Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása Dr. Mészáros Ferenc, Dr. Tóth János, Dr. Török Ádám BME Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék „IFFK 2016” Budapest, augusztus
1.LNG szállítási technológiák bemutatása 2.Disztribúciós teljesítmény becslése 3.Optimális disztribúció meghatározása 4.Következtetések Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása Tartalom
1. LNG szállítási technológiák bemutatása Közúti szállítás Vasúti szállítás Konténeres szállítás Folyami szállítások Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
Közút - tankerkocsi Kapacitás: 21 tonna Élettartam: 10 év* Beszerzési ár: 250k €** Töltésidő: 2-2 óra Terminálköltség: 1,5k € Előny: háztól-házig Hátrány: magas fajlagos üzemköltség *+ Vontató: 5 év **+ Vontató: 90k € 1. LNG szállítási technológiák bemutatása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
Vasút - tankerkocsi Kapacitás: 47 tonna Élettartam: 15 év Beszerzési ár: 285k €* Töltésidő: 4-4 óra Terminálköltség: 3,36k €* Előny: jól szervezhető Hátrány: „gyerekcipőben”, belföldi terítést igényel *becsült, még nincs piaci referencia 1. LNG szállítási technológiák bemutatása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
Konténer Kapacitás: 17,93 tonna Élettartam: 15 év Beszerzési ár: 115k € Töltésidő: 2-2 óra Terminálköltség: 1,28k € Előny: modularitás Hátrány: holttömeg, belföldi terítést igényel *becsült 1. LNG szállítási technológiák bemutatása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
Folyami tanker Kapacitás: 1008 tonna Élettartam: 30 év Beszerzési ár: 4000k €* Töltésidő: 5-5 óra Terminálköltség: 20k € Előny: méretgazdaságos Hátrány: befektetés- igényes, belföldi terítést igényel *becsült, +motorhajó: 2000k € 1. LNG szállítási technológiák bemutatása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
Folyami uszály kötelék (tolóhajó + 6 uszály) Kapacitás: 7646 tonna Élettartam: 30 év Beszerzési ár: 120m €* Töltésidő: óra Terminálköltség: 80k € Előny: méretgazdaságos Hátrány: befektetés- igényes, belföldi terítést igényel *becsült, +tolóhajó: 2000k € 1. LNG szállítási technológiák bemutatása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
Összehasonlítás 1. LNG szállítási technológiák bemutatása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
Veszélyes áru jellegből adódó többletfeladatok -Nemzetközi egyezmények hatálya -Felelősségbiztosítások Útvonal kockázatértékelés -Közút: legkisebb baleseti kockázatú útvonalak választása -Vasút: közel-keleti import esetén destabilizációs kockázatok Fuvarjogi megfontolások: európai import esetén EXW szokvány (INCOTERMS) 1. LNG szállítási technológiák bemutatása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
Hozzárendelési probléma elmélete Alágazati ellenállás-mátrixok Közlekedési célú LNG felhasználás sarokszámai Töltőállomásokon tankolt LNG és CNG (LNG forrásból) mennyiség, megyei bontásban 2. Disztribúciós teljesítmény becslése Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
Hozzárendelési probléma elmélete Legkisebb költségvégösszeg mellett biztosítani a szükségletet: ahol: T(x) a disztribúciós rendszer költsége t ij az „ellenállás-mátrix” elemei (távolság; ktg) x ij szállított mennyiségek (tömeg) i = 1…n LNG beszerzési források j = 1…m LNG töltőállomások 2. Disztribúciós teljesítmény becslése Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
Hozzárendelési probléma elmélete Lehatárolások, feltételezések: -az importforrások elérhető kapacitása egyenként meghaladja a hazai közlekedési igényeket -a töltőállomásokra heti rendszerességgel érkezzen szállítmány – 21 tonnás (közúti) szállításokat feltételezve teljesül -> nincs szükség „törtfuvarokra” 2. Disztribúciós teljesítmény becslése Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
Alágazati ellenállási mátrixok „Ellenállás-mátrixok” = távolság mátrixok -Közút: 20x33-as alapmátrix, „forrás”-”nyelő” távolságértékekkel (km) feltöltve -Vasút*: rotterdami terminál elérést feltételezve -Folyami*: rotterdami terminál elérést feltételezve -Belföldi: hazai LNG forrás esetén, Csepel- szabadkikötői kiszolgálást feltételezve *a belföldi terítési teljesítménnyel együtt, utóbbi gyakorlatilag megegyezik egy belföldi disztribúció teljesítményével 2. Disztribúciós teljesítmény becslése Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
Alágazati ellenállási mátrixok – közúti alapmátrix 2. Disztribúciós teljesítmény becslése Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
Közlekedési célú LNG felhasználás sarokszámai: Feladat: L-CNG technológiájú töltőállomások LNG-vel történő kiszolgálása, ahol kétféle állapotban történik meg a gáz értékesítése: - közvetlenül LNG formájában - CNG formájában (LNG forrásból) 2. Disztribúciós teljesítmény becslése Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
Töltőállomásokon tankolt LNG és CNG (LNG forrásból) mennyiség, megyei bontásban 2020-as időtáv: a tervezett konkrét töltőállomások megyei „besorolása” 2025-ös és 2030-as időtáv: megyei állomás közül a L-CNG technológiájú kutak LNG-ből előállított CNG felhasználásának leválasztása LNG + CNG (LNG forrásból) mennyiség megyei állomási átlagának meghatározása, kivetítve az összes megyei töltőállomásra 2. Disztribúciós teljesítmény becslése Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
2. Disztribúciós teljesítmény becslése Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
LNG disztribúciós rendszer adat- és eredménystruktúrája LNG disztribúciós (relatív) teljesítményköltségek, LNG disztribúciós viszonylati szállítási költségek, Optimális disztribúció meghatározása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
Adat- és eredménykörökDimenziók I. Fuvarozási adatok I.a. Éves szállítástonna / év I.b. Szállítóegységek számadb I.c. Képzett távolságkm I.d. Éves fuvarfeladat szállítóegységenkéntdb / év / egység I.e. Oda-vissza fuvar időszükségleteh I.f. Szállítóeszköz éves üzemidejeh / év I.g. Éves időalaph / év I.h.Szállítóeszköz kihasználtsága% I.i. Heti fuvarfeladat számadb / hét II. Szállítóeszköz műszaki és gazdasági adatok II.a. Szállított LNG tömege / szállítóegységtonna II.b. Szállított LNG térfogata / szállítóegységm3m3 II.c. Szállított LNG energiatartalma / szállítóegységmmBtu II.d. Szállított LNG energiatartalma / szállítóegységGJ II.e. Vontató beszerzési ára / vontatóEUR II.f. Élettartamév II.g. Átértékelési tényező% II.h. Szállítóegység beszerzési ára / szállítóegységEUR II.i. Élettartamév II.j. Átértékelési tényező% II.k. Értékcsökkenés/pótlási költség - flottaEUR / év Adat- és eredménykörök (folyt.)Dimenziók III. Töltési adatok III.a. Töltési idő – teljesh III.b. Lefejtési idő - teljesh III.c. Terminálhasználat díjaEUR / töltés III.d. Lefejtés időköltségeEUR / h III.e. Szállítóegység fajlagos önköltségeEUR / km III.f. Szállítóegységek éves önköltségeEUR / év IV. Útdíj adatok IV.a. Szállítóeszköz fajlagos útdíjaEUR / km IV.b. Szállítóeszközök éves útdíjaEUR / év V. Belföldi disztribúció költsége V.a. Belföldi disztribúció költségeEUR / év VI. Teljes disztribúciós rendszer költsége VI.a. Teljes disztribúciós költségEUR / év VI.b. Tonna fajlagos disztribúciós költségEUR / t VI.c. GJ fajlagos disztribúciós költségEUR / GJ 3. Optimális disztribúció meghatározása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
3. Optimális disztribúció meghatározása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
3. Optimális disztribúció meghatározása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
3. Optimális disztribúció meghatározása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
3. Optimális disztribúció meghatározása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
3. Optimális disztribúció meghatározása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
3. Optimális disztribúció meghatározása Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
Kisebb volumenek esetében a közúti szállítás előnye mutatkozik Nagyobb volumennél vasúton, de főleg folyami szállításban a méretgazdaságossági elv teljesül Közeli import ill. hazai LNG forrás esetén a közúti szállítás dominál A folyami szállítások lehetőséget teremtenek az LNG más tágabb körű felhasználására is, mint egyfajta „virtuális csővezetéket” értelmezve 4. Következtetések Hazai LNG töltőinfrastruktúrát kiszolgáló disztribúciós rendszer kialakítása
Dr. Mészáros Ferenc, Dr. Tóth János, Dr. Török Ádám BME Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék | Köszönöm a megtisztelő figyelmet! „IFFK 2016” Budapest, augusztus