Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”
Advertisements

Pásztor Tibor főosztályvezető
Ifi István ügyosztályvezető november 2 4. Esélyegyenlőség a fővárosi TISZK-ekben.
A TÁMOP projekt intézményi hatásai a Somogyi TISZK-ben Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
A szakképzés átalakítása Kihívások és válaszok
A távmunka fejlesztésének lehetőségei és eredményei Simon Gábor Távmunka Tanács elnöke Szociális és Munkaügyi Minisztérium államtitkára Szociális és Munkaügyi.
„Alacsony státusú szakok” – Kísérlet a diplomák munkaerő-piaci értékkülönbségeinek alternatív magyarázatára Kiss László Projekt megnevezése: Felsőoktatási.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Trendek és politika a magyar felnőtt- és szakképzésben Sum István MP Rt. Oktatási Központvezető.
A szakképző iskolai intézményrendszer változásai és új képzési utak
Nyílt napok 2008/2009. szakközépiskolai képzés felvételi eljárás általában felvételi eljárás iskolánkban.
Munkanélküliség végzettség alapján
Az érettségit nem adó szakképzés válságtünetei
A TISZK SZEREPE A SZAKKÉPZÉS SZERVEZÉSÉBEN, A TISZK-BEN REJLŐ LEHETŐSÉGEK Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ (1146 Budapest, Thököly.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
A Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola szempontjából
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
A TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F pályázat február 4. A TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F
Patrónus program és ezzel együtt az IPR bevezetése 2007/ 2008-as tanévtől a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esélyenlőségének biztosítása céljából.
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
„Nemzeti szakképzés átalakítási lehetőségei Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető május 06.
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ KUTASOKRÓL ÉS ESZMECSERÉKRŐL Dr. G. Tóth Károly STRATOSZ központi szakképzési koordinátor.
Mi a TISZK? T: Térségi I: Integrált SZ: Szakképző K: Központ.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
A Békéscsabai Központi Szakképző Iskolai tapasztalatok a vasútgépészeti szakmák képzésében április 29.
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
Átalakul a szakképző intézmények fenntartása
Takács Erika Zádori Zoltán
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Perspektíva és jövőkép Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
A felmérés időpontja: május 28.. MÉRT TERÜLETEK:  matematikai eszköztudás  szövegértési képességek  háttérkérdőív kitöltése (szülők, tanulók)
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
SZAKKÉPZÉSI REFORM ÉS A FELNŐTTKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA Dr. Vartman György Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály Szakképzési osztályvezető.
Felnőttoktatás. Jogszabályi háttér  a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. tv.  a Szakképzésről szóló évi CLCCCVII. tv.  az évi LXXXIV.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
FIT-jelentés 2014 Kompetenciamérés eredményeinek elemzése.
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
Őszi Attila főigazgató. ELŐZMÉNYEK A szakképzés kezdetei városunkban  Dunaújváros – új, tervezett, város  A szakképzés kezdete 1953 Technikum/(1969)Főiskola.
Vörös-Gubicza Zsanett oktatási és képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara október 10.
Csongrád megye munkaerőpiaci helyzetéről. Megnevezés Csongrád megyeMagyarország 2010.II. név2016.II. névváltozás2010.II. név2016.II. névváltozás ezer.
Rettegi Attila február 14.
Fehér könyv a magyar gyakorlat-orientált felsőoktatás helyzetéről (a felsőfokú szakképesítések nélkül) SZFK/13/2008 Előadó : Dávid János.
SZAKEMBERKÉRDÉS AZ ÉPÜLETGÉPÉSZETI SZAKKÉPZÉSBEN
Szakiskolai fejlesztési program
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Varró István Szakiskola, Szakközépiskola és Kollégium
Szakiskolai Fejlesztési Program I
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
IRÁNY A PÁLYA! november 14. „Az emberi nemnek az a hivatása, hogy munkáljon, alkosson, teremtsen.” Széchenyi István.
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Országos Kompetencia Mérés 2011
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Országos kompetenciamérés 6. évfolyam (2017)
Előadás másolata:

Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója

A magyar szakképzésről alkotott kép változása – a társadalmi, ill. média-vélemény – a gazdasági szereplők – az iskolafenntartók – az állami, ill. kormányzati megítélés, hozzáállás

A faipari szakképzés helyzete – tanulók – pedagógusok – intézmények – tárgyi feltételek – finanszírozás – fejlesztési területek és irányok

A végzettek számának alakulása a nappali oktatásban (ezer fő) Év A 8. évfolyamot befejezte Érettségizett Felsőfokú oklevelet szerzett ,253,116, ,270,320, ,1*72,2*29, ,677,032, ,276,929, ,477,529, ,768,529,0 * Számított adat.

A középfokú oktatás nappali képzésein tanulók számának alakulása,

A végzett tanulók számának változása Tanév Összes OKJ-s végzettséget szerzett (fő) Faipari OKJ-s végzettséget szerzett (fő) (1 038) Változás 4 év alatt (%) -15,44 %-29,66 %

A szakképző intézményekbe beiskolázott tanulók felkészültsége néhány kompetenciamérési eredmény tükrében

Szövegértés teljesítmények képzéstípusonként 2008-ban

Matematika teljesítmények képzéstípusonként 2008-ban

A évi országos kompetenciamérés eredményei A képzés típusa Országos átlag (szövegértés) Fővárosi átlag (szövegértés) Országos átlag (matematika) Fővárosi átlag (matematika) Gimnázium Szakközépiskola Szakiskola Összesített eredmény A évi országos kompetenciamérés országos eredményei és a fővárosi fenntartású középiskolák eredményei (standardizált képességpont)

Az angol nyelvi feladatlapon az iskolánkénti teljesítmény alakulása standardpontban

A német nyelvi feladatlapon az iskolánkénti teljesítmény alakulása standardpontban

 Az oktatás-nevelés leglátványosabb kudarctünetei – lemorzsolódás (a lemorzsolódás 10 év alatt ~20%-ról 30%-ra nőtt) – bukások (a bukások száma a szakiskolákban kiemelkedő) Évfolyamonként ~20 ezer fő lép ki képzettség nélkül a munkaerőpiacra!  Eredmények: főként a szakközépiskolákban  Végzettek utánkövetése – kötelező – de megoldatlan – külföldi munkavállalás

Külföldi munkavállalók aránya az OECD tagországokban (a lakosság százalékában, 2006)

A pedagógusok – a teljesítményt nem mérjük, nincs visszajelzés – szinte nincs előrejutási lehetőség – a szakmai fejlődés nem követelmény – a bér garantált, de alacsony – kiégés, frusztráció

A pedagógusok – kiöregedés (elsősorban a szakoktatóknál) – szakmai lemaradás (a munkahely váltás egyre esélytelenebb) – hivatástudat és elkötelezettség – amit viszont nehéz fenntartani – vállalkozók, gazdaságban foglalkoztatottak bevonása

Intézmények Tárgyi feltételek – finanszírozás Fejlesztési irányok és területek Képzési szintek és struktúra – faipari képzés döntően iskolarendszerben – TISZK

Intézmények Tárgyi feltételek – finanszírozás Fejlesztési irányok és területek Képzési szintek és struktúra – a tanműhelyi felszereltségben jelentős különbségek – a finanszírozás átalakulóban – a források csökkenőben

Intézmények Tárgyi feltételek – finanszírozás Fejlesztési irányok és területek Képzési szintek és struktúra – irányítás: RFKB – tartalmi: modularitás – intézmény: TISZK

Intézmények Tárgyi feltételek – finanszírozás Fejlesztési irányok és területek Képzési szintek és struktúra – szakmunkás – technikus – manager- asszisztens (FSZ képzés) – üzemmérnök – diplomás mérnök – a változás:  moduláris képzés  BSc, MSc

Kihívások és elvárások a szakképzéssel szemben – a gazdaság, a munkaadók részéről  mennyiségi igények  minőségi igények – a szülők részéről  egyre hangsúlyosabb a külföldi munkavállalásra való felkészítés – iskolafenntartók részéről  döntési felelősség megosztása  gazdaságosabb működés elérése – oktatáskormány- zat részéről  szocializálja, integrálja és képezze munkaerővé az egyre nagyobb %-ot kitevő hátrányos helyzetű fiatalokat

Egyes szakterületek várható szükségletei

Foglalkoztatottsági mutatók Európában (15-64 évesek százalékában, második negyedév)

A szakképzés jövője – az iparág jövője – az ország jövője – cél: a kkv. szektor versenyképességének javítása (felnőttképzés, továbbképzés – EU-ban 2-3 évente!) – a finn példa: kézművesség és korszerű technika – a foglalkoztatottság növelésének kulcsa a kkv. szektor – jellemzően a faiparban