Környezeti ártalmak, veszélyek Internetes bántalmazás Dr. Jármi Éva Pedagógiai szakpszichológus ELTE-PPK, Iskolapszichológia Tanszék Országos Gyermekvédelmi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Digitális világ A tudatos mobilhasználat Adatvédelem.
Iskolai agresszió és pszichoaktív szerhasználat a HBSC 2010 adatai alapján Arnold Petra , Zsiros Emese , Költő András, Huhn Zsófia , Németh Ágnes  
10. Erőszak a családban, válás
Valósidejű fenyegetések a virtuális térben Symantec Kiberbűnözési felmérés Teasdale Harold szeptember 26.
 Jób 30:9 És most ezek gúnyolódnak rajtam, ezek fecsegnek rólam.  Zsolt 1:1 Boldog ember az, aki nem jár a bűnösök tanácsa szerint, nem áll a vétkesek.
Mit csinálsz a szobádban
A túlzott informatikai eszköz-használat veszélyei
Szociális munka a börtönben
Pedagógiai problémák-pártfogói programok A pártfogó felügyelet lehetséges válaszai a szakmai problémafelvetésre Budapest, 2009.
A Kék Vonal Internet Helpline tapasztalatai
Missziónk A gyerekeket meg kell hallgatni és a felnőtteket segíteni kell abban, hogy erre képesek legyenek. A Kék Vonal minden munkatársa és önkéntese.
Biztonságosabb Internet
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Peremen billegő fiatalok
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
A munka világával kapcsolatos tudás
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Közösségi portálok használata
Közösségi oldalak Készítette: Tóth Petra Felkészítő tanár:
Közösségi portálok használata
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
Közösségi oldalak használata
Kit kérdezzen meg a felhasználó? Budapest, május 26.
Élet a facebookon: otthonteremtés vagy elidegenedés?
Kósa Éva : VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Médiapolisz lakói I. Közvetítő faktorok.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
Dr. Péterfalvi Attila: A NAIH internetes gyermekjogi projektje Balatonalmádi, szept.27.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
DEVIANCIÁK ÉS BŰNÖZÉS.
Gyermekvédelmi szemlélet az edzői munkában
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A N emzetközi Gy ermekmentő Sz olgálat Magyar Egyesület pápai számítógépes klubjának Safer Internet tevékenysége és megvalósulási formái Készítette: Nagy.
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
„Értsünk szót!” – szülők iskolája 2.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Öngyilkosság megelőzés Öngyilkossági gondolatai vannak? Krízisben van? Kérjen segítséget! Hívja a at! (ingyenes, vezetékes- és mobiltelefonról,
Online kortárs zaklatás
 Sajó Képzési és Humán Fejlesztési Központ Alapítvány  Bükk 900 Természetbarát Egyesület Jókai Mór Református Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános.
A támogatott lakhatás kihívásai
ADATVÉDELEM, ADATBIZTONSÁG Készítette: Horváth Tünde.
A Biztonságos Böngészés Program március. 2 Az internet csodálatos dolog és nélkülözhetetlen eszköz MI A PROBLÉMA?
Készítette: Kertész-Farkas Zsuzsanna (programozó matematikus, matematika technika szakos ált. isk. tanár) Tanulócsoport tagjai: Csoport vezetője: Ancsa-Molnár.
Az internet veszélyei a gyerekekre-szülői szemmel Dr. Jármi Éva Pedagógiai szakpszichológus Mózeskosár Egyesület április 26.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése AGRESSZIÓ.
Megfélemlítés iskoláskorú gyerekek körében A Megfélemlítés Elleni Program® pilot állapotfelmérésének eredményei Parti Katalin Országos Kriminológiai Intézet.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Tanuló neve:Faragó Dominik János Felkészítő tanár:Győri Tamás
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Internetes zaklatás fogalomtára ZMG december 12.
ENABLE foglalkozások az iskolánkban
Az internet veszélyei Készítette:Lőrincz Mercedes
Netezz biztonságosan! Köszönt Benneteket a
Digitális társadalom hatása a gyermekekre, családokra
Pálfi Erika főosztályvezető Köznevelési Tartalomfejlesztési Főosztály
Miért vagyunk olyan agresszívak online?
A diszfunkcionálisan működő család
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Szociális segítő a kollégiumokban
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Környezeti ártalmak, veszélyek Internetes bántalmazás Dr. Jármi Éva Pedagógiai szakpszichológus ELTE-PPK, Iskolapszichológia Tanszék Országos Gyermekvédelmi Konferencia – Kihívások a gyermekvédelemben november Székesfehérvár

Internethasználatra vonatkozó adatok  TABBY- felmérés évesek (2012)  93%-nak van (FB) profilja, egyötödének több mint 500 ismerőse  Átlagosan 2-4 órát az interneten naponta,  20% 6-8 órát  7% több mint 10 órát (!)  G Data (2013)  13 év alattiak egynegyede a Facebook-on  75% naponta 60 textet küld  NMHH (2013)  Interneten kommunikáló gyerekek, akik több időt töltenek barátaikkal a neten mint a valóságban

KOCKÁZATOS ONLINE TEVÉKENYSÉGEK éves kortól nagyobb arányban  Online ismerkedés (25%)  Veszélyeket rejtő (pl. drog, anorexia, öngyilkosság népszerűsítése) felhasználói tartalmak böngészése (16%)  Pornográf oldalak böngészése (10%)  Szexuális jellegű üzenetek (6%)  Internetes bántalmazás (6%) = cyberbullying 2010-es adatok…

Bullying (iskolai/kortárs bántalmazás)  Olyan szándékos, ismétlődő viselkedés, melynek célja, hogy fizikális vagy pszichés fájdalmat/kárt okozzon egy nem provokáló, magát megvédeni nem tudó diáknak  hatalom elérése, demonstrációja érdekében  Formá i:  Direkt: fizikai, verbális  Indirekt: kapcsolati  Cyber : interneten keresztül Magyarul: …… ?

Gyűlölködés (flaming): erőszakos, durva vagy vulgáris üzenetek küldése valakiről vagy valakikről egy online csoportnak/személynek. Befeketítés (denigration): rosszindulatú, hazug vagy kegyetlenkedő dolgok posztolása valakiről. Kizárás (exclusion): szándékos kirekesztés egy online csoportból Online zaklatás (cyberstalking): bántalmazással fenyegető vagy megfélemlítő zaklatás. Személyiséglopás (masquerading): valaki másnak tettetve magát olyan tartalmakat küldeni vagy posztolni, amelyek az illetőt rossz színben tüntetik fel, vagy bajba keverik. Kibeszélés (outing): kényes, személyes vagy kínos információk posztolása vagy küldése egy személyről. Internetes bántalmazás formái

Happy slapping Pofon vagy verés - rögzítés és terjesztés céljából

Internetes vs. Iskolai bántalmazás Kurucz O. (2012). Iskolai agresszió és közösségi média. Új Pedagógiai Szemle, 7-8, 98.o.

OFI-kutatás (2015) Felső tagozatos diákok reprezentatív mintája (3000fő)

Bántalmazási formák súlyosságának megítélése diákok szerint OFI-kutatás (2015)

INTERNETES BÁNTALMAZÁS SAJÁTOSSÁGAI  Nehezebb elmenekülni előle  Azonnali, végtelen terjesztés lehetősége ill. hosszú időn keresztül szembesül a bántó tartalommal = egyszeri eset is lehet rendkívül súlyos hatással  Anonimitás, felelősségre vonás hiánya → gátlástalanság, trágárság, normasértés felerősödése, online kommunikációban elfogadottabb a bántalmazó magatartás  Az elkövető/szemlélő nem szembesül a következményekkel → áldozat szenvedésének empatikus megértése nehéz, együttérzés, bűntudat hiánya  Érzelmi stressz nagyobb, ha az áldozat ismeri az elkövetőt – DE ez internetes bántalmazásnál is többségében igaz, mert on- és offline kapcsolati háló nagyban megegyezik

„Hot topic” Internetes bántalmazás DE  Az iskolai bántalmazás jóval több diákot érint, mint az internetes  Az internetes bántalmazás az hagyományos bullying kiterjesztése az online világba: elkövetők és áldozatok nagyrészt ugyanazok. Az iskolai elkövető online is folytatja a bántalmazást (motivációja ugyanaz).  Poli-áldozatok veszélyeztetettsége kiugró (4x): önbántalmazás, depresszió, öngyilkossági gondolat és kísérlet  Iskolai bántalmazás elleni fellépés az internetes bántalmazást is visszaszorítja

Internetes bántalmazás – (új) kihívás a gyermekvédelemben?  ÁDOZATTÁ VÁLÁS RIZIKÓI Egyéni szinten Lány Pszichológiai problémák  Fokozott internethasználat  Kapcsolattartás családdal, „régi” közösség tagjaival, „valamilyen” közösség tagjaival Interperszonális készségek gyengesége miatt kapcsolatteremtés védettebb terepen Önkifejezés mint traumafeldolgozás (posztok, megosztások) - „vagyok, ilyen vagyok, fontos vagyok” Az vagy akinek látszol:  az önértékelés kulcsa, ismerősök száma a népszerűség mutatója Sóvárgás választottnak lenni – kritikátlan feltárulkozás, online szex, találkozás ismeretlennel

Internetes bántalmazás – (új) kihívás a gyermekvédelemben?  ÁDOZATTÁ VÁLÁS RIZIKÓI Kapcsolatrendszer szintjén Szülői felügyelet hiánya  Támogató kortárskapcsolatok hiánya  Szülői elhanyagolás vagy túlzott korlátozás – nincs alapélmény a megkívánó szülői attitűdről Titkolózás, bizalmatlanság nevelőkkel szemben Szűk kapcsolatrendszer, intim kapcsolatok hiánya Rossz közösségi pozíció (pl. iskolában): elutasított, ignorált Kultúra szintjén Felnőtt generáció kevesebbet/máshogy használja az internetet Internetes veszélyek tudatossági szintje alacsony, védekezési stratégiák ismeretlenek

Preventív lépések  Nevelői monitorozás : kapcsolatrendszer ismerete, internethasználat ismerete, „ráguglizni” gyerek nevére, számítógép jól látható helyen DE magánszféra tiszteletben tartása  Segítségkérésre bíztatás, ha bántalmazás áldozata (szemlélője)  Bizalmi felnőtt személy „barátnak” jelölése  Anonim segítségkérés (Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány)  HelpApp (UNICEF) – segítségkérés, megoldáskeresés (mit tegyek, ha….), ismeretek  Probléma tudatosítása, bántalmazást elutasító attitűd erősítése, védekezési stratégiák gyakorlása

Tanácsok gyerekeknek/fiataloknak  Vigyázz a laptopodra és a telefonodra!  Mindig jelentkezz ki, ha már nem használod!  Időnként cseréld a jelszavaidat!  Beszélgess a barátaiddal a suliban arról, ki mennyit netezik, rajta van-e a közösségi hálón, s ha igen, mennyit!  Tartsd észben, hogy online bárki bárkivé válhat!  Idegeneket ne jelölj vissza!  Idegenekkel ismerős felnőtt jelenléte nélkül ne találkozz!  Az, hogy valakivel egyszer találkoztál futólag még nem ok arra, hogy bejelöld az FB-n!

Források   hun.tabby.eu  internethotline.hu (NMHH)   addfriend.disney.hu

Nevelők a világhálón  Ne zárkózzanak el az internethasználattól  Legyen modellértékű az online magatartásuk  Következetesen legyenek/ne legyenek ismerősei növendékeiknek  Ne osszanak meg információt a növendékekről tudtuk nélkül  Gyerek biztonsága, gyerek érdeke itt (mi kerüljön fel az internetre) is elsődleges

Köszönöm a figyelmet