Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Varga Attila A fenntarthatóságra nevelés új kihívásai
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u A jövő iskolája (OECD) Bürokratikus modell – a status quo megőrzése Iskolátlanítás – Piac – Hálózat Újfajta iskoláztatás – Tanuló szervezet – Társadalmi központ Válság – a rendszer elolvadása
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Tanuló szervezet jellemzői Személyes kiválóság és önreflexió Mentális sémák, gondolati minták Közös jövőkép Csoportos tanulás Rendszergondolkodás
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u A rendszergondolkodásról (Michael Fullan nyomán) Az oktatási rendszer –folyamatos átalakulásban van –sosem lesz tökéletes –minden elemén lehet csiszolni Következmények: – A reform, ha jól csináljuk örökké fog tartani –Aki csak másokban látja a hibát, maga is a probléma része.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Társadalmi központ Együttműködés –Szülőkkel –Helyi közösséggel –Kutatóintézetekkel Tanulásmenedzsment –Helyben releváns tudás –Információkezelés
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u A fenntartható fejlődésre való nevelés helye tudomány és technológia társadalmi változások az összegyűjtött információk és stratégiák átadása, ökológiai ipar: az iskola mint az a hely, ahol kompetenciáink fejlődnek az egyén segítése, érzelmi fókusz, az iskola mint család demokratikus párbeszéd, társas folyamatok és tevékenységek: az iskola mint közösség természet a természet megóvása, az iskola mint értékközvetítő
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Hogyan mutatkozik ez meg egy ökoiskolában? pedagógia társas kapcsolatok technikai, gazdasági szint „öko”: 1.ökológia 2.ökonómia
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Kihívások A környezeti nevelést korán kell elkezdeni, de nem szabad később sem abbahagyni, csak másképp kellene csinálni
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Abbahagyás I.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Abbahagyás II. Környezettel összefüggő tankönyvi fejezetek
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Abbahagyás III. Környezeti attitűd alakulása egy éves különbséggel
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Kihívások – Statikus tudománykép a tankönyvekben Az ötödik alapíz: umami Gerincesek altörzse Kontinensvándorlás – Mai tudományos problémák hiánya Fúziós erőmű Klímaváltozás
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Kihívások –Környezet és társadalom kapcsolatának hiányának oldása Gazdaság: piac, állam szerepe Jog: védelmi szabályok, nemzetközi egyezmények Értékek: pénz, szabadság.. Vallás: természetfelfogás, erkölcsiség
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Kihívások Problémák – megoldások nélkül „Mindenhonnan azt látom és hallom, hogy komoly gondok vannak. De azt már nem tudom, hogy mit lehetne tenni és engem nem érdekelnek a lehetetlen helyzetek.” középiskolás diák ökoiskolából (Gyetvai 2007)
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Kihívások Természetkárosítás és természetvédelem
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Természetkárosítás és természetvédelem A természetkárosítást ábrázoló képekről az esetek többségében hiányzik az ember Ha mégis, akkor az ember mint „áldozat”, nem mint „elkövető” jelenik meg legtöbbször A természetvédelmi tevékenységet szemléltető képek gyakran ábrázolnak gyerekeket
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Természetkárosítás emberábrázolás nélkül A savas eső hatása a környezetre (Jámbor et al: Biológia 7. Mozaik Kiadó)
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Savas eső Honnan jött a savas eső? Miért jó ez nekem? Hogyan lehetne ezen változtatni? Mit tehetnék én ezért, most és ha felnőtt leszek?
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Ember, mint áldozat Városi légszennyezé s (Dr. Kovács István-Dr. Victor András: Biológia 8. Nemzeti Tankönyvkiadó)
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Autóvezetők Kik ülnek a volán mögött? Ők miért autóznak? Hogyan lehetne ezen változtatni? Mit tehetnék én ezért, most és ha felnőtt leszek?
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u A környezetvédő gyermek Papírgyűjt ő gyerekek (Jámbor et al: Biológia 7. Mozaik Kiadó)
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Környezetvédő gyerek Miért a gyerekek védik a környezet? A felnőttek miért nem védik mind? Hogyan lehetne ezen változtatni? Mit tehetnék én ezért, most és ha felnőtt leszek?
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Eredmény Várható –Kinövik a környezeti kérdéseket a diákok –Negatívvá válik az attitűd –Passzivitás –Elfordulás Ideális –Átalakul a környezeti kérdésekről alkotott felfogás –Pozitívabbá válik az attitűd –Aktivitás –Bevonódás
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Köszönöm figyelmüket! Varga Attila
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Mi jellemző az ökoiskolák kritériumrendszerére? fokozatos fejlődés lassabb előkészítés, nevelőtestület bevonása, egyetértése „testre szabott lépések” folyamatorientált összetett minőségi kritériumrendszer helyi kritériumok megjelenése hálózatos gondolkodás pedagógia infrastruktúra
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Mi nincs és nem lesz az új pályázati rendszerben sem? Közvetlen anyagi plusztámogatás minden iskolának Kevesebb munka Unalom Diadalmenet
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Mi van biztosan az ökoiskolák jövőképében? Erkölcsi elismerés Pályázati előnyök Hálózati tagság
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Mire jó az erkölcsi elismerés? Versenyelőny A környezeti nevelés intézményen belüli és intézményen túli presztízsét növeli Segít újabb kollégákat, partnereket bevonni a munkába A környezeti ügyek iránti nagyobb érdeklődést eredményez mind az intézményen belül, mind a partnerek körében
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Milyen pályázati előnyök? EU-s pályázatok – TIOP – TÁMOP – KEOP – ROP Csak ökoiskoláknak szóló pályázatok: – Karton-Art Design - újrapapír bútor – E.ON – fotópályázat, továbbképzések – NaturZone – környezetkímélő takarítószerek – Siemens Discovery Boksz 33 ökoiskolában
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Mire jó a hálózati tagság? Szakmai kapcsolatok Emberi kapcsolatok Gyakorlati ötletek Együttműködési lehetőségek Érdekérvényesítés
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Pályázati rendszer Adatlap – Egy oldal, alapadatok (név, cím létszám …) Szándéknyilatkozat – Igazgató, szülők és diákok képviselői írják alá (hosszú távú elköteleződés) Az iskola bemutatása – Rövid, általános és öko – Újrapályázóknak plusz rövid beszámoló az előző három évről Önértékelés kritériumok és szempontok mentén
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Kritériumok Alapdokumentumok (kötelező) Szervezeti feltételek Pedagógiai munka Az iskola működtetése Kommunikáció Együttműködések Helyi közösség Az iskola arculata, specialitásai Vállalások
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Önértékelés Minden kritériumhoz több szempont tartozik Minden kritériumnál minimumpontszámot kell elérni a szempontokból válogatva (az Alap-dokumentumoknál a maximum a minimum) A választott szempontoknál dokumentációt és felelőst kell megjelölni A vállalásoknál 3 éven belüli határidőt is meg kell adni A dokumentáláshoz ötleteket ad a segédanyag
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az Ökoiskola Hálózat fejlesztési tervei Szakmai segítségnyújtás – pályázati segédanyag –Fejlesztő monitoring Regionalizáció –forrásközpontok kialakítása –pályázni szándékozók támogatása
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Minden iskola lehet ökoiskola! Köszönöm figyelmüket! Varga Attila