Tőzsde és kommunikáció Milyen haszna van kommunikációs szempontból a tőzsdei jelenlétnek? R. Kovács Dániel, Front Page Communications, ügyvezető igazgató KREATÍV Pénzügyi Kommunikációs Konferencia október 21.
2 Tőzsde és kommunikáció… ch_popup?v=uAI2TtIRzVg
3 Az újkori tőzsde 20 éve és a média „éhsége” Június 21. – a BÉT újraindulása Mi ez? Mire jó? A médiának minden hír volt, így ez is… 2.„Azok a régi szép napok…” Nagy privatizációk ideje Sorbanállás – „még a zöldséges és a taxisofőr is” - Nagy kaszálás A tőzsde láthatóvá válik: sorok a bankok előtt és a tőzsdeteremben 3.„Húzd meg, ereszd meg” - Az első…, és a második kijózanodás Válságok (1997, 1998, 2001,…) 2000-es évek, dotcom lufi - „a fák az égig érnek… vagy mégsem?” A médiának csak a negatív hír a hír (és ha a miniszterelnök odalátogat…) a gazdasági válság kirobbanása Volatilitás minden mennyiségben Az is hír ha zuhan a tőzsde, az is ha nem
4 A média és a tőzsde (tőke- és pénzpiacok) viszonya a válság hatására A válság előtt az országos médiumokba akkor került a tőzsde, ha krach volt (orosz válság, szeptember 11., stb.) bűvös határokat átlépett (BUX index: , ) a politika beleszólt a tőzsde életébe Némi változást hozott a válság, mely felértékelte a tőzsde jelentőségét A válság óta az is hír ha zuhan a tőzsde, az is ha korrigál – Meddig? / ??? Irány a 3. szakasz? - A tőzsde ha emelkedik nem hír, csak ha szakad… Ne legyenek illúzióink, a válság enyhülésével, végével visszatér a régi rend, azaz a 3. szakasz… Kivételek a fejlett piacok, ahol a napi élet, napi hírek része a tőzsde Az újkori tőzsde 20 éve és a média „éhsége” 2.
5 A tőzsde megítélését jelentősen befolyásoló kommunikációs tényezők Tőzsdei intézmények, szereplők Szervezetek (BÉT, BSZSZ, MNB, Öngondoskodás Alapítvány, stb.) Aktuális és ex tőzsdeelnökök A tőzsde „megmondó emberei” Brókercégek, elemzők Tőzsdén jegyzett cégek Tőzsdére igyekvő cégek (Tőzsdeképes Cégek Klubja) Aktuális gazdasági helyzet Kormányzati/politikai kommunikáció A nyuszi és a sapka esete: „Privatizáljunk vagy ne?” A slágertéma: az árfolyamnyereség adó kérdésköre Hogyan támogassuk a megtakarításokat? (adókedvezmény, NYESZ, HTBSZ) „A tőzsde a gazdagok úri huncutsága…” „Bróker = Kulcsár” Pénzügyi kultúra
6 Mit gondol a lakosság a tőzsdéről? elutasító érzelmileg távolítók racionálisan szkeptikusak vállalkozó szelleműek összesen Kulcsár Attila Járai Zsigmond Bokros Lajos Szalay-Berzeviczy Attila Jaksity György Simor András egyiküket sem köti a tőzsdéhez NT/NV Köthető-e a tőzsdéhez…? * Forrás: Budapesti Értéktőzsde 1000 fős reprezentatív kutatása, április
7 A lakosság pénzügyi kultúrájának és a média nyitottságának viszonya * Forrás: Budapesti Értéktőzsde 1000 fős reprezentatív kutatása, április A magyar lakosság pénzügyi kultúrája* a befektetéssel rendelkező háztartások 3/5-e forint folyószámlán tartja pénzét a megkérdezettek 3/5-e szerint a Budapesti Értéktőzsde állami tulajdonban van a magyar háztartások közel 3/4-e semmilyen befektetéssel sem rendelkezik éves szinten csupán 1-2 órát foglalkozunk pénzügyeink tudatos tervezésével a év közötti lakosság 2/3-a teljesen elutasító a tőzsdézéssel szemben Miért gondolná a média másképp? A média segíthet a szemléletformálásban A pozitív példák segíthetnek a pénzügyi kultúra fejlesztésében
8 A tőzsdei kommunikációt befolyásoló területek A kommunikációt egyformán befolyásolja a Public Relations (PR) Investor Relations (IR) Public Affairs (PA) Marketing Egy olyan hírt, mely szerint 60-ról 70 dollárra erősödött az olaj ára a különböző célcsoportok másként értelmeznek, így másféle kommunikációt igényel mindegyik célcsoport esetében: Fogyasztókmagas a benzin ára (befektetőt nem érdekli) Befektetőkváltozik a profit? (a fogyasztót nem érdekli) Kisbefektetőkmennek a nagyok után Nemzetközi, intézményi befektetők viszik a piacot A legapróbb kommunikációs hibákra is ugranak, sokszor függetlenül a fundamentumoktól Üzleti partnerekén mikor érzékelem? Politikaaktuális, öncélú értelmezés
9 Mivel jár a tőzsdei jelenlét? A tőzsdére lépés elsődleges oka a finanszírozási igény (tőkebevonás) Tőzsdére menni elsősorban a pénzért érdemes A magyar bevezetések többsége ebből a szempontból kivétel és kisszámú A tőzsdei jelenlét nagyobb médiafigyelemmel jár – jelentős marketing és PR-érték Elsősorban a tőzsdei, gazdasági, üzleti sajtó területén, esetleg szakmédiumok esetében Nő a cég ismertsége Erősödik a márkanév reklámköltés nélkül (napi hírek) Növekszik a bizalom a cég irányában Elsősorban az üzleti területen növekszik, így kommunikációs haszonról is elsősorban üzleti téren lehet beszélni (hitelfelvétel, fizetési feltételek, stb.) Cég átláthatóságának növekedése, transzparencia (pontosabb cégérték, stb.) Az utóbbi évek néhány pozitív példája a marketinghatás szempontjából TvNetwork Bookline AAA Auto RFV ORCO Freesoft
10 A tőzsdei kommunikációs stratégiát befolyásoló tényezők A cég stratégiája, üzleti terve A cég általános kommunikációs stratégiája A tőzsdei jelenlét célja Tőzsdekényszer Forrásbevonás Marketingeszköz Imázsépítés Stb. A cég mérete (smallcap, midcap, bluechip) A cég tevékenységi köre, fő piaca(i) A cég eredménye A kommunikáció célja A kommunikációra fordított erőforrások mennyisége, minősége
11 A Freesoft Nyrt. példája A Freesoft által generált megjelenések száma a tőzsdére lépéssel kapcsolatban a szándék bejelentésétől a bevezetésig (2004. május 26. és szeptember 24. között) 214 megjelenés 62 a nyomtatott sajtóban 137 az online médiában 15 az elektronikus sajtóban Több millió forint reklám- és PR értékben + Magasabb cégérték + Hitelesség erősödése + Kedvezőbb üzleti környezet +/- Kilépés a szürke zónából
12 A következő tőzsdérelépő szemével… Kulcs-Soft Számítástechnikai Zrt. – Tőzsdérelépés elérhető közelségben (október 31.) A miért megyek a tőzsdére kérdésre a társaság honlapján a következő válaszok találhatók: A legfontosabb ok: 1989-ben, mikor mint egyszemélyes Kulcsár Bt., egy kétütemű Trabanttal mentem egyik ügyféltől a másikig, megígértem magamnak, hogy 20 év múlva tőzsdei cégem lesz. Azóta eltelt 20 év és az ígéreteket be kell tartani. Ingyen marketing: A tőzsdére lépéssel egy hatalmas ingyenes marketing csatorna nyílik meg, ami mindenképp szükséges ahhoz, hogy a Kulcs-Soft még ismertebb legyen. Például ha nincs a tőzsde, ezeket a gondolatokat sem olvassa el senki. Tőkegyűjtés: A felvázolt ötletek megvalósításához és dinamikus fejlesztéséhez pénz kell. Szerencsés helyzetben vagyunk, mert a cég hitelmentes és a fő tevékenységéhez bőséges kapacitás áll rendelkezésre, de az új projektek megvalósításához, már több pénz kell. Dolgozói elégedettség: A Kulcs-Soft csapata évek óta összeszokott, nagyszerű szakemberekből áll. Úgy érzem, tartozom nekik annyival, hogy tőzsdére viszem a céget, és így elmondhatják, hogy az egyetlen magyar tőzsdei szoftverfejlesztő cégnél dolgoznak."
13 Köszönöm a figyelmet! R. Kovács Dániel, Front Page Communications, ügyvezető igazgató KREATÍV Pénzügyi Kommunikációs Konferencia október 21.