Dr. Helik Ferenc Kiemelt Ügyek Igazgatósága. 52/2010. (IV. 30.) FVM rendelet a kistermelői élelmiszer- termelés, -előállítás és - értékesítés feltételeiről.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapest Áfa  A legtöbbször ellenőrzött adónem, a legnagyobb adóbevételt adja – Közvetett, többfázisú  SZÁMLAELLENŐRZÉS  Adószám érvényessége,
Advertisements

Élelmiszer-önrendelkezés a közétkeztetésben
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Kiemelt Ügyek Igazgatósága
ÉLELMISZERLÁNC - ELEMZÉSI FŐOSZTÁLY 1055 Budapest, Kossuth L. tér 11. T: F: Együttműködés a.
HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL
Élelmiszerfelügyelet a húsipar területén
Szakterületek: • Állategészségügy és állatvédelem • Állategészségügyi diagnosztika • Állatgyógyászati termékek • Állattenyésztés • Borászat és Alkoholos.
Általános forgalmi adó
Helyi termék a falusi vendégasztalon, termékkínálat, házi kert (lehetőleg bio), direktértékesítés Fenntartható Vidéki Turizmus Budapest,
Helyi termék értékesítés adózási tanácsadása – műhelymunka őstermelők, kistermelők, kézművesek, agroturisztikai szolgáltatók, és civil szervezetek részére.
Kistermelői élelmiszer-termelés, -előállítás és -értékesítés
A TANÁCSADÓ SZEREPE az EU műszaki jogi szabályozásának vállalati alkalmazásában CE jelölés és társai – a.
I. Falusi Vendégasztal Konferencia MUOSZ Székház 1064 Budapest, Vörösmarty u. 47. Szabadkai Andrea Kistermelői termékértékesítés, magán háznál, termelői.
Dr. Kollár Gábor vezető auditor Det Norske Veritas Magyarország
e-jövedék konferencia
HACCP-előírások, alapvető higiéniai követelmények a vendéglátó üzletekben. Szoboszlai Gyula.
HACCP az élelmiszer-higiéniában
A HACCP története Modul 01 - lecke 03
A fogyasztók tájékoztatása
© dr. Horváth Zsófia – Ujváriné dr. Antal Edit. Üzlethelyiségen kívül kötött szerződés Szabályozás 85/577/EGK tanácsi irányelv 370/2004. (XII.26.) Kormány.
Az állattartó telepek nyilvántartásainak szabályos vezetése
Áfa, bevételi bizonylatok, a vállalkozás tevékenységével szorosan összefüggő kiadási bizonylatok.
15. TÉTEL Egy vendége számlát kér Öntől
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
52/2010. (IV. 30.) FVM rendelet a kistermelői élelmiszer-termelés, -előállítás és -értékesítés feltételeiről Kistermelő: az 1. § (1) bekezdésében meghatározott.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Élelmiszerbiztonság a kereskedelemben.
A HATÓSÁG SZEREPE AZ ÉLELMISZERLÁNC-BIZTONSÁG MEGTEREMTÉSÉBEN Biztonságos élelmiszerlánc - GeoExpo Dr. Búza László Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal.
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
A BIZOTTSÁG 2075/2005/EK RENDELETE (2005. december 5
ÉLELMISZER-BIZTONSÁGI ISMERETEK
Pályázati feltételek LEADER felkészítő fórum „vállalkozási alapú fejlesztés" jogcímre pályázók részére.
Tószegi-Faggyas KAtalin
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
1169/2011/EU jelölési rendelet
Az egészségbiztosítás hatósági felügyelete Az Egészségbiztosítási Felügyelet helye, szerepe és eredményei.
A kémiai biztonságról közérthetően
Az élelmiszerekkel kapcsolatos szabályok
A magyar mezőgazdaság szerkezete
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Előzmények, jellemzők munkavállaló, 2500 cég vagy vállalkozó,
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Helyi termékek, azaz a kistermelői élelmiszer- előállítás Dr. Orbán Péter Igazgatóhelyettes főállatorvos.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Hatósági díjak változása. BORÁSZATI DÍJTÉTELEK 1.1. A forgalomba hozatali engedély kiadásának és az ahhoz kapcsolódó analitikai vizsgálatok díja az alábbi.
Az állatorvos szerepe az élelmiszerlánc- biztonság megteremtésében Élelmiszerhamisítás, élelmiszer terrorizmus Helik Ferenc
Dr. Helik Ferenc Kiemelt Ügyek Igazgatósága. Szakterületek: Állategészségügy és állatvédelem Állategészségügyi diagnosztika Állatgyógyászati termékek.
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága Az élelmiszer-biztonság hazai jogforrási és ellenőrző szervei.
1 Kistermelői élelmiszer előállítás és forgalmazás Győrszemere Dr. Hercsel György igh. főállatorvos Dr. Szabó Tamás igazgató főállatorvos.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamara július 05. Dr. Koren János igazgató főállatorvos Dr. Szűcs Antal Élelmiszerlánc-felügyeleti Osztály Az élelmiszerlánc-felügyeleti.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
26/09/20161 Elektronikus számlázás ellenőrzési tapasztalatai Czöndör Szabolcs Elektronikus Kereskedelem Ellenőrzési Osztály.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
Jövedéki adó évi CXXVII. Tv.
Veszprém Megyei Kormányhivatal
7. fejezet Fogyasztóvédelem az élelmiszergazdaságban
E-ügyintézés az adózásban 2006.
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
A fogyasztóvédelem célja, 2011 tapasztalatainak tükrében
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Fogyasztóvédelem Vevőszolgálati előadás 2017 Előadó: Lehotkai Péter.
Nemzeti Élelmiszer Nyomon Követési Platform
Dr. Zsilinszky László Ez az előadás megtekinthető az Interneten is:
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Edelény, 2017 november 27 Kőváriné dr. Bartha Ágnes Kislépték , MAKE
Szakfelügyeleti tapasztalatok
Előadás másolata:

Dr. Helik Ferenc Kiemelt Ügyek Igazgatósága

52/2010. (IV. 30.) FVM rendelet a kistermelői élelmiszer- termelés, -előállítás és - értékesítés feltételeiről Személyi feltételek, Tárgyi feltételek, Mennyiségi korlátok,

Kifejlett vagy növendék sertés vagy juh vagy kecske vagy strucc vagy emu levágása és húsának értékesítése 6 db72 db 50 kg alatti malac vagy 15 kg alatti bárány, gida levágása és húsának értékesítése db120 db Kifejlett vagy növendék szarvasmarha levágása és húsának értékesítése2 db24 db 100 kg alatti borjú levágása és húsának értékesítése db24 db Házi tyúkféle levágása és húsának értékesítése200 db Víziszárnyas vagy pulyka levágása és húsának értékesítése100 db Nyúlféle levágása és húsának értékesítése50 db Húskészítmény előállítása és értékesítése70 kg2 600 kg Tej értékesítése200 liter Tejtermék előállítása és értékesítése40 kg

Méz és méhészeti termék értékesítéseEgyüttesen kg Tojás értékesítése500 db db Hal értékesítése6 000 kg Növényi eredetű alaptermék értékesítése kg Savanyúság150 kg5 200 kg Növényi eredetű, hőkezeléssel feldolgozott termék értékesítése150 kg5 200 kg Egyéb feldolgozott növényi eredetű termék értékesítése50 kg Vadon termő betakarított, összegyűjtött termék értékesítése50 kg Termesztett gomba értékesítése100 kg A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló évi CXXVII. törvény 67. § (2) bekezdés b) pontja szerinti bérfőzött, illetve a 67/A. § (4) bekezdés b) pontja szerinti magánfőzésből származó párlat értékesítése 2 hl tiszta szesznek megfelelő párlat Egyéb élelmiszer értékesítése50 kg

A szolgáltatás megnevezése A szolgáltatás nyújtásának helye 1.1. füstölésa szolgáltatást végző kistermelő gazdaságának helye 2.2. aszalás, szárítás, őrlésa szolgáltatást végző kistermelő gazdaságának helye 3.3. állat vágása és húsának feldolgozása megfelelően kialakított hely a falusi vendégasztal helyén vagy rendezvény helyén 4.4. Ételkészítés (beleértve kenyér, tészta, befőtt, lekvár, pogácsa) megfelelően kialakított hely a falusi vendégasztal helyén vagy rendezvény helyén 5.5. terménytisztítása szolgáltatást igénybe vevő kistermelő gazdaságának helye 6.6. olajos magvak (olajütés) és gyümölcsök, zöldségek préselése, pasztörizálása a szolgáltatást igénybe vevő kistermelő gazdaságának helye

Megalakulásának indokai, céljai: ország teljes területén,egy időben akár több helyszínen,első fokon eljáró,nagy gyakorlati tapasztalattal rendelkező szakemberek segítségével hatékony fellépés az illegális élelmiszerlánc események esetén. Több megyét, - lakosság széles rétegét érintő eseményekre gyors reagálás. Az igazgatóság összetétele: élelmiszer-higiénikus,-járványügyi szak-állatorvosok,kertész és agrár mérnökök, jogász,informatikus, volt NAV dolgozók( revizor, bűnügyi nyomozók), volt rendvédelmi dolgozók, Munka módszerek: előzetes adat gyűjtés adatbázisokból,társhatóságok információi, alapos akcióterv, egyidejű lebonyolítás több helyen,

Gyorsaság: példa: metilalkohol mérgezés gyanú bejelentésekor 27 perc múlva már a helyszínen megtiltottuk a gyanús termék forgalmazását, és mintáztuk, ez a mai közigazgatásban példás gyorsaság- természetesen a mentőket,rendőrséget leszámítva. Hatékonyság: a vizsgált esetek 87 % -ban valamilyen jogsértés megállapításra került.

Elért eredmények számokban: 1600 db ellenőrzés 6200 tonna termékkel kapcsolatos intézkedés 3631 tonna megsemmisítése millió Ft bírság 9 millárd Ft Áfa és adóelkerülés megállapítása 57 millió Ft eljárási díj. 36-ból 36 db megnyert bírósági per. Társhatóságokkal való együtt működés: NAV minden szakágával( Bevetési Főigazgatósság, Adó-szakág, Bűnügyi Nyomozók) napi kapcsolat ORFK saját összekötő tiszt koordinálja országosan az ellenőrzéseink biztosítását

Élelmiszerláncban előforduló jogsértések: illegális állatvágás élelmiszerhamisítás lejárt minőség megőrzési idejű termék átcímkézése beltartalom megváltoztatása kistermelői jogviszonnyal visszaélés nyomon követhetőség hiánya

Az adóhatósággal kialakított szoros együttműködés keretében közös mélységi és helyi ellenőrzéseket végzünk az első betárolási helyeken, valamint a feltartóztatott szállítmányokon Az igazgatóság olyan eszközökkel rendelkezik, melyekkel a vállalkozások elektronikusan vezetett adatai lementhetők és visszaélés esetén bizonyítékként felhasználhatók az eljárás során.

A nyomon követés fogalma A 178/2002/EK r. szerint (3. cikk 15. pont) a nyomon követhetőség: lehetőség arra, hogy nyomon követhető legyen egy élelmiszer, takarmány, élelmiszer előállítására szánt állat vagy olyan anyag, amely anyagot élelmiszer vagy takarmány előállításánál felhasználásra szánnak, illetve amelynél ez várható, a termelés, a feldolgozás és a forgalmazás minden szakaszában. A 178/2002/EK r. szerint (2. cikk) élelmiszer: minden olyan feldolgozott, részben feldolgozott vagy feldolgozatlan anyagot vagy terméket jelent, amelyet emberi fogyasztásra szánnak, illetve amelyet várhatóan emberek fogyasztanak el (beletartozik az ital, a rágógumi, valamint az előállítás, feldolgozás vagy kezelés során szándékosan hozzáadott bármely anyag, többek között a víz is). Azt hogy a rendelet erejénél fogva mi nem minősül élelmiszernek maga a jogszabály határozza meg a 2. cikkbe foglalt felsorolással.

A nyomon követés szerepe élelmiszerlánc: az élelmiszerre közvetlen vagy közvetett hatással bíró tevékenységek, termékek és szereplők összetett rendszere élelmiszerlánc-biztonság: annak biztosítása, hogy az élelmiszerlánc nem jelent elfogadhatatlan mértékű egészségügyi és gazdasági kockázatot sem az egyén, sem a társadalom számára élelmiszer-biztonság (food safety): annak biztosítása, hogy az élelmiszer nem okoz egészségártalmat a fogyasztónál, ha azt a szokásos módon készítik és fogyasztják el biztonság: olyan állapotot értünk, amikor az ismert veszélyek felügyelet alatt állnak így a társadalom és egyén számára is elfogadható kockázati szint alakul ki. Az élelmiszerlánc végén mindig marad valamilyen mértékű kockázat – nem lehet kockázatmentességet biztosítani. A nyomon követés nem tesz önmagában biztonságossá egy élelmiszert, de segít kordában tartani a vele kapcsolatban felmerülő élelmiszer- biztonsági problémákat.

A nyomon követés követelménye évi XLVI. törvény (Éltv.) 16.§ (1)-(3) Az élelmiszer-előállítás nyomon követhetősége érdekében  naprakész dokumentációs rendszert kell működtetni  Felhívásra a hatóság részére haladéktalanul rendelkezésre kell bocsátani  állatgyógyászati készítmények forgalomba hozatala speciális szabályai évi XLVI. törvény (Éltv.) 22.§ (1) b) Olyan rendszereket (önellenőrzési, minőségbiztosítási, nyomon követési, termékvisszahívási) kell működtetni, amellyel biztosított az élelmiszer biztonságossága, nyomon követése, azonosíthatósága A végső fogyasztóra vonatkozó azonosítási kötelezettsége azonban nincsen!

Az élelmiszeripari-vállalkozások nyomon követési rendszerének hatósági ellenőrzése ismeri-e a vállalkozó az élelmiszerjog nyomon követésre vonatkozó előírásait, van-e ilyen rendszere a vállalkozásnak, megfelelően működteti-e azt ennek keretében rendelkezik-e az ellenőrzött megfelelő nyilvántartással a beszállítók adatairól valamennyi beszerzett élelmiszer, illetve az előállításhoz használt anyag tekintetében az előállításhoz használt anyagok kizárólagosan megfeleltethetőek-e a nyilvántartásoknak megfelelő-e annak nyilvántartása, hogy a létesítmény milyen terméket, mikor, milyen mennyiségben, kinek és milyen azonosító jelöléssel szállított ki a nyomon követés, beleértve a jelölés és dokumentálás követelményét, a vállalkozás tevékenységének minden szakaszában biztosított kiterjed-e a nyomon követési rendszer az élelmiszerrel rendeltetésszerűen érintkezésbe kerülő anyagokra és tárgyakra a nyomon követési rendszer működését igazoló önellenőrzést végzett-e a vállalkozás, erre vonatkozóan rendelkezésre áll-e dokumentáció

Hűtőházi tárolás tonna élelmiszerláncból való kivonása a jelölés hiánya, illetve nyomonkövethetőség hiánya miatt.

93 tonna kiolvadt termék kivonása az élelmiszerláncból. Hűtőház

Mélységi ellenőrzés

Ál kistermelők

Köszönöm a figyelmet !