2009. április 7.. I. A jegyzői tisztség kialakulása és fejlődése a tanácsrendszer létrejöttéig 1. A jegyzői tisztség a kezdetektől 1871-ig 2. A jegyző.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Területi államigazgatási szervek
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
A járási rendszer megújítása
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
ÖNKORMÁNYZATI IGAZGATÁS
A környezetvédelem intézményrendszere
Közigazgatási alapismeretek
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
A közigazgatás felépítése és működése
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
A magyar közigazgatás rendszere
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Magyar Alkotmányjog II. Óravázlatok
Az anyakönyvi igazgatás
Dr. Lamperth Mónika Budapest október 18.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A POLGÁRMESTEREK ÉS ALPOLGÁRMESTEREK JOGÁLLÁSA
A kormányhivatal képzési, továbbképzési, vizsgáztatási tevékenysége
Rigó Csaba kormánymegbízott Zala Megyei Kormányhivatal .
Dr. Csonka Ernő helyettes államtitkár
Pest Megyei Közigazgatási Hivatal
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Közigazgatási alapvizsga
A járási rendszer megújítása
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
Készítette:Makra Betti Dátum:
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
felépítése és működése Ügykezelői alapvizsga
A közigazgatás felépítése
A területi államigazgatás átalakítása
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Az önkormányzati igazgatás
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Közigazgatás-Műszaki közigazgatás
Az önkormányzati érdekképviselet Magyarországon. I. A keletkezés 1989 –
felépítése és működése Ügykezelői alapvizsga
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A diasor hatályosítását végezte: Dr. Szalai András, július.
HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL „A évi közszolgálati ellenőrzések tapasztalatai.” Jegyzői értekezlet – Heves Megyei Kormányhivatal december 3.
Dr. Polner Eörs Főigazgató Járási Hivatalok létrehozására kötendő megállapodások, ingatlanok helyzete.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
dr. Bedő Katalin1 Hatóságokat érintő gondolatokról és tervekről.
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A közigazgatás szervezete és működése. A helyi önkormányzatok felépítése Politológia I. Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD) 2013/2014. őszi félév.
Iskolaszociológia Az iskola világa Iskola és közösség Oktatás és társadalom.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzat és állam.
A közigazgatási eljárás II.
Pécs, március 6. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Minisztériumok, központi közigazgatás
TATABÁNYAI RENDŐRKAPITÁNYSÁG SZÓBELI KIEGÉSZÍTÉS
„KISTÉRSÉGI” MŰKÖDÉS – járások - tankerületek
BAMKH Hatósági Főosztály
Előadás másolata:

2009. április 7.

I. A jegyzői tisztség kialakulása és fejlődése a tanácsrendszer létrejöttéig 1. A jegyzői tisztség a kezdetektől 1871-ig 2. A jegyző jogállása 1871-től az I. világháborúig 3. A jegyzői tisztség az I. világháborútól a tanácsrendszer létrejöttéig II. A jegyzői tisztség változásai a tanácsrendszerben 1. A vb-titkárról általában 2. A vb-titkárral szemben felállított képesítési követelmények 3. A vb-titkár feladat- és hatásköre III. A jegyzői tisztség a tanácsrendszertől napjainkig 1. A jegyzői állás a rendszerváltástól 1994-ig 2. A jegyző helyzete 1994 és 2001 között 3. A jegyzői tisztség 2001-től napjainkig

 15. század: írásbeli feladatok ellátása  1800-as évek: községi ügyek intézése, községek irányítása  Tanácsrendszerben a tisztség átalakulása, főként politikai jellegű  Tanácsrendszer bukása rendszerváltás  Alkotmány módosítás  Önkormányzati igazgatás, mint a végrehajtó hatalmi ág egyik alrendszere  Első szabad választások ( – )

 Önkormányzati törvénycsomag bevezetése  Minden településnek saját önkormányzat  szétaprózott önkormányzati rendszer  Alappillér jegyző  Jegyzőre vonatkozó jogszabályok  Ötv.  Ktv.

Település nagyság Vb-titkárTanács- elnök Más közigazga- tási terület Más jogi terület Diák voltegyéb összesen májusában, a jegyzők személyi állományára vonatkozóan készült felmérés (Gajduschek György publikálása)

VB-TITKÁRJEGYZŐ  Jogász  …… helyen az országban  Tanácsakadémia  ( )  Államigazgatási Főiskola  (1977. évi 3. tvr.)  Jogász  8 helyen az országban  Igazgatás szervező  3 helyen az országban  Okleveles közigazgatási menedzser  Közigazgatási mesterképzési szak  3 helyen az országban

„Mi is tulajdonképpen a jegyző? Tisztség, funkció, megbízatás, állás vagy éppen ˝csak˝ hivatás? (…) A jegyzői minőség nem tekinthető tisztán megbízatásnak. (…) Az is teljesen biztos, hogy az Ötv. egyetlen egy helyen sem nevezi a jegyzőt tisztségviselőnek. Pusztán hivatalvezetőnek sem mondható. A jegyzői minőséget egyedül a Ktv. nevezi meg: köztisztviselő.” (Fogarasi József)

„Aki nem érez magában ösztönt arra, hogy a jegyzői hivatalnak szentelve magát, teljes erővel, kedvtelt kitartással és önfeláldozással működjék a község javára, az ne válassza hivatásul a jegyzői pályát, mert az olyan lágymeleg jegyző, aki napszámos munkának tekinti hivatalos teendőit, amelyek a hivatalos órával kezdődnek és végződnek, aki mielőtt belekapna valamely hivatalos cselekvénybe, mindig felszólításra vár, minden erély nélkül halad a szokott kerékvágásban, az olyan jegyző, mint jegyző kétszeresen rossz tisztviselő, szerencsétlensége önmagának, s az illető községnek egyaránt.” (1872. egy falusi notárius)

Év Illet- mény- alap (Ft) 3000-nél kevesebb lakosú település jegyzője lakosú település jegyzője lakosú település jegyzője Fővárosi kerület jegyzője Megyei jogú város jegyzője, megyei főjegyző Fővárosi főjegyző Alap Pót- lék Összeg (Ft)Alap Pót- lék Összeg (Ft)AlapPótlék Összeg (Ft)AlapPótlék Összeg (Ft)Alap Pót- lék Összeg (Ft)Alap Pót- lék Összeg (Ft) ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,5nincs ,75nincs nincs ,25nincs ,5nincs ,5nincs nincs ,75nincs nincs ,25nincs ,5nincs ,5nincs nincs ,75nincs nincs ,25nincs ,5nincs ,5nincs nincs ,2510% ,7520% % ,2540% ,540% ,7550% ,2510% ,7520% % ,2540% ,540% ,7550% ,2510% ,7520% % ,2540% ,540% ,7550% ,2510% ,7520% % ,2540% ,540% ,7550% ,2510% ,7520% % ,2540% ,540% ,7550% ,2510% ,7520% % ,2540% ,540% ,7550% ,2510% ,7520% % ,2540% ,540% ,7550% ,2510% ,7520% % ,2540% ,540% ,7550%

 Jegyző, polgármester, képviselő-testület között együttműködési kötelezettség, DE:  Törvényességi feladat ellátását a képviselők nem értékelik  Jegyzők függése  Jegyző jelzési kötelezettsége  Politika és szakigazgatás keveredése

 Közel 2500 államigazgatási feladat- és hatáskör címzettjei  Pl: gyámhivatal, okmányiroda, kiemelt építésügyi hatóság…  Fedezetet nem biztosítanak  Önkormányzatok között differenciáltsága  Elkerülhetetlen a változtatás

 Szélsőséges javaslat:  2010-től 200 önkormányzat kellene  Kistérség + Budapest + megyei jogú város  Jegyzők szakterületeket irányítanának  Jegyzői hivatal felállítása  Egy településen két különböző szervezeti egység  Dupla apparátus, dupla költség

 Gyenesei István terve:  Hivatalok csökkentése kell  Limit 1500 fő  Képviselők csökkentése

 Új önkormányzati modell  Kistérség + régió  Régiók: megyei hivatalok feladat- és hatáskörei  Megyei hivatalok: apparátus csökkentés, ügyfélfogadó központok, név eltörlése  Kistérség: települési önkormányzatok csökkentése, feladat átvétel  Minőség, színvonal egy szintre hozása  Jegyző feladatai egy részét szakhatóságok kapnák