Kisebbségek és oktatás Svédországban Oktatáspolitika előadás Készítette: Mészáros Anikó Magyar-pedagógia V.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lesz-e valódi kétnyelvűség Erdélyben? Rajtad múlik. Civil Elkötelezettség Mozgalom (CEMO)
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
1 EMU Közgyűlés és konferencia “Zeneoktatás a skandináv országokban”
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
Globalizáció és oktatás
TANULMÁNYOK FOLYTATÁSA KÜLFÖLDÖN. BEJELENTÉSI KÖTELEZETTSÉG AMENNYIBEN A TANULÓ MÉG NEM IRATKOZOTT BE MAGYAR ISKOLÁBA, A LAKÓHELY SZERINT ILLETÉKES ÖNKORMÁNYZAT.
COMENIUS PROGRAM.  „Egész életen át tartó tanulás programja“  Iskolák nemzetközi együttműködése Mi is az a Comenius?
Készítette: Soós Kitti. A téma bemutatása Önkéntesség A téma aktualitását az adja, hogy az Európai Unió a 2011-es évet, az aktív polgárságot előmozdító.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
Kisebbségszociológiai alapismeretek
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
INDIVISIBILITER ET INSEPARABILITER? Státustörvények és honosítás Európában Készítette: Szabó István.
Észak-Alföldi TIOK Kisújszállás
Tisztelt Bíráló Bizottság!. Mi, a fiatal generáció nagy a csábítást érezünk arra, hogy a jövőt kutatva jóslatokba bocsátkozzunk, hogyan alakul az emberiség.
Mentortanárképzés eLearning támogatása
Középfokú képzés Magyarországon Nagy Mária szerk. (2003): Mindenki középiskolája. Országos Közoktatási Intézet, Bp.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
MENEKÜLTEK INTEGRÁCIÓJA A MAI MAGYAR TÁRSADALOMBA ÁPRILIS 15. Készítette: Majer Zsuzsanna Konzulens: Kóbor Krisztina.
Muszlim integráció és iszlamofóbia Hollandiában
Az amerikai (USA) kommunikáció
TRANZITOLÓGIA V. ELŐADÁS
Dr. Szakács Tamás BGK kari Erasmus koordinátor
A tudás értéke Nyelvtudás, közgazdasági és természettudományos tájékozottság Európában Lannert Judit.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Tanulási célú migráció a világban és itthon
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a közoktatás lehetőségei Gönczi Tamás Nemzeti Fejlesztési Hivatal Önfejlesztő iskolák egyesülete Szolnok.
Történelem – középszintű témakörök
Állampolgárság.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
I ntegrációs P edagógiai R endszer. INTEGRÁLT NEVELÉS-OKTATÁS: A hátrányos (HH) és halmozottan hátrányos helyzetű (HHH), eltérő nevelési igényű, gyermekek.
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
A évi népszámlálás és a külföldiek integrációja Gödri Irén Transznacionalizmus és integráció c. konferencia Budapest, május 17.
Az Identitás Erősítése a Maros Megyei Iskolákban Civil Elkötelezettség Mozgalom (CEMO)
Készítette:Pógyor István. A kisebbség, társadalmi értelemben egy adott társadalmon belül többé- kevésbé elkülöníthető, sajátos azonosságtudattal rendelkező.
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
Szlovénia-Magyarország Határon Átnyúló Együttműködési Program
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
A munkahelyi diszkrimináció
2011-es népszámlálási adatok Decsről : iskolázottság, gazdasági aktivitás, nemzetiség, vallás Készítette: Herke Boglárka.
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
A világ országai.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
Biztonságpolitika és válságkezelés
Ahány nyelv, annyi ember. Mikor kezdjük el a nyelvtanulást? Az óvodában a többség elfogadja páran ellenzik 1. osztályban Igazából még magyarul sem tudnak.
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
OKTATÁS ÉS TUDOMÁNYOS KUTATÁSI MINISZTÉRIUM PARLAMENTI KAPCSOLATOK ÉS KISEBBSÉGI OKTATÁS ÁLLAMTITKÁRSÁGA Borsos Károly László tanácsos Dunának, Oltnak.
Az aktív időskor programjára, a Szenior Akadémia hálózat kialakítására Horváth János Kowacsics Rita Budapest, Szenior Akadémia.
1 A Világ – Nyelv Program és a nyelvi előkészítő évfolyam július 07.
2016. Március 3.. A Határtalanul! program célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése. Keretében magyarországi.
Napjaink „globális” migrációi (Amerika, DK-Ázsia és Ausztrália, valamint Európa), a közös és eltérő vonások, várható eredmények JAKAB DÁVID
Munka – magánélet egyensúly Mintaprojekt és a jövő Hidegkúton és környékén Pénzes Erzsébet Hidegkút „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel”
Civil Partnerség V. Regionális Konferencia Felnőttképzés és esélyegyenlőség – civil lehetőségek Aranyi Magdolna „Lépj egyet előre!” projektmenedzser 2007.
A népesség összetétele
Önkormányzati Egészségügyi Napok
SZEGÉNYSÉG ÉS A SZEGÉNYEKET ÉRINTŐ NÉHÁNY VÁLTOZTATÁS
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Svédország és Balti államok
Matókné Misóczki Mária Projektigazgató Szekszárd
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Urbánné Malomsoki Mónika
Friedrich Ebert Stiftung Szociális párbeszéd és ipar 4.0 konferencia
Előadás másolata:

Kisebbségek és oktatás Svédországban Oktatáspolitika előadás Készítette: Mészáros Anikó Magyar-pedagógia V.

Mielőtt még elfelejtem… Közérdekű közlemény: Kötelező irodalom a neten (pdf) (Kozma Tamás: Kisebbségi oktatás Közép- Európában, Új mandátum, Bp )

Svédországról Terület: km² (55.) Népesség: fő (85.) 2007.febr. Népsűrűség: 20 fő/km² (185.) Hivatalos nyelvek: svéd, számi, standard finn, meänkieli finn, romani, jiddis

GDP Összes: 371,5 mrd USD (20.) PPP: 285,1 mrd USD (vásárlóerő paritás) Egy főre jutó: USD (9.) PPP: USD HDI: 0,956 (6.) (Emberi fejlettségi mutató)

Gazdaság GDP 25%-a ipari termelésből Fémkohászat Autó-, hajó-, repülőgyártás Elektronikai berendezések/ telekommunikáció Gyógyszeripar Bútorgyártás Csomagolástechnika

Társadalom Magas várható élettartam: 82 év nőknél, 76 férfiaknál DE!: öregedő társadalom Jelentős svéd kivándorlás  Munkaerőhiány (Két okból is szükség volt bevándorlókra) 1970-es évek: Kb. 6 milliárd koronát hozott a bevándorlás. Napjainkban: segélyek, juttatások a bevándorlóknak - 20 milliárd korona

Kisebbségek Őshonos kisebbségek: Számik, meänkieli finnek „Norden”: Dánok, norvégok, finnek Bevándorlók, menekültek –Nagyobb kihívás (nagyobb kulturális különbségek, nyelvi tényező, általában alacsonyabb iskolázottsági szint)

Kisebbségi jogok az Alkotmányban „Lehetőségeket kell biztosítani az etnikai, nyelvi és vallási kisebbségeknek, hogy megőrizhessék és fejleszthessék saját kulturális és társadalmi életüket.” „semmilyen törvény vagy törvényes eszköz nem szolgálhat alapot egy állampolgár diszkriminációjára amiatt, hogy az valamilyen rassz, bőrszín vagy etnikai alapú kisebbséghez tartozik.”

„Gyülekezési jog csak olyan szervezetek esetében korlátozható, amelyek tevékenysége katonai jellegű, vagy a lakosság egy rassz, bőrszín vagy etnikai alapú csoportjának üldözésére.” Ombudsmani hivatal: A diszkrimináció és a hátrányos megkülönböztetés bármilyen formája ellen

A kisebbségi politika 3 fő prioritása teljes egyenlőség a kultúra megválasztásának szabadsága párbeszéd és együttműködés a svédek és a bevándorlói érdekcsoportok között

A számik (lappok) lapp (É- Skandinávia, Oroszo., Kola-fsz.) lapp Svédországban, 1/3-a beszéli a nyelvet kb fő folytat hagyományos életmódot

Lapp intézmények Lapp parlament: Sameting 1917 óta Számi Konferenciák Számi Tanács (Központ: Utsjoki, Finno.) A Svéd Kormány hivatalosan bocsánatot kér a 1962 óta: lapp iskolák (6 év) vagy integrált tagozat kormányhivatalokban, a bíróságokon és az iskolákban : Jokkmokk, Kiruna városok

Meänkieli finnek fő, ált kétnyelvűek (a fiatal generáció passzívan érti) Sok lapp is beszéli (1809: hamniai béke) Tornio-völgy :Kiruna, Haaparanta városok környéke Iskolai oktatás (Egyetemek: Stockholm, Umeå) Könyvkiadás, rádióműsor

„Norden” – Északi Szövetség 1919-ben alakult Svédoszrág, Norvégia, Dánia, Finnország, Izland, Faeröer-sz., Finnország Bárhol letelepedhetnek és munkát vállalhatnak – könnyebben kapnak állampolgárságot ’70-es évek: munkavállalás Kb fő

Az északiak előnye Nyelvi faktor: Jól tudnak svédül, vagy könnyen megtanulnak Gyorsabb társadalmi integráció – képzettebb rétegek Kisebbségi nyelvoktatás – anyanyelv, mint 2. idegen nyelv

Bevándorlók, menekültek Az ország 12% (közoktatásban résztvevők 15%) külföldön született vagy első generációs bevándorló – 60% már svéd állampolgár Akik 3 éve élnek Svédországban szavazhatnak a helyi, és a regionális választásokon. 5 év után kérelmezhető az állampolgárság, „északiak” esetében 2 év. Muszlimok: irániak (52 721), törökök (33 094), libanoniak (20 473), szírek (15 156). Latin-Amerika: Chile Pinochet-puccs Közép-Európa: Volt Jugoszlávia, Magyarország, Csehország Afrika: Etiópia, Szomália

Gondok Lakáskérdés: „Egymilliós program” – gettósodás  nyelvi elszigeteltség, bűnözés Kevésbé iskolázott rétegek  munkanélküliség, segélyek

Nem svéd anyanyelvűek az oktatásban Óvoda: Svéd nyelvi felkészítés + az anyanyelv ápolásának lehetősége (nyílt óvoda) Iskola-előkészítő: nyelvi felzárkóztatás Általános iskola: Anyanyelv a 2. idegen nyelv helyett, vagy tanórán kívül./ Anyanyelvű segítség más tárgyak tanulásában/ Svéd mint idegen nyelv

Középiskola: Svéd, mint idegen nyelv/ anyanyelv-tanórán kívül vagy a 2. idegen nyelv helyett Felnőttoktatás: Svéd nyelv-és kultúra bevándorlóknak, Alapfokú oktatás felnőtteknek, Felnőttek középiskolája, 1 éves szakmai programok

Kérdések és válaszok 1. Sorolj fel legalább kettőt Svédország hivatalos kisebbségi nyelvei közül! lapp standard finn meäkieli finn romani jiddis

2. Az iskola milyen lehetőséget biztosít a nem svéd családi hátterű diákok anyanyelvének ápolására? Iskolai órák keretében: Általános és középiskolában (A második idegen nyelv tanulása helyett) Tanórán kívül: Délutáni nyelvórák – ekkor csak 7 éven keresztül van rá lehetőség (a nemzeti kisebbségek esetében nincs ez a korlátozás)

3. Hogyan segíti az oktatásügy a felnőtt bevándorlók integrációját? Valamennyi felnőtt (21 évesnél idősebb) bevándorló számára kötelező svéd nyelv- és kultúra kurzust szerveznek az önkormányzatok. A felnőttoktatás keretében ingyenes lehetőséget biztosítanak a megszakított tanulmányok befejezésére, folytatására. (Általános iskolai tanulmányok pótlása, szakmatanulás)

4. Miért volt szüksége Svédországnak bevándorlókra? Elöregedő svéd társadalom, kevés gyermekvállalás – ( nagyfokú svéd kivándorlás) Jelentős munkaerőhiány az 1970-es évekig. (A jóléti rendszer kiépítése)

Forrásaim: Pap Márton: Svédország kisebbségi és migrációs politikája (BGF elektronikus Könyvtár, Bp )

Köszönöm a figyelmet!