A minőségmenedzsment bevezetésének hatása a szervezetre Könyvtáros szakmai nap Debrecen, 2015. 05.18.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Advertisements

PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Minőségbiztosítási ismeretek
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
Könyvtári minőségmenedzsment
A minőségügy a könyvtárügyért
A munka világával kapcsolatos tudás
12. hét: A TQM és a Minőségdíj Modellek (EFQM)
Stratégiai tervezés.
Közoktatás irányítás Minőségirányítási rendszer Tapasztalatok alapján kiegészítések Farkas Olga Budapest, október 5.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Péczeli Katalin előadása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Szervezetfejlesztési Program
Ellenőrzés, visszacsatolás
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
Minőségdíjak.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Közművelődési, közgyűjteményi intézmény minőségirányítási programjának lehetséges szerkezete.
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár Budapest december.
1 Mit vártunk, mit kaptunk, mit remélünk ? Összeállította: Kálóczi Katalin projektvezető december 8. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI.
A projekt indulása K21 - A „Könyvtári minőségfejlesztési 21” modell nyomán Előkészítés, csapatépítés 2008-ban 2009-ben projektté szerveződött Jelenleg.
Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
A könyvtári minőségfejlesztés ajánlott lépései Vidra Szabó Ferenc
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
A KKÉK kritériumai és azok intézmény specifikus értelmezési lehetőségei Boda Gáborné Köntös Nelli ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi Intézet „Jót,
Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület 1119 Budapest, Tétényi. u  Tel/Fax: , web: 
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZERT TÁMOGATÓ SZOFTVEREK FELADATAI Adatbázisok Word dokumentumok PDF dokumentumok HTML dokumentumok Szövegszerkesztés Szövegszerkesztés.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
„Útban a Minősített Könyvtár cím felé” Gödöllő, 2016.szeptember.28
Minőségi könyvtári szolgáltatások –
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Tervezési folyamat.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Az ISO 9001 jelenlegi helyzete
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
PMK minőségirányítási szakmai nap
MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS A FELNŐTTKÉPZÉSBEN
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

A minőségmenedzsment bevezetésének hatása a szervezetre Könyvtáros szakmai nap Debrecen,

Miért kell ? Jogszabályban előírt kötelezettség évi CCXVII. Törvény egyes kulturális tárgyú törvények módosításáról 3. § A Kultv. 55. § (1) bekezdése a következő k) ponttal egészül ki: (A nyilvános könyvtár alapfeladatai:) „k) a szolgáltatásait a könyvtári minőségirányítás szempontjait figyelembe véve szervezi.” 120/2014. (IV.8.) Korm. Rendelet a nyilvános könyvtárak jegyzékének vezetéséről „A könyvtár a Minősített Könyvtár cím és a Könyvtári Minőségi Díj adományozásáról szóló miniszteri rendelet alapján kidolgozott könyvtári önértékelés szakmai szempontjait figyelembe véve szervezi a szolgáltatásait, vizsgálja a könyvtárhasználók igényeit”

Miért kell ? A szakma elvárása Minőségi szolgáltatások biztosítása A jó példák követése Gazdagít A szervezet ambíciója

Minőség fogalma Termék– és szolgáltatás színvonal, amely kielégíti, illetve túllépi a vevők igényeit. Termékek esetén ez magában foglalja a megjelenést, a működést és a megbízhatóságot Szolgáltatásoknál azok nyújtásának környezetét, a szolgáltatást nyújtók felkészültségét, magatartását

Minőségirányítás A minőségirányítás a könyvtár olyan koordinált irányítási tevékenysége, melynek célja a minőség bevezetése, fejlesztése és megtartása A minőségirányítás tartalmazza: –a minőségpolitikát –a minőségszervezést –a minőségfejlesztést –a minőségbiztosítást

TQM (TOTAL QALITY MANAGEMENT) Vezetési, irányítási, működtetési filozófia, amely megfelelő feltételeket és lehetőségeket teremt egy emberközpontú csapatban zajló folyamatos tevékenységhez Célja: az emberi és anyagi erőforrások leghatékonyabb felhasználása a stratégiai célok elérése érdekében Átfogja a szervezet egészét A minőségügy nem külön kérdés, hanem alapvető stratégiai elem

A TQM ALAPELEMEI HOSSZÚ TÁVÚ SIKEREK ELÉRÉSE CÉL ALAP- ELEMEK partner- központúság folyamatos javítás,fejlesztés teljes elkötelezettség vezetés, rugalmas támogató szervezet, képzés, tréningek, kommunikáció, értékelés, motiváció, elismerés, mérés, eszközök (módszerek, technikák) TÁMOGATÓ ELEMEK

A minőségi szemlélet meghonosításának alapfeltételei A könyvtár vezetőjének, vezetésének elkötelezettsége A minőségmenedzsment eszközeinek elsajátítása és használata a könyvtár céljainak elérése érdekében A változásokat kezelő, jól felkészített munkatársak

Felkészülés a változásokra Megnő a tervezés fontosságának a szerepe –pontos célkitűzések –határidők Megnő a tanulás fontossága Új ismereteket kell befogadni Új munkamódszerek – munkacsoport

Felkészülés a változásokra Különböző szervezeti egységekben dolgozó kollégák együttműködése Az irányító személyének a változása Fokozott terhelés Napi rutin helyett új kihívások Kommunikáció módszerei Dokumentálás fontossága

Változást akadályozó tényezők Külső támogatás hiánya A belső erőforrás hiánya Emberi képességek, készségek hiánya Ismeretlentől való félelem (a hajtóerő és a visszahúzó erő egyensúlyának szükségessége)

A változtatás sikerességének kritériumai A vezetők esetében erős, kezdeményező vezetés a külső események változását felismerő képesség megfelelő tervezés, stratégia a fenntartó megnyerése a változást vezető munkacsoport tagjainak megfelelő kiválasztása

A változtatás sikerességének kritériumai Munkatársak esetében a megfelelő munkahelyi légkör a munkahely tradíciója a kialakult normák a bizalomérzet a személyiség-jegyek az egyéni ambíciók, elvárások

A vezetés felelőssége Tevékenységek példaadás feladatmegosztás tervezés jövőkép küldetés minőségpolitika értékrend motiválás értékelés nyílt kommunikáció Hatás nyitottság kreativitás bizalom összetartozás

Teljes elkötelezettség Tevékenységek tanulás, képzés, továbbképzés a minőségelvű gondolkodás elsajátítása dolgozók bevonása, részvétel a munkacsoportokban Hatás proaktív magatartás egyéni és szervezeti eredmények a tudás és az innováció értékének megerősödése

Stratégiai tervezés Tevékenységek trendek megismerése elemzések - PGTTJ, SWOT alapvető célok kulcsfontosságú területek cselekvési tervek felelősök, időpontok igazítás a változásokhoz eredmények szétsugárzása Hatás elkötelezett dolgozó tudatosabb munkavégzés elemző gondolkodásmód feladatok súlyozása felelősségérzet közösen elért sikeresség érzése

Partnerközpontúság Tevékenységek partnerek számbavétele, súlyozása naprakész partnerlista partnerek elvárásainak, elégedettségének a mérése panaszkezelés dolgozói elégedettségmérés folyamatos tréningezés Hatás személyre szóló kommunikáció a partnerközpontú gondolkodás áthatja az egész szervezetet elvárt normáknak megfelelő viselkedés folyamatos szellemi megújulás – készenlét példaértékű működés

Folyamatközpontúság Tevékenységek folyamatok azonosítása folyamatleltár készítése folyamatgazdák kijelölése folyamatleírások, folyamatábrák készítése ellenőrzőpontok kijelölése ellenőrzőpontokon végzett mérések hibajavító technikák alkalmazása Hatás rutinszerű munkavégzés helyett rendszerbe foglalt munkafolyamatok a folyamatgazdák felelőssége a munkatársak felelőssége lehetővé válik a hibák korai felismerése

PDCA elv alkalmazása Tevékenységek hibát észlelve bele tudunk avatkozni a folyamatba adatgyűjtés ellenőrzés, eltérések keresése beavatkozás, intézkedések Hatás problémamegoldó gondolkodás elterjedése egyre hibátlanabb folyamatok partneri elégedettség növekedése dolgozói elégedettség növekedése

Dokumentálás, adatgyűjtés Tevékenységek stratégiai-és cselekvési tervek elemzések folyamatleírások kommunikációs terv partnerlista események írásos és képi dokumentálása médiamegjelenések Minőségi Kézikönyv Hatás szabatos, szakszerű fogalmazás lényeglátás adatgyűjtés gyakorlata tartalmi és formai egységesítés - arculat

Önértékelés Tevékenységek értékelési, önértékelési folyamat megtervezése a KKÉK alapján önértékelés lebonyolítása,egyéni és konszenzusos értékelés fejlesztendő területek, intézkedési elemek meghatározása eredmények kommunikálása Hatás a munkacsoportban való részvétel lehetősége beavatkozási lehetőség az intézmény adottságainak és eredményeinek a javításába közösen átélt sikerek - motiváció

Változás a szervezeti kultúrában Előtérbe kerül a feladatkultúra a feladat elvégzése van a középpontban a szakértelem a fontos az egyéni érdekek a csoport ambícióinak vannak alárendelve rugalmasan alkalmazkodik az éppen aktuális feladatok elvégzéséhez

Változás a szervezeti kultúrában Külső jegyek szolgáltatási környezet szabályok dokumentációk

Változás a szervezeti kultúrában Tapintható, tapasztalható kifejeződések dokumentumok stílusa, nyelvezete szóbeli kommunikáció stílusa Tapinthatatlan kifejeződések jelek, amelyek mélyről irányítják a szervezet tagjainak magatartását, gondolkodását

Ha hazamegyek Holnap úgy menj be a könyvtáradba, mintha idegen lennél! Tekints a munkahelyedre az olvasóid szemével! Határozd el, mit szeretnél megváltoztatni! Legyen hosszútávú és rövidebb időszakokra vonatkozó célod! Keress képzési lehetőségeket, szakirodalmi anyagokat!

Köszönöm a figyelmet!