Az internet veszélyei a gyerekekre-szülői szemmel Dr. Jármi Éva Pedagógiai szakpszichológus Mózeskosár Egyesület április 26.
Internethasználatra vonatkozó adatok TABBY- felmérés évesek (2012) 93%-nak van (FB) profilja, egyötödének több mint 500 ismerőse Átlagosan 2-4 órát az interneten naponta, 20% 6-8 órát 7% több mint 10 órát (!) G Data (2013) 13 év alattiak egynegyede a Facebook-on 75% naponta 60 textet küld NMHH (2013) Interneten kommunikáló gyerekek, akik több időt töltenek barátaikkal a neten mint a valóságban
KOCKÁZATOS ONLINE TEVÉKENYSÉGEK éves kortól nagyobb arányban Online ismerkedés (25%) Veszélyeket rejtő (pl. drog, anorexia, öngyilkosság népszerűsítése) felhasználói tartalmak böngészése (16%) Pornográf oldalak böngészése (10%) Szexuális jellegű üzenetek (6%) Internetes bántalmazás (6%) = cyberbullying 2010-es adatok…
Bullying (iskolai/kortárs bántalmazás) Olyan szándékos, ismétlődő viselkedés, melynek célja, hogy fizikális vagy pszichés fájdalmat/kárt okozzon egy nem provokáló, magát megvédeni nem tudó diáknak hatalom elérése, demonstrációja érdekében Formá i: Direkt: fizikai, verbális Indirekt: kapcsolati Cyber : interneten keresztül Magyarul: …… ?
Gyűlölködés (flaming): erőszakos, durva vagy vulgáris üzenetek küldése valakiről vagy valakikről egy online csoportnak/személynek. Befeketítés (denigration): rosszindulatú, hazug vagy kegyetlenkedő dolgok posztolása valakiről. Kizárás (exclusion): szándékos kirekesztés egy online csoportból Online zaklatás (cyberstalking): bántalmazással fenyegető vagy megfélemlítő zaklatás. Személyiséglopás (masquerading): valaki másnak tettetve magát olyan tartalmakat küldeni vagy posztolni, amelyek az illetőt rossz színben tüntetik fel, vagy bajba keverik. Kibeszélés (outing): kényes, személyes vagy kínos információk posztolása vagy küldése egy személyről. Internetes bántalmazás formái
Happy slapping Pofon vagy verés - rögzítés és terjesztés céljából
Internetes vs. Iskolai bántalmazás Kurucz O. (2012). Iskolai agresszió és közösségi média. Új Pedagógiai Szemle, 7-8, 98.o.
OFI-kutatás (2015) Felső tagozatos diákok reprezentatív mintája (3000fő)
Bántalmazási formák súlyosságának megítélése diákok szerint OFI-kutatás (2015)
INTERNETES BÁNTALMAZÁS SAJÁTOSSÁGAI Nehezebb elmenekülni előle Azonnali, végtelen terjesztés lehetősége ill. hosszú időn keresztül szembesül a bántó tartalommal = egyszeri eset is lehet rendkívül súlyos hatással Anonimitás, felelősségre vonás hiánya → gátlástalanság, trágárság, normasértés felerősödése, online kommunikációban elfogadottabb a bántalmazó magatartás Az elkövető/szemlélő nem szembesül a következményekkel → áldozat szenvedésének empatikus megértése nehéz, együttérzés, bűntudat hiánya Érzelmi stressz nagyobb, ha az áldozat ismeri az elkövetőt – DE ez internetes bántalmazásnál is többségében igaz, mert on- és offline kapcsolati háló nagyban megegyezik
„Hot topic” Internetes bántalmazás DE Az iskolai bántalmazás jóval több diákot érint, mint az internetes Az internetes bántalmazás az hagyományos bullying kiterjesztése az online világba: elkövetők és áldozatok nagyrészt ugyanazok. Az iskolai elkövető online is folytatja a bántalmazást (motivációja ugyanaz). Poli-áldozatok veszélyeztetettsége kiugró (4x): önbántalmazás, depresszió, öngyilkossági gondolat és kísérlet Iskolai bántalmazás elleni fellépés az internetes bántalmazást is visszaszorítja
Áldozattá válás rizikói Egyéni szinten Lány Pszichológiai problémák Fokozott internethasználat Interperszonális készségek gyengesége miatt kapcsolatteremtés védettebb terepen Önkifejezés mint traumafeldolgozás (posztok, megosztások) - „vagyok, ilyen vagyok, fontos vagyok” Az vagy akinek látszol: az önértékelés kulcsa, ismerősök száma a népszerűség mutatója Sóvárgás választottnak lenni – kritikátlan feltárulkozás, online szex, találkozás ismeretlennel
Áldozattá válás rizikói Kapcsolatrendszer szintjén Szülői felügyelet hiánya Támogató kortárskapcsolatok hiánya Szülői elhanyagolás vagy túlzott korlátozás vs. megkívánó szülői attitűd Titkolózás, bizalmatlanság Szűk kapcsolatrendszer, intim kapcsolatok hiánya Rossz közösségi pozíció (pl. iskolában): elutasított, ignorált Kultúra szintjén Felnőtt generáció kevesebbet/máshogy használja az internetet Internetes veszélyek tudatossági szintje alacsony, védekezési stratégiák ismeretlenek
Preventív lépések Nevelői monitorozás : kapcsolatrendszer ismerete, internethasználat ismerete, „ráguglizni” gyerek nevére, számítógép jól látható helyen DE magánszféra tiszteletben tartása Segítségkérésre bíztatás, ha bántalmazás áldozata (szemlélője) Bizalmi felnőtt személy „barátnak” jelölése Anonim segítségkérés (Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány) HelpApp (UNICEF) – segítségkérés, megoldáskeresés (mit tegyek, ha….), ismeretek Probléma tudatosítása, bántalmazást elutasító attitűd erősítése, védekezési stratégiák gyakorlása
Tanácsok gyerekeknek/fiataloknak Vigyázz a laptopodra és a telefonodra! Mindig jelentkezz ki, ha már nem használod! Időnként cseréld a jelszavaidat! Beszélgess a barátaiddal a suliban arról, ki mennyit netezik, rajta van-e a közösségi hálón, s ha igen, mennyit! Tartsd észben, hogy online bárki bárkivé válhat! Idegeneket ne jelölj vissza! Idegenekkel ismerős felnőtt jelenléte nélkül ne találkozz! Az, hogy valakivel egyszer találkoztál futólag még nem ok arra, hogy bejelöld az FB-n!
Források hun.tabby.eu internethotline.hu (NMHH) addfriend.disney.hu
Mit (ne) tegyünk, ha a gyermek érintett Célponttá vált Bizalom erősítése, hogy megossza a vele történteket (akkor is ha szexuális vonatkozása van, maradjon nála a kontroll, ne kelljen szégyellnie magát, ne féljen a büntetéstől) Meghallgatni, NEM megkérdőjelezni, bagatellizálni, hibáztatni, felmenteni a bántalmazót Érzelmileg támogatni, melléállni: Nem az ő hibája, bárki válhat áldozattá, ő OK Beavatkozni, hogy megszűnjön a bántalmazás (jelenteni, blokkolni stb.)
Mit (ne) tegyünk, ha a gyermek érintett Bántalmaz más(oka)t Azonnal beavatkozni, korlátozni az eszközhasználatot Áldozat érzéseit megvilágítani, empátiát elősegíteni Lehetőség a jóvátételre (ebben támogatni, de nem helyette) NEM puszta bocsánatkérés Pozitív társas kapcsolatok kialakításának képességét fejleszteni Konstruktív, szórakoztató tevékenységek kitalálása, kötődési kapcsolat erősítése
Köszönöm a figyelmet