Fogyatékosügy és szakemberképzés; új felsőoktatási válaszok az ELTE BGGYF Karán Dr. Márkus Eszter mb. oktatási főigazgató-helyettes

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A levéltár Országos Tudományos és Felsőoktatási Szakmai Központ tevékenységei.
Advertisements

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. ÚJSZÁSZ VÁROS ÖNKORMÁNYZAT „21. századi módszerek.
GYAKORLATORIENTÁLT MEGOLDÁSOK A FELSŐOKTATÁSBAN A TEAM ACADEMY Tasi Péter team coach BGE Team Academy.
Akkreditált felsőfokú képzések és szakirányú továbbképzési programok az ELTE BGGYF Karán június 19. Dr. Cser Erika Szakmai tanácsadó Továbbképző.
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
A Hulladékgazdálkodási technológus FSZ átjárhatósága és kredit beszámíthatóság KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖKI BSc.
Környezettan-tanári mesterszak 1. A szakirány célja: A szak célja olyan tanárok képzése, akik képesek a környezettannal, környezetvédelemmel, természetvédelemmel.
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Sólyom Andrea Győr, október
Új helyzet a felsőoktatásban: a bolognai folyamat László Gyula PTE KTK november 15.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
„KAPASZKODÓ” SZOCIÁLIS BÖRZE november 24. Szakmai programok és kihívások az FSZK jelenében és jövőjében.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
Komárom – Esztergom Megyei Fejlesztési és Képzési Bizottság Hiányszakmák.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
Bölcsészettudomány › andragógia › anglisztika › germanisztika (néderlandisztika, német) › magyar › néprajz › pedagógia › pszichológia › romanisztika (francia,
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Lendületben a Pénziránytű Iskolahálózat
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Együttműködő egyetemek:
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Barcsák Marianna KPSZTI
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Gondoskodás Gyermekeinkért Közhasznú Alapítvány (Budapest)
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Mayer József Budapest február 27.
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Szakmai tanárképzés országos módszertani- és képzésfejlesztése
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Ifjúságsegítés értékközvetítéssel
Intézményvezetői célkitűzések
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Válaszok a globális oktatáspolitikára
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
SZAKMAI ÉLETRAJZ Dr. HÓDI Sándor
BTMN.
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
A BTMN és SNI tanulókról (jogszabály-változások, vezetői feladatok)
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
A 21. SZÁZADI TANÁR – TRENDEK, ELVÁRÁSOK, DILEMMÁK
Intézmény minőségirányítási programja
A Tanácsadók Virtuális Közösségének
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
Előadás másolata:

Fogyatékosügy és szakemberképzés; új felsőoktatási válaszok az ELTE BGGYF Karán Dr. Márkus Eszter mb. oktatási főigazgató-helyettes ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar Budapest, 2008

márkus, e.2 Történeti vázlat  Gyógypedagógiai tanárképzés 1900 óta  minden szak(terület)  kötelező szak: oligofrénpedagógia + választható szakok: hallássérültek pedagógiája, látássérültek pedagógiája, logopédia, pszichopedagógia, szomatopedagógia  1992 reformképzés hét, szabadon párosítható szakterületen (tanár és terapeuta szakágak)  2003 kredit-rendszerű képzés  2006 „Bologna-rendszerű” többszintű (BA, MA) képzés hét szakirányon

márkus, e.3

márkus, e.4 Egyetemi szintű gyógypedagógus-képzés  Több éves tervezés  Kiegészítő egyetemi képzés, esti tagozaton: 4 félév (104 kredit).  Elméleti gyógypedagógia  A gyógypedagógia szakirányú ismeretei  A társtudományok ismeretei  Specializáció  Egyetemi képzés nappali tagozaton (egy választott főiskolai szakkal – tanári szakággal párhuzamosan, 10 félév)

márkus, e.5 Képző-intézmények  Bárczi 1900 óta  2000-ig önálló, egyedüli képző-intézmény  Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola  Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola  2000 óta egyre bővülő körben  ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar  További három intézmény (NYME Győr, KE Kaposvár, SZTE Szeged)

márkus, e.6 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM Állam- és Jogtudományi Kar BÁRCZI GUSZTÁV GYÓGYPEDAGÓGIAI FŐISKOLAI KAR Bölcsészettudományi Kar Informatikai Kar Pedagógiai és Pszichológiai Kar Tanító- és Óvóképző Főiskolai Kar Társadalomtudományi Kar Természettudományi Kar

A magyar felsőoktatás átalakulása, a Bologna folyamat Fótiné Hoffmann Éva, 2006 nyomán

márkus, e.8 Bolognai Nyilatkozat Az Európai Felsőoktatási Térség kialakítása C é lok:  a sz é les k ö rű oktat ó i, kutat ó i, hallgat ó i mobilit á s  az oktat á si (elsősorban felsőoktat á si) rendszerek ö sszehangol á sa  a k ö lcs ö n ö s elismer é s kereteinek kidolgoz á sa  a v é gzetts é gek, fokozatok é rtelmez é s é nek, é rt é kel é s é nek harmoniz á l á sa

márkus, e.9 Közösségi célok  Az eur ó pai versenyk é pess é g t á mogat á sa  A munkaerő orsz á gok k ö z ö tti mobilit á s á nak előseg í t é se  A munkav á llal ó k mozg á s á t g á tl ó t é nyezők elh á r í t á sa  A tehets é ges fiatalok Eur ó p á ban tart á sa  Az agyelsz í v á s megakad á lyoz á sa, m á s r é gi ó k (harmadik orsz á gok) fiataljainak Eur ó p á ba vonz á sa.

márkus, e.10 Felsőoktatási célok EurópaiFelsőoktatási Térség Térség Mobilitás Értékek Áttekinthetőség Minőség-biztosítás

márkus, e.11 Duális képzési szerkezet

márkus, e.12 Lineáris képzési szerkezet ALAPKÉPZÉS EGY-EGY KÉPZÉSI ÁGA (6-8 FV) MESTERKÉPZÉS (2-4 FV)

márkus, e.13 A jelen pedagógusképzése! Tanító:  4 éves főiskolai képzés, általános iskola osztályára készít fel Tanár:  egy vagy kétszakos tanári képzés, főiskolai (4 év) általános iskolára jogosít  egyetemi (5) éves képzés, középiskolára ad jogosítványt.

márkus, e.14 A jövő pedagógusképzése Tanító  változatlan 4 éves alapképzés  BA: egyszakos alapszak, amelyhez egy második szak ismeretei és előtanulmányként pedagógiai és pszichológiai tárgyak is felvehetők. NEM tanár! Tanár  Egy vagy két szak szakmai moduljait és a tanári mesterség elemeit tanulja, egy- vagy kétszakos tanári oklevelet kap, gyakorlati képzést követően ( kredit, bemenettől függően).

márkus, e.15TANÁR Alapszak (BA) 6-8 fv/ kr 2 szak 5 fv/150 kr 1 szak 4 fv/ 120 kr Nem tanári MA mellett v. után 1 szak 3 fv/90 kr 1 szak 2 fv/60 kr (művészeti) Főisk. tanári végz.esetén 1 szak 2 fv/60 kr 2 szak 3 fv/90 kr Újabb oklevél Tanári MA után 2 fv/60 kr Egy. v. főisk. tanári után 2 fv/60 kr Pedagógus- képzés után 3 fv/90 kr

márkus, e.16 A gyógypedagógia változásai  „Szükséglet-központú” nevelés  Rendszerszemlélet – életívet átfogó gyógypedagógiai segítségnyújtás  Elfogadás – új értékek  Pedagógiai optimizmus  Célok és tartalmak  Tanulás-, kommunikáció-elmélet, szenzomotoros fejlesztés

márkus, e.17

márkus, e.18 A gyógypedagógus-képzés kimenetei 7 félév 210 kredit 1 félév 30 kredit gyakorlat 3 félév 90 kredit BA MA Szakirányú továbbképzés 2-4 félév kredit

márkus, e.19 Gyógypedagógia alapképzési szak (BA-szint)  kredit  7+1 félév  7 szakirány  szakember neve: gyógypedagógus valamely szakirányon  elő-specializációk: közoktatási és klinikai (a mesterképzés előkészítésére)

márkus, e.20 Választható szakirányok gyógypedagógia alapszakon  értelmileg akadályozottak pedagógiája  hallássérültek pedagógiája  látássérültek pedagógiája  logopédia  pszichopedagógia  szomatopedagógia  tanulásban akadályozottak pedagógiája

márkus, e.21 Gyógypedagógia mesterképzési szak (MA szint)  3 félév  90 kredit  Szakember neve: okleveles gyógypedagógus  Választható szakirányok:  Gyógypedagógiai terápia  Fogyatékos személyek társadalmi integrációja  Tanári mesterszak – modulok (50 kredit)  Gyógypedagógus tanár  Gyógypedagógia-tanár

márkus, e.22

márkus, e.23

márkus, e.24 Továbbképzések I.  Szakképzések és akkreditált pedagógus továbbképzések  Jelnyelvi tolmácsképzés  Gyógypedagógiai asszisztens (OKJ)  Sindelar-Zsoldos program I-II.  Waldorf-pedagógiai alapismeretek  Logopédiai diagnosztika  Személyiségfejlesztés zeneterápiával  A matematika tanulás zavarai  Komplex képzés a pedagógiai szakszolgálatoknál  Hallásakusztikus képzés

márkus, e.25 Továbbképzések II.  Szakirányú továbbképzések  Gyógypedagógus szakvizsga  Gyógypedagógiai rehabilitációs konzultáció  Nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus  Zeneterapeuta  Autizmus spektrumzavarok pedagógiája  Fogyatékos emberek együttnevelési (integrációs) pedagógiája  Rehabilitációs foglalkoztató terápia  Rehabilitációs úszásoktatás  Súlyosan és halmozottan fogyatékos emberek gyógypedagógiája  Szomatopedagógia  Adaptált testkultúra és sport

márkus, e.26 Továbbképzések III. - Tervek  Szakirányú továbbképzések  Foglalkozási rehabilitációs szaktanácsadás  Gyógypedagógia, andragógia, szociális munkás, szociálpedagógia, emberi erőforrások alapképzési (BA) szakokra épülően  Gyógypedagógia alapszak további szakirányai  (Értelmileg akadályozottak pedagógiája hallássérültek pedagógiája, látássérültek pedagógiája, logopédia, pszichopedagógia, tanulásban akadályozottak pedagógiája)  Individuálpszichológia – Gyermekjátékdráma

márkus, e.27 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!