„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Dr. Pompor Zoltán Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szakmai vezető Szakértő és szaktanácsadó - mi a különbség?
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Tudna segíteni, kolléga? Erről nem tanultunk az egyetemen…
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A pedagógiai munka támogatása „A pedagógusok tevékenységét szakértők, szaktanácsadók segítik.” Nemzeti köznevelési törvény 61§ (4) A szaktanácsadó tanácsot ad. A szakértő ellenőrzi a pedagógiai munka minőségét.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Feladatok A szaktanácsadó feladata a pedagógusok munkájának szakirányú (tantárgyi vagy sajátos pedagógiai területen igényelt) segítése, véleményezése, konzultációk, továbbképzések, szakmai fórumok szervezése. A szakértő feladata a szakmai ellenőrzés, szakvélemény készítése a felkérésben foglaltak szerint.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadás mint pedagógiai szakmai szolgáltatás 10/1994. (V. 13.) MKM rendelet 8. § (1) A szaktanácsadás ellátásának eszközei és módszerei különösen: a)pedagógiai programok, helyi tantervek, házirendek és más dokumentumok elemzése, elkészítésének és alkalmazásának segítése, b)pedagógiai fejlesztő tevékenység elemzése, értékelése, segítése, c) tankönyv és taneszközök készítésének, kiválasztásának segítése, d)pedagógiai módszerek, eszközök, eljárások megismertetése, terjesztése, e)egyéni szakmai tanácsadás. (3) A szaktanácsadói feladatok ellátásában az vehet részt, aki szerepel a szaktanácsadói névjegyzékben. A szaktanácsadói névjegyzékbe történő felvétel nyilvános pályázat útján történik. A pályázat feltételeiről és közzétételéről, a pályázatok elbírálásáról a pedagógiai intézet dönt.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadás szereplői A pedagógiai intézet megállapodást köt a szaktanácsadói feladatok ellátására a megrendelővel és a feladatellátásban közreműködő szaktanácsadóval. A pedagógiai intézet megállapodhat a szaktanácsadó munkáltatójával, hogy a szaktanácsadói feladatot ellátó részére munkaidőkedvezményt biztosít. A szaktanácsadó helyettesítésének költségeit – ha a megállapodás másképp nem rendelkezik – a pedagógiai intézet a munkáltatónak megtéríti. 10/1994. (V. 13.) MKM rendelet 8§ (2)
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szakértői és szaktanácsadói tevékenység 38/2009. (XII. 29.) OKM rendelet 6. § (3) Adott ügyben nem lehet szakértő az, akitől az ügynek tárgyilagos megítélése nem várható, így különösen az, aki … c) az adott ügyben szaktanácsadóként közreműködik…
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Szaktanácsadó és szakértő SZAKTANÁCSADÓSZAKÉRTŐ FUNKCIÓJA, SZEREPE segítő, tanácsadóellenőrző, értékelő MEGBÍZÓJA igazgató, munkaközösség, pedagógus általában a fenntartó, kivételes esetekben a miniszter, igazgató, pedagógus MUNKÁJÁNAK EREDMÉNYE szakértelem növekedése, informáltság, iskolafejlesztés ellenőrzési jegyzőkönyv, mérési, értékelési eredmények MUNKAMÓDSZERE ajánl, segít, feltett kérdésre válaszol, mintát mutat hibát tár fel, döntést készít elő, arra keres választ, amiért odaküldték, összehasonlít CÉLJAa szakmai tevékenység színvonalának javítása
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Problémák, anomáliák I. A szaktanácsadók felől nézve: Szaktanácsadó/szakértő/szakfelügyelő – szerepzavar. A szaktanácsadók munkája csak lehetőségeken és nem kötelezettségeken alapul. A kellő szabályozottság hiányában a szaktanácsadói felkérések esetlegesek. Az órakedvezményes szaktanácsadók órakedvezményeinek mértéke nem áll arányban a munkavégzésükhöz szükséges időtartammal. A listán szereplő szaktanácsadók munkája nincs kihasználva, ezért az önképzésre fordított idő, energia, pénz nem hasznosul. A tényleges alkalmasság a szaktanácsadók között is kérdés.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az intézmények felől nézve: Szaktanácsadó/szakértő/szakfelügyelő – fogalmi zavar. Az intézmények nem találják a szaktanácsadás helyét és szerepét az intézmény életében. Távolságtartás – „bezárkózás”. Az általános iskolában szívesebben kérik fel őket munkára (itt nagyobb az innovációs hajlandóság is), mint a középiskolában – itt nehezebben fogadják a segítő véleményeket is (rosszul értelmezett szakmai öntudat). A pedagógus-továbbképzések (30-60 órás akkreditált tanfolyamok) sok pedagógus szerint elegendőek a szakmai-módszertani ismeretek frissítéséhez, ezért sem igénylik a szaktanácsadói segítséget. Problémák, anomáliák II.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadók felől nézve: A szaktanácsadók körültekintő kiválasztása – nemcsak a szakmai tudás, de annak átadására való képesség is szempont. Kötelező igénybeveendő szaktanácsadás. Intézményi keret, amit csak szaktanácsadásra vehetnek igénybe. A szaktanácsadói látogatások koordinálása a pedagógiai intézetek munkatársainak feladata. Szaktanácsadói hálózatok kiépítése, vezető (senior) szaktanácsadó irányításával a szaktanácsadói munka mentorálása. Hálózat épülhet egy szaktanácsadó intézményei között is. Feladatok, lehetőségek I.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az intézmények felől nézve: Átgondolandó, miként lehet az intézményvezetőt érdekeltté tenni abban, hogy szaktanácsadót hívjon intézményébe akár egy-egy pedagógus, akár az egész intézmény pedagógiai támogatására. A szaktanácsadó a pedagógussal közösen fejlesztési tervet dolgoz ki, amelynek része, hogy mely továbbképzéseket szükséges igénybe vennie (ez nem más, mint a fejlesztő értékelés). A szaktanácsadói látogatások hasznosulása: A továbbképzéseken, szakmai napokon elsajátított ismeretek beépülése a pedagógiai gyakorlatba – folyamatos szaktanácsadói segítséggel (off line és online). A munkaközösségi vagy nevelőtestületi értekezleteken szaktanácsadói jelenlét, tájékoztatást a korszerű tanítási módszerekről, vagy más aktuális, az egész tantestületet érintő témákról. Feladatok, lehetőségek II.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Tisztázandó kérdések Hogyan küszöbölhető ki a szerepzavar? Ki/mi legyen a szaktanácsadás célközönsége a pedagógus vagy az egész intézmény? Hogyan tudja támogatni az intézményvezető 1. az intézménybe érkező szaktanácsadó munkáját? 2. kollégájának szaktanácsadói tevékenységét?
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Útmutatás Lehetséges irányokat mutat Választási lehetőségeket kínál Segíti a növekedést A szakmai színvonalat növeli
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Köszönöm a figyelmet!