A foglalkoztatás alakulása az EU-ban és hazánkban, új tendenciák Belyó Pál „A válság kezelése a világban és Magyarországon” 47. Közgazdász-vándorgyűlés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar vállalkozások versenyképessége Pongorné dr. Csákvári Marianna helyettes államtitkár Budapest, november 30.
Advertisements

AZ ENERGETIKAI KORSZERŰSÍTÉSEK NEMZETGAZDASÁGI ELŐNYEI Knauf Insulation Kft Kanyuk László.
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
GINOP / „Út a munkaerőpiacra" GINOP Ifjúsági Garancia program A Veszprém Megyei Kormányhivatal részprojektjei 2016.
Text Pioneers into Practice 2016 Hungary. 2 A Pioneers into Practice program célja, hogy elősegítse az alacsony széndioxid kibocsátással működő, versenyképes.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése. A gazdasági szerkezet termelékenység, munkaerő-kereslet, globális előrejelzés.
A szenior tudástőkére épített társadalmi innováció május 21. Miskolc ©Sárközy Erika.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A TÁVMUNKA SZABÁLYOZÁSÁVAL KAPCSOLATOS MEF JAVASLATOK A MEF ELŐTERJESZTÉS HÁTTERE KEMÉNY PÉTER E.ON HUNGÁRIA ZRT.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
JÁRMŰIPAR ÁLLAMI TÁMOGATÁSOK A KELET-KÖZÉP-EURÓPAI TÉRSÉG ORSZÁGAIBAN Pájer Ivett Győr, május 4.
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
A nemzetközi üzleti élet etikája
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Az EGT és Norvég Alapok ( ) eddigi eredményei
A vállalati érdekek és a család összhangjának megteremtése
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Esélyek a munkaerőpiacon
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
SZÁMVITEL.
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
„Út a munkához”program
A külső környezet elemei
A létminimum-számítás megújítása
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
Válaszok a globális oktatáspolitikára
A POSTAPARTNER munkaerő-piaci program
A Zala megyei foglalkoztatási stratégia Aktualizálása Remete Zsuzsa Projektvezető Hétfa Elemző Központ.
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Munkanélküliség.
Munkagazdaságtani feladatok
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
a hatékonyabb munkába segítésért
37. AZ EURÓPAI UNIÓ.
36. AZ EURÓPAI UNIÓ.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Munkagazdaságtani feladatok
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Baranya Megyei Önkormányzat
A gazdasági fejlettség mérőszámai
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Előadás másolata:

A foglalkoztatás alakulása az EU-ban és hazánkban, új tendenciák Belyó Pál „A válság kezelése a világban és Magyarországon” 47. Közgazdász-vándorgyűlés szeptember 24. és 26. Zalakaros 1

A magyarországi foglalkoztatási ráta uniós jellemzőkhöz viszonyított változásai az közötti években 2

A foglalkoztattak számának változása több tényező együttes hatásának eredője. Ez főként az alábbi faktorokkal hozható kapcsolatba:  a munkaképes korú lakosság számának változásával,  a gazdaságilag aktívak, illetőleg nem aktívak arányának módosulásával, és  a munkanélküliek számának az alakulásával. 3

„A legtöbben azért szalasztják el a lehetőséget, mert az overálban van és munkának látszik” Thomas Alva Edison 4

Az uniós tagországok évi foglalkoztatási ráta szerinti rangsora (15-64 éves lakosság száma = 100) 5

Külföldi munkaerő-állomány az összes foglalkoztatott arányában (%) Forrás: OECD Employment Outlook 2004 adatbázisa alapján Magyarország0,50,81,40,8 Finnország1,11,61,91,8 Csehország2,22,02,11,2 Dánia3,03,43,94,6 Egyesült Királyság3,44,05,27,8 Franciaország6,26,05,65,2 Németország6,08,89,18,5 USA9,713,014,8.. 6

Munkaerő-mobilitási adatok (az összes foglalkoztatott arányában, %-ában, 2005) Forrás: Eurostat adatbázisa alapján ad=portal&_schema=PORTAL 7

A részidős foglalkoztatás aránya az összes foglalkoztatotthoz képest, % Forrás: OECD Employment Outlook 2007 adatai alapján 8

A részmunkaidőben foglalkoztatottak részarány változása 9

Nemzetközi makro-körkép (százalék július) *év/év Forrás: EUROSTAT 10

Nemzetközi makro-körkép - folytatás (százalék – július) *év/év Forrás: EUROSTAT 11

A 25 év alatti lakosság munkanélküliségi rátáinak változásai 12

Az idősebb (55-64 éves) munkavállalók foglalkoztatási rátájának változásai 13

„A munkanélküliség 100 százalékos, ha Te vagy munka nélkül” egy ismeretlen 14

A tartós (vagy hosszú távú) munkanélküliek aránya 15

A munkájukat abbahagyók (nyugdíjba vonulók) átlagos életkora (év) 16

a „megújítható növekedés” jövőbeni esélyei  a kutatás-fejlesztés (röviden K+F), továbbá az innovációs tevékenység hatékonyságának a növelése;  az anyag és energiaigényesség csökkentése, és  a foglalkoztatás bővítése, az átlagos uniós foglalkoztatási ráta mielőbbi megközelítése. Az új gazdaságnövelési stratégia három pillére 17

A foglalkoztatás növelés hosszú távú céljainak meghatározása során figyelemmel kell lennünk :  az ország demográfiai folyamataira (például a népesség szám változásaira, kor és nemenkénti összetételére, képzettségi, területi, esetlegesen etnikai és egészségügyi szerkezetére),  általános versenyképességi szempontokra (például a termelékenység, bér és adóterhek változási arányaira),  a gazdasági növekedés potenciáljának a fenntarthatóságára (például a termelői, szolgáltatói kapacitások bővítési és modernizációs szükségleteire, a lakókörnyezet fenntarthatóságára, a belső és külső fogyasztói kereslet változásaira),  életszínvonal politikai összefüggésekre (például a foglalkoztattak ösztönzöttségének a növelésére, az eltartottak számának változásaira, a társadalmi és egyéni szükségletek arányaira),  a lakosság általános képzettségi színvonala növelésének, a gazdasági-társadalmi szükségletei kielégítésének, továbbá a termelő (szolgáltató) kapacitásokhoz szükséges munkaerő szakmai összetételének a minél teljesebb kielégítési szempontjaira, stb. 18

Az egy órára jutó bérköltség nagysága és változási üteme (euró/óra, illetve változási százalék) 19

A havi munkaerő költség adatok évi uniós rangsora (euró/hó) 20

Az összes bér- és kereset teljes munkaerő költséghez viszonyított aránya (2006. évben, összes munkaerő költség = 100) 21

A évi Európai Tanácsi értekezlet gazdaságpolitikai iránymutatása (ún. Win Kok jelentés ) nyolc pontban:  teljes foglalkoztatás, a munka minőségének a javítása, a szociális kohézió erősítése;  a munka életciklus alapú megközelítésének elősegítése;  a munkavégzés vonzóvá és kifizetődővé tétele;  a munkaerő-piac igényeinek az összehangolása;  rugalmasság és biztonság megteremtése a munkaerő-piacon;  foglalkoztatás-barát munkaerőköltség-fejlesztés biztosítása;  humán-erőforrás befektetések fokozása;  képzési rendszerek új munkahelyi körülményekre figyelemmel történő kiigazítása. 22

„ha egy közgazdász biztosan látja egy probléma megoldását, ugyanolyan biztos lehet abban, hogy téves.” H. A. Innis amerikai közgazdász 23

A magyarországi foglalkoztatottság alakulásáról 24

A foglalkoztatottak és alkalmazásban állók létszámának változása első. félév (előző év azonos időszaka=100) 25

A magyar kormányzati foglalkoztatáspolitikának az uniós irányelveknél reálisabb céljai:  a gazdasági aktivitás növelése;  a foglalkoztatás bővítése, több munkahely létesítésével *  a munkaerőpiacra való be- és visszalépés segítése;  a munkavállalás esélyegyenlőségének mindenki számára való biztosítása. Mindennek érdekében:  az aktivitás területi különbségeinek a csökkentése;  a kereslet-kínálat összhangjának a megteremtése;  a foglalkoztatás és képzés közötti összhang erősítése * A válság éveiben ezt értelemszerűen a meglévő munkahelyek megőrzésének célja váltotta fel. 26

Egy lehetséges több pilléres magyar foglalkoztatási politika kialakítása*:  az első pillért a piacgazdasági viszonyok között hatékonyan alkalmazott, de megfelelő oktatási (képzési) és foglalkoztatás ösztönző adó és járulék politikával kiegyenlített, a keresleti-kínálati viszonyok mellett működtetett üzleti foglalkoztatás politika jelentheti;  a másik pillért a nonprofit szektorban működtetett, meghatározott hátrányos csoportok foglalkoztatásának növelése céljával létrehozott és koncentrált állami támogatásban részesített szervezetek és szövetkezetek létrehozása képezheti *Történelmi és nemzetközi tapasztalatok, valamint számos helyi (kistérségi, kistelepülési) foglalkoztatás növelő kezdeményezés példája alapján javasolható 27

A foglalkoztatottság alakulásának becslése a válság hatására ECOSTAT előrejelzések: Két módszerrel történt becslések eredményeként mintegy ezer fővel csökkenhetne a válság hatására a foglalkoztatottság  ÁKM-en alapuló modell  Vállalati on-line panel becslése De a kormányzati munkahelymegóvó támogatások eredményeként ezerre becsülhető a foglalkoztatottság visszaesése 28

ún. foglalkoztatási multiplikátor- technika kimutatja a végső kereslet egyes összetevőinek (fogyasztás, beruházás, export) kihatását, valamint segítségével elkülöníthetők a közvetlen és a közvetett (átgyűrűzésekből adódó) hatások is. Az alapgondolat nem sokban különbözik a hagyományos kibocsátás-multiplikátor kiszámításától. 29

A foglalkoztatás potenciális visszaesése ágazatonként (2009. szeptember fő) 30

A vállalatok létszámmal kapcsolatos várakozásai Forrás: ECOSTAT vállalati konjunktúra-indexek szeptember 31

Köszönöm a figyelmet, további eredményes tanácskozást kívánok! 32