Hazai tapasztalatok hidrogén tüzelőanyag-cellás berendezések fejlesztése területén, hátrányok és előnyök a metanolos cellákkal összehasonlítva Előadó:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid autóbuszok üzemeltetési tapasztalatai Magyar CIVINET 5. találkozója Zalaegerszeg Szeptember Köszönti.
Nagyrendezvények közlekedésszervezési problémái Munkácsy András – Szele András KTI Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési Központ Közlekedéstudományi.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Távlati öntözési vízigények felmérése Somlyódy Balázs főigazgató Országos Vízügyi Főigazgatóság.
Fucsku Sándor vezérőrnagy MH ÖHP, parancsnok A MAGYAR HONVÉDSÉG RÉSZVÉTELE A VÖRÖSISZAP-KATASZTRÓFA KÖVETKEZMÉNYEINEK FELSZÁMOLÁSÁBAN.
Ecotech Central-European Technological and Innovation Non-Profit Private Co. Istvan Jenei CEO, Ecotech Istvan Szabo Projekt menedzser, Ecotech Dunaújvaros,
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
Budapest Airport, a T1 bezárása Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója május 24.
A 21. század útburkolata Dr. Geiger András, Dr. Holló András DS Fejlesztés MOL, Finomítói Termékfejlesztés 1 Budapest, március 26. Greennovációs.
Közlekedésfejlesztés Magyarországon XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged Dr. Becsey Zsolt, közlekedésért felelős helyettes államtitkár Nemzeti.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
1/12 © Gács Iván A levegőtisztaság-védelem céljai és eszközei Levegőszennyezés matematikai modellezése Energia és környezet.
Az IKER önértékelő IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Magyar Lízingszövetség - Eszközfinanszírozás Lízing Reggeli Targoncapiaci áttekintés Horváth Zoltán, március 30.
Energetikai tanácsadás Tervezés Energetikai tanúsítás Komplex kivitelezés Megvalósítási tanulmány Projekt finanszírozás Több mint 400 db kivitelezés több.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Open SKM Agency Kft. - „...a nyílt szabványok választása egyértelműen okos üzleti döntés...” „... az EU nem válhat a zárt forráskód rabjává,
A tüzelőanyag cellák felhasználása mérnöki szempontból- Dr. Bánó Imre.
TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE Roadshow Bőcs, január 20.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A hidrogénüzemű tüzelőanyag-cellás technológiák szerepe a nemzetközi járműgyártásban Csordás Antal - fejlesztőmérnök FC-járművek
XXIV. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia Wi-Fi és HD kamerarendszer Borbély Olivér
Napenergia-hasznosítás az épületgépészetben Konferencia és kiállítás november 9. Nagy létesítmények használati melegvíz készítő napkollektoros rendszereinek.
NIIF grid projktek: eredmények, trendek, tervek
Protheus projekt Protheus Smart Grid Project for Urban e-Mobility
„Rendszerelmélet és SAP Business One, akár pályázati forrásból?”
Projekttevékenységek:
Az „első lépés” TÁMOP
3. tétel.
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Brikettálás – új innovatív technológia
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
PANNON-LNG Projekt Tanulmány LNG lehetséges hazai előállításának
Kassa A KRÜH kassai irodájának székhelye a város belvárosában a Csáky-Dessewffy Palotában található, valamint az irodamegnyitó december 12-én.
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Becslés gyakorlat november 3.
Az Internet megismerése
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Kockázat és megbízhatóság
Magyar Tudományos Művek Tára
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Levegőszennyezés matematikai modellezése
Gyártástámogatás integrált vállalatirányítási rendszerben
Energia(termelés) és környezet BMEGEENAEK7 és BMEGEENAKM1
Szervezetfejlesztés II. előadás
MEZŐGAZDASÁGI KISÜZEM ÉS NAGYÜZEM
A jármű hajtások különböző megoldásai, világtendenciák, előnyök, hátrányok. Dr. Bánó Imre.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
TÁMOP az OSZK-ban Tudásdepo-Expressz” — A könyvtári hálózat nem formális és informális képzési szerepének erősítése az élethosszig tartó tanulás.
Számítógépes szimulációval segített tervezés
MEZŐGAZDASÁGI KISÜZEM ÉS NAGYÜZEM
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Budapest, február 5. Reszeginé Erdélyi Beáta
Európai és Magyar Építésügyi Technológiai Platform
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
A modern hőközpontok jelentősége a távfűtésben Kovács Lajos ügyvezető
A CRM alkalmazásának korlátai a bankszektorban
Sigfox technológia és hálózatok
Lapkiadó, rendezvényszervező vállalatirányítási rendszer SQL alapon
Megújuló energiaforrások
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Készítette: Koleszár Gábor
IT biztonsági monitoring eseményfelügyelet, bizonyítékok,
Előadás másolata:

Hazai tapasztalatok hidrogén tüzelőanyag-cellás berendezések fejlesztése területén, hátrányok és előnyök a metanolos cellákkal összehasonlítva Előadó: Hirth Ferenc - ügyvezető, KONTAKT-Elektro Kft

Ahol már jelenleg is versenyképes a hagyományos technológiákkal szemben: - anyagmozgatás: pl. hűtőházi targoncák - gyorsabb tölthetőség -> jobb kihasználtság - hosszabb élettartam (hidegtűrő) - szünetmentes tápellátás: - nagyobb megbízhatóság - hosszabb (és növelhető) áthidaló idő - hosszabb élettartam (akár több tíz év) Korai piaci alkalmazások

Tömeges piaci alkalmazások - közlekedés: pl. városi buszok - zero emission -gyorsabb tölthetőség (mint akku) - CHP és uCHP: - magas hatásfok - elosztott energiatermelés Ahol jelenleg még nem versenyképes a hagyományos technológiákkal szemben, de a jövőben várható a tömeges elterjedése.

Saját fejlesztésű, tüzelőanyag-cellás, szünetmentes tápegység - 2,5kW-os FC-modul (párhuzamosítható) - H 2 fogyasztás: - ultrakondenzátor puffer - moduláris felépítés (konfigurálható) - 19” rackszekrénybe integrálva - távfelügyeleti lehetőség (GSM, Ethernet) - 48VDC vagy 230VAC kimenet

Saját fejlesztésű, tüzelőanyag-cellás, elektromos kishajó - hajó hossza: 5,35m - hajó tömege: 250kg - max terhelés: 450kg - motor: 2,4kW/24VDC - sebesség: ~8km/h - tápellátó rendszer: hibrid FC - névleges teljesítmény: 2,4kW - csúcsteljesítmény: 5kW - H 2 fogyasztás: - H 2 palackok: össz sl - össz. tömeg: 98kg - eredeti akkuk: 8db 6V/220Ah - tömegük: 250kg

Térfigyelő kamera, hálózat-független, DMFC energiaellátással - fogyasztó: kamera (max 20W) - napelem: 200Wp - akkumulátor: 12V/50Ah ólom - DMFC: EFOY Pro 600 (25W) - metanol: 28l – 31000Wh - autonómia: kb. 5 év - környezeti hőm.: -20 o C o C - zajszint: - távfelügyelet: GSM-en keresztül - alacsony metanolszint-jelzés

Összehasonlítás: hidrogén és metanol-üzemű tüzelőanyag-cellák RendszerLow temp PEMFCDMFC FC modell + Üzemanyag tartály FCS-3000-HYB + 12 x 9l kompozit (350bar) EFOY PRO l kanna Energiatartalom30000Wh31100Wh Teljesítmény2400W110W Térfogat x 107dm dm 3 Tömeg x 6kg8,8 + 22kg Térfogati ES130Wh/dm 3 479Wh/dm 3 Tömegre vetített ES246Wh/kg1010Wh/kg

- nagyobb energiasűrűség - drágább, bonyolultabb rendszer - egyszerű tárolás, utántöltés - kisebb teljesítményekre - egyszerűbb fagymentesítés - kisebb energiasűrűség - olcsóbb, egyszerűbb rendszer - szigorú előírások a kezelésére - nagyobb teljesítményekre - problémás 0 o C alatti működtetés Összehasonlítás: hidrogén és metanol-üzemű tüzelőanyag-cellák MetanolHidrogén

- Néhány kW-os metanolos rendszerekre igény mutatkozik a GSM szolgáltatók részéről, de egyelőre nem versenyképes az ilyen méretű rendszerek ára (a hidrogénes rendszerek árának többszöröse). - Néhány 100W-os rendszerre mobil és hordozható alkalmazásokban mutatkozik igény. Ilyenek például a katonai és katasztrófavédelemmel kapcsolatos mobil, felderítési és kommunikációs feladatokat kiszolgáló tápellátó rendszerek. - Néhány 10W-os metanolos rendszerekre igény van kihelyezett megfigyelő vagy adatgyűjtő állomások, hálózati és napelemes módon nem táplálható berendezések energiaellátása terén (pl. műemlékvédelem alatt álló területen). - Néhány W-os rendszerekre kisteljesítményű, hordozható, akkumulátoros eszközök (tablet, mobiltelefon stb.) töltése kapcsán jelentkezik igény. Azonban ezeknek a rendszereknek a legrosszabb az ár/érték aránya, így kommersz vagy ipari alkalmazásuk is valószínűtlen a közeli jövőben. A DMFC technológia ipari alkalmazásának lehetőségei

- A legnagyobb eséllyel a 10W/100W-os teljesítmény kategóriájú rendszerek fejlesztésével és gyártásával tudna hazai vállalkozás elindulni. Ehhez a pályázati támogatás jelenleg adott, de hiányzik még az egyértelmű piaci igény. - Szükség lenne egy országos kampányra, ami felhívná a technológia iránt potenciálisan érdeklődő ipari résztvevők figyelmét a technológiában rejlő lehetőségekre, előnyökre, korlátokra. - A technológiához kapcsolódó cégek és intézmények közötti kapcsolatok, kooperáció kialakításához több, a maihoz hasonló szakmai konferenciára, bemutatkozási lehetőségre lenne szükség. - Állami megrendelésekkel is fel lehetne pezsdíteni a piacot, például katasztrófavédelmi vagy katonai alkalmazásokhoz kiírt fejlesztési pályázatok segítségével. A DMFC technológia hazai kilátásai

Köszönöm a figyelmüket! Elérhetőségek: