Pázmány Péter Katolikus Egyetem ITK Központi Alapok Program.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy szélsőérték feladat és következményei
Advertisements

KELETKEZÉSE HÁROMSZÖG OLDALAI HÁROMSZÖGEK TÍPUSAI OLDALAIK SZERINT
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
KÉSZÍTETTE: Takács Sándor
egy egyszerű példán keresztül
FRAKTÁLOK.
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
2006. február 3. Telefonos feladat Egy egyenlő szárú háromszög alapon fekvő szögei A szárak szöge Mekkorák a háromszög szögei ?
Félévi követelmény (nappali)
GRÁFELMÉLET Alapfogalmak 2..
OKTV feladatok megoldása C#-ban
Matematika I. Deák Ottó 2. heti előadás mestertanár
Matematika II. 4. előadás Geodézia szakmérnöki szak 2010/2011. tanév Műszaki térinformatika ágazat tavaszi félév.
Illeszkedési mátrix Villamosságtani szempontból legfontosabb mátrixreprezentáció. Legyen G egy irányított gráf, n ponton e éllel. Az n x e –es B(G) mátrixot.
Illés Tibor – Hálózati folyamok
4. VÉGES HALMAZOK 4.1 Alaptulajdonságok
Dijkstra algoritmus Irányított gráfban.
Dijkstra algoritmus Baranyás Bence. Feladat Adott egy G=(V,E) élsúlyozott, irányított vagy irányítás nélküli, negatív élsúlyokat nem tartalmazó, véges.
Programozási alapismeretek 13. előadás. ELTE Érdekességek - kombinatorika  Az iskola bejáratánál N lépcsőfok van. Egyszerre maximum K fokot tudunk lépni,
MATEMATIKA 100. ÓRA MAJOROS MÁRK.
Kombinatorikus problémák sokszögek háromszögekre osztásaival kapcsolatban Hajnal Péter Szeged, SZTE, Bolyai Intézet.
Dominók és kombinatorika
MATEMATIKA e-tananyag 9. osztály
Permutáció, variáció, kombináció
Eseményalgebra, kombinatorika
Háromszögek szerkesztése 3.
„Országos” feladat. Feladat: Egy tetszőleges, színes országokat tartalmazó térképen akar eljutni egy kommandós csapat egy országból egy másikba. Viszont.
Szélességi bejárás A szélességi bejárással egy irányított vagy irányítás nélküli véges gráfot járhatunk be a kezdőcsúcstól való távolságuk növekvő sorrendjében.
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Gráfok Készítette: Dr. Ábrahám István.
GRÁFELMÉLET Alapfogalmak 1..
Kombinatorika összefoglalás
Kombinatorika és gráfelmélet
Kombinatorika Gyakorló feladatok.
Kombinatorika Véges halmazok.
1. feladat Hány olyan permutációja van az 1,2,3,4,5,6,7,8 elemeknek, amelyekben az első három helyet a 6,7,8 elemek foglalják el valamilyen sorrendben.
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Matematika felvételi feladatok 8. évfolyamosok számára
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Binomiális eloszlás.
GRÁFELMÉLET.
Az szabály nem megfelelő 1.AlapokA sakkot két játékos játsza egymás ellen. Egyik játékos a sötét, a másik a világos bábukat irányítja. Mindkét játékosnak.
Euler gráf Euler, 1736 Königsbergi hidak
Feladat: Adott egy város, benne metrók és állomások. Írjunk algoritmust amely megszámolja hogy mennyi az a legkevesebb átszállás amellyel egy tetszőleges.
Készítette: Hanics Anikó. Az algoritmus elve: Kezdetben legyen n db kék fa, azaz a gráf minden csúcsa egy-egy (egy pontból álló) kék fa, és legyen minden.
Nevezetes algoritmusok: Fa megvalósítása Készítette: Várkonyi Tibor Zoltán.
Gráfok 1. Szlávi Péter ELTE IK Média- és Oktatásinformatika Tanszék
Algoritmizálás, adatmodellezés tanítása 8. előadás.
Kruskal-algoritmus.
GRÁFOK Definíció: Gráfnak nevezzük véges vagy megszámlálhatóan végtelen sok pont és azokat összekötő szintén véges vagy megszámlálhatóan végtelen sok.
Algoritmusok és adatszerkezetek
Memóriakezelés feladatok Feladat: 12 bites címtartomány. 0 ~ 2047 legyen mindig.
INFOÉRA Gráfok, gráfalgoritmusok II. (Horváth Gyula és Szlávi Péter előadásai felhasználásával) Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
FIBONACCI SOROZAT.
GRÁFOK Marczis Ádám és Tábori Ármin. Kőnig Dénes ( ) Magyar matematikus Az első tudományos színvonalú gráfelmélet könyv írója.
Pázmány Péter Katolikus Egyetem ITK Központi Alapok Program.
Gráfalgoritmusok Tassy Gergely Veres Péter Gimnázium, Budapest június 30.
PRÜFER KÓD. Fák kódolása számsorozatokkal Prüfer-kód: n csúcsú fa ↔ n-2 db szám Minden szám 1 és n közötti lehet Kölcsönösen egyértelmű: n csúcsú fák.
Alapvető raszteres algoritmusok, szakasz rajzolása, DDA, MidPoint algoritmus.
Gráf csúcsainak színezése
A Catalan-összefüggésről
HÓDítsd meg a biteket! 2. sorozat
Egy sakk feladat megoldása algoritmussal
Útravaló – Út a tudományhoz Egy gráfos feladat…
Számítógépes algoritmusok
Nulladrendű formulák átalakításai
Gráfok - 1 Definíció: Irányított gráf (digráf) G=(V,E) rendezett pár.
Tanórán kívül lehet kicsit több
Előadás másolata:

Pázmány Péter Katolikus Egyetem ITK Központi Alapok Program

Szakköri feladatok II. Kombinatorika Gráfok Tassy Gergely Veres Péter Gimnázium Budapest

Célok, feladattípusok  „korosztályfüggetlenség” (felső tagozat - egyetem)  a próbálkozástól az általánosításig  felfedeztetés, kísérletezés (szakkörön / otthon)  egy-egy probléma továbbgondolása  néhány klasszikus feladat  a tananyagon túlmutató témák, érdekességek  hasznos trükkök, szép ötletek  versenyfeladatok, nehezebb feladatok

Kombinatorika „klasszikus” 1. Hányféleképpen olvasható ki az alábbi ábráról a PAPRIKAJANCSI szó, ha mindig a bal felső sarokból kell indulnunk, és minden lé­pésünk csak jobbra vagy lefelé történhet?

Kombinatorika „klasszikus” megoldás: „beírós” módszer 2. megoldás: az általánosítás felé 7 jobbra és 5 lefelé lépés

Kombinatorika „klasszikus” 2. Hányféle módon lehet felmenni egy 25 lépcsőfokból álló lépcsőn, ha mindig csak 2-t vagy 3-at léphetünk felfelé? (Két feljutás különböző, ha van legalább egy olyan lépcsőfok, amelyre az egyik feljutásban rálépünk, de a másikban nem.) Arany Dániel Matematikai Tanulóverseny 2014/2015; haladók, II. kategória, 1. forduló

Kombinatorika „klasszikus” megoldás: rekurzió (a i = i-edik lépcsőfokra hányféleképpen juthatunk fel) 2. megoldás: a-szor lépünk 2-t, b-szer 3-at

Kombinatorika „a tananyagon túl” 1. Egy cukrászdában 15-féle sütemény kapható, mindegyikből kellően sok. Szeretnénk 10 db süte­ ményt venni úgy, hogy ne legyen mind csupa különböző. Hányféleképpen tehetjük ezt meg? Megoldás: „összes – rossz”

Kombinatorika „a tananyagon túl” 2. Hányféleképpen írhatjuk fel a 2015-öt néhány (egy vagy több) pozitív egész szám összegeként, ha az összeadandók sorrendje is számít? 1. megoldás: próbáljuk meg kisebb számokra sejtés: k felírása 2 k-1 -féleképpen 2. megoldás: 2015 cm hosszú szalag + olló 2014 helyen vághatunk, így lehetőség

Kombinatorika „a tananyagon túl” ember színházba ment, ahol mindegyikük leadta a kabátját a ruhatárba (a kabátok mind külön­ bözőek). A szórakozott ruhatáros összecserélte a kiadott sorszámokat, és az előadás végén úgy ad­ta vissza a kabátokat (minden embernek egyet-egyet), hogy senki sem a saját kabátját kapta vissza. Hányféle különböző módon kaphatták vissza a kabátokat? (A visszaadás sorrendje nem számít.)

Kombinatorika „a tananyagon túl” 3. Ötletes szita-módszer: (A i : azon szétosztások, ahol az i-edik ember a sajátját kapja)

Kombinatorika felépítés: Catalan-számok 1. Nyolc ember sorban áll a mozi jegypénztárában. A jegy 1000 Ft-ba kerül, a kasszában kezdetben nincsen váltópénz. Négy ember 1000 Ft-ossal, négy ember 2000 Ft-ossal fizet – ez utóbbiaknak csak akkor tud a pénztáros visszaadni, ha kellő számú 1000 Ft-ossal fizettek már. Hányféle sor­rendben vehetnek jegyet az emberek úgy, hogy mindenki tudjon fizetni? (Az embereket nem kü­lönböztetjük meg.) Megoldás: 14 eset, egyesével összeszámolható

Kombinatorika felépítés: Catalan-számok 2. Hányféleképpen helyezhetünk el 5 zárójelpárt a szorzatban úgy, hogy a műveletek elvégzésekor mindig egy zárójelen belüli két tényezőt kell összeszoroznunk? Például: Hányféleképpen lehet egy konvex hatszöget egy- mást nem metsző átlóival háromszögekre bontani?

Kombinatorika „nehéz” 1. Határozzuk meg zárt alakban a következő kifejezés értékét: Megoldás: kettős leszámlálás: n piros és n kék golyóból kell kiválasztani n darabot

Kombinatorika „nehéz” 2. Adott a következő halmaz: Ebből szeretnénk kiválasztani Annának egy A és Beának egy B nem üres részhalmazt úgy, hogy ezeknek ne legyen közös eleme. Hányféleképpen tehetjük ezt meg? 1. megoldás:

Kombinatorika „nehéz” megoldás: minden elem 3 helyre mehet (A, B, egyik sem) lehetőség, ebből rossz: A, B valamelyike üres A üres: B üres: mindkettő üres: 1

Gráfok „klasszikus” 1. Lerajzolhatók-e az alábbi ábrák egy vonallal, a ceruzánk felemelése nélkül úgy, hogy minden vo­ nalon pontosan egyszer haladhatunk át?

Gráfok „klasszikus” 1. Megoldás: az első igen, például: A – B – C – D – E – A – D – B – E A második nem, mert a hatszög minden csúcsából 5 (páratlan) él indul ki, de a lerajzolás kezdő- és végpontját leszámítva (ha ezek különbözők) minden további pontot páros alkalommal kellene érinteni. Általánosítás: Euler-körséta (létezés feltétele)

Gráfok „klasszikus” 2. Legyen G egy tetszőleges 6 pontú egyszerű gráf. Igaz-e, hogy G vagy G komplementere biztosan tartalmaz háromszöget? Kürschák József Matematikai Tanulóverseny Átfogalmazás: Egy 6 pontú teljes gráf minden élét pirosra vagy kékre színeztük. Igaz-e, hogy biztosan tartalmaz a gráf olyan háromszöget, amelynek minden olda­la azonos színű?

Gráfok „klasszikus” 2. Megoldás: az A csúcsból 5 él indul ki, van közöttük 3 egyforma, pl. AB, AC, AD pirosak ha B, C, D között megy piros él: piros háromszög (pl. A-B-C-A) ha B, C, D között nem megy piros él: kék háromszög (B-C-D-B) Általánosítás: Ramsey-témakör Pl. 17 pont, 3 színnel, lesz egyszínű háromszög

Gráfok „a tananyagon túl” 1. Bizonyítsuk be, hogy egy összefüggő gráfban mindig van olyan pont, amelynek elhagyása esetén is összefüggő marad a gráf. Megoldás: a gráf vagy eleve fa, vagy elhagyhatók belőle úgy élek, hogy (a gráf minden pontját tartalmazó) fát kapjunk [feszítőfa]. Az így kapott fában van elsőfokú pont, ezt elhagyva összefüggő marad a gráf.

Gráfok „a tananyagon túl” 2. Egy fában csak két különböző fokszám fordul elő: az egyik fajta 9-szer, a másik 92-szer. Mi a szóban forgó két fokszám? BME zárthelyi feladat Megoldás: 100 él, a fokszámok összege 200 a két fokszám 1 és a a nem egész a = 12 (kell még: van ilyen fa)

Gráfok „a tananyagon túl” 3. Egy internetszolgáltatónak öt város között négy egyenes vezetékszakaszból álló hálózatot kell kiépítenie úgy, hogy az elektromos jel a vezetékeken bármelyik városból bármelyik városba eljus­son (a vezetékszakaszok mindig két várost kötnek össze). A városok elhelyezkedése olyan, hogy semelyik három nem esik egy egyenesbe. Hány különböző hálózat építhető, ha a szigetelt vezeté­kek keresztezhetik egymást? Zrínyi Ilona Matematikaverseny 2007; 7. osztály

Gráfok „a tananyagon túl” 3. Megoldás: 5 különböző pont összekötése fává 5 eset5! / 2 = 60 eset5! / 2 = 60 eset Összesen 125 lehetőség. Általánosítsunk 5 helyett n városra! Sejtés: n város esetén n n-2 lehetőség (Cayley-tétel, szénhidrogén-láncok)

Gráfok „nehéz” 1. Felsorolhatóak-e az n-hosszú 0-1 sorozatok úgy, hogy mind a 2 n elemet pontosan egyszer írjuk le, és bármely elem utolsó n-1 karaktere megegyezzen a következő elem első n-1 karakterével? Megoldás: Igen, ehhez 2 n-1 csúcsú irányított gráf pl. n=5: sorozatnak megfelel a 0110 csúcsból az 1101 csúcsba mutató él A gráfban létezik irányított Euler-séta (összefüggő, minden csúcsnál 2 beél és 2 kiél)

Gráfok „nehéz” 2. Egy 3×3-as sakktábla négy sarkában két világos és két sötét huszár (ló) áll úgy, hogy az azonos színű huszárok átellenes mezőkön tartózkodnak. A huszárokkal a sakkban megszokott módon lép­ hetünk, úgy, hogy egy mezőn sosem állhat egyszerre egynél több figura. Elérhető-e ilyen módon az, hogy a huszárok ismét a tábla négy sarkában álljanak, de az átellenes sarkokban különböző szí­nű huszárok tartózkodjanak? (nincs szó a feladatban gráfról!)

Gráfok „nehéz” 2. Megoldás: készítsünk gráfot a feladatból!

Gráfok „nehéz” 2. A bal oldaliból nem lehet eljutni a jobb oldaliba világos-sötét-világos-sötétsötét-sötét-világos-világos Tehát nem lehetséges a kívánt helycsere.

Gráfok „nehéz” 3. A törpék 100 fős falujában influenzajárvány ütötte fel a fejét. Az első napra néhány törpe megbetegedett. A betegség egy napig tart, a következő napon a törpe immunis (tehát nem fertőződik meg), a harmadik naptól kezdve pedig újra egészséges (de innentől újra megfertőződhet). Minden nap minden egészséges törpe meglátogatja minden beteg barátját (a barátság kölcsönös), és elkapja a betegséget (ezáltal ő a következő napon beteg lesz). Bizonyítsuk be, hogy véges sok nap elteltével minden törpe egészséges lesz.

Köszönöm a figyelmet!