Infrastruktúra gazdaságtan. Infrastruktúra: a gazdasági és társadalmi tevékenységek olyan tárgyi, intézményi és személyi feltétel-együttese, amelynek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Advertisements

Pénzintézeti cash-flowk
Cash flow A vállalat működése, befektetései és pénzügyi tevékenysége által genarált pénzáramlásokat tartalmazó kimutatás. Az eredménykimutatásban és a.
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
Önkormányzatok finanszírozása
A magyar biztosítási rendszer és a vállalkozási tevékenységhez kapcsolódó főbb biztosítási formák Előadó: Rácz Zoltán.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
beruházásfinanszírozás
Beruházások elemzése Beruházás: tárgyi eszközök létesítésre, a tárgyi eszköz állomány bővítésére irányuló műszaki – gazdasági tevékenység. Jellemzői: Nagy.
Hitelbírálat a Kereskedelmi és Hitelbank Rt.-nél
A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja. „ROMÁK A MUNKAERŐPIACON” konferencia Pécs, szeptember Előadó:
Faktoring 1950 USA – a kezdet
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
Elkülönített állami pénzalapok
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Vállalati pénzügyek alapjai
Bankszámla és bankkártya MEGTAKARÍTÁSOK avagy Sok kicsi sokra megy!
Mivel a bankszámla kamata általában igen alacsony, érdemes körülnézned a különböző megtakarítási/befektetési lehetőségek között. MIELŐTT VÁLASZTASZ A.
LÍZING „lease” „bérlet” Atipikus szerződési forma (mix: bérlet és adásvétel JELLEMZŐI: Meghatározott futamidő Szereplők: lízingbeadó –megvásárolja a lízing.
Nemzeti Civil Alapprogram 2010-es pályázati év Költségvetés tervezése.
Vállalkozási ismeretek
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Ambrovics Andrea KEOP IH vezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Mivel a bankszámla kamata általában igen alacsony, érdemes körülnézned a különböző megtakarítási/befektetési lehetőségek között. MIELŐTT VÁLASZTASZ A.
Mivel a bankszámla kamata általában igen alacsony, érdemes körülnézned a különböző megtakarítási/befektetési lehetőségek között. MIELŐTT VÁLASZTASZ A.
A felzárkóztatás buktatói Riecke Werner. A régió.
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
Vállalatérték-élet pálya szakaszok
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Kormányszóvivői tájékoztató Public Private Partnership Átfogó hatékonyságjavítási és befektetési-aktivitás növelési program.
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
2007. február 15. Szikora Péter - Controlling - Költségek 1 Controlling Költségek osztályozása.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
Nemzeti Civil Alapprogram 2010-es pályázati év Költségvetés tervezése.
Előadó: Kelemen Katalin
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
A hitelintézeti beszámoló
PÉNZÜGYI MENEDZSMENT 4. Dr. Tarnóczi Tibor PARTIUMI KERESZTÉNY EGYETEM
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Államháztartási alapismeretek
Mikrohitel lehetőségek mikro és kisvállalkozások részére.
Költségvetés ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE. Költségtervezési alapfogalmak A kedvezményezettek finanszírozási funkciói –Költség- és forrástervezés –Pályázat kidolgozása.
Közigazgatási technológia E-kormányzat. E-kormányzat jelentősége Kormányzási reform Közigazgatási modernizáció Közszféra fejlődése.
Projekttervezés, kockázatkezelés, fenntarthatóság
Piac & Profit Konferenciasorozat Start Garancia Zrt. Egy gonddal kevesebb! Pályázati garancia fedezet nélkül a Start Zrt-től Az értékteremtő befektetés.
A pénzügyi lízing lényege, számviteli kezelése
Mérlegképes kötelező továbbképzés SZÁMVITEL 2015 Mérleg és eredménykimutatás összeállításának egyes kiemelt tételei – különös tekintettel az elmúlt időszak.
Vállalati pénzügyek alapjai
Projektfinanszírozás A projektfinanszírozás előnyei a befektetők és kívülállók számára A projektfinanszírozás hitelpiacai. A kereskedelmi bankok. A kötvénypiac.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Projektfinanszírozás
Európai pénzügyi intézményrendszer
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Projektfinanszírozás
SZIGORLATI TÉTELEK - PÉNZÜGY
SZIGORLATI TÉTELEK - PÉNZÜGY
BESZÁMOLÓ A BTK Kari Tanácsának részére
SZÁMVITEL.
ZALA MEGYEI VÁLLALKOZÁSFEJLESZTÉSI ALAPÍTVÁNY
Költségvetés.
Előadás másolata:

Infrastruktúra gazdaságtan

Infrastruktúra: a gazdasági és társadalmi tevékenységek olyan tárgyi, intézményi és személyi feltétel-együttese, amelynek hiányában azok nem, vagy nem a legkedvezőbbnek ítélt módon hajthatók végre Közlekedési infrastruktúra Csak a tárgyi elemekkel foglalkozunk

Az infrastruktúra elmaradottsága hátráltatja a fejlődést Fejlett infrastruktúra serkenti a fejlődést Arányos fejlesztés Három fejlődési pálya – Infrastruktúra kapacitáshiánnyal – Infrastruktúra többletkapacitással – Arányos fejlődés

B’ C’ C B’’ A A” B Az infrastruktúra létesítésére és üzemeltetésére fordított költségek A köz vetl en ter mel ő tevé ken ysé g költ sége i c b a kiegyensúlyozott fejlődés: A ► B ► C

Az infrastruktúra fejlesztésére vonatkozó döntés: származtatott döntés Infrastruktúrális ellátottság utak hossza/100 km2 km/10000 lakos autóutak, autópályák hossza/10000 lakos (km), vasútvonalak hossza/100 km2 (km), villamosított vasútvonalak aránya (%), kereskedelmi járműállomány 1000 lakosra (bruttó tonna), személygépkocsik száma 1000 lakosra (db), autóbuszok és tehergépkocsik száma 1000 lakosra (db), utazási teljesítmény 1000 lakosra (utaskm),

A közl. Infrastruktúra sajátosságai – Növekvő hozamú gazdasági tevékenység – Hosszú élettartam – Tájalakító szerepkör – Kapacitás csak szakaszosan bővíthető – Tőkeigényesség – Területfoglalás – Externális hatások – Társadalmi feszültségek forrása lehet

Költségek Költségfogalmak – Állandó-változó – Összköltség-fajlagos költség – Átlagköltség-határköltség (átlagköltség első deriváltja) – Közköltség-magánköltség – Belső költség –külső (externális) költség

Az úthasználók költségei Az utazással kapcsolatos pénzkiadások, Az utazás végrehajtásához szükséges utazási időtartam, Az utazás végrehajtásához kapcsolódó baleseti kockázat, Az utazás kényelmének és megbízhatóságának fontossága, értéke.

ck = cü + ct + cb + cm + cd[Ft/jműkm cü a jármű vásárlásával, üzemeltetésével, karbantartásával, javításával kapcsolatosan felmerülő jármű-üzemeltetési költség, ct az utazási időtartam pénzben kifejezett költsége, cb a baleseti kockázat pénzben kifejezett költsége, cm a kényelem és megbízhatóság pénzben kifejezett költsége, cd az utazás során esetleg fizetendő parkolási és úthasználati díj. Nem csak a kínálattól, hanem a forgalomtól is függ

A közlekedési létesítmények költségei tőkeköltség (állandó) C c finanszírozási költség (állandó) C P fenntartási költség (változó) C F üzemeltetési költség (változó) C Ü igazgatási költség (állandó) C A C c + C P + C F + C Ü + C A

Externális költségek

Hasznok Az úthasználók hasznai – az úthasználó által fedezett, pénzben, időben és kényelmetlenségként felmerülő ráfordítások – Ezt „fizeti” az úthasználó – Nem azonos azzal, amennyit hajlandó lenne fizetni – A használó egyéni hasznát (fogyasztói többletértéket) az utazáshoz társított érték jellemzi, amelyet a bruttó fizetőkészséggel mérnek – A határeseti úthasználót kivéve a többiek fogyasztói haszonhoz jutnak

P Forgalom Kereslet Ár Keresleti függvény Q Generalizált költség Keresleti függvény Q1Q1 C2C2 C1C1 Q2Q2 X A B

A gyakorlatban a haszon változása a fontos, nem az abszolút értéke Q 1 · (C 1 - C 2 ) + 0,5 · (Q 2 - Q 1 ) · (C 1 - C 2 ) ½ (Q 1 + Q 2 ) (C 1 - C 2 )

Finanszírozás A kiadásokhoz pénzforrások képzése és folyósítása A közúti kiadásoknak három fő jogcíme – az úthálózat-fejlesztési tevékenységek – az út-fenntartási tevékenységek – az út-üzemeltetési tevékenységek A kiadások tervezése jogcímenként, „indokolt és elfogadható”

Leromlási görbe

Finanszírozási források Adó és illetékbevételek – Általános adók (Áfa, SZJA…) – Közlekedéshez kapcsolódó adók (Üzemanyag adó, gépjárműadó…) – Célhoz kötött adóbevételek (útalap) Üzemeltetési bevételek (úthasználati díj, hozzáférési díj, parkolási díj) –tranzit forgalom hozzájárulása Nemzetközi szervezetek pénzalapjai (társfinanszírozás, hatékonysági követelmények) Hitelek Magántőke bevonása

A finanszírozási terhek megosztása Úthasználók és adófizetők között – Méltányosság és igazságosság – Az okozott társadalmi költséggel arányos teherviselés – Keresztfinanszírozás elkerülhetetlen (szgk-tehergjmű, kis forgalmú út- nagy forgalmú út) Úthasználókon belül – Teljesítménytől függő (magasabb motorizációs szintnél) – Teljesítménytől független (a motorizáció kezdeti szakaszában)

Az úthasználók befizetései fejlett motorizáció mellett meghaladják az útügyi kiadásokat, üzemanyagadó erősen megnövekedett (visszaforgatási hányad) Magas szintű közúti szolgáltatás (autópálya) költségét meg lehet fizetetni a használóval

A költség-megtéríttetés eszközei könnyen felismerhetőknek a használat mértékét kifejezőknek, azzal arányban állóknak, az általános jellegű adótételektől, illetékektől és díjaktól jól elkülöníthetőknek, egyszerűen alkalmazhatóknak és nyilvántarthatóknak, a csalást és a bevételek megcsapolását kizáróknak kell lenniük

Az úthasználati díjakban megtérítendő költségek Az útburkolat elhasználódása – Pályaköltségek járműkategóriákhoz való hozzárendelése – Megosztás járműadó és üzemanyagadó között – Nehéz járművek általában aluladózottak, szgk.-k túladózottak Torlódási költségek, ha ezek jelentősek

Úthasználati díjak mértéke Az idő- és egyéb megtakarítással arányos Túl magas díj mellett a forgalom részben elkerülő utakra terelődik, számításba kell venni az ottani károkat Módszerek az „elkerülés” megakadályozására Forgalmi rétegenként eltérő díjpolitika

Hitel, hitelezés Megtérülési követelmény kamatos kamattal Futamidő Kamat (LIBOR+) Türelmi idő Visszafizetés ütemezése Díjak Pénzügyi méretezés (Financial engineering) Tőketörlesztés kamatfizetés és bevételek közötti összhang – éves adósságszolgálat

Hitelfelvétel – kötvénykibocsátás Hitelgarancia, állami garancia

Magánfinanszírozás Magánszektor előnyei a létesítésben vagy üzemeltetésben Költségtakarékosság, hatékonyabb igazgatási, fenntartási és üzemeltetési megoldások A kockázatok jobb értékelése és kivédése A magántőke átmenetileg helyettesítheti (igénybevételüket későbbre elhalasztva), másrészt véglegesen kiegészítheti a kormányzati költségvetési forrásokat.

Projekteket korábban lehet megvalósítani Mérlegelni kell – mikor lenne állami forrás a fejlesztésre – mennyi az elmaradt haszon – Mekkora a többletköltség  A világszerte magánfinanszírozással megvalósult projektek körében a közlekedési létesítmények hányada viszonylag alacsony (tőkeigényes, hosszú élettartam miatt több kockázat)

Koncesszió koncessziós szerződés időtartama általában 25-től 50-évig terjed, ami kifejezi a forgalomnagyság és az ahhoz kapcsolódó útdíj- bevételek növekedésének lassú ütemét. Árnyék útdíj – az útdíjat a kormányzat fizeti a forgalomnagyság figyelembe vételével Csökkenti a forgalom előrebecslési bizonytalanságból származó kockázatot Kivédi a „forgalom elterelődési” kockázatot Nincs útdíj beszedési költség

Lízing Magánvállalkozás egy adott utat finanszíroz és megépít. Elkészülésükkor a létesítményeket az állam lízingbe (tartós bérletbe) visszaveszi és a közigazgatás, vagy a magánvállalkozás üzemelteti. A lízingdíj a magánvállalkozás minden pénzügyi kötelezettségét és terhét fedezi, a lízingelési időtartam végén pedig az állam visszanyeri tulajdonjogát az út felett.

Közigazgatási-magánvállalkozási társulás (Public-Private Partnership, PPP) A gyakorlatban kialakult együttműködési formák – build-own-operate: BOO, építsd meg, birtokold, üzemeltesd – build-operate-transfer: BOT, építsd meg, üzemeltesd, add át – design-build-finance-operate: DBFO, tervezd meg, építsd meg, finanszírozd, üzemeltesd

A bankképessé tétel érdekében a közlekedési létesítményeket illetően nem ritka, hogy a közigazgatási támogatások (természetbeni és anyagi juttatások, adó- és egyéb pénzügyi kedvezmények, stb.) elérik a projekt teljes beruházási költségeinek 50%-át.