HAMIS GYÓGYSZEREK – MIT TEHETÜNK A SZEMLÉLETVÁLTOZÁSÉRT? november
2 Meghalt már valaki? A kampányt megelőző első tapasztalatok: Nem érzékelik a veszély komolyságát (alábecsülik, hogy a felnőtt lakosság 6 százaléka potenciális fogyasztó jelenleg) A média „vért” szeretne (nincsenek feldolgozható esetek, statisztikák)
3 Meghalt már valaki? A gyógyszeripar szereplőinek jelentős része kivár vagy potyautas taktikát követ Az Egészségügyi Minisztérium sem tartotta támogatható ügynek a hamis gyógyszer elleni küzdelmet
4 Eközben a világban... Közleményben figyelmeztette a lakosságot az online vásárolt, H1N1 ellen ajánlott gyógyszerek veszélyeire a Health Canada. Az egészségügyi szerv kéri a kanadaiakat, hogy kerüljék a potenciális veszélyforrásokat Figyelmeztetést adott ki az Európai Gyógyszerügynökség (European Medicines Agency, EMEA), amely szerint különböző bűnszövetkezetek próbálnak hamis vagy gyenge minőségű termékek értékesítésével hasznot húzni a H1N1 vírus terjedéséből.
5 Eközben a világban... Az Amerikai Gyógyszer- és Élelmiszerügyi Hatóság (American Food and Drug Administration, FDA) óvatosságra inti a lakosságot az interneten kapható, a H1N1 vírusfertőzés megelőzésére, diagnosztizálására és kezelésére javallott készítményekkel kapcsolatban.
6 Eközben a világban... Túl van első televíziós vetítésén Nagy-Britanniában a megbízhatatlan weboldalakról vásárolt gyógyszerek veszélyeire figyelmeztető reklámfilm. A spotot elsőként a Channel 4 adó sugározta, felkavaró tartalma miatt este 11 óra után. A korábban csak mozikban bemutatott kisfilmben egy férfi előbb bevesz egy pirulát, majd egy patkányt öklendezik fel
7 Eközben a világban... Jacques Chirac kezdeményezésére nemzetközi felhívást tettek közzé több állami méltóság és iparági képviselő részvételével a Beninben rendezett gyógyszerhamisítás elleni konferencián. A felhívást várhatóan egy nemzetközi gyógyszerhamisítási egyezmény követi majd. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslése szerint az online értékesített gyógyszerek mintegy 50 százaléka hamisítvány, ráadásul az online értékesítés csak egy szelete a gyógyszerpiacnak.
8 Eközben a világban... A „Legyen a betegek biztonsága az elsődleges” című konferencián elhangzottak szerint 384 százalékkal növekedett a lefoglalt hamis gyógyszerek száma az Európai Unió területén, így mára a gyógyszerek számítanak a harmadik legtöbbször csempészett árucikktípusnak.
9 Eközben a világban... A kínai Állami Gyógyszer- és Élelmiszerügyi Hatóság 15 hamis gyógyszerekkel kereskedő honlapot leplezett le a napokban. Az SFDA közleménye szerint a 15 honlapon keresztül hamisítványokkal kapcsolatos információkhoz férhettek hozzá a látogatók, illetve hamis gyógyszereket kínáltak eladásra. Egy nemrég közzétett kutatás eredményei szerint számtalan brit férfi módszeresen kockáztatja az életét azzal, hogy receptköteles gyógyszereket vásárol vény nélkül az interneten keresztül. A szakértők szerint az ilyen készítmények körülbelül 90 százaléka hamis, potenciálisan veszélyes termék.
10 Eközben a világban... Nagy mennyiségű hamis rákos megbetegedések kezelésére javasolt gyógyszert foglaltak le az argentin hatóságok Buenos Airesben és Entre Ríos tartományban. Az akció során több orvost is őrizetbe vettek – írja a Momento24 portál. A hatósági közlemény szerint négy egészségügyi központ volt érintett a hamis rákgyógyszerek értékesítésében az argentin fővárosban
11 Eközben a világban... A LegitScript.com online gyógyszertár hitelesítő szolgálat és a KnujOn.com internetbiztonsággal foglalkozó cég kutatása szerint a Microsoft által a bing.com-on kínált online hirdetési felületeken és szponzorált keresési találatokon elért internetes gyógyszertárak 89,7 százaléka hamis, illegális gyógyszert árul vagy tisztességtelen piaci magatartást tanúsít.
12 A támogatók Hamisítás Elleni Nemzeti Testület – Magyar Szabadalmi Hivatal Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete Pfizer Magyar Gyógyszerész Kamara – Patika magazin
13 Intenzív kampány március Célok: A szűkös költségvetés (kb. 4 millió forint) ellenére a leginkább veszélyeztetett, legkönnyebben beazonosítható célcsoportok elérése: betegek, egészségügyi kérdések iránt érdeklődők online fogyasztók
14 INTENZÍV KAMPÁNY március
15 Kiadvány 4 oldalas kiadvány 1600 körzeti orvosi rendelőbe került ki a gyógyszerhamisítás veszélyeivel foglalkozó anyag. Célja: a figyelemfelkeltés, az informálás, illetve a finom ráijesztés volt.
16 Sajtó hirdetés A gyógyszerhamisítás veszélyeivel foglalkozó hirdetés megjelent a több mint 200 ezer példányban a patikákba kerülő Patika magazinban.
17 Online kampány március Elkészült a honlap, ahol minden fontos információ megtalálható a gyógyszerhamisításról. A honlap gyakori forrása a témában azóta megjelent cikkeknek. Fontos lenne elérni, hogy az oldal aloldalként betagozódjon egy egészségügyi portálba, mert így a folyamatos látogatottság garantálva lenne.
18 Online kampány A legnagyobb egészségügyi portálok aloldalakon, kiemelt témaként/ a hónap témájaként foglalkoztak a gyógyszerhamisítással. PR cikkeket vásároltunk egészségügyi oldalakon. Központi banner helyeket vásároltunk, amelyek a „hamisgyogyszer.hu” oldalra navigálták az érdeklődőket.
19 Online kampány Hamisítás Elleni Nemzeti Testület hírlevele is folyamatosan, minden nap jelentkezett, benne gyógyszer hamisítással kapcsolatos hírekkel. A hírlevél a sajtóban folyamatos megjelenést produkál(t).
20 Film Elkészült egy 24 másodperces kis költségvetésű reklám, amelyet eredetileg televíziós sugárzásra szántunk, de egyelőre csak az interneten hozzáférhető.
21 PR ESEMÉNYEK Honlap elindulása HENT és a Magyar Gyógyszerész Kamara megállapodása a gyógyszerhamisítás elleni küzdelemről Megjelent egy gyógyszerhamisítás riport, amely összefoglalja a jelenlegi magyarországi helyzetet (a tanulmány rövidített változata megjelent az OGYI által kiadott “Gyógyszereink” 2009/5. számában 16 ezer példány Interjúk szervezése a témában az elektronikus és az írott sajtóban
22 A témához köthető arc felépítése a nyilvánosságban A témát a nyilvánosságban Dr. Székely Krisztina a HENT Gyógyszerhamisítás Elleni Munkacsoport vezetője képviselte.
23 Eredmények Több mint 200 megjelenés, amelyben a média minden területét lefedte. A kereskedelmi média reggeli műsorától kezdve a gazdasági napilapokig.
24 Kampány óta eltelt időszakban A gyógyszerhamisítás témaköre állandó szereplője a HENT napi hírlevelének A HENT Honfoglalón futott kampányában is szerepet kaptak gyógyszerhamisítással kapcsolatos kérdések Folyamatosan visszatérő téma a sajtóban a gyógyszerhamisítás (legutóbb a Magyar Narancs foglalkozott a témával)
25 Kampány óta eltelt időszakban A HENT kiadásában hamarosan megjelenik egy informatív, színes magazin, amelyben szintén helyet kap a gyógyszerhamisítás témaköre. December 2-tól 11-ig „Hamis ígéretek, valódi veszélyek” kiállítás keretében is téma lesz a gyógyszerhamisítás. A közeljövőben elkészül egy nemzetközi gyógyszerhamisítás riport
26 Köszönjük a figyelmet!