Történelmi háttér 1240–1480Tatár uralom és a széttagoltság kora. 1242.04.05.Csúd-tavi csata („a jégcsata” – Ледовое побоище, németül – Schlacht auf.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az I. világháború
Advertisements

Bizánci birodalom.
A kora keresztény zene (I-IV. század) antik gyökerei
Oroszország története
Államalapítás.
Középkor „Életünket adjuk az Istenért, a királyért és a hazáért” – vallották a középkori lovagok.
Moszkva - Москва -.
Az antikvitás akropolisz.
A BIZÁNCI ÁLLAM TÖRTÉNETE
A RÓMAI BIRODALOM BUKÁSA
Keresztesek.
KIRÁLYI KORONÁK, KORONAÉKSZEREK.
A középkor művészete Ókeresztény művészet II–V/VI. sz.
A nemzetközi kapcsolatok történeti gyökerei I.
(középszintű érettségihez) Korakeresztény, Népvándorlás kora, Bizánc
A felvilágosult abszolutizmus
Készítette: Szalay Zoltán
A középkori filozófia főbb kérdései
Keresztény tanítás Jézus Krisztusról
Készítette: Szoták Norbert  Élt: ig  Mundzsuk fia  Utolsó kun fejedelem,a leghíresebb is  Kora egyik leghatalmasabb birodalmát uralta 434-től.
Kisebbségi kultúrák.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Bonaparte Napóleon.
Nagy Konstantin, Szent Ilona
Honfoglalás Tk, oldal.
Ideológiák.
SZÉP KÉPEK OROSZHONBÓL
A keresztény egyház a korai középkorban
Fehér Patrik 6.A Húsvét.
H-599 Történelmi Rockzenekar NÁNDORFEHÉRVÁR Készítették: Onody Gyula Horváth Ferenc Képek:
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Európa vallásai.
Az orosz kultúra jellegzetessége
Az orosz kultúra jellegzetessége
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
István király és a magyar keresztyén egyház kezdetei.
Számokba zárt hitünk Hogyan fest a jövőnk a számok, a statisztika tükrében? Dr. Fábri György.
Történelmi áttekintés. Uralkodások – 18. század I. Péter ( –1725)
Az orosz kultúra története 2.
Jeruzsálem Óváros, szikla mecset. Jeruzsálemről általában  Jeruzsálem Izrael fővárosa, továbbá politikai, jogi és vallási központja több kultúra találkozópontja,
Vallások és vallásháborúk A XVI. és XVII. század folyamán.
A Római Birodalom szétesése
A szellem forradalma: a felvilágosodás. Az új eszmeáramlat  Angliából indul útjára a XVII. században  Az egész kontinensen elterjed  A legjelentősebb.
Géza fejedelem és Szent István Az államalapítás Készítette: Nagy György Magyary Károly Általános Iskola és Zeneiskola, Kerecsend,
Kelet-Európa és a Balkán
Kialakulása, nyugati és keleti
A Szent Szövetség Európája
A Német-római Birodalom
Vándorlás a kelet-európai pusztán
Géza fejedelem és István király államalapító tevékenysége
AZ ÓKERESZTÉNY ÉS A BIZÁNCI MŰVÉSZET
A tatárjárás és az ország újjáépítése IV. Béla idején
Európa peremén: A Török Birodalom hanyatlása
AZ ÁLLAMALAPÍTÁS.
A kereszténység hivatalos vallássá válásának folyamata
Közép- és Kelet-Európa, a Balkán a XI-XIII. sz.-ban
Cseh- és Lengyelország
A reformáció.
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
Szövetségi rendszerek
A KÖZÉPKORI EGYHÁZ KIALAKULÁSA.
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
A 18. századi orosz irodalom
Az orosz kultúra klasszikus korszaka (18. – 19. század)
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
Kelet-Európa lehatárolása, főbb földrajzi ismérvei
Napóleon Bonaparte.
Emberábrázolás: Az ikon megújulása
Ókori közel-keleti vallások
Szentpétervár mítosza
Előadás másolata:

Történelmi háttér

1240–1480Tatár uralom és a széttagoltság kora Csúd-tavi csata („a jégcsata” – Ледовое побоище, németül – Schlacht auf dem Peipussee) Alekszandr Nevszkij vezette orosz csapatok győzelme a német Livóniai lovagrend serege felett. 1366–1668.A moszkvai Kreml felépítése utánA Moszkvai fejedelemség válik új hatalmi központtá A kulikovi csata – Dmitrij Donszkoj moszkvai fejedelem vezetésével az orosz csapatok győzelmet aratnak Mamaj kán csapatai felett. 1448Az orosz egyház önállóvá válása. 15. sz.Eretnek-mozgalmak 1472.III. Iván feleségül veszi az utolsó bizánci császár, XI. Konstantin unokahúgát, Szófia Palaiologoszt, ezzel jogot formálva arra, hogy Moszkvát tekintsék Konstantinápoly és a Bizánci Birodalom utódjának III. Iván „egész Oroszhon” uralkodójává kiáltja ki magát Filofej szerzetes lefekteti a „Moszkva – harmadik Róma” elméletének tételeit IV. Iván „egész Oroszország cárja” címet veszi fel 1598.Fjodor Joannovics cár (IV. Iván utolsó fia) halálával véget ér a Rjurik-dinasztia.

I. Államiság és hatalom  „Rusz” nevezetű vareg csapat „behívása” → a „normán elmélet”: – az államiság legitimációja, – a Bizánci birodalom „gyámkodása” ellen, – az államiság folytonossága – Rjurik-dinasztia:  Kijevi Rusz’ → Vladimiri Nagyfejedelemség → Moszkvai Nagyfejedelemség → egységes Oroszország (cárság),  részfejedelemségekre bomlás korában – a fejedelmek testvériségének eszméje,  az állam kétközpontúsága: Novgorod – Kijev. Szt. Szófia bazilika: Konstantinápoly (6. sz.) → Kijevben (1017–1037) → Novgorodban (1045–1050)

A középkori kultúra általános jellemzői 1. Teocentrikusság tartalmában, szemléletében és poétikájában az egyházhoz és kereszténység értékeihez kötődik („Urbi et Orbi” elv) 2. Univerzalitás és ökumenikusság az Egynek, az Istennek a kinyilatkoztatása, sugallata, neki ajánlott szolgálat, része a keresztény kulturális univerzumnak, többi-kevésbe egységes az egész társadalomban a nemzeti és az univerzális egymásba fonodása, a szerzőség anonimitása. 3. Hierarchikus felépítésű 4. Normatív jelleg: meghatározott témakör, meghatározott megvilágításban, meghatározott ábrázolási / leírási mód. 5. Kanonikus és utánzásra irányult = hagyományon alapuló

Szt. Szófia bazilika Kijevben (1017–1037)

Bölcs Jaroszláv lányai. Freskó Szt. Szófia bazilikából. 11. sz. első fele. Szvjatoszláv családja. Miniatűr „ Szvjatoszláv olvasókönyvéből” „Szvjatoszláv olvasókönyve Osztromir Evangéliuma –1057.

II. Ideológia 1. A kereszténység felvétele és sajátosságai Oroszországban a „kettős hit” megnyilvánulásai az egyház Oroszország történelmében és kultúrájában eretnekségek (sztrigolniki, nem haszonlesők) „jurogyivijek” („Krisztus bolondjai”, „szent eszelősök”) és „sztarecek” (filokália = or. dobrotoljubije, 'erényszeretet') a világi hatalom és az egyház viszonya Egyházi kultúra – világi kultúra. Az orosz ortodoxia és a hatalmi eszme bizánci indíttatása és növekvő izolacionizmusa → az egyeduralmi állami forma → a kultúra vallási jellege

2. „Moszkva – hármadik Róma” elmélet (16. sz.) az autokratikus hatalom hivatalos ideológiájának megalapozása Szpiridon-Szavva: Episztola Monomah koronájáról (1520-as évek) Monda a vlagyimiri fejedelmekről (16. sz. első negyede) Filofej szentéletű sztarec: Levél az asztrológusok ellen (~1524): Mindkét Róma elbukott vala, a harmadik áll, negyedik pedig nem lészen. A novgorodi fehér püspöksüveg története (1550-es évek, 1589–1601 között) 1551 – A „Százfejezetű” Zsinat → A „Százfejezetű” törvénygyűjtemény 1541–1552 – Nagy havi olvasmányok 16. sz. közepe – Házirend (Domostroj) 1560–1563 között – Fokozatok könyve

A kultúra fejlődésvonala és jellegzetessége Az orosz prereneszánsz kérdése (15. sz.) Magas kultúra ≠ népi kultúra A világi kultúra szűk tere (folklór és a népi kultúra = „nem-kultúra“: igricek [szkomorohi], „Aszketizmus” (nem fejlődnek a kultúra esztétikumra orientált ágai: szobrászat, színház, líra). Andrej Rubljov (~1360–1428), Ótestamentumi Szt. Háromság v. 1425–27.