Megéri-e társadalmilag felelősen vállalkozni?! És ha igen, akkor mit és hogyan is tegyük …….? 1
Reklámok Környezetszennyezés -fogyasztás gerjesztése -Közvetlen környezetkárosítás „Tudatszennyezés” Valóban a célcsoport javát (is) szolgálja? Ártalmatlan? Hatásos? pl. ingyenes szórólapok, prospektusok és reklámújságok: Felmérések szerint Magyarországon egy háztartásra átlag évi 11 kg reklámküldemény ("szemétposta") jut. Ez azt jelenti, hogy egy Győr nagyságú város lakóit évente 580 tonna reklámanyaggal árasztják el, ezek gyártásához évente 1276 tonna fát vágnak ki, 55 millió liter vizet és 3248 MWh energiát használnak fel. ( 2
3
4
Munkastressz és a szív-érrendszeri halálozás kockázata (korrigált* esélyhányadosok) Esetszám=812 (73 haláleset); átlagos követési idő 25,6 év Magas követelmény / alacsony kontroll kategóriák 1 = alacsony; 2 = közepes; 3 = magas # korrekció életkor, nem, foglalkozás, dohányzás, test-mozgás, vérnyomás, koleszterin, testtömeg vonatkozásában kategóriák 1 = alacsony; 2 = közepes; 3 = magas # korrekció életkor, nem, foglalkozás, dohányzás, test-mozgás, vérnyomás, koleszterin, testtömeg vonatkozásában Forrás: M. Kivimäki et al. (2002), BMJ, 325: 857 Erőfeszítés / Jutalom egyensúlyhiány * * * * * p <.05 5
6 Leadership in Health Promotion – Summer School Lugano Source: CIGNA case study A csoport Soha nem dohányzott Normál testsúlyú Rendszeresen mozog Aktív közösségi tag B csoport Jelenleg is dohányzik túlsúlyos Keveset vagy nem sportol Depressziós Költségek a rizikó faktorok függvényében Sergio Del Barco, IDB HR vezető
Költségek Forrás: Irodai berendezések BerendezésSzáma (darab)Teljesítmény (W) Teljesítmény egy éjszaka alatt (8 óra) Teljesítmény egy hétvége alatt (56 óra)Hetek(52)Éves kiadás (Forintban) Számítógép Monitor Tintasugaras nyomtató Irodai fénymásoló Asztali Lámpa Rádió Router Összesen
vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR – felelős vállalati irányításnak A vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR – felelős vállalati irányításnak is nevezhetjük) olyan stratégiai szemlélet, mely hozzájárul a vállalat hosszú távú, folyamatos fejlődéséhez gazdasági, környezeti és társadalmi szempontból. A CSR iránt elkötelezett vállalkozás képes gyorsan reagálni a környezeti és belső kihívásokra, forrásait úgy tudja kiaknázni (pénzügyi, emberi és környezeti forrásokat egyaránt) hogy biztosítsa egyre erősebb piaci helyzetét. A vállalati társadalmi felelősségvállalás olyan önként vállalt működési gyakorlat, mely üzleti sikereket biztosít, a befektetett energia sokszorosan megtérül. 8
Corporate Social Responsibility 9
CSR – a gyakorlatban Tréning – Motiváció – Felelősségvállalás/felelősségmegosztás Közösségfejlesztés, hálózatépítés Munkatársak megtartása Képzés, tréning Egészség fókusz a munkahelyen, vállalkozásban egészségfejlesztés Egyenlő esélyek – Nemi, életkori, vallási, etnikai vagy más téren történő megkülönböztetés elkerülése Megfelelő kommunikáció, bizalom munkabiztonság 10
Mi a cél? Milyen áron? 11
CSR - megvalósítás Az ember (jólléte, boldogsága) a cél, a pénz eszköz! A szervezetnek küldetése van, hosszú távon gondolkozik! A minőség és a kölcsönös tisztelet érték Bevonódás, aktív részvétel a helyi közösség életében (nem azonos, vagy nemcsak szponzorálás) Környezeti fenntarthatóság Elkötelezett management Egyéni és vállalati érdekek összhangja 12
Ötletek Munkatársak érzékenyítése – Dolgozói javaslattétel lehetősége, jutalmazás – Tréning, képzés, tanulmányút – Pozitív személyes viselkedés erősítése otthon és a munkahelyen „zöldség” intézményesítése – Környezetbarát termékek – Környezet védelme Civil szervezetek bevonása, együttműködés, lakossági kezdeményezések támogatása Környezettudatos választások Tanácsadás – háztartási öko-tanácsadó hálózat Minőségirányítási rendszerek alkalmazása 13
Példák – zöld iroda Energiatakarékos megoldások Fűtés, hűtés Irodatechnikai és irodai berendezések Fogyóeszközök, papír Hulladékkezelés Levegő, víz minőség Munkahelyi légkör Környezettudatos rendezvények (meghívó, közlekedés, ellátás, helyszín, szállás, tájékoztatás, ajándékozás stb.) Közlekedés Takarítás Közösségi részvétel, szerepvállalás, bevonódás 14
15
16