Esély a az európai kiválóságra: a hazai természettudományi kutatások esete Corvinus Egyetem 2010. január 27. Patkós András ELTE, Fizikai Intézet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nyiri Lajos, ZINNIA Group
Advertisements

Egyetemi kutatók – jövőbeli vállalkozók? Dr. Makra Zsolt IBS Nemzetközi Üzleti Főiskola.
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
Magyar Tudományos Akadémia Nyugati Magyar Tudományos Tanács teljesítményelemzés és javaslat.
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
A tudományos kutatóintézetek értékelése, teljesítményének mérése Makara B Gábor.
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
Szabó Pál ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest.
A tudományos élet színterei I. Kutatási projekt I október 18.
A Magyar Tudományos Akadémia 180. Közgyűlése Bíró JózsefImre Sándor MTA TRB és AKB közgyűlési képviselői TexPoint fonts used in EMF. Read the TexPoint.
Műegyetem - Kutatóegyetem Bizalom-Minőség-Együttműködés 1 Hogyan tovább, Műegyetem? november 17.
A vállalkozások PhD szintű munkaerőigénye Magyarországon
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Mesterszakok (MSc): fizikatanár fizikus csillagász
SZTE TTIK Kari Nyílt Nap december 17. SZTE Bolyai Intézet = Matematika Tanszékcsoport = { Matematika BSc (3 év), Matematikus, Alkalmazott matematikus.
Készítette:Keresztes Katalin Borbála KEKOAAF.PTE II. éves szabad bölcsészet szakos hallgató Óra: Kommunikáció az egyetemen Oktató:Viszket Anita
Rejtő Sándor Könnyűipari Mérnöki Főiskolai Kar
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Felsőoktatási és akadémiai mutatószámok Dr. Fábri György PhD.
Alberti Rita Apró Zoltán Balogh Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Tehetséggondozás a Miskolci Egyetemen. „csak tanult emberek tarthatják fent a nemzetet, illeszthetik be Európába.” „csak tanult emberek tarthatják fent.
Merni Mérni MINŐSÉG…bevállaljuk? Alföldiné Dán Gabriella PhD Sopron, március.
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
TTK T ERMÉSZET T UDOMÁNYOS K OMMUNIKÁCIÓ. Kommunikálunk... A kutatás tömegtevékenység Demokratikus eljárások szerepet kapnak a tudományos igazságok elfogadásában.
CAMPUS HUNGARY PROGRAM. A program célja A projekt a hazai felsőoktatási intézmények hallgatóinak, munkatársainak külföldi K+F, tanulmányi, operatív intézményi.
. Hallgatói kiválóság – Tehetséggondozás – TDK dr. Princzinger Péter október 27.
Európai Léptékkel a Tudásért, ELTE az ELTE kutatóegyetemi pályázata a TÁMOP 4.2.1/B-09/1/KMR támogatásával eddigi tapasztalataink.
Program Péceli Gábor rektor köszöntő beszéde
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
A nemzetközi felsőoktatási térben és a hazai felsőoktatás-politikai térben Pécs október 18. Dr. habil Fábri György egyetemi docens ELTE Egy magyar.
DETEP-es hallgatónak lenni megtiszteltetés
Kutató- és kiváló egyetemek Magyarországon - Konferencia a kutatási kiválóság jövőjéről ELTE, június 22. Prof. Dr. Patkó Gyula rektor MISKOLCI EGYETEM.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Ajánlások a külföldön kutatók hazatérésével és az alapkutatási eredmények magánosításával kapcsolatban Dr. Radnai Márton Elnök Pro Scientia Aranyérmesek.
SZTE – GTK és az Erasmus Program kapcsolatának bemutatása
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
1 Eötvös Loránd Tudományegyetem Kémiai Tanszékcsoport Nyílt nap január 23. Kémiatanári szak.
egyetemi tanár, főigazgató
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
Útközben A BME kutatóegyetemi pályán Útközben A BME kutatóegyetemi pályán „Minőségorientált, összehangolt oktatási és K+F+I stratégia,
Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdaságtudományi Kar Közgazdálkodás és Közpolitika MSc / MSc in Public Policy and Management* Hajnal György (Tanszékevezető,
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
Innováció-átok vagy lehetőség a felsőoktatásban? Dr. Urbányi Béla Egyetemi tanár.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
A Z MTA ÁLTAL KÍNÁLT PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK A FELSŐOKTATÁSBAN TEVÉKENYKEDŐ KUTATÓK SZÁMÁRA Balla Andrea, MTA Kutatóintézeti Főosztály május 11.
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA 187. KÖZGYŰLÉSE május 2–3.
Bemutatkozik az EKF Természettudományi Kara Pénzesné Dr. Kónya Erika dékán.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak Bírálati szempontok: Dr. Hórvölgyi Zoltán (tudományos dékánhelyettes)
A magyarországi K+F politika
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
Az Erasmus eredményei dióhéjban
„HAGYOMÁNY ÉS INNOVÁCIÓ”
Készítette: Szabó Tamás
A felvételi eljárás elemei
Én miért választottam a BME Villamosmérnöki szakát?!
Oktatás a mérnök informatikus szakon: tények és vélemények
Ünnepélyes eredményhirdetés
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Új lendülettel az európai kutatóegyetemek élvonalába
Előadás másolata:

Esély a az európai kiválóságra: a hazai természettudományi kutatások esete Corvinus Egyetem január 27. Patkós András ELTE, Fizikai Intézet

Vázlat Próbálkozások a kutatói kiválóság elfogadtatására az átalakuló magyar természettudományi felsőoktatásban ( ) A kiválóság tudományági mérhetősége a természettudományokban Ajánlás magunknak I.-II. Esélyeink, veszélyeink

Egy pozitív évtized ( )‏ A kutatói szabadság kezdete: az OTKA Hallgatói átrendeződés és PhD-képzés Kutatási infrastruktúra felújítása: FEFA Nemzetközi beágyazódás: TEMPUS,... Egyetem vs. kutatóintézet

Megfagy a világ ( )‏ Egyoldalú normatív finanszírozás (1998- Homogén, elszürkítő bérezés (2002- A „hasznos” és „haszontalan” kutatások konfliktusa Európában és itthon Kutatói utánpótlás „exportra” (befagyott posztdoktori ösztöndíjkeret)‏

Itt a tavasz? (2009-?)‏ Önkritikus váltás az EU tudománytámogatásában:ERC Exzellenz-initiative és társai „Lendület” az Akadémián Kutatóegyetem-választási kampány az egyetemeken

Mérhető kiválóság a természettudományokban Az egyéni kutatási kiválóság számszerűsíthetetlensége Hivatkozás, független hivatkozás, h-index A hozzáértő kollegiális vélemény elsőbbsége

Alain Badiou: A század, Typotex 2010 fordította: Mihancsik Zsófia „ A szám (felmérések, számlák, nézettségi adatok, költségvetések, hitelek, tőzsdei árfolyam- emelkedések, sorsolások, vezetői fizetések)‏ azért lehet a mai idők fétise, mert ott, ahol a valóság elbizonytalanodik, a vak szám telepszik meg.”

Az értelmes mérés előfeltételei A tudományos eredményekkel a globális kutatói közösség által elfogadottan KORRERÁLÓ mérhető formák Ezt elfogadó és követni kész koherens helyi közösségek A méréssel kiváltott kívánt és nem-kívánt hatásokat társadalmi célok szolgálatába állítani képes szakpolitikai felelősségvállalás és tehetség

Die Exzellenz-Initiative 2005 Előpályázat: 394 “Hochschule”, 104 Universität)‏ 19 egyetem meghívásos pályázata Értékelés: 1 év, (Wissenschaftsrat, DFG)‏ Tét: 1,4 milliárd euró 3 egyetemi szintű kiválósági elismerés 40 Graduierten Kolleg 37 Exzellenz-cluster

A nemzetközi CHE-értékelés (2007)‏ Biológia, fizika, kémia, matematika  Kar Előmérés: 4000 európai kar aktivitásának tapasztalati eloszlásán belül definiált csoportok Publikációs aktivitás, Hivatkozások, Kimagasló személyiségek, Európai dimenzió Mélységi mérés: 2-3 hó Értékelés: 7-8 hó intézmény egy-egy szak kiválósági csoportjában

„Alla ungherese” Szétválik a cím és a támogatás, Egymásratorlódó határidők, Szakmai értékelés esélye zérus „A „kutatóegyetem” minősítést az intézmény egésze kapja, de csak abban az esetben, ha a pályázatban bemutatott szervezeti egységekben foglalkoztatott főállású oktatók, kutatók száma meghaladja az intézményi oktatói, kutatói létszám 50%-át.”

Ajánlás I. Ne higgyék el, hogy a 26 magyar egyetem közül kiválasztandó közé kerülni európai láthatóságú kutatási teljesítményt jelez!

Ajánlás II. Az oktatási/kutatási kiválóságot ambicionáló intézmények vegyenek részt a szakok szerinti európai(!) teljesítmény-értékelésben!

Esélyeink Kiváló ERC, MC, TRN szereplés ERC Starting 4 (egyetem),3 (MTA)‏ Advanced 3 (egyetem),1 (MTA)‏ (Paneltagok: Élő és orvosi: 0, Mat-fiz: 5, Társtud: 1)‏ 5 tt-szak top-kategóriás a 2007-es CHE-mérésben BME: kémia ELTE: fizika, matematika SzTE: kémia, matematika A szakterületekre jellemző indikátorok elfogadása és alkalmankénti használata

Veszélyeink Ellenállás a nemzetközi jelentést hordozó indikátorok alkalmazásával szemben Csüggesztő merevségű felsőoktatási személyzeti gyakorlat a habilitáció, az MTA-doktori cím átalakult a fiatalok távoltartásának, a nemzetközi állásbetöltéstől való elzárkózásnak eszközévé

Alain Badiou: A század Typotex 2010 „ Arra a kérdésre: „Mi a valóságos?”, a század azt feleli: „Megmutatkozni”. Ami nem látható, az nincs.”