Tőzsde és kommunikáció Milyen haszna van kommunikációs szempontból a tőzsdei jelenlétnek? R. Kovács Dániel, Front Page Communications, ügyvezető igazgató.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A lakosság gazdasági várakozásai GKI Fogyasztói Bizalmi Index Mérők Klubja május 30. Udvardi Attila Kutatásvezető GKI Gazdaságkutató Zrt.
Advertisements

Befektetési környezet, pénz- és tőkepiaci tendenciák
A Freesoft által generált megjelenések száma május 26. és szeptember 24. között 214 megjelenés  62 a nyomtatott sajtóban  137 az online médiában.
Az agrár- és élelmiszeripar az Internet kapujában Előadó: Varga István avagy: az Internet a kapuk előtt.
A Budapesti Értéktőzsde Részvénytársaság éve december 15. Jaksity György elnök Budapesti Értéktőzsde.
e-NIVÓ zárókonferencia Jászfényszaru szeptember 23.
A magyarországi kockázatitőke- finanszírozás másfél évtizede ( ) Készítette: Papp Zsuzsa Tivadari Evelin.
Vajon mi is az a TVN? Gondolatok a 2009-es „észpénz.net” kampány kapcsán június 4. Turny Ákos igazgató.
Bemutatkozik a Premier Kommunikációs Iroda A kommunikáció világában minden nap egy új Premier!
Az MFB Invest Zrt. tevékenységének bemutatása Buda Sándor Tanácsadási igazgató október 24.
DPR kommunikáció alapelvei
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
Miért fontos a fiatal korosztályok pénzügyi jártasságának fejlesztése? Simor András a Magyar Nemzeti Bank elnöke október 6.
Elektronikus számlabemutatás és fizetés
A Budapesti Értéktőzsde szerepe, jelentősége a közép-európai (osztrák, cseh és lengyel) tőzsdék között. A kuvikok nevében üdvözlöm a tisztelt zsűrit és.
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Tévhitek és tények a részvénybefektetésekkel kapcsolatban Jaksity György, a BÉT Igazgatósága elnökének sajtótájékoztatója.
Ingyenes oktatás a tőzsdéről – a Tőzsdén
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Magyar kis-és középvállalkozások kilátásai Előadó: Kiss Ambrus.
ARCOK ÉS KUDARCOK A téma a lényeg vagy az arc, akivel az eladható? DR. SIMON ANDRÁS senior partner, Ispiro Consulting.
A vállalkozások környezete
Dr. Blazovich László Volksbank Életút Program Szeged, november 15.
Hogyan válhatnak a cégértékek a teljesítmény katalizátorává? A Cegos üzleti reggelije március 3.
Közönségkapcsolatok (PR)
Tananyagbeosztás 8.Hírnév, imázs 9.Sajtókapcsolatok (Media Relations)
 2002 október – december  Post szeptember 11-i kampány  Cél: bemutatni az amerikai muzulmánok boldog életét, meggyőzni a világot, hogy ne utálják az.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Török József Üzletfejlesztési igazgató Székesfehérvár, január 30. Tőkefinanszírozás.
Piac és Profit - Pénzek a régióban március 21. Nézd meg kivel kötsz üzletet!
Török József Üzletfejlesztési igazgató Szombathely, április 10. Tőkefinanszírozás.
Finanszírozás tőzsdei megjelenéssel
X. Magyar Vezérigazgató Találkozó Röjtökmuzsaj, szeptember Szükség van-e PR-ra? És ha igen, miért nem? EUROLEX Consulting MEDIA & PR.
Kicsit felelőtlen, kicsit vakmerő, de a miénk….
1,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben'' XII. Országos Konferencia Budapest - Hotel Platánus, február
Pénziránytű pénzügyi ismeretterjesztő honlap fiataloknak Háttér információk Szalay György Pénzügyi Kultúra Központ november 27.
Megtakarítás, befektetés, öngondoskodás Dr. Mohai György Budapesti Értéktőzsde Zrt. Konferencia a tudatos pénzügyekért Budapest, október 2.
Mit tesz az MNB a pénzügyi kultúra fejlesztéséért?
Mit tesz az MNB a hazai lakosság pénzügyi kultúrájának fejlesztéséért? Dr. Simon András, kommunikációs igazgató Április 7.
A felzárkóztatás buktatói Riecke Werner. A régió.
Horváth István, CFA K&H Befektetési Alapkezelő Zrt. Befektetői szemmel.
RFV – rövid cégtörténet Cégalapítás júniusában Tőzsdeképes Cégek Klubja tagság 2005 szeptemberétől (még Kft.-ként) Pályázat tőzsdei bevezetésre 2005-ben.
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
A magyar tőkepiac A tőkepiacok szerepe a piacgazdaságban és a magyarországi tendenciák május 3. Jaksity György.
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
Econet.hu Nyrt év jelentősebb eseményei I i alaptőke-emelés Est Média Group Kft. 70%-ának megszerzése /Pesti Est, Est.
Vállalkozói készségek fejlesztése
Bemutatkozik a Premier Kommunikációs Iroda A kommunikáció világában minden nap egy új Premier!
Budapest, február 23. Vállalati társadalmi szerep- és felelősségvállalás pr-es szemmel,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’
A Tőzsde és ami mögötte van Tóth Attila Vezérigazgató-helyettes Budapesti Értéktőzsde Zrt Április 24.
BRAND KIALAKÍTÁSA A KÖNYVTÁRBAN
Itbusiness konferencia, CONFESSION ON A DANCEFLOOR Cégek az üzleti modellváltásról Gulyás János / Ipsos Zrt. Nobody’s Unpredictable.
Állatorvosi outsourcing Turóczy-Faritz Judit Praxismenedzsment Konferencia 2014.
Pénz- és tőkepiaci globalizáció
A TEJ ÚTJA A KERESZTÚRI MODELL SZÖVETKEZETI ALAPON Szávuly Attila.
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
„ÚJRAKEZDÉS” ISD Dunaferr Zrt a gondoskodó létszámleépítés „ az Acélalapítvány lehetőségei”
A gazdaságfejlesztés finanszírozási lehetőségei Dr. Szegvári Péter Stratégiai Igazgató.
2015 | 05 | 28 VÁROSOK KÜLSŐ-BELSŐ KOMMUNIKÁCIÓJA.
2005. VERSENYKÉPES CÉGMÉRET Előadó: Karsai Béla Július 1. BÉT.
A befektetők nem maguktól jönnek, és nem is az autópálya hozza őket! Egy jó hír, és ami abból következik Márkaépítés 2015 Konferencia Budapest,
GfK Pénzügyi KutatásokPénzügyi tudatosság Mennyire tudatos a magyar lakosság pénzügyekben? 2010/10/14 Bacher János – ügyfélkapcsolati igazgató.
Termék PR és PR ügynökség helye a vállalati struktúrában PR Konferencia,
Múlt és jövő A 15 éves Budapesti Értéktőzsde szerepe a hazai tőkepiac fejlesztésében Szalay-Berzeviczy Attila elnök június 16.
Növekedés a tőzsdével ELITE Program, együttműködésben a BÉT-tel
A tartalommarketing lehetőségei és korlátai a gyógyszergyártók szemével szeptember 29.
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
2. Helyzet- és igényfelmérés (Kutatás 1.)
Előadás másolata:

Tőzsde és kommunikáció Milyen haszna van kommunikációs szempontból a tőzsdei jelenlétnek? R. Kovács Dániel, Front Page Communications, ügyvezető igazgató KREATÍV Pénzügyi Kommunikációs Konferencia október 21.

2 Tőzsde és kommunikáció… ch_popup?v=uAI2TtIRzVg

3 Az újkori tőzsde 20 éve és a média „éhsége” Június 21. – a BÉT újraindulása  Mi ez? Mire jó?  A médiának minden hír volt, így ez is… 2.„Azok a régi szép napok…”  Nagy privatizációk ideje  Sorbanállás – „még a zöldséges és a taxisofőr is” - Nagy kaszálás  A tőzsde láthatóvá válik: sorok a bankok előtt és a tőzsdeteremben 3.„Húzd meg, ereszd meg” - Az első…, és a második kijózanodás  Válságok (1997, 1998, 2001,…)  2000-es évek, dotcom lufi - „a fák az égig érnek… vagy mégsem?”  A médiának csak a negatív hír a hír (és ha a miniszterelnök odalátogat…) a gazdasági válság kirobbanása  Volatilitás minden mennyiségben  Az is hír ha zuhan a tőzsde, az is ha nem

4 A média és a tőzsde (tőke- és pénzpiacok) viszonya a válság hatására  A válság előtt az országos médiumokba akkor került a tőzsde, ha  krach volt (orosz válság, szeptember 11., stb.)  bűvös határokat átlépett (BUX index: , )  a politika beleszólt a tőzsde életébe  Némi változást hozott a válság, mely felértékelte a tőzsde jelentőségét  A válság óta az is hír ha zuhan a tőzsde, az is ha korrigál – Meddig? / ???  Irány a 3. szakasz? - A tőzsde ha emelkedik nem hír, csak ha szakad…  Ne legyenek illúzióink, a válság enyhülésével, végével visszatér a régi rend, azaz a 3. szakasz… Kivételek a fejlett piacok, ahol a napi élet, napi hírek része a tőzsde Az újkori tőzsde 20 éve és a média „éhsége” 2.

5 A tőzsde megítélését jelentősen befolyásoló kommunikációs tényezők Tőzsdei intézmények, szereplők  Szervezetek (BÉT, BSZSZ, MNB, Öngondoskodás Alapítvány, stb.)  Aktuális és ex tőzsdeelnökök  A tőzsde „megmondó emberei”  Brókercégek, elemzők Tőzsdén jegyzett cégek Tőzsdére igyekvő cégek (Tőzsdeképes Cégek Klubja) Aktuális gazdasági helyzet Kormányzati/politikai kommunikáció  A nyuszi és a sapka esete: „Privatizáljunk vagy ne?”  A slágertéma: az árfolyamnyereség adó kérdésköre  Hogyan támogassuk a megtakarításokat? (adókedvezmény, NYESZ, HTBSZ)  „A tőzsde a gazdagok úri huncutsága…”  „Bróker = Kulcsár” Pénzügyi kultúra

6 Mit gondol a lakosság a tőzsdéről? elutasító érzelmileg távolítók racionálisan szkeptikusak vállalkozó szelleműek összesen Kulcsár Attila Járai Zsigmond Bokros Lajos Szalay-Berzeviczy Attila Jaksity György Simor András egyiküket sem köti a tőzsdéhez NT/NV Köthető-e a tőzsdéhez…? * Forrás: Budapesti Értéktőzsde 1000 fős reprezentatív kutatása, április

7 A lakosság pénzügyi kultúrájának és a média nyitottságának viszonya * Forrás: Budapesti Értéktőzsde 1000 fős reprezentatív kutatása, április A magyar lakosság pénzügyi kultúrája*  a befektetéssel rendelkező háztartások 3/5-e forint folyószámlán tartja pénzét  a megkérdezettek 3/5-e szerint a Budapesti Értéktőzsde állami tulajdonban van  a magyar háztartások közel 3/4-e semmilyen befektetéssel sem rendelkezik  éves szinten csupán 1-2 órát foglalkozunk pénzügyeink tudatos tervezésével  a év közötti lakosság 2/3-a teljesen elutasító a tőzsdézéssel szemben Miért gondolná a média másképp? A média segíthet a szemléletformálásban A pozitív példák segíthetnek a pénzügyi kultúra fejlesztésében

8 A tőzsdei kommunikációt befolyásoló területek A kommunikációt egyformán befolyásolja a  Public Relations (PR)  Investor Relations (IR)  Public Affairs (PA)  Marketing Egy olyan hírt, mely szerint 60-ról 70 dollárra erősödött az olaj ára a különböző célcsoportok másként értelmeznek, így másféle kommunikációt igényel mindegyik célcsoport esetében:  Fogyasztókmagas a benzin ára (befektetőt nem érdekli)  Befektetőkváltozik a profit? (a fogyasztót nem érdekli)  Kisbefektetőkmennek a nagyok után  Nemzetközi, intézményi befektetők viszik a piacot A legapróbb kommunikációs hibákra is ugranak, sokszor függetlenül a fundamentumoktól  Üzleti partnerekén mikor érzékelem?  Politikaaktuális, öncélú értelmezés

9 Mivel jár a tőzsdei jelenlét? A tőzsdére lépés elsődleges oka a finanszírozási igény (tőkebevonás)  Tőzsdére menni elsősorban a pénzért érdemes  A magyar bevezetések többsége ebből a szempontból kivétel és kisszámú A tőzsdei jelenlét nagyobb médiafigyelemmel jár – jelentős marketing és PR-érték  Elsősorban a tőzsdei, gazdasági, üzleti sajtó területén, esetleg szakmédiumok esetében  Nő a cég ismertsége  Erősödik a márkanév reklámköltés nélkül (napi hírek) Növekszik a bizalom a cég irányában  Elsősorban az üzleti területen növekszik, így kommunikációs haszonról is elsősorban üzleti téren lehet beszélni (hitelfelvétel, fizetési feltételek, stb.)  Cég átláthatóságának növekedése, transzparencia (pontosabb cégérték, stb.) Az utóbbi évek néhány pozitív példája a marketinghatás szempontjából  TvNetwork  Bookline  AAA Auto  RFV  ORCO  Freesoft

10 A tőzsdei kommunikációs stratégiát befolyásoló tényezők  A cég stratégiája, üzleti terve  A cég általános kommunikációs stratégiája  A tőzsdei jelenlét célja  Tőzsdekényszer  Forrásbevonás  Marketingeszköz  Imázsépítés  Stb.  A cég mérete (smallcap, midcap, bluechip)  A cég tevékenységi köre, fő piaca(i)  A cég eredménye  A kommunikáció célja  A kommunikációra fordított erőforrások mennyisége, minősége

11 A Freesoft Nyrt. példája A Freesoft által generált megjelenések száma a tőzsdére lépéssel kapcsolatban a szándék bejelentésétől a bevezetésig (2004. május 26. és szeptember 24. között) 214 megjelenés 62 a nyomtatott sajtóban 137 az online médiában 15 az elektronikus sajtóban Több millió forint reklám- és PR értékben + Magasabb cégérték + Hitelesség erősödése + Kedvezőbb üzleti környezet +/- Kilépés a szürke zónából

12 A következő tőzsdérelépő szemével… Kulcs-Soft Számítástechnikai Zrt. – Tőzsdérelépés elérhető közelségben (október 31.) A miért megyek a tőzsdére kérdésre a társaság honlapján a következő válaszok találhatók:  A legfontosabb ok: 1989-ben, mikor mint egyszemélyes Kulcsár Bt., egy kétütemű Trabanttal mentem egyik ügyféltől a másikig, megígértem magamnak, hogy 20 év múlva tőzsdei cégem lesz. Azóta eltelt 20 év és az ígéreteket be kell tartani.  Ingyen marketing: A tőzsdére lépéssel egy hatalmas ingyenes marketing csatorna nyílik meg, ami mindenképp szükséges ahhoz, hogy a Kulcs-Soft még ismertebb legyen. Például ha nincs a tőzsde, ezeket a gondolatokat sem olvassa el senki.  Tőkegyűjtés: A felvázolt ötletek megvalósításához és dinamikus fejlesztéséhez pénz kell. Szerencsés helyzetben vagyunk, mert a cég hitelmentes és a fő tevékenységéhez bőséges kapacitás áll rendelkezésre, de az új projektek megvalósításához, már több pénz kell.  Dolgozói elégedettség: A Kulcs-Soft csapata évek óta összeszokott, nagyszerű szakemberekből áll. Úgy érzem, tartozom nekik annyival, hogy tőzsdére viszem a céget, és így elmondhatják, hogy az egyetlen magyar tőzsdei szoftverfejlesztő cégnél dolgoznak."

13 Köszönöm a figyelmet! R. Kovács Dániel, Front Page Communications, ügyvezető igazgató KREATÍV Pénzügyi Kommunikációs Konferencia október 21.