Útvonalengedélyezés Extrém túlméretes szállítások Magyar Közút Nonprofit Zrt.
Útvonalengedélyező egységek Közúti Szolgáltató Igazgatóság Útvonalengedélyezés Úthálózat- védelmi osztály Közúti járműellenőrzés Megyei engedélyezők BKK MAGYAR HONVÉDSÉG Autópálya Kezelők Közúti járműellenőrök Felügyelő központ
Úthálózatvédelmi osztály Két alapfeladat Közútkezelői hozzájárulások = útvonalengedélyek kiadása Közúti járműellenőrzés 23 helyen összesen 33 mérőállomás Kiadott engedélyek száma évi ~ db Mérlegelt járművek száma évi ~4 millió
Tevékenység szabályozása 13/2010. (X.5.) NFM rendelete 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelete 12/2007. (III.13.) IRM rendelete KRESZ (1/1975. (II.5.) KPM-BM együttes rendelete) évi I. tv. 156/2009. (VII.29.) kormány rendelet Útvonal-engedélyezési szabályzat Járműellenőrzési szabályzat
Mérőállomások - jelen lejárt a derogáció, bevezetésre került a hajtott tengelyekre a 11,5 tonnás megengedett tengelyterhelés. 250 járműellenőr, napi 24 órában Hatósági jogkörben eljárva, de nem hoznak határozatot, nem bírságolnak. HU-GO jegy értékesítés, túlsúly, túlméretre A Schengeni csatlakozás után, „le kell vonulni a határról”.
Mérőállomások - jövő Zalakomári iker mérőállomások (átadás tavasz) Lajta iker mérőállomások (engedélyezési folyamatban van) M86, M43 tervezés alatt TSM? (nem MK projekt) Új úthálózatvédelmi stratégia
Útvonalengedélyezés Központ Megyék –Ügyfélszolgálat –Egységes rendszer –A megyéknél nem alaptevékenység –Számlázás –HU-GO útvonalszám bizonylat
Mitől útvonal-engedélyköteles a jármű vagy járműszerelvény? Túlsúly össztömeg 40 tonna felett Tengely 1-es nem hajtott 10 tonna 1-es hajtott 11,5 tonna 2-es tengelycsoport 18 ill. 19 tonna 3-as tengelycsoport 21,22 ill. 24 tonna Túlméret szélesség 2,55 m hosszúság 12 m ill. 16,5 m, 18,75 m magasság 4 m
Díjszámítások Eljárási díj alapdíj X sürgősség X bonyolultság X távolság Túlsúlydíj Össztömeg - 40 tonna felett minden megkezdett 5 tonnánként Tengelytúlsúly – tengelyenként, vagy tengelycsoportonkénti túllépés
Engedélyek kiadása - MK Szoftver támogatás ÚVR integrált rendszer Linea útvonal-optilamizáló program Útvonal és közlekedési feltételek Olyan optimális útvonal meghatározása, amelyen a szállítmányok az úthálózat állagának megóvása mellett, a forgalom- és közlekedésbiztonságot is szem előtt tartva célba érnek.
ÚVR 5 rendszert váltott ki Közbeszerzési eljárás ~ 200 millió ÚVR – Mérőállomás ÚVR – Központ ÚVR – Hatóság, társszerv ÚVR – Eoffice ÚVR – Admin, VEM modulok
ÚVR
Linea Főbb jellemzők: - Súlyozások -Akadályok -Rétegek - Tolerancia szorzók DIS – forgalomkor- látozások
Az útvonal kijelölését akadályozó tényezők ~ km közút (MK kezelésében lévő) –8329,5 km főhálózat –1304,3 km gyorsforgalmi hálózat –8633 db csomópont –7324 db híd ~ 4 km híd –1788 db vasúti kereszteződés –Az országos közúthálózat 27 %-a településeken halad keresztül. »2010. adatok
Hidak- országos közúthálózat
Körforgalom Jelzőlámpák Jelzőtáblák Szalagkorlát Felsővezetékek Az útvonal kijelölését akadályozó tényezők
Milyen járművek útvonalengedély kötelesek
Engedélyekben szereplő közlekedési feltételek Figyelmeztető jelzések előírásai
Engedélyekben szereplő közlekedési feltételek Kíséreti előírások
Engedélyekben szereplő közlekedési feltételek Forgalom biztonsági előírások
Engedélyekben szereplő közlekedési feltételek Napszakkorlátozás
Különösen bonyolult útvonalengedélyek Útvonalbejárás Egyeztetés a megyei forgalomtechnikai osztállyal, hidászokkal Független szakértői vizsgálat MÁV áramellátási szolgálat Felsővezetékek Egyéb szolgáltatók Helyi önkormányzatok
Akikre nem vonatkoznak a szabályozások 13/2010. (X.5.) NFM rendelet Két csoport -Nem kell díjat fizetni -Nem kell engedélyt váltani
Mezőgazdasági járművek
Kommunális hulladék szállítás
Téli úttisztítás
Katasztrófavédelem
Hortobágy
Baleset
„Szélmalom harc”
Akik semmiből nem tanulnak…
Gönyű kikötő - Pétfürdő, Nitorgén Művek Hosszúság X Szélesség X Magasság X Össztömeg 29,14 m X 7,3 m X 8,55 m X 90 tonna 40 m X 5,4 m X 6,6 m X 215 tonna 24,5 m X 6,8 m X 6,8 m X 75 tonna
Gönyű kikötő - Pétfürdő, Nitorgén Művek Induló állomás: Gönyű > 108 km Nagyszentjános - Bana - Bábolna - Nagyigmánd > 29 km > 27 km Mór területén: Ipar u. - Hammerstein u (Gyár u.) (Deák Ferenc u.) > 3 km > 70 km 8 2 -> 11 km 8202 (Iszkaszentgyörgyi út) Iszkaszentgyörgy területén: dolomit bánya felé vezető út - Csóri u > 17 km Csór területén: Felsőtabán u. - Fő u. - Ady Endre u > 24 km 7204 j. út Nádasladány - Ő si - Berhida Célállomás: Pétfürdő Összesen 128 km
128 km számokban Győr – Moson- Sopron megye 2 db Komárom – Esztergom megye 11 db Fejér megye 12 db Veszprém megye 8 db 5 független szakértői vizsgálat Összesen 6 db vasúti átjáró (vágányzár) Összesen 11 db út feletti akadály Eljárási díj összesen: ~20000 Ft Túlsúlydíj összesen: ~1,7 millió Ft