Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása Dr. Mészáros Ferenc, Dr. Tóth János, Dr. Török Ádám BME Közlekedésüzemi és.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
LOGISZTIKA és a SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
Advertisements

A veszélyes áru szállítás szabályainak hazai alkalmazása
Energetikai gazdaságtan Energiatermelés (Termelési folyamat) gazdasági értékelése.
1/10 Energia – történelem - társadalom Közkeletű tévhitek, pótcselekvések.
A fuvarozási ágak díjazása
Légi fuvarozáshoz kapcsolódó okmányok
ALT TÁROLÁS (T) RAKODÁS (R) SZÁLLÍTÁS (S) ANYAGMOZGATÁS ÉS GÉPEI
Az alapismeretek összefüggései
ENERGIABIZTONSÁG 2009 Földgáz és energiabiztonság Rahóty Zoltán E
Idegenforgalmi statisztika
VIKI Konferencia, október 30. Budapest 1 AZ ENERGIAFELHASZNÁLÁS CSÖKKENTÉSE VÍZIKÖZMŰ ÜZEMELTETŐKNÉL Szücs István Előadó: Szücs István Dombóvár és.
Kombinált fuvarozások
Értékesítési csatornák
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
Készítette / Author: Tuska Katalin
Zsibrita Mátyás – DÍJSZÁMÍTÁS Zsibrita Mátyás – március 20.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Fontosabb tevékenységek a lehetséges folyamat technológiában: A- a jármű azonosítása B- tisztítás C- diagnosztikai.
Új törekvések a logisztikai közreműködésben
E-beszerzés Bravo csoport.
Katonai Műszaki Doktori Iskola A katonai közlekedési rendszertechnika helye, szerepe a katonai műszaki tudományokban Szűcs László CSc / Előadás: án.
A szállítmányozói gyűjtőforgalom (közúti)
ÁRUSZÁLLÍTÁSI ALAPFOGALMAK
Ingatlanértékelés II..
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Vasúti fuvarozási okmányok
Zsibrita Mátyás – Fuvarozási módok Zsibrita Mátyás – március 20.
Zsibrita Mátyás – INCOTERMS Zsibrita Mátyás – március 20.
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
Logisztikai ügyintéző
Vízi és vasúti szállítás
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
Nyereség, fedezetei pont fedezeti hozzájárulás
A közlekedési árképzés aktuális kérdései Prof. Dr. Tánczos Lászlóné BME Közlekedésgazdasági Tanszék 1111 Budapest Bertalan Lajos u. 2. Tel.:
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
Dél-dunántúli Régió közlekedése Morandini Kristóf III éves földrajz-informatika tanár.
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Közlekedés Gőzmozdony és tutaj.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
1 Költségvetés tervezés 6. előadás. 2 Tartalom A tervezési renaissance Az éves operatív terv Mitől függ az éves operatív terv hatékonysága?
4. 1. Definíciók Közlekedés: Közlekedési rendszer:
ChemLog, ChemLog T&T projekt és a DINS rendszer Ing. Jaroslav ČERMÁK Chemlog T&T projekt koordinátor.
Veszélyes áruk vízi szállítása
A csemegekukorica termesztésének üzemgazdasági elemzése egy integrátor példáján keresztül VIVIEN KEREKES Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
LNG lehetséges import beszerzési forrásai. A világ LNG piaca 2015-ben a globális nemzetközi LNG kereskedelem volumene elérte a 244,8 millió tonnás értéket,
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
LNG disztribúciós teljesítmény Dr. Mészáros Ferenc.
Előadó: Kozák Tamás A ternioltól az e-Ticket rendszerig - A magyar vasút jegyértékesítési rendszere Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Szabó.
Bevezető információk. Tanulmány bevezető Körülmények ismertetése 2008/50/EK Irányelv 2009/28/EK Irányelv 2009/33/EK Irányelv Közlekedés Fehér Könyve,
Az elektromobilitást támogató utazói információs szolgátlatások fejlesztése Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2016.
A helyváltoztatási láncok választási valószínűségét számító módszer kidolgozása Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba IFFK, Budapest augusztus
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér jövőbeni első számú megközelítési módja: a vasút Budai Zoltán NIF Zrt., projektvezető
ADR 2017.
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
Energetikai gazdaságtan
Meglévő – megmaradó hálózatnál GÁZ – BESZERZÉSI MEGTAKARÍTÁS
Pest megyei közlekedési infrastruktúra fejlesztések
ADR: kit érint, kinek kell foglalkoztatnia biztonsági tanácsadót?
Köteléki díjszabások október március.
Köteléki díjszabások március.
Kapacitástervezés.
Egységrakomány képző eszközök Készítette: Dávid István
Dr. Lakatos Péter, egyetemi docens
Intermodális vasúti szállítmányozás
Előadás másolata:

Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása Dr. Mészáros Ferenc, Dr. Tóth János, Dr. Török Ádám BME Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék „IFFK 2016” Budapest, augusztus

1.LNG szállítási technológiák bemutatása 2.Disztribúciós teljesítmény becslése 3.Optimális disztribúció meghatározása 4.Következtetések Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása Tartalom

1. LNG szállítási technológiák bemutatása Közúti szállítás Vasúti szállítás Konténeres szállítás Folyami szállítások Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

Közút - tankerkocsi Kapacitás: 21 tonna Élettartam: 10 év* Beszerzési ár: 250k €** Töltésidő: 2-2 óra Terminálköltség: 1,5k € Előny: háztól-házig Hátrány: magas fajlagos üzemköltség *+ Vontató: 5 év **+ Vontató: 90k € 1. LNG szállítási technológiák bemutatása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

Vasút - tankerkocsi Kapacitás: 47 tonna Élettartam: 15 év Beszerzési ár: 285k €* Töltésidő: 4-4 óra Terminálköltség: 3,36k €* Előny: jól szervezhető Hátrány: „gyerekcipőben”, belföldi terítést igényel *becsült, még nincs piaci referencia 1. LNG szállítási technológiák bemutatása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

Konténer Kapacitás: 17,93 tonna Élettartam: 15 év Beszerzési ár: 115k € Töltésidő: 2-2 óra Terminálköltség: 1,28k € Előny: modularitás Hátrány: holttömeg, belföldi terítést igényel *becsült 1. LNG szállítási technológiák bemutatása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

Folyami tanker Kapacitás: 1008 tonna Élettartam: 30 év Beszerzési ár: 4000k €* Töltésidő: 5-5 óra Terminálköltség: 20k € Előny: méretgazdaságos Hátrány: befektetés- igényes, belföldi terítést igényel *becsült, +motorhajó: 2000k € 1. LNG szállítási technológiák bemutatása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

Folyami uszály kötelék (tolóhajó + 6 uszály) Kapacitás: 7646 tonna Élettartam: 30 év Beszerzési ár: 120m €* Töltésidő: óra Terminálköltség: 80k € Előny: méretgazdaságos Hátrány: befektetés- igényes, belföldi terítést igényel *becsült, +tolóhajó: 2000k € 1. LNG szállítási technológiák bemutatása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

Összehasonlítás 1. LNG szállítási technológiák bemutatása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

Veszélyes áru jellegből adódó többletfeladatok -Nemzetközi egyezmények hatálya -Felelősségbiztosítások Útvonal kockázatértékelés -Közút: legkisebb baleseti kockázatú útvonalak választása -Vasút: közel-keleti import esetén destabilizációs kockázatok Fuvarjogi megfontolások: európai import esetén EXW szokvány (INCOTERMS) 1. LNG szállítási technológiák bemutatása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

Hozzárendelési probléma elmélete Alágazati ellenállás-mátrixok Közlekedési célú LNG felhasználás sarokszámai Töltőállomásokon tankolt LNG és CNG (LNG forrásból) mennyiség, megyei bontásban 2. Disztribúciós teljesítmény becslése Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

Hozzárendelési probléma elmélete Legkisebb költségvégösszeg mellett biztosítani a szükségletet: ahol: T(x) a disztribúciós rendszer költsége t ij az „ellenállás-mátrix” elemei (távolság; ktg) x ij szállított mennyiségek (tömeg) i = 1…n LNG beszerzési források j = 1…m LNG töltőállomások 2. Disztribúciós teljesítmény becslése Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

Hozzárendelési probléma elmélete Lehatárolások, feltételezések: -az importforrások elérhető kapacitása egyenként meghaladja a hazai közlekedési igényeket -a töltőállomásokra heti rendszerességgel érkezzen szállítmány – 21 tonnás (közúti) szállításokat feltételezve teljesül -> nincs szükség „törtfuvarokra” 2. Disztribúciós teljesítmény becslése Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

Alágazati ellenállási mátrixok „Ellenállás-mátrixok” = távolság mátrixok -Közút: 20x33-as alapmátrix, „forrás”-”nyelő” távolságértékekkel (km) feltöltve -Vasút*: rotterdami terminál elérést feltételezve -Folyami*: rotterdami terminál elérést feltételezve -Belföldi: hazai LNG forrás esetén, Csepel- szabadkikötői kiszolgálást feltételezve *a belföldi terítési teljesítménnyel együtt, utóbbi gyakorlatilag megegyezik egy belföldi disztribúció teljesítményével 2. Disztribúciós teljesítmény becslése Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

Alágazati ellenállási mátrixok – közúti alapmátrix 2. Disztribúciós teljesítmény becslése Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

Közlekedési célú LNG felhasználás sarokszámai: Feladat: L-CNG technológiájú töltőállomások LNG-vel történő kiszolgálása, ahol kétféle állapotban történik meg a gáz értékesítése: - közvetlenül LNG formájában - CNG formájában (LNG forrásból) 2. Disztribúciós teljesítmény becslése Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

Töltőállomásokon tankolt LNG és CNG (LNG forrásból) mennyiség, megyei bontásban 2020-as időtáv: a tervezett konkrét töltőállomások megyei „besorolása” 2025-ös és 2030-as időtáv: megyei állomás közül a L-CNG technológiájú kutak LNG-ből előállított CNG felhasználásának leválasztása LNG + CNG (LNG forrásból) mennyiség megyei állomási átlagának meghatározása, kivetítve az összes megyei töltőállomásra 2. Disztribúciós teljesítmény becslése Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

2. Disztribúciós teljesítmény becslése Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

LNG disztribúciós rendszer adat- és eredménystruktúrája LNG disztribúciós (relatív) teljesítményköltségek, LNG disztribúciós viszonylati szállítási költségek, Optimális disztribúció meghatározása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

Adat- és eredménykörökDimenziók I. Fuvarozási adatok I.a. Éves szállítástonna / év I.b. Szállítóegységek számadb I.c. Képzett távolságkm I.d. Éves fuvarfeladat szállítóegységenkéntdb / év / egység I.e. Oda-vissza fuvar időszükségleteh I.f. Szállítóeszköz éves üzemidejeh / év I.g. Éves időalaph / év I.h.Szállítóeszköz kihasználtsága% I.i. Heti fuvarfeladat számadb / hét II. Szállítóeszköz műszaki és gazdasági adatok II.a. Szállított LNG tömege / szállítóegységtonna II.b. Szállított LNG térfogata / szállítóegységm3m3 II.c. Szállított LNG energiatartalma / szállítóegységmmBtu II.d. Szállított LNG energiatartalma / szállítóegységGJ II.e. Vontató beszerzési ára / vontatóEUR II.f. Élettartamév II.g. Átértékelési tényező% II.h. Szállítóegység beszerzési ára / szállítóegységEUR II.i. Élettartamév II.j. Átértékelési tényező% II.k. Értékcsökkenés/pótlási költség - flottaEUR / év Adat- és eredménykörök (folyt.)Dimenziók III. Töltési adatok III.a. Töltési idő – teljesh III.b. Lefejtési idő - teljesh III.c. Terminálhasználat díjaEUR / töltés III.d. Lefejtés időköltségeEUR / h III.e. Szállítóegység fajlagos önköltségeEUR / km III.f. Szállítóegységek éves önköltségeEUR / év IV. Útdíj adatok IV.a. Szállítóeszköz fajlagos útdíjaEUR / km IV.b. Szállítóeszközök éves útdíjaEUR / év V. Belföldi disztribúció költsége V.a. Belföldi disztribúció költségeEUR / év VI. Teljes disztribúciós rendszer költsége VI.a. Teljes disztribúciós költségEUR / év VI.b. Tonna fajlagos disztribúciós költségEUR / t VI.c. GJ fajlagos disztribúciós költségEUR / GJ 3. Optimális disztribúció meghatározása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

3. Optimális disztribúció meghatározása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

3. Optimális disztribúció meghatározása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

3. Optimális disztribúció meghatározása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

3. Optimális disztribúció meghatározása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

3. Optimális disztribúció meghatározása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

3. Optimális disztribúció meghatározása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

Kisebb volumenek esetében a közúti szállítás előnye mutatkozik Nagyobb volumennél vasúton, de főleg folyami szállításban a méretgazdaságossági elv teljesül Közeli import ill. hazai LNG forrás esetén a közúti szállítás dominál A folyami szállítások lehetőséget teremtenek az LNG más tágabb körű felhasználására is, mint egyfajta „virtuális csővezetéket” értelmezve 4. Következtetések Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása

Dr. Mészáros Ferenc, Dr. Tóth János, Dr. Török Ádám BME Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék | Köszönöm a megtisztelő figyelmet! „IFFK 2016” Budapest, augusztus