszonylatHelyi járat (perc)Vonat (perc) Marcalváros-Belváros125 Marcalváros-Ipartelepek2412 Marcalváros-Adyváros104 Adyváros-Belváros116 Adyváros-Ipartelepek127 Belváros-Ipartelepek227 Egyenletes, 10 perces követés a körvasúton – jelentős időmegtakarítások a városon belül is
30, 60, 120 percenkénti ütemes közlekedés az elővárosi vonalakon zónázó rendszer (csornai és győrszemerei határokkal) InterCity megjelenése a 10-es vonalon Győr-Csorna-Pápa-Veszprémvarsány-Győr körgyűrű új pozsonyi kapcsolat Menetrendi alapvetések
Kiindulás/ÚticélGyőri belvárosMarcalvárosKórházIpari park Csorna 1-45%-44%-42%-54% Csorna 2-31%-34%-32%-46% Csorna 3-31%-34%-32%-46% Farád 1-24%-29%-27%-41% Farád 2-29%-32%-33%-43% Kapuvár 1-37%-38%-36%-46% Kapuvár 2-28%-31%-29%-40% Kapuvár 3-26%-29%-27%-38% Busz&vonat összehangolás
Szükséges fejlesztések Körvasút kialakításának költsége ~ 30 milliárd Ft További vonali fejlesztések ~ 15 milliárd Ft
Kétszintű intermodális csomópont kialakítása a Baross hídnál
A területfejlesztés főbb akcióterületei a győri körvasút mentén
V minden szolgáltatóra érvényes, azonos tarifák kilométer-díjszabás helyett Győr-központú zónarendszer kiterjedt üzletpolitikai kedvezmények – csúcsidőn kívüli utazás, csoportos utazás, online jegyvásárlás ösztönzése munkavállalói kedvezmények t arifális integráció
Viszonylat Szolgáltató/ÁrTávolságHelyi bérlet ára Szövetség Győr-CsornaGYSEV Ft31 km5500 Ft Erfstadt-KölnVRS Ft33 km0 Ft Lauterecken-KaiserslauternVRN9400 Ft37 km0 Ft Schweikershain-ChemnitzVMS Ft30 km0 Ft Schierling-RegensburgRVV Ft27 km0 Ft Wernau-StuttgartVVS Ft28 km0 Ft Fritzlar-KasselNVV Ft31 km0 Ft Munkavállalók közösségi közlekedésre terelése
V professzionális közlekedésszervező (PTA) létrehozása üzemeltetői és megrendelői szint szétválasztása kiszámítható, átlátható finanszírozás t S zolgáltatástervezés közösen
A közlekedésszervezés szervezeti felépítése
A közlekedésszervezés javasolt működési sémája
Köszönöm a figyelmet!