Oktatói és módszertani megújulás a felsőoktatásban Dr. Balázs László főiskolai docens
Az alprojekt tagjai Dr. Szabó Csilla Marianna főiskolai docens, Tanárképző Központ főigazgatója Dr. Szalay Györgyi főiskolai docens, Kommunikáció- és Médiatudományi Tsz. Dr. Balázs László főiskolai docens, Kommunikáció- és Médiatudományi Tsz. vezetője Külső szakértők: Dr. Pusztai Erzsébet orvos, belgyógyász, egészség- és életvezetési coach Szatmáriné dr. Balogh Mária címzetes főiskolai tanár, szervezetpszichológus
Képzési rendszer szemléletmódja Tanulási eredmények alapú gondolkodás Burnout prevenció és reziliencia Módszertani megújulás Új tanári szerep „HASIT DUE oktató” Projektmunka, kooperatív tanulás, csoportdinamika Konstruktivista, konnektivista tanuláselmélet
Tanuláselméleti háttér I. Konstruktivista tanuláselmélet A tanuló aktívan formálja tudását a bemutatott anyag értelmezése által. Sikerkritériumok: Életközeli tanulási szituáció, mely a tanuló már megszerzett tudására épül, Előtérben az együttműködés és az interakció, Formatív értékelés, Felelősségvállalás a tanulási folyamatért, A tanár mint vezető támogatja a folyamat sikerességét. (Doolittle id. Cserné 2015.)
Tanuláselméleti háttér II. Konnektivista A tanulás egy interakció, melynek középpontjában a tanulók hálózatos tudása, valamint az ezen alapuló alkotás és tudásnövekedés áll. (Downes 2012.) Alapelvei: A tanulás különböző módokon történik, az oktatási intézmények elsődlegessége megszűnik. A tanulás folyamata megtalálható egy közösségben, hálózatban vagy adatbázisban. Időszerűség – pontos és korszerű tudás. Személyes és nyílt hálózatos tanulási környezet segítségével valósulhat meg.
Új tanári szerep Fejlődést elősegítő tanár személyiségjegyei Az őszinteség, a valódiság, a hitelesség, a „kongruencia”. Az elfogadás, a megbecsülés, a feltétel nélküli pozitív odafordulás. Az empatikus megértés, a szenzitív, tevékeny odafordulás. (Carl Rogers nyomán) Tapasztaláson alapuló tanulás elősegítése – a tanár mentori, facilitátori szerepmegvalósítása
Módszertani megújulás a felsőoktatásban Generációs sajátosságok figyelembevétele (tapasztalati tanulás) Csoportdinamika szerepe a felsőoktatásban Kooperatív tanulás Projektmunka Az együttműködésen alapuló személyes fejlesztés Képzők képzése: Oktatói érzékenyítés, módszertani megújulás a felsőoktatásban
Lelki állóképesség és reziliencia Külföldi vizsgálatok alapján az oktatók 60–70%-a tartós stressztől, 30%- a kiégésszindrómától szenved. (Lubinszky 2013.) Hogyan tanít a tanár? (Juhász 2015.) Burnout fogalmaRizikótényezők azonosításaVédőfaktorok azonosítása Reziliencia erősítése Képzők képzése: Burn out prevenció – A tanári reziliencia erősítése
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!