Egyéb forgalmi adók Nincs praktikus megoldás arra, hogy a pástétomot adóztassuk, a löncshúst pedig nem. Robert Kuttner Cambridge
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Jövedéki adó ” mint egyedáruság (jövedék), amidőn az állam az illető cikk előállítását vagy forgalomba hozatalát magának fenntartja, hogy ily módon akkép állapíthassa meg annak árát, hogy ez számára jövedelmet biztosítson.” „…Magyarországon a jövedéket a korlátlan hatalom hozta be 1850-ben.” Pallas Lexikona 1896 Általános elnevezés, ABC termékek: alkohol, benzin, cigaretta.” Olyan termékek termelésére, forgalombahozatalára vonatkozik, amely nagy keresletnek örvend előállítása természetbeni korlátba ütközik,
2014/2015. II.ADÓZÁS I. A jövedéki adó célja állami adóbevételek növelése állami járadék biztosítása az előállítás természeti különbségeiből adódó termelési költségeltérések mérséklése Versenysemlegesség biztosítása EU konform szabályozás Fogyasztási adóbevétel több mint 94 %-át kitevő dohánygyártmányokra, alkoholtartalmú és ásványolaj termékekre
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Jövedéki törvény hatóköre A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 1997.évi CIII. Törvény, majd évi CXXVII. törvény a jövedéki adóköteles a jövedéki termék belföldi előállításáról és importálásáról A teljesítése és ellenőrzése érdekében követelmény, hogy: adóköteles jövedéki terméket kizárólag adóraktárban állítsák elő, a jövedéki adó megfizetése nélkül importált jövedéki termék adóraktárba vagy adómentes felhasználó üzembe, raktárba kerüljön, a jövedéki terméket az adó megfizetése nélkül csak adóraktárban, adómentes felhasználó üzemben vagy raktárban vagy tranzitterületen tárolják, raktározzák
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Jövedéki termékek Ásványolaj Dohány Jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet és természetes személy aki jövedéki terméket előállít, raktároz, tárol, importál, exportál, forgalmaz illetve egyéb módon birtokol. Tekintettel az adófizetési kötelezettségek/ állami bevételek nagyságára, erőteljes piacralépési korlátok érvényesülnek a törvényben
Jövedéki adó kötelezettség Belföldi előállítás Import Közösségen belüli szállítás Jöv. adó nagykkisker 2014/2015. II.ADÓZÁS I.
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Fizetési kötelezettség ha a jövedéki terméket az adóraktárból, vagy az adómentes felhasználótól kiszállítják, szabadforgalomba bocsátják. Adóraktárak között, illetve adómentes felhasználóhoz, valamint adóraktárból külföldre a jövedéki termék adófelfüggesztéssel szállítható A csempészet cigaretta, alkohol, kőolajszármazék is adóköteles. Azé a kötelezettség, aki a lebukás pillanatában birtokolja
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Alapfogalmak Adóraktár Az a fizikailag elkülönített hely, ahol az e törvényben meghatározott engedély birtokában a jövedéki termék előállítása folyik, ahol olyan jövedéki termék tárolását, raktározását végzik, amely után az adót nem fizették meg. Szabadforgalomba bocsátás jövedéki termék adóraktárból történő kitárolása import jövedéki termék belföldi forgalom számára történő vámkezelése Adófelfüggesztés a jövedéki adó vonatkozásában az adó-megállapítási és az adófizetési kötelezettség halasztása
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Hatáskör, illetékesség A megyeszékhelyi vámhivatal jogosult az adók bevallásával, befizetésével és az egyéb adókötelezettség teljesítésével kapcsolatos ügyekben eljárni. A zárjeggyel, adójeggyel kapcsolatos ügyekben, kivéve a felhasználás ellenőrzését, elszámoltatását a 16. számú Vámhivatal jár el. A bor zárjegynek az egyszerűsített adóraktárak részére történő kiadását a megyeszékhelyen működő vámhivatal, illetve a Bács-Kiskun megyében a jövedéki központ, Pest megyében és a fővárosban a 16. számú vámhivatal végzi. Az adóraktárak helyszíni ellenőrzését, felügyeletét az adóraktár fekvése szerinti vámhivatal végzi.
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Adóraktár engedély megadásának feltételei jövedéki biztosítás nyújtása, az adófelfüggesztéssel történő szállítással és az adófizetési kötelezettség teljesítésével járó adókockázatra az adóraktár engedélyesétől, készpénz, bankgarancia, Agrár-Vállalkozási Hitelgarancia lehet
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Ki a megbízható adós? Aki a vámtörvény szerint vámszempontból megbízható. legalább 2 éve állít elő engedély alapján jövedéki terméket, terhére jogerős határozattal a kérelem benyújtását megelőző 2 évben összességében a jövedéki biztosíték 10 %-át meghaladó jövedéki bírságot, adóbírságot a vámhatóság nem állapított meg. a jövedéki biztosíték értékének 10 %-át meghaladó összegű, az esedékességet 30 nappal meghaladóan rendezett, vagy rendezetlen adótartozása nem volt, kivéve az olyan adótartozást, amelyre fizetési könnyítést kapott
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Adóalapok, adómértékek A jövedéki a fogyasztáshoz kötődő,egyfázisú, versenysemleges adó Adóalap: Mennyiség ( hl, liter,) Tisztaszesz tartalom/liter tételes adó darabszámra ( cigaretta adó/ ezer darab ásványolaj: mennyisége, liter vagy kg, vámbesorolási szám szerint, mennyiségi egységben mérve ólmozatlan benzin: 124,20 Ft/l; Fűtőolaj, tüzelőolaj 120, 000 Ft/liter Üzemanyagcélú sűrített gáz: 26,20 forint/ m3 Extrakönnyű fűtőolaj: 116 Ft/kg
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Alkoholtermékek adó alapja az alkoholtermék mennyisége hektoliterfokban meghatározva. Sör: 540 forint/Balling fok/ hektoliter Bor: ennyi volt(!)szőlőbor – 800Ft/hektoliter egyéb bor 8000 Ft/ hektoliter szeptember 1-óta a szőlőbor jövedéki adó mentes! Pezsgő: Ft/ hektoliter Köztes alkoholtermék: Ft / hektoliter Az adómegállapítás alapja a vámtarifa szerinti besorolás
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Dohánytermékek adó alapja a %-os adómérték esetében kiskereskedelmi eladási ár, tételes adóérték esetében db Cigaretta: 9350 Ft/1000 szál, a kiskereskedelmi ár 28,22 százaléka illetve minimum Ft/1000 db Szivar: kiskereskedelmi eladási ár 28,5 %-a
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Fogyasztási adó A fogyasztáshoz kötődő,egyfázisú, versenysemleges, forgalmi adó típusú, közvetett adó Célja: a fogyasztás visszafogása, illetve a luxusfogyasztás megadóztatása Eltérés a jövedéki és a fogyasztási adó között: A jövedéki adó EU adó, a fogyasztási nemzeti adó –vagyis eltörölhető
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Termékkör Dohány, alkohol, ásványolaj termékeken kívül Gépjárműbehozatalra – regisztrációs adó váltotta fel Nemesfémtermékek, ékszerek Parfűmök, régebben szőrmék
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Adó- kategória A szgk műszaki tulajdonságai Környezetvédelmi besorolás 5 vagy annál jobb 5-nél rosszabb1. Ottó-motoros személygépkocsi 1100 cm3-ig és dízelmotoros személygépkocsi 1300 cm3-ig Ft/db Ft/db cm3-ig és Ottó dízelmotoros személygépkocsi cm3-ig Ft/db Ft/db3. Ottó-motoros személygépkocsi cm3 és dízelmotoros személygépkocsi cm3-ig Ft/db Ft/db.Ottó-motoros személygépkocsi cm3 és dízelmotoros személygépkocsi cm3-ig Ft/db Ft/db.Ottó-motoros személygépkocsi cm3 és dízelmotoros személygépkocsi cm3-ig Ft/db Ft/db.Ottó-motoros személygépkocsi cm3 és dízelmotoros személygépkocsi cm3-ig Ft/db Ft/db Ottó motoros személygépkocsi 3000 cm3 felett és dízelmotoros személygépkocsi 3500 cm felett Ft/db Ft/db.Muzeális jellegű személygépkocsi Ft/db Ft/db
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Mikor kreatív könyvelés, mikor csalás? 1000 éves vita Jogforrás: Szent István törvényei rendelik el az adófizetést, rendelkeznek a kötelezettség elmulasztásának szankcióiról is. Az első adófizetési kötelezettség az egyházi tizedhez kapcsolódott Károly Róbert 1351-ben keletkezett törvénykönyve tette általánossá a földesúr részére fizetendő kilenced fizetési kötelezettségét, ennek megszegése esetén a király hajtotta be a kilencedet saját használatára. I. Zsigmond évi városi dekrétumában harmincad fizetéséről rendelkezett, amely vám jellegű fizetési kötelezettséget jelentett
2014/2015. II.ADÓZÁS I. az adócsaláshoz hasonló tényállást a közadók kezeléséről szóló évi XLIV. törvény tartalmazott először, amely kihágásnak minősítette. Az adócsalás fogalmát először az évi XXXII. tc. határozta meg. Az évi 18. törvényerejű rendelet már valamennyi adónem szempontjából egységesen határozta meg a bűntettnek minősülő magatartásokat. Az évi V. tv. a tvr. rendelkezései közül az adócsalás tényállását lényegében átvette tól a szabálysértési alakzat szabályozására is sor került, amely január 1-jéig volt hatályban. A ma is hatályos Btk. kezdetben a jelenleg hatályos 310. § (1) bekezdés szerinti I. fordulatos adócsalás tényállási elemeit tartalmazva határozta meg az adócsalás fogalmát. A keretet kitöltő jogszabályok köre az január 1-jén bevezetett adóreformmal változott meg gyökeresen. A legutolsó módosulást a április 1-jétől hatályos évi CXXI. tv. hozta
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Ásványolaj forgalmazás Olajszőkítés Módszer: nagy eltérés a jövedéki/fogyasztási adótartalom miatt a háztartási tüzelőolaj és dieselolaj ára között Fizikai eltérés: Színezésbeli, a HTO színe rózsaszín, a dieselé sárga – egyéb jellemzők teljesen azonosak
2014/2015. II.ADÓZÁS I. HTO vásárlás Szőkítés Hamis számla magasabb fogyasztási adó tartalomról Értékesítés diesel áron Haszon : beszerzési ár különbsége Adótartalom különbsége
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Hogyan számítható ki a kár? A gazdasági elemzés módszereit kiválóan lehetne hasznosítani az olajszőkítés terjedelmének meghatározásához. Ismert a Magyarországon forgalomban lévő dízel-üzemű járművek és munkagépek száma. Megállapítható, hogy hány olajfűtésre berendezkedett háztartás van az országban. Mind a behozott, mind pedig a Magyarországon termelt vagy finomított, illetve az eredetileg színezett olaj mennyiségét hiteles okmányokkal lehet igazolni
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Új módszerek Diesel és HTO adótartalom közeledett egymáshoz A felhasználás módjához kapcsolódnak főként az adómentességek, illetve felfüggesztések Pl belföldi repülésben adóköteles, nemzetközi repülésben adómentes egy bizonyos típusú JET üzemanyag
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Kecskeméti adócsalás dec 1. létrejön a Business Air Kft Tevékenységi kör: nem menetrendszerű légiszemély, teherszállítás, repülőterek üzemeltetése Adómentesítési kérelem: üzemanyag beszerzéshez fogyasztási adómentesség Üzemanyagvásárlás. 15,263 millió liter JET A
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Felhasználás: 987 ezer liter Hiány 14 millió liter kb 1,2 milliárd forintnyi adótartalom A társaság ráadásul több üzemanyag után igényelt vissza fogyasztási adót, mint amennyit beszerzett Adóhiány: 924,5 millió fogyasztási adó 358,1 millió ÁFA 94,3 millió VÁNYA
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Ítélet Első fok: börtönbüntetés az adómegállapítások szempontjából fontos tények meghamisítása miatt Másodfok: visszautalás az elsőfokra, mert az elsőfok ítélete megalapozatlan volt, érdemi felülbírálatra alkalmatlan( ezt kérte a védelem)
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Cigarettacsempészet Még van dohány – címmel a közelmúltban rendezett konferenciát a dohányipar még néhány megmaradt cége és a VPOP Tények: a dohányipar adja az ÁFA- bevétel 1,5 százalékát Cigarettafogyasztás: évi 23 md szálról 13,3 md szálra csökkent
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Nyugati útvonal: beszerzés fejlett piacról, ÁFA, fogyasztási adó visszaigénylés Pihen az áru, majd hamis utiokmánnyal szintén áfa mentesen –export- elindul vissza, ahol forgalomba kerül Keleti útvonal: olcsó, adómentes beszerzés, zárjegy nélküli, illegális forgalombahozatal
2014/2015. II.ADÓZÁS I. VPOP adatok Felderítés ban 376 millió forint értékű dohányárut koboztak el 2004-ben 737 millió értékű dohányáru akadt fenn Becsült adóhiány: minimum Ft fogyasztási adó/ ezer darab 20 x 11,20= % ÁFA=280 Ft/20 szál=14Ft/szál 10mdszálx14Ft= 140 md forint
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Alkoholtartalmú italok Az alkoholtartalmú italok jövedéki adó alapja az alkoholtartalom, illetve az elkészítés módja ( szesztartalmuk erjedésből – sör,bor-, vagy lepárlásból – pálinka, -származik Szőlő alapú bor, illetve egyéb bor jövedéki adó különbsége tízszeres Harmadik kategória –köztes alkohol termékek pl vermut
2014/2015. II.ADÓZÁS I. A Zwack -ügy Köztes alkoholtermék – Éva vermut Alkoholtartalom – vegyes, erjedésből és lepárlásból is Jövedéki adótétele nagyobb mint a bor, kisebb mint a finomszeszeké Besorolás: 1998-ig Ipari Termék Jegyzék, utána hivatalos un. Fordítókulccsal Vámtarifa besorolás
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Évi jövedéki adó 7-8 md forint 1991 adóvizsgálat –VPOP vegyvizsgáló intézete javasolta a szeszesital – kategóriába áttenni –visszamenőleges hatállyal –kb 300 millió Belső vita a VPOP-nál a vámtarifa besorolás pontatlanságáról Szakértői vélemények pro és kontra pl. Magyar Élelmiszerkönyv szerint köztes termék
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Végeredmény iránymutatás kér a VPOP a Pénzügyminisztériumtól – Megfontolásra ajánlják – egy visszamenőleges változtatás és adófizetési kötelezettség előírása esetén perek indulhatnak, esélye kétséges, a bevont összeg visszafizetésekor kamata duplája, ha a vállalat nyer
2014/2015. II.ADÓZÁS I. novembere: módosítják a jövedéki törvényt Parlamenti bizottság előtt marad a Zwack –ügy: „Helyes volt-e az Éva vermut köztes alkoholterméknek való besorolása,” Válasz: EU állásfoglalást kért a bizottság április 29: EU Kötelező Vámtarifa Felvilágosítás szerint az Éva vermut 2206 tarifaszámmal köztes alkoholterméknek minősül
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Regisztrációs adó A fogyasztási adót importáláskor meg kell fizetni a vámmal együtt, és alapja az áfának, tehát növeli az import beszerzési árat, ennek következtében a fogyasztói árat. A regisztrációs díjat a forgalomba helyezéskor kell megfizetni, és a vásárlót terheli majd, így a fogyasztói árnak közvetlenül nem része. Nem EU konform, mert országonként meg kell fizetni, megfelelő egyezmények hijján halmozódhat
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Használt autó behozatal alakulása ezer darab
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Regisztrációs adó bevezetése -Levegő Munkacsoport a fogyasztási adó emelését javasolta 1 % emelés= 3,2 md forint bevételi többlettel Gépjárműimportőrők Szövetsége a regisztrációs adó mellett állt ki. január elsejétől regisztrációs adó
2014/2015. II.ADÓZÁS I. Ígéretek Veress János PM politikai államtitkára. „Szeretném egyértelművé tenni, hogy nem emelkedik - annak ellenére, hogy a hozzászólásból úgy tűnhetett - az autók áfa tartalma, nem lesz magasabb az új elnevezésû regisztrációs adó bevezetésével a költségvetés bevétele az autók forgalmazásából. Ugyanakkor egy európai uniós feltételrendszernek megfelelő adózási formában fogja mind a használt autók, mind pedig az új autók magyarországi forgalomba helyezését az állam figyelemmel kísérni, és ebből azt a bevételt, amit jelenleg fogyasztási adó címen szed be a költségvetés, fogja regisztrációs adó néven majd bevenni
2014/2015. II.ADÓZÁS I ös változások A regisztrációs adót nemcsak a négy-, hanem a kétkerekű járművek után is meg kell fizetni. A motorkerékpárokat öt kategóriába sorolták, a díjak tízezer és 125 ezer forint között mozognak. A legkevesebbet a 81 köbcentisnél kisebb motorok után kell fizetni, míg a legmagasabb adót a 900 köbcentinél nagyobb hengerűrtartalmú motorok újdonsült tulajdonosai fizetik be az államkasszába. A törvény ugyanakkor -eltekintett attól, hogy a mentőautók után regisztrációs adót kelljen fizetni. Az autók regisztrációs adója kismértékben emelkedett…,
2014/2015. II.ADÓZÁS I. De a regisztrációs adó áfaalap lett. ( Vagyis a törvényben szereplő összeget azonnal fel kell szorozni 1,25-tel) Példa: a legmodernebb motorral felszerelt kategóriában a korábbi 120 ezer forint helyett 126 ezer forintra nőtt a regisztrációs adó x1.25= -157 ezer forint kb 30% emelkedés 180 ezer forintról 189 ezer forint x 1.25= 236 ezer forint 31 % emelkedés 1,8 millió forintról 1,89 millió forintra 1.89x1.25= 2,36 millió 31% emelkedés