1 Olvasás az interneten Mit, miért, hogyan olvasnak a leendő pedagógusok Hajdicsné Dr. Varga Katalin PhD Kaposvári Egyetem Magyar Nyelvészeti és Irodalmi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A MATARKA használata a Nyíregyházi Főiskolán Pillanatképek egy tájékoztató könyvtáros életéből. Nyíregyházi Főiskola Központi KönyvtárHatvani István.
Advertisements

könyvtár ismeretek A könyvtár fogalma, típusai
A könyvtár és az Internet mindenkié A világ a könyvtárban, a könyvtár a világban.
2006. szeptember 20. Vámospércs "Új szolgáltatások a könyvtárban az Internetre építve" Moldován István OSZK MEK osztály
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
NyitólapEszközökIgényekProblémákKövetkeztetések Kik?Mit?Mivel?Hogyan? A felmérés 1. Mobilhasználat 2. Internethasználat 3. Oktatás korszerűsítése Az m-Learninget.
Internet magyarul? Széphalom, 2009 okt.2. Internetezés és nyelvhasználat A magyar nyelvű tartalmakon kívül milyen tartalmakat használ az interneten? (internetezők.
1 A fiatalok művelődési szokásai. 2 A vizsgált korosztály korévenként, 2000-ben és 2004-ben (fő)
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
E URÓPAI D OKUMENTÁCIÓS K ÖZPONTOK. Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) hálózatát az Európai Bizottság hozta.
Ne akarjon a tanító az emberből más embert faragni, hanem tanítsa meg a maga megismerésére, a maga tehetségeivel (...), s akkor áldott és gyönyörűséggel.
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
Informatikai Szaknyelvi Vizsga
Könyvtárhasználati verseny
Az iskolai könyvtár állománya
KAPOSVÁRI EGYETEM CSOKONAI VITÉZ MIHÁLY PEDAGÓGIAI FŐI S KOLAI FŐI S KOLAI KAR.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Könyvtári digitális tartalmak az oktatási multimédiák számára
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Könyvtár- és informatikai alapismeretek Tematikus információforrások
Könyvtárhasználat.
Barki Katalin Szombathely, május 4.
Az elektronikus információszolgáltatás gyakorlata és tapasztalatai a Berzsenyi Dániel Főiskola könyvtárában Szombathely, október 18. Barki Katalin.
Műszaki tudományok az interneten
Az Óbudai Egyetem Könyvtárának bemutatója lib.uni-obuda.hu 2011.szeptember.
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
A számítógép jelentősége a hétköznapokban
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
„A finnugor örökség digitalizálása és automatizált feltárása” szeptember 14. Hungarológia és a Magyar Elektronikus Könyvtár Moldován István Országos.
A könyvtárak szerepe az információs társadalomban
Budapest, Hungary, 21st World Congress on Reading 1 Elektronikus könyvtár(ak) az olvasás szolgálatában Moldován István OSZK
Újjászülető oktatási tartalmak a nemzeti könyvtárban Moldován István MultiMédia az oktatásban konferencia Zsigmond Király Főiskola,
2009. november 23. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 11. előadás.
Bánkeszi Katalin A számítógép és az Internet hatása az olvasáskultúrára (konferencia) Változó olvasói igények – változó könyvtáros világ.
1 SZÁMÍTÓGÉP-KEZELŐ (-HASZNÁLÓ) SZAKKÉPESÍTÉS A képzés célja A számítógép-kezelő legyen alkalmas a társadalmi és gazdasági élet különböző területein, az.
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
A magyar kortárs gyermekirodalom elterjedése az iskolában
Nevelési Tudásdepó Csík Tibor projektmenedzser. Az országos lelőhely-nyilvántartás számára rekordok Magyar közoktatás tankönyvei Gyermek- és ifjúsági.
„Digitális erőd – információkereső kalandjáték a reneszánsz témakörében ” Készítette: Tóth Krisztina.
IKT struktúra.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Szakirodalomkeresési lehetőségek Sporttudomány és határterületei.
A szakirodalom gyűjtése Bibliográfiai adatok pontos rögzítése
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A Nemzeti Könyvtár internetes szolgáltatásai benne a Magyar Elektronikus Könyvtárról bővebben Góczán Andrea augusztus 2.
A könyvtár internetes katalógusa ALEPH - WebOpac.
Bemutatkozik a Magyar Elektronikus Könyvtár osztály november 26.
IKT alapú kompetenciák a XXI. századi pedagógusképzésben
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
Digitalizált információk rendszerezése. A publikus hozzáférés biztosítása az Internet segítségével. Dokumentumkezelés, információ digitalizálás OMA konferencia.
Belépésem a digitális nemzedékbe
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Google Scholar Wolfram Alpha Scirus Készítette: Varga Ádám.
Dr. Hegyi Ádám adjunktus SZTE BTK Kulturális Örökség és Humán Információtudományi Tanszék Könyvtár- és informatikai alapismeretek.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Új információszerzési szokások az egészségügyben Felmérés az orvosi könyvtárak használóinak szokásairól dr. Kührner Éva Ph.D. Informatio Medicata 2007.
Adatbázisok használata a tájékoztatási gyakorlatban Dr. Nagy Enikő Csomád,
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
A 99,4 SUNSHINE FM BEMUTATÁSA, FELÉPÍTÉSE
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Elérhető magyar irodalom – olvasás? digitalizálás?
Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása
Navigáció az Interneten:
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Újjászülető oktatási tartalmak a nemzeti könyvtárban
Előadás másolata:

1 Olvasás az interneten Mit, miért, hogyan olvasnak a leendő pedagógusok Hajdicsné Dr. Varga Katalin PhD Kaposvári Egyetem Magyar Nyelvészeti és Irodalmi Tanszék

2 Számítógépes kommunikáció Számítógép – kommunikációs eszköz ember-gép, ember-ember kommunikációjának médiuma internet világméretű kommunikáció „globális kulturális örökség” „az emberiség külső memóriája” adatbázisokban tájékozódás tudásanyagban kalandozás

3 Informatikai nyelvstratégiánk Témánk szempontjából kiemelt helyen: „a tanárképzésben, a felsőoktatásban és a közoktatásban kiemelten kell kezelni az információs kultúra, benne az internet és az internetes nyelvhasználat jelenségeinek az oktatását. A tanárképző intézetekből olyan szakembereknek kell kikerülniük, akik képesek az internet ismeretének és alkalmazásának a tanítására és a szakterületükön való hatékony használatára” (Bódi)

4 Olvasás és internetes olvasás – élvezeti, információszerző, „infotaintment” hagyományos olvasás élvezeti olvasás az interneten Információszerző és „infotaintment” aktív közreműködés + olvasásra késztetés belelapozás információszerzés, -gyűjtés, tájékozódás „adatbányászat”

5 Az élvezeti olvasás Tevékenység elmélyülésre késztet a szöveg világában (beleélő, beleérző) nem tűr meg vele egyidejű tevékenységet mindenhol olvashatóság, kézbefoghatóság, szempihentetés, papírillat igénye

6 Az információszerző olvasás Technika (mód, művelet) kevésbé elmélyülő tallózgató jellegű gyorsabb szelektívebb nem-lineáris

7 Az „infotaintment” olvasás szórakozás és informálódás összefonódása az olvasás csak forma, keret, amikor a felhasználó barangol levelez fórumokon, chateken vesz részt

8 Számítógéppel mint eszközzel való olvasás kevésbé önálló, autonóm tevékenység alkalmazott, heteronóm olvasási művelet az olvasáskultúrát felváltó televíziós- informatikai kultúra alkalmazott olvasásmódja (Radnóti Sándor) nem-lineáris, sietős, töredékes, pontszerű szelektív: lapozgatás a művekben (nem elejétől a végéig olvasás)

9 Az internet mint könyvtár kézikönyvek, adattárak, cikkek, tanulmányok, digitalizált dokumentumok például: Online kézikönyvtár Lexikonok ( Szótárak ( Online periodikák: az internetes sajtó A újság-link gyűjteménye Vidéki lapok régiónként a lap.hu linkgyűjteményében (

10 Nyomtatott könyvek és cikkek Online katalógusai Magyar könyvtárak katalógusa (a LibriVision 15 adatbázisa: az OSZK / Online olvasói katalógus / Magyar könyvtárak katalógusai ) ( Hungarika Információ ( Egyetemi és főiskolai tankönyv adatbázis (

11 Elektronikus könyvtárak: könyv- és cikkgyűjtemények az Interneten HUNOPAC - Könyvtári információ Magyarországon ( Magyar Elektronikus Könyvtár - Virtuális világkönyvtár ( Digitális Könyvtár és Multimédia Központ ( WebKat.hu - a magyar kulturális örökség körébe tartozó, az Interneten elérhető dokumentumok Online katalógusa ( Az Országos Közoktatási Intézet Online publikációi ( e-könyvtár.lap.hu

12 Kutatások az internet használatáról A Voxline Kft. 2002: gazdasági főiskolások és egyetemek hallgatóinak körében: a résztvevők 88%-a legalább hetente internetezik, közel fele naponta további egyharmada hetente többször 40% az iskolai és kollégiumi gépeken, 35% otthon, 11% a munkahelyén leggyakrabban 1. levelezésre, 2. speciális információk megszerzésére, 3. letöltésre, 4. tanuláshoz használják.

– Fábián Zoltán: Digitális írástudás: a számítógép és az internet használat elterjedtségének társadalmi jellemzői Magyarországon Az iskolában tanulók többsége hetente többször használja a számítógépet. A felsőoktatásban részt vevőknek mintegy kétharmada, a középfokú oktatásban tanulóknak pedig valamivel több mint a fele használ legalább heti rendszerességgel iskolai számítógépet. Ezen belül a felsőoktatásban a középfokú oktatáshoz képest magasabb arányban fordulnak elő olyanok, akik naponta vagy majdnem mindennap használnak számítógépet az iskolában.

MTA Szociológiai Kutatóintézete: Magyarország kulturális állapota az EU-csatlakozás küszöbén – a sorozat 4. kötete: a éves népesség olvasási szokásai a évesek 41%-a szokott internetezni, 35%-a havi rendszerességgel többnyire azok közül kerülnek ki, akik könyveket is olvasnak az internetes olvasók 4 típusa: „intenzív fiatalos” – „mindenevők”- 18% „bulvár fiatalos” – szórakozás, kikapcsolódás, érdekességek keresése, könnyedebb témák - 25% „munkamániások” – munkájukkal, tanulmányaikkal kapcsolatos írásokat, szakirodalmat keresnek - 37% „érett kulturális” – munka, tanulás, hírolvasás mellett a kultúra, az egészség, az utazás is szerepel - 18%

Lenhardt Ildikó: Az egyetemisták olvasási szokásai PTE 10 karán 160 kérdőív Hipotézisük kiindulópontja az olvasás háttérbe szorulása – a „Nagy Könyv” – mint televíziós műsor pozitív befolyásoló ereje Összegzés: a pécsi egyetemisták 57%-a olvas könyvet, s ezt nagyobb arányban szórakozásból teszik az intézményi keretek rányomják bélyegüket a korosztály olvasási szokásaira, ami az oktatói ajánlások magas arányában mutatkozik meg. Nem meglepő a barátok fontossága sem. az elvárttól messze elmarad az egyetemisták olvasási kedve - a tanulmányokhoz szükséges szakkönyvek és az igényesebb irodalom terén

16 A kutatásról A Kaposvári Egyetem Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Kar I. és II. évfolyamos tanító és tanár szakos hallgatóinak számítógéphasználati szokásai önkéntes részvétel a kiosztott 200 kérdőívből 113-et kaptam vissza a nemek megoszlása: 88 nő, 25 férfi

17 Szak szerinti megoszlás II. évfolyamInformatikus könyvtáros – Magyar szak 15 fő Magyar – Tanulásban akadályozottak pedagógiája 6 fő Magyar – Logopédia szak11 fő Tanító szak26 fő Ebből műveltségterület szerint: Vizuális nevelés1 fő Természetismeret1 fő Testnevelés2 fő Idegen nyelv3 fő Technika1 fő Ének-zene7 fő Matematika3 fő Megjelölés nélkül7 fő Tanító – Tanulásban akadályozottak pedagógiája3 fő Tanító – Hitoktató szak2 fő Tanító – Logopédia szak2 fő I. ÉvfolyamRajz – Vizuális kommunikáció szak48 fő

18 Kutatási célok A hallgatók számítógép- és internet- ellátottsága A használat helyszínei A használat gyakorisága és céljai A keresési módszerek ismerete Szakmai portálok, linkek, címek ismerete és használatának gyakorisága Könyvolvasás vagy internetes olvasás

19 Számítógép- és internet- ellátottság Van-e otthon számítógépe: van 112 fő, nincs 1 fő Van-e otthon internet-elérése: van 78 fő, nincs 35 fő Hol használ számítógépet, internetet: Otthon: Szüleim munkahelyén: 1112 Lakóhely könyvtárában: 2330 Internetklubban: 710 Teleházban:12 Kollégiumban: 6447 Egy. könyvtárban: 4949 Egy. számgéptermeiben: 3025

20 Mire használja a számítógépet? Játék53 Szövegszerkesztés97 Egy. fela. elkészítése102 Internet-elérés99 Olvasás 62 -levelezés105

21 Mióta használja az internetet a weben való információkeresésre éve34 fő éve54 fő éve18 fő 4. több mint 6 éve 7 fő Átlagosan mennyi időt tölt a tanulmányaihoz kapcsolódó információkereséssel hetente 1. Semennyit1 fő 2. Fél óránál kevesebbet2 fő 3. ½ - 1 óra között25 fő órát42 fő órát21 fő órát16 fő 7. 8 óránál többet6 fő

22 Átlagosan mennyit időt tölt nem a tanulmányaihoz szükséges információkereséssel hetente semennyit1 fő fél óránál kevesebbet2 fő ½-1 órát12 fő 1-3 órát33 fő 3-5 órát28 fő 5-8 órát14 fő 8 óránál többet23 fő

23 -levelezés gyakorisága hetente 0-1 levél9 2-4 levél levél levél levél6 16 levél felett22

24 Az internet-használat célja, gyakorisága CélSohaRitkánHavontaHetenteNaponta Kommunikáció ( , csevegés) Információ keresése magáncélból Információ keresése tanuláshoz Tanulás Bankügyek intézése Fórumozás Szórakozás, játék

25 Tanulmányokhoz kapcsolódó számítógép- használat (használati gyakoriság szerint kialakult sorrend) 1. Beadandó feladatok elkészítése szövegszerkesztő használatával 2. Kiselőadás elkészítése szövegszerkesztő és/vagy …. használatával 3. Beadandó feladatok elkészítése szövegszerkesztő és …. használatával 4. Tanulmány készítéséhez szakirodalom keresése az interneten 5. Kultúrával, művészetekkel kapcsolatos olvasás az interneten 6. Kötelező szakirodalom olvasása az interneten 7. Ajánlott szakirodalom olvasása az interneten

26 Tanulmány- és kiselőadás készítésekor egyéb programok használata Beadandó feladatKiselőadás 1. Excel 2. Power Point 3. Photo Shop (rajz- vizuális komm.) 4. Corel Draw (rajz- vizuális komm.) 5. Internet 1. Power Point 2. Excel 3. Photo Shop (R-VK) 4. Internet

27 Hogyan szokott információt keresni a weben Nem válaszolt: 4 fő Kereső használata (megnevezés nélkül) 28 Konkrét keresők: google 80 startlap: 9 altavizsla: 1 origo: 2 kurzor: 1

28 Konkrét cím ha tudom: 20 könyvtár (leggyakrabban OSZK): 6 tematikus portál (…lap.hu): 1 adatbázisok (pl. matarka): 7

29 Keresési módszerek ismerete MódszerekNem ismerem Kicsit ismerem Közepesen ismerem Jól ismerem Nagyon jól ismerem Konkrét cím beírása Téma szerinti katalógus Kereső- rendszer

30 Következtetések Az internet instrumentális használata - legnagyobb mértékű a mindennapi kommunikációban69,1% információszerzésben 63,7% (magáncélból 40% és a tanulmányokhoz 23%) - tanulási tevékenységben - naponta10% - hetente53,9% (bankügyek intézésére 85 fő, fórumozásra 65 fő egyáltalán nem használja)

31 Következtetések 2. Keresőrendszerek, módszerek használata 92% a keresőt használja (az eszközre támaszkodik) 59,2% konkrét címet ír be (DE: többségük csak 1-2 címet ismer) 30,9% téma szerinti katalógusban keres (DE: az informatikus könyvtáros szakosok teszik ki ennek 85%-át)

32 Következtetések 3. az olvasási művelet megoszlása 1. adatok, szakirodalom keresése előadáshoz, dolgozathoz 2. ismeretbővítés, -kiegészítés 3. kulturális, művészeti tájékozódás (legnagyobb mértékben a rajz – vizuális kommunikáció szakos hallgatók)

33 Következetések 4. a szakirodalom keresési gyakorisága 75% a hallgatók a megtalált információk megbízhatóságát nem ellenőrzik a számítógépes szakirodalom-keresésnek nyelvi korlátai vannak szinte teljes mértékű a magyar nyelvű szakirodalom idegen nyelvű szakirodalmat a Tanító szak idegen nyelvi műveltségterületének hallgatói keresnek – más szakosok közül 7 fő jelezte

34 Következtetés 5. Könyvből olvasás: szórakozási célból olvasott könyvek 95%-a kötelező és ajánlott olvasmányok 95%-a kötelező szakirodalom olvasása 77% Interneten olvasás: ha nincs bent (meg) a könyvtárban fiatal magyar írók művei és szakirodalom – oktatói ajánlásra

35 Irodalom Bakonyi Géza: Szürke irodalom és kommunikációs modell. Könyvtári Figyelő 46. évfolyam szám Bódi Zoltán: Az írás és a beszéd viszonya az internetes interakcióban. Magyar Nyelvőr Csík Tibor: Információs műveltség és oktatásügy (Kempelen Farkas Digitális Tankönyvtár Fábián Zoltán: Digitális írástudás: a számítógép és az internet-használat elterjedtségének jellemzői Magyarországon (elektronikus változat 2006) Internet és pedagógia. Leinhardt Ildió: Az egyetemisták olvasási szokásai. MTA Szociológiai Kutatóintézete: Magyarország kulturális állapota az EU- csatlakozás küszöbén 4. kötet Nyíri Kristóf: Az írásbeliségről és néhány új médiumról. kristof_az_irasbelisegrol_és_nehany_uj_mediumrol.DOC kristof_az_irasbelisegrol_és_nehany_uj_mediumrol.DOC (letöltés: )