Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS 27.Megoldás-Szociális védőháló.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Nagyprezentáció Társaság a Lakásépítésért Egyesület lobby tevékenység a magyarországi lakásépítések élénkítése érdekében Előadó:
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
A TÁVMUNKA SZABÁLYOZÁSÁVAL KAPCSOLATOS MEF JAVASLATOK A MEF ELŐTERJESZTÉS HÁTTERE KEMÉNY PÉTER E.ON HUNGÁRIA ZRT.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
A szakiskolák aktuális problémái
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Az EGT és Norvég Alapok ( ) eddigi eredményei
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A gazdaság- és foglalkoztatáspolitika összehangolása
Esélyek a munkaerőpiacon
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Az ifjúsági közösségek szerepe a helyi kulturális életben
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
A magyar gazdaságpolitika eredményeinek rövid bemutatása
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
„Út a munkához”program
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
„Út a munkához” program
Válaszok a globális oktatáspolitikára
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
2017. December 7. MGYOSZ tapasztalatai.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Koncepciók, dimenziók az integráció kutatásában
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Munkanélküliség.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
egyutcás /szalagtelkes falu /útifalu
a hatékonyabb munkába segítésért
37. AZ EURÓPAI UNIÓ.
36. AZ EURÓPAI UNIÓ.
Lorem ipsum.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A bevándorlás hatása a hazai munkavállalók munkapiaci helyzetére Európában – összefoglaló az empirikus eredményekről Bördős Katalin, Csillag Márton, Orosz.
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Migráció az európai unióba: aktuális trendek, kihívások
Előadás másolata:

Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület

A vita A. A közép-európai EU tagállamok bevándorlási helyzete alapvetően különbözik az EU15 helyzetétől, ezért at európai szakpolitikai ajánlások és stratégiák gyakran nem alkalmazhatók itt. B. Nincsenek alapvető különbségek, csupán a bevándorlók száma és az intézményrendszer fejlettsége kelti ezt a benyomást, az uniós szakpolitikák ugyanúgy érvényesek itt, mint más régiókban.

A témák Társadalmi-gazdasági különbségek Társadalmi-gazdasági különbségek Eltérő migrációs minták Eltérő migrációs minták A jóléti rendszerek különbözősége A jóléti rendszerek különbözősége A bevándorlás társadalmi problémaként való észlelése A bevándorlás társadalmi problémaként való észlelése A bevándorlási és menekültügyi rendszerek fejlettsége és bonyolultsága A bevándorlási és menekültügyi rendszerek fejlettsége és bonyolultsága

Társadalmi-gazdasági különbségek Alacsonyabb egy főre jutó GDP a közép- európai térségben Alacsonyabb egy főre jutó GDP a közép- európai térségben Magasabb munkanélküliségi ráta Magasabb munkanélküliségi ráta Rosszabb lakhatási körülmények (kevesebb szociális lakás) Rosszabb lakhatási körülmények (kevesebb szociális lakás) Alacsonyabb részvétel az oktatásban (felnőttképzés, élethosszig tartó tanulás) Alacsonyabb részvétel az oktatásban (felnőttképzés, élethosszig tartó tanulás) Rosszabb egészségi állapot, alacsonyabb várható élettartam Rosszabb egészségi állapot, alacsonyabb várható élettartam

Eltérő migrációs minták Kevesebb bevándorló (stock és flow adatok) Kevesebb bevándorló (stock és flow adatok) A bevándorlók döntően a szomszédos európai országokból érkeznek A bevándorlók döntően a szomszédos európai országokból érkeznek Nincsenek nagy bevándorló közösségek Nincsenek nagy bevándorló közösségek A családegyesítés (láncmigráció) nem jellemző formája a bevándorlásnak A családegyesítés (láncmigráció) nem jellemző formája a bevándorlásnak Kereslet által meghatározott, szubregionális munkaerő-migráció Kereslet által meghatározott, szubregionális munkaerő-migráció

A jóléti rendszerek különbözősége A jóléti rendszerek és szakpolitikák még mindig átalakulóban vannak A jóléti rendszerek és szakpolitikák még mindig átalakulóban vannak Alacsony színvonalú szolgáltatások, elégtelen szociális transzferek Alacsony színvonalú szolgáltatások, elégtelen szociális transzferek Nincsenek abszolút szociális biztonságot garantáló univerzális ellátások Nincsenek abszolút szociális biztonságot garantáló univerzális ellátások Az informális gazdaságból és magán- egtakarításból szerzett jövedelmek helyettesítik vagy kiegészítik az elégtelen szociális transzfereket Az informális gazdaságból és magán- egtakarításból szerzett jövedelmek helyettesítik vagy kiegészítik az elégtelen szociális transzfereket

A bevándorlás társadalmi problémaként való észlelése A bevándoroltak kevésbé ‘láthatók’ A bevándoroltak kevésbé ‘láthatók’ A bevándoroltak politikai részvétele nem erős A bevándoroltak politikai részvétele nem erős Az etnikai feszültségek a Roma kisebbség helyzetével kapcsolatban alakulnak ki Az etnikai feszültségek a Roma kisebbség helyzetével kapcsolatban alakulnak ki A bevándoroltak beilleszkedési problémái nem kapnak prioritást a az intézményi szakpolitikákban és gyakorlatban A bevándoroltak beilleszkedési problémái nem kapnak prioritást a az intézményi szakpolitikákban és gyakorlatban A bevándorlás-politika alakítását gyakran külpolitikai megfontolások nehezítik (Magyarország, Lengyelország, a balti államok vagy Szlovénia) A bevándorlás-politika alakítását gyakran külpolitikai megfontolások nehezítik (Magyarország, Lengyelország, a balti államok vagy Szlovénia)

A bevándorlási és menekültügyi rendszerek fejlettsége és bonyolultsága Hiányoznak az átfogó bevándorláspolitikák, és nincsenek nemzeti kezdeményezések/stratégiák az uniós szintű szakpolitika alakítására/ befolyásolására Hiányoznak az átfogó bevándorláspolitikák, és nincsenek nemzeti kezdeményezések/stratégiák az uniós szintű szakpolitika alakítására/ befolyásolására A szakpolitikai vitákat a menekültügy uralja, gyakran elmosva a menekültügy és bevándorlás közötti határokat A szakpolitikai vitákat a menekültügy uralja, gyakran elmosva a menekültügy és bevándorlás közötti határokat A bevándorlási rendszerek reaktívak (cseh kivétel) A bevándorlási rendszerek reaktívak (cseh kivétel) Centralizált rendszerek, más igazgatási ágazatok bevonásának hiánya, a civil társadalom gyengesége Centralizált rendszerek, más igazgatási ágazatok bevonásának hiánya, a civil társadalom gyengesége Fragmentált, projekt-alapú szolgáltatások, donorok által meghatározott működés Fragmentált, projekt-alapú szolgáltatások, donorok által meghatározott működés

Kérdések Ha elfogadjuk, hogy a közép-európai tagállamokban más a bevándorlás és mások a társadalmi-gazdasági feltételek, következik-e ebből az, hogy ezeknek az államoknak regionálisan eltérő szakpolitikát kell kialakítaniuk a bevándorlók társadalmi beilleszkedésével kapcsolatban? Ha elfogadjuk, hogy a közép-európai tagállamokban más a bevándorlás és mások a társadalmi-gazdasági feltételek, következik-e ebből az, hogy ezeknek az államoknak regionálisan eltérő szakpolitikát kell kialakítaniuk a bevándorlók társadalmi beilleszkedésével kapcsolatban? Ha a válasz (legalább részben) ‘igen’, miben nyilvánuljon meg ez az eltérés? Ha a válasz (legalább részben) ‘igen’, miben nyilvánuljon meg ez az eltérés? Ha a válasz ‘nem’, hogyan tudnánk jobban összhangba kerülni az uniós szakpolitika jelenlegi alakulásával? Ha a válasz ‘nem’, hogyan tudnánk jobban összhangba kerülni az uniós szakpolitika jelenlegi alakulásával?

Köszönöm a figyelmet!