Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója
A magyar szakképzésről alkotott kép változása – a társadalmi, ill. média-vélemény – a gazdasági szereplők – az iskolafenntartók – az állami, ill. kormányzati megítélés, hozzáállás
A faipari szakképzés helyzete – tanulók – pedagógusok – intézmények – tárgyi feltételek – finanszírozás – fejlesztési területek és irányok
A végzettek számának alakulása a nappali oktatásban (ezer fő) Év A 8. évfolyamot befejezte Érettségizett Felsőfokú oklevelet szerzett ,253,116, ,270,320, ,1*72,2*29, ,677,032, ,276,929, ,477,529, ,768,529,0 * Számított adat.
A középfokú oktatás nappali képzésein tanulók számának alakulása,
A végzett tanulók számának változása Tanév Összes OKJ-s végzettséget szerzett (fő) Faipari OKJ-s végzettséget szerzett (fő) (1 038) Változás 4 év alatt (%) -15,44 %-29,66 %
A szakképző intézményekbe beiskolázott tanulók felkészültsége néhány kompetenciamérési eredmény tükrében
Szövegértés teljesítmények képzéstípusonként 2008-ban
Matematika teljesítmények képzéstípusonként 2008-ban
A évi országos kompetenciamérés eredményei A képzés típusa Országos átlag (szövegértés) Fővárosi átlag (szövegértés) Országos átlag (matematika) Fővárosi átlag (matematika) Gimnázium Szakközépiskola Szakiskola Összesített eredmény A évi országos kompetenciamérés országos eredményei és a fővárosi fenntartású középiskolák eredményei (standardizált képességpont)
Az angol nyelvi feladatlapon az iskolánkénti teljesítmény alakulása standardpontban
A német nyelvi feladatlapon az iskolánkénti teljesítmény alakulása standardpontban
Az oktatás-nevelés leglátványosabb kudarctünetei – lemorzsolódás (a lemorzsolódás 10 év alatt ~20%-ról 30%-ra nőtt) – bukások (a bukások száma a szakiskolákban kiemelkedő) Évfolyamonként ~20 ezer fő lép ki képzettség nélkül a munkaerőpiacra! Eredmények: főként a szakközépiskolákban Végzettek utánkövetése – kötelező – de megoldatlan – külföldi munkavállalás
Külföldi munkavállalók aránya az OECD tagországokban (a lakosság százalékában, 2006)
A pedagógusok – a teljesítményt nem mérjük, nincs visszajelzés – szinte nincs előrejutási lehetőség – a szakmai fejlődés nem követelmény – a bér garantált, de alacsony – kiégés, frusztráció
A pedagógusok – kiöregedés (elsősorban a szakoktatóknál) – szakmai lemaradás (a munkahely váltás egyre esélytelenebb) – hivatástudat és elkötelezettség – amit viszont nehéz fenntartani – vállalkozók, gazdaságban foglalkoztatottak bevonása
Intézmények Tárgyi feltételek – finanszírozás Fejlesztési irányok és területek Képzési szintek és struktúra – faipari képzés döntően iskolarendszerben – TISZK
Intézmények Tárgyi feltételek – finanszírozás Fejlesztési irányok és területek Képzési szintek és struktúra – a tanműhelyi felszereltségben jelentős különbségek – a finanszírozás átalakulóban – a források csökkenőben
Intézmények Tárgyi feltételek – finanszírozás Fejlesztési irányok és területek Képzési szintek és struktúra – irányítás: RFKB – tartalmi: modularitás – intézmény: TISZK
Intézmények Tárgyi feltételek – finanszírozás Fejlesztési irányok és területek Képzési szintek és struktúra – szakmunkás – technikus – manager- asszisztens (FSZ képzés) – üzemmérnök – diplomás mérnök – a változás: moduláris képzés BSc, MSc
Kihívások és elvárások a szakképzéssel szemben – a gazdaság, a munkaadók részéről mennyiségi igények minőségi igények – a szülők részéről egyre hangsúlyosabb a külföldi munkavállalásra való felkészítés – iskolafenntartók részéről döntési felelősség megosztása gazdaságosabb működés elérése – oktatáskormány- zat részéről szocializálja, integrálja és képezze munkaerővé az egyre nagyobb %-ot kitevő hátrányos helyzetű fiatalokat
Egyes szakterületek várható szükségletei
Foglalkoztatottsági mutatók Európában (15-64 évesek százalékában, második negyedév)
A szakképzés jövője – az iparág jövője – az ország jövője – cél: a kkv. szektor versenyképességének javítása (felnőttképzés, továbbképzés – EU-ban 2-3 évente!) – a finn példa: kézművesség és korszerű technika – a foglalkoztatottság növelésének kulcsa a kkv. szektor – jellemzően a faiparban