Anatómiai kurzus oktatás fejlesztés Dr. Tulp Anatómiája – Rembrandt Dr. Reglődi Dóra A Z ÉLETTUDOMÁNYI - KLINIKAI FELSŐOKTATÁS GYAKORLATORIENTÁLT ÉS HALLGATÓBARÁT.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
Advertisements

Talán egy űrlény? Ez itt egy emberi arc. Egy koponya ?
LEONARDO DA VINCI - ARÁNYOK
A testbeszéd többet árul el minden szónál
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Értékeld az elmúlt évet: •Istenhez való hűséged, •a kegyelem megélése és •szíved szándékai alapján. 1.
Canta Nat king Cole: Fascinación Photographs from the internet December 2008 Editor : Ady Biber ©
OKTATÁSI FELADATOK 1.Általános orvoskari hallgatók (IV.évfolyam) oktatása 2.Fogorvostan hallgatók oktatása. 3.Az Intézet orvosainak sebészi továbbképzése.
Egy csoport sikeres ember, karrierjük csúcsán, mindegyiküknek jó állása, álom autók és házak tulajdonosai, meglátogatták hajdani egyetemi professzorukat.
Pearl Harbor a korabeli magyar sajtóban
Készítette: Ujvári Blanka
Tisztelet - dicsőség Jon Palmer.
A görög színház működése
“13 tanács egy életre".
Gárdonyi Géza meséi.
Hatásköri kétértelműségek Kvantifikáló kifejezések: Néhány lány =>  x(x lány  …) Minden fiú =>  x(x fiú  …) Két prímszám=>  x  y( x prímszám  y.
A villamos áram élettani hatása
“13 tanács egy életre" „13 tanács egy életre”.
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Az etruszkok Kik ők? Honnan jöttek? Mi jellemző rájuk? Hogyan éltek?
Most van a nyulak hónapa!!!
MÁTYÁS, AZ IGAZSÁGOS.
13 tanács egy életre.
és Orvosi fizika mesterképzés Funkcionális anatómia tantárgy
Több nézőpont: Velazquez: Las Meninas Ottlik: Iskola a határon
Képversek 30/A.
„Ha az ÚR nem építi a házat, hiába fáradoznak az építők
Modern idők Modern Times (1936). Információk a filmről Rendező:Charles Chaplin Producer:Charles Chaplin Forgatókönyv:Charles Chaplin Operatőr:Ira H. Morgan.
Történelem vizsga képei
Apokalipszis 12/C.
H U M O R a bíróságon (Bokrétás András).
Stroke, cerebral palsy, tetraplegia kézsebészeti vonatkozásai
13 tanács egy életre ( munkatársi csapat épités) ( felnőttoktatás,
Issac Newton Gravitáció
ÁDÁM-ÉVÁS VICCEK click.
Fordítás természetes nyelvről FOL-ra Kvantifikáló kifejezések: Néhány/Egy F   x( F(x)  …) Minden G   x( G(x)  …) Két H   x  y( H(x)  H(y)  …)
Főpapi kenet Heidelbergi KT 31..
Diego Rodriguez de Silva y Velazquez
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
HALÁL a művészetben Készítette: Barna Eszter 9.a.
Winnie the pooh & friends
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
AZ ISTEN ÁLTAL ADOTT KÖNYVTÁR
Hiszem és vallom Az Apostoli Hitvallás
Talán érdemes erre figyelmet fordítani! Én tudom, hogy igaz amit elmondok, de nem kívánhatok több szavahihetőséget magamnak, mint bármely más embertársam.
Manuális témában a pályázatban vállalt sebészeti szakvizsga gyakorlati részének egységesítéséhez szükséges tananyag fejlesztés kidolgozásának irányítása.
Református istentisztelet 2016 május 8. vasárnap anyák napja.
A Z ÉLETTUDOMÁNYI - KLINIKAI FELSŐOKTATÁS GYAKORLATORIENTÁLT ÉS HALLGATÓBARÁT KORSZERŰSÍTÉSE A VIDÉKI KÉPZŐHELYEK NEMZETKÖZI VERSENYKÉPESSÉGÉNEK ERŐSÍTÉSÉRE.
Klinikai Anatómia Kurzus angol nyelven – Dr. Fülöü Balázs és Dr. Kardos Dániel A Z ÉLETTUDOMÁNYI - KLINIKAI FELSŐOKTATÁS GYAKORLATORIENTÁLT ÉS HALLGATÓBARÁT.
ISTEN NÉPE A JELENÉSEK KÖNYVÉBEN Gallusz László Belgrádi Teológiai Egyetem
Kurzusfejlesztés – a Párizsi hullaház történetének feldolgozása- DR. Reglődi Dóra A Z ÉLETTUDOMÁNYI - KLINIKAI FELSŐOKTATÁS GYAKORLATORIENTÁLT ÉS HALLGATÓBARÁT.
DI DDIV DIVERSITY SPECTRUM LYNN GARDNER HEFFRON
Centralizáció és specializáció az onkológiai sebészetben
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
„Életre kelt” tárgyak, képek
Értékeld az elmúlt évet:
Wesselényi Miklós „az árvízi hajós”.
Egy tévedés anatómiája Összeállította: Balthazár Zsolt
Tantermi előadás 2012/05/18 Dr. Wenger Tibor
Humánmorfológiai Intézet
A testbeszéd többet árul el minden szónál A gesztikuláció titkai 1.
A testbeszéd többet árul el minden szónál A gesztikuláció titkai 1.
Út a Vadonba CHRIS MCCANDLES.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
AZ EMBER TRAGÉDIÁJA Paulay Ede.
A teremtő és gondviselő Atya
Emberábrázolás (Az ikon megújulása)
Színpadon Az ember tragédiája
Előadás másolata:

Anatómiai kurzus oktatás fejlesztés Dr. Tulp Anatómiája – Rembrandt Dr. Reglődi Dóra A Z ÉLETTUDOMÁNYI - KLINIKAI FELSŐOKTATÁS GYAKORLATORIENTÁLT ÉS HALLGATÓBARÁT KORSZERŰSÍTÉSE A VIDÉKI KÉPZŐHELYEK NEMZETKÖZI VERSENYKÉPESSÉGÉNEK ERŐSÍTÉSÉRE TÁMOP C-13/1/KONV

Rembrandt – dr. Tulp anatómiája Rövid előadás kivonat

Rembrandt – dr. Tulp anatómiája Amiről az előadáson szó volt: a kép variációi Mikor, hol, miért készült kik vannak rajta Anatómiai színházak, boncolás akkoriban Csoportképek története Anatómiai tévedések a képen IRODALOM: Pubmed: [The anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp: The beginning of a medical utopia].[The anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp: The beginning of a medical utopia].Rosler R, Young P.Rev Med Chil Apr;139(4): Vile bodies: the anatomy lesson of Dr. Tulp.Vile bodies: the anatomy lesson of Dr. Tulp. Mathiasen H, Mag C.Am J Med May;123(5): Dr. Tulp's Anatomy Lesson by Rembrandt: the third day hypothesis.Dr. Tulp's Anatomy Lesson by Rembrandt: the third day hypothesis.Afek A, Friedman T, Kugel C, Barshack I, Lurie DJ.Isr Med Assoc J Jul;11(7): The anatomy lesson of Dr. Nicolaes Tulp painted by Rembrandt in 1632.The anatomy lesson of Dr. Nicolaes Tulp painted by Rembrandt in 1632.Mellick S.ANZ J Surg Jun;79(6):496; author reply The anatomy lesson of Dr. Nicolaes Tulp painted by Rembrandt in 1632.The anatomy lesson of Dr. Nicolaes Tulp painted by Rembrandt in 1632.IJpma FF, van de Graaf RC, Meek MF, Nicolai JP, van Gulik TM.ANZ J Surg Dec;78(12): [Dr. Nicolaes Tulp's anatomy lecture].[Dr. Nicolaes Tulp's anatomy lecture].Hove LM, Young S, Schrama JC.Tidsskr Nor Laegeforen Mar 13;128(6): The anatomy lesson of Dr. Nicolaes Tulp by Rembrandt (1632): a comparison of the painting with a dissected left forearm of a Dutch male cadaver.The anatomy lesson of Dr. Nicolaes Tulp by Rembrandt (1632): a comparison of the painting with a dissected left forearm of a Dutch male cadaver.IJpma FF, van de Graaf RC, Nicolai JP, Meek MF.J Hand Surg Am Jul- Aug;31(6): The anatomy lesson of Dr Tulp.The anatomy lesson of Dr Tulp.Masquelet AC.J Hand Surg Br Aug;30(4): The painted Amsterdam anatomy lessons: anatomy performances in dissecting rooms?The painted Amsterdam anatomy lessons: anatomy performances in dissecting rooms?Baljet B.Ann Anat Jan;182(1):3-11.

Modern változatok

Mikor és hol készült a kép? 1632 Rembrandt ( ) Leidenből, szülővárosából Amsterdamba költözik Ekkor már (26 évesen) ismert portréfestő Ekkor fogadta el az Amsterdami Sebészi Társaság felkérését egy csoportképre. A társaság elnöke volt dr Tulp anatómus professzor. Több tehetős sebész meg akarta magát örökíttetni, sokat fizettek ezért A nyilvános boncolás 1632 január 31-én történt A kép ma Hágában található, Királyi Képtár Mauritshuis Rembrandt: Önarckép

Nyilvános boncolások 1300-as években divatba jött először szűk körben, később egyre több érdeklődő, anatómiai színházakat építettek sok európai nagyvárosban volt, németeknél 1000 főt is befogadó színház egyre drágább jegyek. Hannoverben a legdrágább volt egy terhes nő felboncolása – 24 groschen A társaság évkönyvében közötti összes boncolásról van feljegyzés nagyon népszerű események voltak Amsterdamban több napig tartottak, belépőjegyet kellett venni étel ital dohányzás, igazi happening volt, szociális és kultúrális a boncolást követően felvonulás és bankett volt London 1751: Murder Act (törvény), a kivégzetteket fel lehetett nyilvánosan boncolni 1800-as években szüntették meg a prelector (fel/előolvasó) a város választotta az orvosok közül, aki csonttant, élettant, sebészetet és zoológiát tanított kétszer egy héten. magyarázott a boncolás közben. Nagyon fontos emberek voltak

Mi volt a boncolás szokásos rendje? fix 3 napos protokoll 1. nap: belsőségek (hasüreg, mellüreg) 2. nap: agy 3. nap: izmok Ez a rend itt felbomlott Minden rész ép, csak az alkar nem Valószínű utólag “helyreállították” Erre utal a fej helyzete (nincs nyak) más akkori képeken helyes sorrendben ábrázolták eltértek tőle, hogy esztétikus legyen, és ne a kiboncolt részekre fókuszáljon néző Rembrandt másik anatómia képén: Dr Deyman anatómiája, ez megtartott

Kik vannak a képen? – A halott Kivégzett 28 éves bűnöző, Adriaen Adriaenszoon, “the KID” becenévre hallgató bűnöző Hosszú bűnözői karrierje volt. Felakasztották, rablás és erőszakos bűncselekményért, bár utolsó tette egy kabátlopás volt Anatómiai hullaként végezni külön extra büntetés volt, úgy gondolták, nem tudott a lélekkel egyesülni a teste a feltámadáskor A képen a 8 sebész így nemcsak tudós, hanem bíró szerepben is van A halottat balról felülről világítja meg, átlósan hely. el. A bőr fényessége magára vonza a tekintetünket Röntgen analízis szerint: keze amputált volt, kezet utólag festett rá Rembrandt, sokkal rövidebb a jobb keze A boncolás menetétől eltértek, valószínűleg esztétikai okokból

mit csinálnak? Dr Tulp magyaráz közben mutatja a kéz mozgásait többiek figyelnek atlaszt (?) vagy Tulp-ot figyelik vagy ámulnak és a végső igazságot elfogadják A kezet, mint Isten legfőbb teremtményét csodálják, hiszen kézzel alkotta Isten a világot, teremtette az embert, szimbolikus jelentése is van Atlasz: Vesalius atlasza?

Kik voltak a képen? Volt aki csak fizetett, hogy a képen legyen, de nem is vett részt a boncoláson. Emlékkép, (mai fotó, tabló, évkönyvbe stb). A kép a céh tulajdona, de a sebészek saját zsebből fizettek Magas társadalmi rangban voltak, ruhájuk, gallérjuk, bajszuk is elárulja Nevek a listán, életnagyságú (216x169 cm) statusz szimbólum, attraktívnak akartak látszani, legjobb színben feltüntetve

Kik voltak a képen? – dr. Tulp Dr Tulp a jobb oldalon van, mindenki más a balon Csak neki van kalapja Széken ül Előre mered Keze magyaráz (vagy éppen az alkarflexorok mozgását mutatja?), a kéz ábrázolása direkt volt Dr Tulp-ot Vesalius utódjaként emlegették, és ebben a színben is akart feltűnni, csakúgy, mint Vesalius a Fabrica művében, Tulp Peter Paawuw hallgatója volt, aki pedig Veslius diákja volt, így Tulp Vesalius „unokája”. „Holland Vesalius vagy Amsterdami Vesalius” Vesalius

Mit mutat dr Tulp? alkar flexorok (?) amit felemel: valósz. m.flexor digit. spf. az izom meghúzásával valósz. az ujjak mozgását figyelték (flexió) Funkcionális anatómia!!!

The anatomy lesson of Dr. Nicolaes Tulp by Rembrandt (1632): a comparison of the painting with a dissected left forearm of a Dutch male cadaver. The anatomy lesson of Dr. Nicolaes Tulp by Rembrandt (1632): a comparison of the painting with a dissected left forearm of a Dutch male cadaver. IJpma FF, van de Graaf RC, Nicolai JP, Meek MF. J Hand Surg Am Jul-Aug;31(6): Anatómiai tévedések a képen

Főbb tévedések – az előadáson részletesen bemutatva flexorok mintha a lat. epicondylusról erednének a képen! mi a legmediálisabb izom? nem azonosítható pronator teres fordítva? elvágott flexor carpi ulnaris? mesterségesen keletkezett a flexorok mutatásához dr. Tulp elvágott valamit? kézsebészi rekonstrukcióval nem tudták igazolni túl vastag a m. flexor digitorum spf. egyes izomhasak meg vannak cserélve (2 ujjhoz menő vs 5.)