Az Új Széchenyi Terv Tudomány - Innováció prioritása Dr. Nikodémus Antal főosztályvezető NGM Innovációs és K+F Főosztály Miskolc, 2011.02.10.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közoktatási fejlesztések, pályázati lehetőségek
Advertisements

BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Európa 2020 stratégia – kihívások az EU előtt Bauer Edit március 4. Dunaszerdahely.
CreaSpace Kreatív Iparágak a digitális térben ÚSZT konzultációs konferencia és eFestival Gála Budapest, Magyar Telekom Székház Tölösi Konferencia Központja.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Az Új Széchenyi Terv Közép-magyarországi regionális környezetvédelmi konferencia Budapest, november 11. Dr. Nikodémus Antal főosztályvezető Nemzetgazdasági.
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Hegyi Csilla osztályvezető Innovációs és K+F Főosztály
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
A Lisszaboni Stratégia célja 2000-ben ambicionáltuk: « a világ legversenyképesebb és dinamikus tudás alapú gazdaságává válni, amely képes a fenntartható.
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Innovatív Magyarország
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
1 ANDOR László az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi összetartozásért felelős biztosa „Az Európai Unió jövője” konferencia.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Az innováció, mint a versenyképes gazdasági növekedés alapja
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Think tank utózöngék Dr. Mészáros György június 20. BMGE Egyetemek és az innováció.
Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Innováció és stratégia Dr. Greiner István MISZ, általános elnökhelyettes február 07.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
Az energiahatékonyság finanszírozása a as programozási időszakban.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
Mérhető-e a fenntarthatóság? – Az Európa 2020 stratégia példája Fenntarthatóság és Magyarország 2025-ben SJTB Tudományos ülés, november 19.
Regionális Vállalkozásfejlesztés Dr. Billo Kármen főosztályvezető-helyettes Regionális és Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Főosztály.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Dr. Nagy Katalin Magyarország EU melletti Állandó Képviseletének korábbi tanácsosa XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, november
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
Az ENIN Környezetipari Klaszter bemutatása Lenkey Péter innovációs igazgató Észak-Magyarországi Gyáriparosok Szövetsége.
A magyarországi K+F politika
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Magyar Útügyi Társaság
Miskolc, október 21. dr.Szilágyiné Baán Anna titkár
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Nemzeti Innovációs Hivatal (NIH)
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Előadás másolata:

Az Új Széchenyi Terv Tudomány - Innováció prioritása Dr. Nikodémus Antal főosztályvezető NGM Innovációs és K+F Főosztály Miskolc,

2 Tartalom Kihívások a hazai K+F+I területén Kormányzati feladatok, tennivalók 2011-ben Az ÚSZT Tudomány – Innováció prioritás főbb elvei Az ÚSZT K+F pályázatai

3 Kihívások a hazai K+F területén Kevés a high-tech vállalkozás Kevés globális piacon versenyképes termék, szolgáltatás Alacsony szintű a nemzeti szintű K+F ráfordítás (a GDP 0,97%-a) és ezen belül a vállalati K+F ráfordítás (43%) Nem megfelelő a K+F stratégiai együttműködés és a K+F eredmények gyakorlati hasznosítása A természettudományos és műszaki szakemberek száma alacsony (az EU-15 átlag 1/3-a) Az alacsony szabadalmi aktivitás (a USPTO-nál az EU-15 átlag 9%-a, EPO-nál 12%-a)

4 Hazai helyzet:elmaradás a szabadalmakban, a vállalati K+F ráfordításokban és a HR mutatókban

5 Az összesített innovációs index (SII) és a vállalkozási kedv összefüggése

6 A magyar regionális K+F+I helyzet

7 EU 2020 stratégia: Három pillér, hét kiemelt intézkedés Fenntartható növekedés Inkluzív növekedés „Innovatív Unió” K+F feltételek javítása „Mozgásban az ifjúság” Oktatás teljesítményének növelése „Európai digitális társadalom” Internet-hozzáférés fejlesztése „Erőforrás-hatékony Európa” Energiahatékonyság, környezetbarát ipar „Iparpolitika a globalizáció korában” Üzleti környezet javítása, ipari bázis erősítése „Új készségek és munkahelyek menetrendje” Munkaerőpiaci modernizáció, Life-long learning „Szegénység elleni európai platform” Társadalmi és területi kohézió biztosítása

8 Kormányzati feladatok, tennivalók 2011-ben Az átalakított kormányzati intézményrendszer konszolidációja (megújított irányítási rendszer: NKITT; minisztériumi feladatmegosztás; NIH új feladatai); 2020-ig terjedő nemzeti K+F+I stratégia és intézkedési terv kialakítása, a stratégiai tervezési folyamat végigvitele: – adójogi szabályozás felülvizsgálata, kutatási infrastruktúra és nemzetközi K+F+I stratégia kidolgozása EU 2020 stratégia és intézkedési terv elkészítése és benyújtása a Bizottságnak; ennek keretében nemzeti célkitűzés vállalása a GERD/GDP mutató 2020-as értékére; Az ÚSZT Tudomány – Innováció program alapján a hazai KFI pályázati rendszer megújítása 2011 folyamán.

9 A K+F és innovációs stratégiaalkotás alapelvei Egységes és megújított KFI támogatási rendszer kialakítása Ösztönző KFI jogszabályi és adópolitikai környezet kialakítása Egységes KFI monitoring és értékelési rendszer kialakítása, valamint TéT Obszervatórium létrehozása (politikai elkötelezettség a tényekre épülő politikaformálás (evidence-based policy making) iránt). Más szakpolitikákkal összehangolt KFI koncepció és stratégia

szeptember 24. Az innovációs rendszer új irányítási struktúrája Kormány Nemzeti Kutatási és Tudománypolitikai Tanács (NKITT) Minisztériumok Háttérintézmények Kormányzati KFI tanácsadás és döntés- előkészítés

11 A Nemzeti Innovációs Hivatal feladatai Az innováció-politikát szolgáló intézményrendszer átalakítását a hatékonyságra, gazdaságosságra törekvés mellett jellemeznie kell az ügynökségi (innováció-menedzsmentet végző és szolgáltatás-orientált) szemléletnek, hogy ösztönözni tudja a hazai kkv-k innovációs tevékenységét, nemzetközi piacra lépését, hálózatokban való részvételét. Nemzetközi minták: az ír (Enterprise Ireland), az osztrák (FFG), a finn (TEKES), illetve más ügyfélorientált, regionális és nemzetközi jelenlétű ügynökségek. Az NKTH-nak fokozottan együtt kell működnie a Nemzeti Külgazdasági Hivatallal és a TéT attaséi, ill. külgazdasági diplomata hálózattal, regionális irodáiként célszerű integrálnia a RIÜ-ket, külföldi (kiemelten: brüsszeli) irodákat szükséges nyitnia. Különösen a kiemelt ágazatokhoz (pl. gyógyszeripar) kapcsolódóan meg kell erősítenie belső szakmai kompetenciáit.

szeptember 24. ÚSZT fő célja: A foglalkoztatás dinamikus bővítése ( új, adózó munkahely létrehozása) ÚSZT 7 kitörési pontja: 1.Gyógyító Magyarország - Egészségipar; 2.Megújuló Magyarország – Zöld gazdaságfejlesztés; 3.Otthonteremtés - Lakásprogram; 4.Vállalkozásfejlesztés – Üzleti környezet fejlesztés; 5.Tudomány – Innováció; 6.Foglalkoztatás; 7.Közlekedés – Tranzitgazdaság. Az Új Széchenyi Terv (ÚSZT) keretei

13 ÚSZT Tudomány – Innováció: célok A gazdaság dinamizálása és fenntartható növekedési pályára állítása a K+F és innováció által – amelyet a gazdaságpolitika elválaszthatatlan részének kell tekinteni - úgy, hogy: az ország K+F ráfordítása az évtized közepére érje el a GDP 1,5 %-át, az összesített innovációs mutató (SII) alapján mért innovációs teljesítményünk érje el az EU-s átlagot a következő ciklusban Magyarország kerüljön az EU országok felső harmadába

14 ÚSZT Tudomány – Innováció: kapcsolódások Az ÚSZT K+F+I programja az alábbi kiemelt fejlesztési területekkel áll tartalmi kapcsolatban: EGÉSZSÉGIPAR, ZÖLD GAZDASÁG (megújuló energiák felhasználása), TRANZIT GAZDASÁG (közlekedés, járműipar), KKV-FEJLESZTÉS. További kiemelt területek: MEZŐGAZDASÁG, IT-SZEKTOR, KREATÍV IPAROK (pl. filmipar).

15 ÚSZT Tudomány – Innováció: főbb alapelvek I. Alapkutatások, tudományos iskolák és jól képzett emberek nélkül nincs innováció Fókuszált programokkal ösztönözni kell a hazai tudásbázis és az üzleti szféra szoros összekapcsolódását (hazai K+F eredmények hazai termékekben, szolgáltatásokban hasznosuljanak) Szellemi tulajdonvédelmi képesség fejlesztése a gazdaság kritikus szektoraiban A TTI politika megvalósításában jobban kell támaszkodni az EU Strukturális Alapjaira

16 ÚSZT Tudomány – Innováció: főbb alapelvek II. Ciklusokon átívelő, innováció-barát adópolitika és jogrendszer A szakma egyetértésével kialakított ágazati K+F+I akciótervek (közlekedés/járműipar, egészségipar, informatika, energetika, mezőgazdaság, gyógyszeripar) ezáltal lehetővé válik az elmozdulás a magas hozzáadott értéket előállító tevékenységek irányába A kreatív gazdaság megerősítése Hatékonyan működő nemzeti innovációs rendszer

17 a)stratégiai ágazatok célzott, proaktív támogatása, b)nem projektalapon történő támogatások országos jelentőségű, összehangolt cselekvésre, c) közvetett támogatások nyújtása (voucher), d)visszatérítendő támogatások arányának növelése (hitel, garancia, tőke), e)fiatal innovatív vállalkozások kiemelt támogatása. Egységes K+F+I támogatási rendszer

18 Köszönöm a figyelmet! További információ Dr. Nikodémus Antal főosztályvezető Tel: