A hidrogén és a metanol, mint energiatárolási lehetőség.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
2010. július 8. Sopron Hidrológiai Társaság
Advertisements

Matrix-modul (konténer) biogáz üzemek
Lendkerekes energiatárolás szupravezetős csapággyal
Galvánelemek és akkumulátorok
Műszaki Értelmiség Napja 2013 Alternatív járműhajtás koncepciók értékelése, az elektromos járművek alkalmazásának távlatai prof. Dr. Palkovics László.
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
TOYOTA HIBRIDEK – a fenntartható mobilitás alternatívái
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
Hybrid autók A projektünk témája az autók és a környezetvédelem, közelebbről a hibrid autók.
 Hibrid rendszernek azt a megoldást nevezzük, melynek során a meghajtáshoz szükséges energiát két vagy több, különböző elven működő erőforrásból nyerik.
A hidrogén szerepe az energia tárolásban
Munkahelyi egészség és biztonság
A hidrogén (hydrogenium, hydrogen, vodonik, водород)
A HIDROGÉN TÁROLÁS MAGYARORSZÁGI HELYZETE
Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow,
Energia témakör tanítása Balogh Zoltán PTE-TTK IÁTT A legelterjedtebb energiahordozók.
VIKI Konferencia, október 30. Budapest 1 AZ ENERGIAFELHASZNÁLÁS CSÖKKENTÉSE VÍZIKÖZMŰ ÜZEMELTETŐKNÉL Szücs István Előadó: Szücs István Dombóvár és.
Geotermikus energia A geotermikus energia a Föld belső hőjéből származó energia. A Föld belsejében lefelé haladva kilométerenként átlag 30 °C-kal emelkedik.
© ABB Group July 11, 2014 | Slide 1 Az ABB Magyarországon 2012.
Energiaellátás: Tárolás
Energiaellátás: Előállítás
Számítógépek, és Gps-ek az autókban
Üzemanyagcellák Bondor Márk.
Készítette: Móring Zsófia Vavra Szilvia
A jövő és az energia Mi lesz velem negyven év múlva ? Mivel fogok közlekedni ? Fázni fogok otthon vagy melegem lesz ?
Az energiaellátás és az atomenergia Kiss Ádám február 26. Az atomoktól a csillagokig:
Levegő-levegő hőszivattyú
 Évtizedek óta intenzív kutatások zajlanak egy mesterséges vérpótló szer, köznapi nevén "művér" kifejlesztésére, amely sürgősségi helyzetekben a valódi.
Napenergia.
GÁZ – FOLYADÉK ÉRINTKEZTETÉS
Világunk egyik globális környezeti problémája a levegőszennyezésből adódó üvegházhatás és felmelegedés. A személygépkocsikból áradó gázok is felelősek.
Készítette: Bodor Béla Tanár: Szabó Dániel Iskola: Egressy Gábor Kéttannyelvű Műszaki Szakközépiskola Iskola címe: 1149 Budapest, Egressy út 71. MEMÓRIÁK.
Alternatív energiaforrások
Magfúzió.
Közlekedés – energia – jövő - kihívások és megoldások - Dr. Fónagy János államtitkár, NFM Válságkezelés és váltóállítás A Magyar Közgazdasági Társaság.
Biogáz berendezések fontossága az energiaellátásban
energetikai hasznosítása II.
Szén-dioxid leválasztás és tárolás Környezetvédelmi technológia az erőművi technológiában.
Atomerőmű Tervezet Herkulesfalva október 1. Gamma Atomerőmű-építő Zrt.
Jut is, marad is? Készítette: Vígh Hedvig
A nitrogén és oxidjai 8. osztály.
Megújuló energiaforrások – Lehetőségek és problémák
EGYEBEK : Hibridhajtás : Erőforrás: kombinált Általában belsőégésű motor+elektromos hajtás.
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
Az antianyag. Hungarian Teacher Program, CERN, 2006 augusztus 25. Debreczeni Gergely, CERN IT/Grid Deployment Group 2 Miről szól ez az előadás ? Mi az.
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” kiemelt projekt keretében megvalósuló „Gazdagító programpárok II.” „A” (alap) Fizika és kémia a természetben.
Az az atomerőművek energiatermelése, biztonsága és környezeti hatásai
A hibrid autók jelene és jövője Magyar Tudomány Ünnepe, 2014
Egyenáram KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
Járművillamosság-elektronika
Az elektromos autó, mint múlt és a jövő
Az alternatív energia felhasználása
Készítette: Somogyi Gábor
Energiahatékony épületgépész rendszerek, rendszerelemek és alkalmazásuk Az EU energiahatékonysági rendeletének hatása a hazai gázkészülékek installációs.
A belsőégésű motor A gőzgép hátrányai: Nagy méret Külső kazán
Minden amit az adathordozókról tudni kell. Történelmi áttekintés.
NAPELEM MINT ALTERNATÍV ENERGIAFORRÁS. MIRE VALÓ A NAPELEM? Hiedelem = melegvíz termelés Valódi alkalmazás = elektromos áram termelés Felhasználás: közvetett,
A NAPELEMEK HATÁSA A FOGYASZTÓI KARAKTERISZTIKÁRA Herbert Ferenc november 25.
Autózás Gázüzemmel Falk Zsigmond ECO-JET Kft. Budapest AOE Autógáz-szerelő szakmai tagozat Összeállította: Hársch Szabolcs.
1 Dr. Emőd István, BME Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék Alternatív hajtóanyagok Alternatív járműhajtások Magyar CIVINET, szeptember 28, Zalaegerszeg.
A tüzelőanyag cella, mint az energia tárolás és hasznosítás eszköze Készítette: Nagy Linda Konzulens: Dr. Kovács Imre.
Szilárdtest memóriák működése Tölgyes Áron 10. a.
Lobbanáspontok Definíció : – A lobbanáspont az a legalacsonyabb hőmérséklet, 760 mm Hg nyomásra korrigálva, amelyen gyújtóforrás alkalmazása az anyagminta.
Háttértárak.
Készítetek: Toboz Angelika, Árvai Krisztina Toboz István, Toboz Dániel
Hidrogén energetika Pataki István.
Lifestyle Hotel Mátra Superior,
energia a víz elemeiből
A magyar és az osztrák szaktanácsadási rendszer összehasonlító vizsgálata a gazdálkodók körében végzett kérdőíves felmérés által VÉR ANDRÁS - CSER.
Előadás másolata:

A hidrogén és a metanol, mint energiatárolási lehetőség

Azt már tudjuk, és az előző előadások is taglalták, hogy a jelenlegi közlekedési eszközeink jelentős szerepet játszanak az éghajlatváltozás előidézésében

Amennyiben vizsgáljuk, miért nem sikerült a mai napig alapvetően helyettesíteni a belsőégésű robbanómotorokat, látjuk, a legfontosabb probléma az energiatárolás, ezen belül a tárolt energia sűrűségének kérdése

A különböző mértékegységek összehasonlítása céljából én egységesen a Wh/kg és, ahol szükséges, a Wh/m 3 értékeket számolom, mert a 3,6KJ = 1kWh szorzóval könnyen át számolható

Én most csak a járműhajtás szempontjából vizsgálom a tárolókat, elméleti és gyakorlati energiatartalmuk, áruk és veszélyességük szerint

A hidrogén energiája 37,52 kWh/kg 1.A hidrogénnel működő tárolóknak három alapvető típusa van. a. Komprimációs elven működő atm nyomáson - 5 -

Az elérhető energiasűrűséget az alábbi ábra mutatja: A hidrogént itt adottnak vesszük, előállításával nem foglalkozunk. Ezen az elven működnek például a nagyvárosi hidrogén-busz kísérletek, de nagyon sok más. Előnye: Gyors palackcsere. Probléma: Balesetek esetén a gázrobbanás lehetősége. Viszonylag csekély energiasűrűség.

b) Folyékony hidrogénnel működő rendszerek Itt a gázt –260 o C alatt cseppfolyósítjuk, és –252 o C (forráspont) alatt tartjuk.

Az energiatartalom 563kWh/m 3, vagyis közel a duplája a 700atm-re sűrítettnél Előnye: Gyorsan tölthető, jobb energiasűrűség. Probléma: A hőntartás miatt a szigetelő súlya

Nem kisebb, mint a komprimált hidrogénes palacké. A hűtés energiaigénye kb. 75%-a a hidrogén energiájának. Karambol esetén robbanásveszélyes

Ráadásul a BMV által készített kísérleti autókból 2 hét alatt megszökött a hidrogén (melegedés), és a hidrogén folyékony utántöltése sem egyszerű. Fejleszti még a Toyota is.

c/1 Hidrogén elnyeletése valamilyen szilárd közegben. Általában alkalmazott a metálhidrid elnyeletőszer. Itt elérhető 1,5-2% hidrogén tartalom, amely kb atmoszférás tárolónak felel meg súlyban

Előnye: Jobb tölthetőség Probléma: A metálhidrid ritka földfémeket tartalmaz, ezért nagyon drága, főleg Kínában fellelhetőek az alapanyagok Ez is igényel 10-25atm túlnyomást. Az alapanyaga is gyúlékony, ezért szállítása veszélyes

c/2 Itt megemlítjük az Accusealed Kft által kifejlesztett hidrogén termelő-tároló berendezést (HTTE). -17-

Ennek hidrogén tároló képessége megegyezik a metálhidriddel (2-2,5%), viszont itt áram segítségével vizet bontunk, és a bontóedényben tároljuk a gázt, melyet ellenárammal lehet felszabadítani

Előnye: Teljesen biztonságos a tartály nem tud felrobbani. Sokkal olcsóbb a fémhidridnél. Probléma: Nincs kellően kifejlesztve Mivel kevésbé ismert néhány ábrát mutatunk be

2. Metanolos rendszerek A metanol CH 3 OH szobahőmérsékleten folyékony. Energiatartalma 6,29kWh/kg teljes bontásnál.

Lépésenként: CH 3 OH - HCOH (formaldehid) – HCOOH (hangyasav) - 1/2O 2 CO 2 +H 2 O (széndioxid+víz) A térfogategységre számolt energiája 1048kWh/m 3, ez kb. a fele a benzinnek. Ezzel szemben jól tárolható, nem drága, a tárolóedényt is számolva a hidrogénnél tízszer jobb a gyakorlati energiasűrűsége. Egyetlen komoly hátránya, hogy nincs még megoldva a tüzelőanyag rendszere, fejlesztést igényel

Akkumulátoros energiatárolók. a) Ólomakkumulátor Elméleti energiasűrűsége 520Wh/kg. Gyakorlati energiasűrűsége: 40-45Wh/kg. Előnye: Régi, megbízható, reciklizálható, olcsó, tömeggyártásban levő. Probléma: Alacsony energiasűrűség, max ciklus élettartam. Már nem használják gépkocsi hajtásra.

b) Ni-MeH akkumulátor Elméleti energiasűrűség: 650Wh/kg Gyakorlati energiasűrűség: 50-55Wh/kg Előnye: Tömeggyártásban levő, jól ciklizálható ( ciklus). Probléma: Alacsony energiasűrűség, drágább, ritka földfémeket tartalmaz. Csak hibrid hajtásra használják.

c. Lithium (LiFePO 4 ) akkumulátor. Elméleti energiasűrűsége: Wh/kg Gyakorlati energiasűrűsége: Wh/kg Előnye: Magasabb energia- sűrűség, kitűnő startkészség. Probléma: Magas ár, töltése csak megfelelő töltővel, kényes. Nem vizes elektrolit. Ezzel működik pl. a Tesla autó. Ha valóban km hatótáv kell(mint a Tesla), az autó ára 25-30MFt.

Energiatároló súlya a teljes jármű súlyához képest 600 km hatótávra Tesla gépjármű elektromos Toyota Mirai hidrogénes

Honda Clarity hidrogénes Mercedes 63AMG hagyományos

25 kWh kapacitású energiatárolók összehasonlító adatai Típus Kapacitás kWh Méret m 3/1000 Súly kg ± 20 % Terhel- hető- ség kW Élet- ciklusszám 80 % DOD ill óra Hatásfok % Ár USD Megjegyzés/ veszélyesség H2 gáz 700atm Tüzelő anyag elem 5000 óra Áram 50 veszélyes H2 gáz folyékony u.aÁram 50 veszélyes Metanol u.aÁram 50 Kevésbé veszélyes Benzin Motor 3500 óra 25 Kevésbé veszélyes Ólomsavas 25~ ~ Ni-MH ~ LiFe PO * 75 ~35000 Ni-Cd ~ H 2 fejlesztő tároló ~ 1200 * 3000 Áram 60 Hidrogén * kísérleti érték/kevéssé veszélyes

Összefoglaló Az energiatárolók szempontjából, saját véleményem szerint:

1. Nem hiszek az km hatótávolságú akkumulátoros autók elterjedésében még Li akkumulátorokkal sem, mivel: - - túl drágák, és nem lesznek olcsóbbak - túl nehéz a akkumulátor

2. Nem hiszek a komprimált és folyékony hidrogénnel működő autók széles körű elterjedésében, mivel: - A tüzelőanyag elem túl drága -A hidrogén palack atm túlnyomással veszélyes, főleg egy baleset esetén -Minden hidrogénes tároló közül csak a HTTE-vel működő autót lehetne beengedni egy mélygarázsba.

3. Valószínűnek tartom a hibrid rendszerek további terjedését, mivel az energiatárolók (akkumulátorok) így kisebb súlyúak és olcsóbbak. A nagytávolságú hajtó rendszer lehet robbanómotor is generátort hajtva.

4. A metanolos (etanolos) hajtás tüzelőanyag elemmel vagy nélkül valószínű. 5. A menet közbeni áramfelvétellel működő rendszerek (pl. hurkok az útban) akkumulátorral vagy biztonságos hidrogén tárolóval (pl. HTTE) lehetnek a jövő hajtásai.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!