Pénzügyi Stabilitási Jelentés 2015. november Elemzői háttérbeszélgetés Fábián Gergely, igazgató Pénzügyi Rendszer Elemzése Igazgatóság 2015. november 23.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Advertisements

A magyar vállalkozások versenyképessége Pongorné dr. Csákvári Marianna helyettes államtitkár Budapest, november 30.
GINOP / „Út a munkaerőpiacra" GINOP Ifjúsági Garancia program A Veszprém Megyei Kormányhivatal részprojektjei 2016.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI TÁMOGATÁSI ESZKÖZÖK Szombathely, november 19.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
BINARIT TIMESHEET Több, mint munkaidő nyilvántartás Virág Zsolt (BINARIT Informatikai Kft.)„Hogyan legyek milliomos?” konferencia – BKIK ( )
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
1 Beszámoló összeállítása Kérdések – feladatok. 2 Bevezetés A törvényi változások alkalmazása Elmélet – gyakorlat közötti összhang megteremtése Mérlegcsoportok.
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Portfólióváltozás Magyar Nemzeti Bank Kissné Ladányi Éva
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Az „első lépés” TÁMOP
Teljesítési garanciák a svájci építőiparban
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Dr. Vécsei Pál A lakossági jövedelmek területi változása1992 és 2008 között Budapest, június.
Esélyek a munkaerőpiacon
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
A konszolidáció módszertanáról
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
SZÁMVITEL.
Bértárgyalási alternatívák 2010-re
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
SZÁMVITEL.
Konszolidáció Guzmics Zsuzsanna
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
Piaci kockázat tőkekövetelménye
Innovációs képesség és jólét összefüggései
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Pénzügyi Stabilitási Jelentés – november
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Munkanélküliség.
Munkagazdaságtani feladatok
Az ICAAP felülvizsgálati folyamat bemutatása
Környezeti Kontrolling
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
14 év szakmai tapasztalat
Válság – kezelés – válságkezelés
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Munkagazdaságtani feladatok
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
jjjjj MINISZTERELNÖKSÉG
A bevándorlás hatása a hazai munkavállalók munkapiaci helyzetére Európában – összefoglaló az empirikus eredményekről Bördős Katalin, Csillag Márton, Orosz.
Baranya Megyei Önkormányzat
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Energiahatékonysági és Megújuló Finanszírozási Program Erste Bank Hungary Budapest,
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
Előadás másolata:

Pénzügyi Stabilitási Jelentés november Elemzői háttérbeszélgetés Fábián Gergely, igazgató Pénzügyi Rendszer Elemzése Igazgatóság november 23.

Fő üzenetek 1.A hazai bankrendszer sokkellenálló képessége változatlanul erős 2.Ugyanakkor a vállalati piaci hitelezés nem állt helyre, dinamikája nem éri el a fenntartható gazdasági növekedéshez szükséges mértéket 3.A bankrendszer számára a piaci hitelezés helyreállása, a magas nemteljesítő állomány kezelése, valamint a jövedelmezőség javulása jelenti a legfőbb kihívásokat 1.A Növekedéstámogató Programon keresztül a vállalati hitelezés, azon belül a KKV hitelezés 5-10 százalékot bővülhet 2016-ban 2.A MARK Zrt. elindulása jelentős mértékben javíthatja a vállalati portfólióminőségét 3.A NET és Magáncsőd mellett erőteljesebb fenntartható átstrukturálások szükségesek, amit az adminisztratív korlátok lebontása segíthet 4.A költséghatékonyság javítása segítheti a jövedelmezőség javítását, aminek a bankrendszeri konszolidáció és a portfólió kitisztítása adhat lökést Magyar Nemzeti Bank 2

Változatlanul erős a bankrendszer sokkellenálló- képessége 2 éves időhorizonton A Tőke Stressz Index Magyar Nemzeti Bank 3 A mutató a szabályozói minimumhoz viszonyított, normált tőkehiányok tőkekövetelménnyel súlyozott összege egy állandó mértékű sokk alapján számított stresszpálya mentén. Minél magasabb a mutató értéke, annál nagyobb a szolvencia kockázat. Forrás: MNB.

A Likviditási helyzet is kielégítő A Likviditási Stressz Index Magyar Nemzeti Bank 4 Megjegyzés: A mutató a 10 százalékos szabályozói limithez viszonyított, normált likviditási hiányok mérlegfőösszeggel súlyozott összege a stresszpálya mentén. Minél magasabb a mutató értéke, annál nagyobb a likviditási kockázat. Forrás: MNB. Stressz pályán is csak minimális lenne a szabályozói szint eléréséhez szükséges plusz likviditási igény

Kiemelt kihívások Magyar Nemzeti Bank 5 A vállalati piaci hitelezés nem állt helyre, dinamikája nem éri el a fenntartható gazdasági növekedéshez szükséges mértéket Változatlanul magas a nemteljesítő hitelek aránya elsősorban a háztartási jelzálog és a kereskedelmi ingatlanhitelek szegmensben A jövedelmezőség a javulás ellenére alacsony szinten, költségoldalon javítható tovább, de ezt kihívások övezik

A piaci alapú hitelezés változatlanul visszafogott A teljes vállalati és a kkv-szektor hitelállományának növekedési üteme Magyar Nemzeti Bank 6 Forrás: MNB.

A GDP növekedési üteméhez a bankrendszer jelenleg negatívan járul hozzá… Pénzügyi kondíciós index Magyar Nemzeti Bank 7 Bővebben: 3. keretes írás. Forrás: saját számítások

…amely alapvetően a hitelezési hajlandóság romlására vezethető vissza Bankrendszeri faktorok Magyar Nemzeti Bank 8 Megjegyzés: A konkrét érték minden időpontban a historikus átlagtól vett eltérés a faktor szórásában mérve. Forrás: MNB. Bővebben: 3. keretes írás

Az MNB célja kettős : az NHP fokozatos kivezetése mellett a piaci hitelezési folyamatok ösztönzése Magyar Nemzeti Bank 9 Banki tőkekövetelményeken keresztüli ösztönzés Növekedéstámogató Program (NTP) NHP I. szakasz (2013) NHP III. kivezetési szakasz 1. szűkített forinthitel 2. swap-pal kombinált forinthitel NHP II. szakasz ( ) 1.Hitelezési feltételhez kötött kamatcsere ügylet (számszerű vállalások) 2.preferenciális betételhelyezési lehetőség Vállalati hitelinformációs rendszer Piaci Hitelprogram (PHP) Növekedési Hitelprogram (NHP) Bővebben: 4. és 5. keretes írás

A mennyiség mellett a minőségi ismérvek is fontosak Magyar Nemzeti Bank 10 Forrás: MNB. A piaci hitelezés helyreállásának minőségi ismérveiről részletesen az alábbi háttéranyag nyújt információt:

A Növekedéstámogató Program által számottevően javulhat a vállalati hitelezés dinamikája… A vállalati hitelezés előrejelzése (év/év %) Magyar Nemzeti Bank 11 Megjegyzés: Tranzakciós alapú, év/év százalék. Forrás: MNB.

…leginkább a KKV szegmens esetében A kkv hitelezés előrejelzése Magyar Nemzeti Bank 12 Megjegyzés: Tranzakciós alapú, év/év százalék Forrás: MNB.

Speciális témák a háztartási hitelezésben Magyar Nemzeti Bank 13 A háztartási hitelezési folyamatokat illetően következő speciális, szabályozással összefüggő események merült fel: Az adósságfék szabályok bevezetése és az új forinthitelek alakulása – 6. keretes írás Hitelkiváltási verseny elmaradása – 7. keretes írás Jelzálogfedezettel nem rendelkező devizahitelek forintosítása (gépjárműhitelek és személyi kölcsönök) – 11. keretes írás

Élénkülő lakossági új kihelyezések A hitelintézetek hitelkihelyezései a háztartási szegmensben terméktípusonként Magyar Nemzeti Bank 14 Forrás: MNB.

A hitelkiváltás elmaradása: kínálati oldalon a jobb hitelképességű ügyfelekre fókuszáltak a bankok Teljesítő jelzáloghitel-adósok számított PTI eloszlása Magyar Nemzeti Bank 15 Bővebben: 7. keretes írás. Forrás: MNB, NAV Nemteljesítő ügyfelekkel együtt az összes adós közel fele vélhetően nem volt vonzó ügyfél a bankok számára

Keresleti oldalon bizalmatlanság és passzivitás az új hitelfelvétel iránt, de sokan nem tudtak a lehetőségről A 70 százaléka az ügyfeleknek, aki tudott a díjmentes hitelkiváltás lehetőségéről, miért nem élt vele? Magyar Nemzeti Bank 16 Bővebben: 7. keretes írás. Forrás: MNB felmérés.

Kiemelt kihívások Magyar Nemzeti Bank 17 A vállalati piaci hitelezés nem állt helyre, dinamikája nem éri el a fenntartható gazdasági növekedéshez szükséges mértéket Változatlanul magas a nemteljesítő hitelek aránya elsősorban a háztartási jelzálog és a kereskedelmi ingatlanhitelek szegmensben A jövedelmezőség a javulás ellenére alacsony szinten, költségoldalon javítható tovább, de ezt kihívások övezik

A vállalati portfólióminőség esetén a fő problémát a projekthitelek (kereskedelmi ingatlanhitelek) jelentik Nemteljesítő vállalati hitelek aránya és volumene Magyar Nemzeti Bank 18 Forrás: MNB. Bővebben 9. keretes írás az NPL új definíciójáról.

A projekthitelek tisztításának ösztönzése érdekében rendszerkockázati tőkepuffer bevezetésére került sor Magyar Nemzeti Bank 19 Bővebben lásd: 8. keretes írás Forrás: MNB. SRB tőkekövetelmények a problémás projekt kitettség mértéke szerint A rendszerkockázati tőkepuffer két elkülöníthető hatás révén enyhít a problémán: 1. megemelkedő tőkeelőírások miatt érdemben növeli az érintett intézmények sokkellenálló képességét, másrészt 2. a tőkekövetelmények és így a tőkeköltségek megemelésén keresztül hatékonyan ösztönzi az intézményeket a problémás projekt kitettségek leépítésére.

A MARK Zrt. elindulása jelentős mértékben javíthatja a bankrendszer vállalati portfólióminőségét A nemteljesítő hitelek aránya és az értékvesztés eredményt rontó hatása a vállalati szegmensben Magyar Nemzeti Bank 20 Forrás: MNB.

Az elszámolás csak átmenetileg csökkentette a késedelmes háztartási hitelek arányát és volumenét A bankrendszer 90 napon túl késedelmes háztartási hitelállományának aránya szerződésenként Magyar Nemzeti Bank 21 Forrás: MNB.

A háztartási portfólió tisztítása szegmentált, a jelzáloghitelek lassú ütemben tisztulnak Bankrendszeri tisztítási ráta a háztartási szegmensben termékbontásban Magyar Nemzeti Bank 22 Forrás: MNB.

Fedezetértékesítési lehetőségeket nehezíti, hogy az adósok 70 százaléka községekben és kisebb városokban él Magyar Nemzeti Bank 23 Forrás: KHR. 3,2 1,6 2,4 4,4 4,6 2,8 4,0 3,2 2,4 4,8 9,0 0,8 12,6 3,4 6,2 3,0 7,4 5,0 3,0 5,0 7,6 3,6 12,6% 9,6% 16,2% 15,4% 11,8% 27,2% 7,2% 32,2% 37,2% 18,0% 12,6% Község Egyéb város Megyei jogú város Budapest A késedelmes hiteladósok regionális és településtípus szerinti eloszlása

Érdemi „átstrukturálási tartalékok” láthatóak a portfólióban Magyar Nemzeti Bank Törlesztési képesség bevallott jövedelem alapján Egy év alatt teljesített törlesztések *(teljes NPL darabszám százalékában) Érdemi törlesztés Az adósság rendezésére alkalmas jövedelem Túl nagy adósság a jövedelemhez képest Nincs jövedelme Nincs törlesztés Mérsékelt törlesztés 24% 5% 11% 23% 9% 7% 3% 7% 11%

A nemteljesítő jelzáloghitel portfólióval kapcsolatos főbb megállapítások (10. keretes írás) Magyar Nemzeti Bank 25 A nemteljesítő lakossági jelzáloghitel-állomány csökkenését jellemzően a hiteladósok túladósodottsága akadályozza Érdemi „átstrukturálási tartalékok” láthatóak a portfólióban, de nagyobb lendületre van szükség a bankok részéről A fedezetértékesítési lehetőségek korlátozottak Adminisztratív korlátok nehezítik a probléma eredményes kezelését, különösen a felmondott hiteleknél Az adósok részéről nagyobb együttműködési hajlandóság szükséges

Előrejelzésünk szerint az alappályán csak kismértékben csökkenhet a háztartási NPL arány A nemteljesítő hitelek aránya és az értékvesztés eredményt rontó hatása a háztartási szegmensben Magyar Nemzeti Bank 26 Forrás: MNB.

Kiemelt kihívások Magyar Nemzeti Bank 27 A vállalati piaci hitelezés nem állt helyre, dinamikája nem éri el a fenntartható gazdasági növekedéshez szükséges mértéket Változatlanul magas a nemteljesítő hitelek aránya elsősorban a háztartási jelzálog és a kereskedelmi ingatlanhitelek szegmensben A jövedelmezőség a javulás ellenére alacsony szinten, költségoldalon javítható tovább, de ezt kihívások övezik

Az elszámolás befejeztével a bankrendszer ismét pozitív eredménnyel zárta a félévet A bankrendszer és a fiókok adózás előtti eredménye Magyar Nemzeti Bank 28 Forrás: MNB.

A kormányzati intézkedések becsült eredményhatása középtávon közel semleges Magyar Nemzeti Bank 29 Forrás: MNB. Jogszabályi változások és kormányzati intézkedések becsült eredményhatása 2015 és 2017 között Megjegyzés: a 2014-es eredményhez képest viszonyítva.

A jövedelmezőség szintje még az egyszeri hatások kiszűrésével is elmarad a kívánatostól Magyar Nemzeti Bank 30 Forrás: EKB, MNB. Az EU bankrendszereinek sajáttőke-arányos megtérülése

A költséghatékonyság javítása elősegítheti a jövedelmezőség növekedését Magyar Nemzeti Bank 31 Forrás: EKB, MNB. Az EU bankrendszereinek eszközarányos költség mutatója komponensenként

A jövedelmezőség nem csak az egyes bankok szintjén, de azok összeolvadása révén is emelkedhet Magyar Nemzeti Bank 32 Bővebben: 12. keretes írás Forrás: MNB. A bankméret növekedésével – meghatározott korlátok között – a jövedelmezőség emelkedése érhető el. (1)Nagyobb mérethatékonyság kihasználása válik lehetővé, (2)a menedzseri és egyéb költségek racionalizálhatóak, (3)a nagyobb koncentráció bevételi oldalon is előnyökkel járhat. Az összeolvadások révén nyerhető szinergia akkor lehet a legnagyobb, ha abban nagyobb méretű, földrajzi elhelyezkedésüket és aktivitásukat tekintve egymáshoz hasonló bankok vesznek részt.

Hosszú távon egy jövedelmező bankrendszer képes támogatni a fenntartható növekedést 33 Szinergiák kiaknázása – konszolidáció folytatódása Rossz portfóliók kitisztítása Költségek csökkentése Egészséges jövedelmezőség Hosszú távon fenntartható növekedést és felzárkózást támogató bankrendszer

Stabilitási kockázatok összefoglalója 34