A tartalomalapú nyelvoktatás: az európai perspektíva CLIL: Content-Language Integrated Learning Szabó Klára.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
Advertisements

Internet és tanulás – a 21. század kihívása
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
Informatikai Szaknyelvi Vizsga
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Az idegen nyelvekről a NAT-BAN
A két tanítási nyelvű képzés helyzete a magyar közoktatásban Készítette: Fazekas Csaba a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese a Kétnyelvű Iskoláért.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
e-Learning a tanárképzésben
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG VIII. VÁNDORGYŰLÉSE Debrecen, november Az idegennyelv-oktatás szerepe a szervezeti és regionális versenyképességben.
Bagaméri Zsuzsanna, BME Nyelvvizsgaközpont 1 SZAKMAI NAP Az akkreditált egynyelvű és kétnyelvű középfokú francia nyelvvizsgák bemutatása 2. Ebédszünet.
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Idegen nyelvek tanulása
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
EGYÜTTHALADÓ IV. MAGYARNYEL-VOKTATÁSI SEGÉDANYAGOK MIGRÁNS GYERMEKEK ÉS PEDAGÓGUSAIK SZÁMÁRA Miskolci Egyetem, Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
Tanári kompetenciák október 6. Caroline Kearney
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Bevezetés Előadó: Blasszauer János Kaposvár, január 14.
+ Idegennyelv-oktatás az általános iskola 1-3. évfolyamán OFI-konferencia Budapest, Morvai Edit.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
A szaknyelvoktatás helyzete és jövője Hidasi Judit/ BGF
Óvodai szülői értekezlet Szentgotthárdi Oktatási Intézmény.
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
 Programs in particular areas of lifelong learning (e.g. language teaching) Dr. László HÁRY.
1 Üzleti szakfordító és tolmács SZAKIRÁNY Nyelvi és Készségfejlesztési Tanszék Vogelné Takács Gabriella tanszékvezető
Az IKT szerepe a kompetencia alapú oktatásban. THE EDUCATION INFRASTURCTURE IN HUNGARY I. The number of personal computers and users in educational institutions.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
Az Erasmus - jelen és jövő - ELTE, Budapest, október 2. Bokodi Szabolcs Tempus Közalapítvány.
A Francia Tanszék 50 kredites képzési formái az alapképzésben (BA)
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
4 éves általános tantervű képzés 4 éves, emelt szintű angol nyelvi képzés 5 éves, magyar-német két tanítási nyelvű képzés 4 éves emelt szintű kommunikáció.
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
A felsőoktatás nemzetköziesedése: a nyelvoktatás helye és lehetőségei az uniós felsőoktatási programokban Dobos Gábor március 31. A szaknyelvoktatás.
Dávid Mária Online nemzetközi kurzusok a korszerű tanárképzésért Social Network in Teacher Education - Közösségi hálózatok a tanárképzésben Szakmódszertanos.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
A projektet az Európai Bizottság támogatta
DARUS a gyermekekért.
Egy nyelvkönyv a sikeresebb idegennyelv-használatért
Tájékoztató az osztatlan képzésben tanuló Academic 1 vizsgával rendelkező angoltanár szakos hallgató számára február 13.
BETEKINTÉS AZ EURYDICE HÁLÓZAT
Tájékoztató az osztatlan képzésben tanuló Academic 1 vizsgával még nem rendelkező angoltanár szakos hallgató számára február 13.
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Kétszintű érettségi 2018 május
Az interdiszciplináris oktatás felé
Az interdiszciplináris oktatás felé
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Andrea Karpati, Eotvos University, Budapest
O5 AgroTeach 4.0 further training program for VET teachers
Előadás másolata:

A tartalomalapú nyelvoktatás: az európai perspektíva CLIL: Content-Language Integrated Learning Szabó Klára

Idegen nyelvet vagy idegen nyelven? Az ismeretszerzés tárgya szerint: Egy idegen nyelv rendszerének (szókincse, nyelvtani szabályai, társadalmi, kulturális hátterének) tanulmányozása és elsajátítása Egy idegen nyelv rendszerének (szókincse, nyelvtani szabályai, társadalmi, kulturális hátterének) tanulmányozása és elsajátítása Az idegen nyelv az ismeretszerzés TÁRGYA Az idegen nyelv az ismeretszerzés TÁRGYA Nyelv és tartalom ELKÜLÖNÜL Nyelv és tartalom ELKÜLÖNÜL Egy nem nyelvi diszciplína rendszerének (története, szabályszerűségei, törvényei) idegen nyelven történő tanulmányozása és elsajátítása Egy nem nyelvi diszciplína rendszerének (története, szabályszerűségei, törvényei) idegen nyelven történő tanulmányozása és elsajátítása Az idegen nyelv az ismeretszerzés ESZKÖZE Az idegen nyelv az ismeretszerzés ESZKÖZE Nyelv és tartalom INTEGRÁLÓDIK Nyelv és tartalom INTEGRÁLÓDIK

Ki? Mit? Milyen módszerrel? Nyelvtanár, általános témák Nyelvtanár, általános témák Nyelvtan, fordítás, drillek Nyelvtan, fordítás, drillek Audiovizuális: nyelvi laborok, videofilmek Audiovizuális: nyelvi laborok, videofilmek Kommunikatív Kommunikatív Előnyök + Előnyök + Hátrányok - Hátrányok -

Felsőoktatás nyelvi követelmények BA/BSc szakok: egy egynyelvű, vagy kétnyelvű középfokú C (általános nyelv) BA/BSc szakok: egy egynyelvű, vagy kétnyelvű középfokú C (általános nyelv) Mesterszak: szaktól függően újabb nyelvből alapfokú vagy középfokú C (általános nyelv) Mesterszak: szaktól függően újabb nyelvből alapfokú vagy középfokú C (általános nyelv) Felsőfokú szakképzés: általános, vagy szakmai anyaggal bővített nyelvi vizsga (gazdasági id. nyelvi levelező, idegenforgalmi vagy vendéglátó szakmenedzser, külgazdasági üzletkötő….) Felsőfokú szakképzés: általános, vagy szakmai anyaggal bővített nyelvi vizsga (gazdasági id. nyelvi levelező, idegenforgalmi vagy vendéglátó szakmenedzser, külgazdasági üzletkötő….)

21. század az INTEGRÁCIÓ kora

Integráció Politika/szervezetek Politika/szervezetek Gazdaság/vállalatok Gazdaság/vállalatok Oktatás/ intézmények, Oktatás/ intézmények, Közös oktatási programok (mobilitás, joint degrees) Közös oktatási programok (mobilitás, joint degrees)

Cél: Multilinguális Európa Fehér Könyv az Oktatásról és Képzésről, EB Az Európai Bizottság úgy ítéli meg, hogy az iskolákban fontos feladattá kell, hogy váljon legalább két idegen nyelv elsajátítása Az Európai Bizottság úgy ítéli meg, hogy az iskolákban fontos feladattá kell, hogy váljon legalább két idegen nyelv elsajátítása közelebb kell hozni az iskolákat és az üzleti életet közelebb kell hozni az iskolákat és az üzleti életet Oktatási Minisztérium: Oktatási Minisztérium: „A magyarok idegennyelv- tudása közismerten és statisztikailag kimutatva is igen alacsony…” „A magyarok idegennyelv- tudása közismerten és statisztikailag kimutatva is igen alacsony…”

Lehetséges megoldás: tartalom és nyelv integrálása/CLIL Content Language Integrated Learning Content Language Integrated Learning

Története Régi-új gyakorlat Régi-új gyakorlat Ókori birodalmak. Hódítók-meghódítottak nyelvhasználata Ókori birodalmak. Hódítók-meghódítottak nyelvhasználata Középkor: latin. (jog, orvoslás, filozófia, teológia) Középkor: latin. (jog, orvoslás, filozófia, teológia) 19. század: kiváltság - nevelőnők, bentlakásos iskolák 19. század: kiváltság - nevelőnők, bentlakásos iskolák Modern kéttannyelvű oktatás: Kanada, Québec. Angol anyanyelvű szülők kezdeményezése. Immerzió. Szóbeliség Modern kéttannyelvű oktatás: Kanada, Québec. Angol anyanyelvű szülők kezdeményezése. Immerzió. Szóbeliség 1. KANADAI MODELL 1970-es évek: Nagy-Britannia. Languages Across the Curriculum. Nyelvi készségek arányos fejlesztése es évek: Nagy-Britannia. Languages Across the Curriculum. Nyelvi készségek arányos fejlesztése. 2. EURÓPAI MODELL 3. CLIL Integrált oktatás. Kettős fókusz: nyelvfejlesztés a szaktárgyon keresztül és szaknyelvi támogatás a nyelvórán.

Terminológia CLIL: tartalom és nyelv integrált oktatása CLIL: tartalom és nyelv integrált oktatása Content-based instruction: tartalomalapú nyelvoktatás Content-based instruction: tartalomalapú nyelvoktatás Immersion method: bemerítéses módszer Immersion method: bemerítéses módszer L2 instruction: kéttannyelvű oktatás L2 instruction: kéttannyelvű oktatás Topic-based instruction: Témaközpontú nyelvoktatás Topic-based instruction: Témaközpontú nyelvoktatás Cross-curricular instruction: Tantervbe idegen nyelvet beágyazó oktatás Cross-curricular instruction: Tantervbe idegen nyelvet beágyazó oktatás

Terminológia: 1994: David Marsh (Szül: Ausztrália Iskolái:Nagy-Britannia, Oktatói karrier: EU, Ázsia, Afrika. Jelenleg: Finnország) Kutatás: The European Dimension: Action, Trends and Foresight CLIL Compendium. 2008/09: Multilingualism and Creativity (Szül: Ausztrália Iskolái:Nagy-Britannia, Oktatói karrier: EU, Ázsia, Afrika. Jelenleg: Finnország) Kutatás: The European Dimension: Action, Trends and Foresight CLIL Compendium. 2008/09: Multilingualism and Creativity

Meghatározások Nyelv és tartalom integrált oktatása bilinguális és/vagy multilinguális oktatási környezetben Nyelv és tartalom integrált oktatása bilinguális és/vagy multilinguális oktatási környezetben A tantervben szereplő bizonyos – nyelvi óráktól eltérő- tantárgyak tanítása egy második nyelven A tantervben szereplő bizonyos – nyelvi óráktól eltérő- tantárgyak tanítása egy második nyelven Kettős fókuszú oktatás/tanulás, amelyben egy második nyelv eszközként szolgál nem-nyelvi tartalom tanítására/tanulására Kettős fókuszú oktatás/tanulás, amelyben egy második nyelv eszközként szolgál nem-nyelvi tartalom tanítására/tanulására

Előnyei Holisztikus megközelítés Holisztikus megközelítés Tágabb kontextus Tágabb kontextus Nemzetközi mobilitás lehetősége Nemzetközi mobilitás lehetősége Nemzetközi felsőoktatási és munkaerőpiaci lehetőségek megnyitása Nemzetközi felsőoktatási és munkaerőpiaci lehetőségek megnyitása Multikulturális érdeklődés felkeltése Multikulturális érdeklődés felkeltése Motiváció erősítése Motiváció erősítése Nyelvtanulásra és nyelvhasználatra fordított idő növekedése Nyelvtanulásra és nyelvhasználatra fordított idő növekedése Élethosszig tartó tanulásra való felkészítés Élethosszig tartó tanulásra való felkészítés

Siker: 4 C 1.Content (tartalom) 2. communication (kommunikáció) 5. Competences ? 3. Cognition (ismeretszerzés) 4. Culture (kultúra)

Hol ? Többnyelvű európai országok: Belgium Többnyelvű európai országok: Belgium Két tanítási nyelvű oktatás: Finnország, Magyarország (1990 óta) Két tanítási nyelvű oktatás: Finnország, Magyarország (1990 óta) Észak-Amerika: bemerítéses (immersion) módszer (Kanada) Kísérlet: spontán váltogató módszer: Ausztria, Innsbruck

A CLIL fokozatai Anne Räsänen, University of Jyväskylä

NON- CLIL FROM NON-CLIL TO CLIL (in second/foreign language mediated higher education) - no concern for language learning, other agendas - no (pedagogical) collaboration btw any teachers - e.g. visiting experts giving individual lectures -incidental, unsystematic, limited exposure (<25%)

NON- CLIL FROM NON-CLIL TO CLIL (in second/foreign language mediated higher education) - language specialists providing discipline- specific language teaching to support learning - no (systematic) collaboration with subject specialists, language teacher chooses materials - possible power plays, role formation LSP / Discipline- Based Language Teaching

NON- CLIL LSP / Discipline- Based Language Teaching PRE-CLIL (language) FROM NON-CLIL TO CLIL (in second/foreign language mediated higher education) - pre-sessional teaching of language, discourse, academic practices etc. to support students’ learning in the content course/programme that follows - possible collaboration between teachers -language learning outcomes specified according to content learning needs

NON- CLIL LSP / Discipline- Based Language Teaching FROM NON-CLIL TO CLIL (in second/foreign language mediated higher education) - courses/programmes provided systematically by subject specialists to mixed, multicultural and multilingual groups ( >25% exposure) -language learning expected due to exposure, but no specified outcomes; often implicit aims and criteria - collaboration possible, but rare PRE-CLIL (language) PRE-CLIL (content)

NON- CLIL LSP / Discipline- Based Language Teaching FROM NON-CLIL TO CLIL (in second/foreign language mediated higher education) PRE-CLIL (language) PRE-CLIL (content) - language support coordinated with/ integrated in subject studies and takes place simultaneously -joint planning and specified outcomes and criteria for both content and language ADJUNCT- CLIL

NON- CLIL LSP / Discipline- Based Language Teaching PRE-CLIL (language) ADJUNCT- CLIL FROM NON-CLIL TO CLIL (in second/foreign language mediated higher education) -fully dual approach and full integration across subject teaching by subject specialist or via team teaching CLIL PRE-CLIL (content)

Miért jó a diáknak? Integrált szakmai ismeretek és kompetenciák Integrált szakmai ismeretek és kompetenciák Használható nyelvtudás Használható nyelvtudás Jobb munkalehetőségek Jobb munkalehetőségek Mobilitási lehetőségek Mobilitási lehetőségek Változatossága révén motivál Változatossága révén motivál Megalapozza az élethosszig tartó tanulást Megalapozza az élethosszig tartó tanulást

Miért jó az oktatónak? Új szakmai kihívások Új szakmai kihívások Változatos oktatási tevékenység Változatos oktatási tevékenység Új mobilitási, nemzetközi együttműködési programok Új mobilitási, nemzetközi együttműködési programok Nemzetközi projektekben való részvétel Nemzetközi projektekben való részvétel

Miért jó az oktatási intézménynek? Presztízs Presztízs Külföldi hallgatók és oktatók megszólítása Külföldi hallgatók és oktatók megszólítása Nemzetközi ismertség Nemzetközi ismertség Oktatási és tudományos együttműködések Oktatási és tudományos együttműködések Publikációs lehetőségek Publikációs lehetőségek Nemzetközi projektek, mobilitási programok, tematikus hálózatok részévé válik Nemzetközi projektek, mobilitási programok, tematikus hálózatok részévé válik

Nehézségek, tévhitek Fenntarthatóság Fenntarthatóság Szemléletbeli korlátok, szkepticizmus szakmán belül és kívül: science fiction Szemléletbeli korlátok, szkepticizmus szakmán belül és kívül: science fiction Anyanyelvi visszaesés ? Anyanyelvi visszaesés ? Kvalifikált tanárok hiánya Kvalifikált tanárok hiánya Időhiány, több készülés, team munka nehézségei Időhiány, több készülés, team munka nehézségei Kevés és/vagy nem megfelelő tananyag Kevés és/vagy nem megfelelő tananyag Elit oktatás, vagy tömeg oktatás? Elit oktatás, vagy tömeg oktatás?

Idézet/quotation „Language is not an abstract construction of the learned, or of dictionary makers, but is something arising out of the work, needs, ties, joys, affections, tastes of long generations of humanity.” „Language is not an abstract construction of the learned, or of dictionary makers, but is something arising out of the work, needs, ties, joys, affections, tastes of long generations of humanity.” Noah Webster