Fogyatékosügy és szakemberképzés; új felsőoktatási válaszok az ELTE BGGYF Karán Dr. Márkus Eszter mb. oktatási főigazgató-helyettes ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar Budapest, 2008
márkus, e.2 Történeti vázlat Gyógypedagógiai tanárképzés 1900 óta minden szak(terület) kötelező szak: oligofrénpedagógia + választható szakok: hallássérültek pedagógiája, látássérültek pedagógiája, logopédia, pszichopedagógia, szomatopedagógia 1992 reformképzés hét, szabadon párosítható szakterületen (tanár és terapeuta szakágak) 2003 kredit-rendszerű képzés 2006 „Bologna-rendszerű” többszintű (BA, MA) képzés hét szakirányon
márkus, e.3
márkus, e.4 Egyetemi szintű gyógypedagógus-képzés Több éves tervezés Kiegészítő egyetemi képzés, esti tagozaton: 4 félév (104 kredit). Elméleti gyógypedagógia A gyógypedagógia szakirányú ismeretei A társtudományok ismeretei Specializáció Egyetemi képzés nappali tagozaton (egy választott főiskolai szakkal – tanári szakággal párhuzamosan, 10 félév)
márkus, e.5 Képző-intézmények Bárczi 1900 óta 2000-ig önálló, egyedüli képző-intézmény Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola 2000 óta egyre bővülő körben ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar További három intézmény (NYME Győr, KE Kaposvár, SZTE Szeged)
márkus, e.6 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM Állam- és Jogtudományi Kar BÁRCZI GUSZTÁV GYÓGYPEDAGÓGIAI FŐISKOLAI KAR Bölcsészettudományi Kar Informatikai Kar Pedagógiai és Pszichológiai Kar Tanító- és Óvóképző Főiskolai Kar Társadalomtudományi Kar Természettudományi Kar
A magyar felsőoktatás átalakulása, a Bologna folyamat Fótiné Hoffmann Éva, 2006 nyomán
márkus, e.8 Bolognai Nyilatkozat Az Európai Felsőoktatási Térség kialakítása C é lok: a sz é les k ö rű oktat ó i, kutat ó i, hallgat ó i mobilit á s az oktat á si (elsősorban felsőoktat á si) rendszerek ö sszehangol á sa a k ö lcs ö n ö s elismer é s kereteinek kidolgoz á sa a v é gzetts é gek, fokozatok é rtelmez é s é nek, é rt é kel é s é nek harmoniz á l á sa
márkus, e.9 Közösségi célok Az eur ó pai versenyk é pess é g t á mogat á sa A munkaerő orsz á gok k ö z ö tti mobilit á s á nak előseg í t é se A munkav á llal ó k mozg á s á t g á tl ó t é nyezők elh á r í t á sa A tehets é ges fiatalok Eur ó p á ban tart á sa Az agyelsz í v á s megakad á lyoz á sa, m á s r é gi ó k (harmadik orsz á gok) fiataljainak Eur ó p á ba vonz á sa.
márkus, e.10 Felsőoktatási célok EurópaiFelsőoktatási Térség Térség Mobilitás Értékek Áttekinthetőség Minőség-biztosítás
márkus, e.11 Duális képzési szerkezet
márkus, e.12 Lineáris képzési szerkezet ALAPKÉPZÉS EGY-EGY KÉPZÉSI ÁGA (6-8 FV) MESTERKÉPZÉS (2-4 FV)
márkus, e.13 A jelen pedagógusképzése! Tanító: 4 éves főiskolai képzés, általános iskola osztályára készít fel Tanár: egy vagy kétszakos tanári képzés, főiskolai (4 év) általános iskolára jogosít egyetemi (5) éves képzés, középiskolára ad jogosítványt.
márkus, e.14 A jövő pedagógusképzése Tanító változatlan 4 éves alapképzés BA: egyszakos alapszak, amelyhez egy második szak ismeretei és előtanulmányként pedagógiai és pszichológiai tárgyak is felvehetők. NEM tanár! Tanár Egy vagy két szak szakmai moduljait és a tanári mesterség elemeit tanulja, egy- vagy kétszakos tanári oklevelet kap, gyakorlati képzést követően ( kredit, bemenettől függően).
márkus, e.15TANÁR Alapszak (BA) 6-8 fv/ kr 2 szak 5 fv/150 kr 1 szak 4 fv/ 120 kr Nem tanári MA mellett v. után 1 szak 3 fv/90 kr 1 szak 2 fv/60 kr (művészeti) Főisk. tanári végz.esetén 1 szak 2 fv/60 kr 2 szak 3 fv/90 kr Újabb oklevél Tanári MA után 2 fv/60 kr Egy. v. főisk. tanári után 2 fv/60 kr Pedagógus- képzés után 3 fv/90 kr
márkus, e.16 A gyógypedagógia változásai „Szükséglet-központú” nevelés Rendszerszemlélet – életívet átfogó gyógypedagógiai segítségnyújtás Elfogadás – új értékek Pedagógiai optimizmus Célok és tartalmak Tanulás-, kommunikáció-elmélet, szenzomotoros fejlesztés
márkus, e.17
márkus, e.18 A gyógypedagógus-képzés kimenetei 7 félév 210 kredit 1 félév 30 kredit gyakorlat 3 félév 90 kredit BA MA Szakirányú továbbképzés 2-4 félév kredit
márkus, e.19 Gyógypedagógia alapképzési szak (BA-szint) kredit 7+1 félév 7 szakirány szakember neve: gyógypedagógus valamely szakirányon elő-specializációk: közoktatási és klinikai (a mesterképzés előkészítésére)
márkus, e.20 Választható szakirányok gyógypedagógia alapszakon értelmileg akadályozottak pedagógiája hallássérültek pedagógiája látássérültek pedagógiája logopédia pszichopedagógia szomatopedagógia tanulásban akadályozottak pedagógiája
márkus, e.21 Gyógypedagógia mesterképzési szak (MA szint) 3 félév 90 kredit Szakember neve: okleveles gyógypedagógus Választható szakirányok: Gyógypedagógiai terápia Fogyatékos személyek társadalmi integrációja Tanári mesterszak – modulok (50 kredit) Gyógypedagógus tanár Gyógypedagógia-tanár
márkus, e.22
márkus, e.23
márkus, e.24 Továbbképzések I. Szakképzések és akkreditált pedagógus továbbképzések Jelnyelvi tolmácsképzés Gyógypedagógiai asszisztens (OKJ) Sindelar-Zsoldos program I-II. Waldorf-pedagógiai alapismeretek Logopédiai diagnosztika Személyiségfejlesztés zeneterápiával A matematika tanulás zavarai Komplex képzés a pedagógiai szakszolgálatoknál Hallásakusztikus képzés
márkus, e.25 Továbbképzések II. Szakirányú továbbképzések Gyógypedagógus szakvizsga Gyógypedagógiai rehabilitációs konzultáció Nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus Zeneterapeuta Autizmus spektrumzavarok pedagógiája Fogyatékos emberek együttnevelési (integrációs) pedagógiája Rehabilitációs foglalkoztató terápia Rehabilitációs úszásoktatás Súlyosan és halmozottan fogyatékos emberek gyógypedagógiája Szomatopedagógia Adaptált testkultúra és sport
márkus, e.26 Továbbképzések III. - Tervek Szakirányú továbbképzések Foglalkozási rehabilitációs szaktanácsadás Gyógypedagógia, andragógia, szociális munkás, szociálpedagógia, emberi erőforrások alapképzési (BA) szakokra épülően Gyógypedagógia alapszak további szakirányai (Értelmileg akadályozottak pedagógiája hallássérültek pedagógiája, látássérültek pedagógiája, logopédia, pszichopedagógia, tanulásban akadályozottak pedagógiája) Individuálpszichológia – Gyermekjátékdráma
márkus, e.27 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!