 AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA Elektronikus kereskedelem és információs társadalommal összeföggő szolgáltatások.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Advertisements

A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
SOLVIT Vitarendezés az EU belső piacán Youth on the Move április 30. Külügyminisztérium.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A Végrehajtó Ügynökség, a pályáztatást támogató elektronikus rendszerek, valamint az elszámolhatóság főbb kérdéseinek bemutatása Németh Veronika – NFFKÜ.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
NKE. Az Európai Unió elsődleges joga Az alapító szerződések, illetve azok módosításai (a hozzájuk fűzött Jegyzőkönyvek, Nyilatkozatok) Csatlakozási Szerződések.
Különadók 2011, Ágazati különadók 2010.december 4-től hatályos 2010.december 4-től hatályos Adókötelezettséggel érintett tevékenység kör: Adókötelezettséggel.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Tisztességes verseny a közbeszerzésben.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
Bűnüldözési és nyomozóhatósági jogkör. Előadás vázlata Jogi szabályozás NAV hatáskörébe tartozó bűncselekmények NAV nyomozóhatóságai Felderítés, nyomozás.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Dr. Pók László SZECSKAY ÜGYVÉDI IRODA Köthetünk-e útján szerződést? „INFORMÁCIÓVÉDELEM MENEDZSELÉSE” LXII. SZAKMAI FÓRUM szeptember.
Magyar tapasztalatok a versenyjog területén a csatlakozás óta Csépai Balázs Gazdasági Versenyhivatal november 23.
A TANULÓSZERZŐDÉS, MINT A DUÁLIS KÉPZÉS MOTORJA InnoLignum Sopron Erdészeti és Faipari Szakvásár és Rendezvénysorozat Szeptember 8. Soproni kereskedelmi.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Steierlein István ÁHO-hálózatfejlesztési szakreferens
Előadó: DDr. Alpár Erzsébet LL.M (München)
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
Pénztárgépek beszerzésének támogatása 2016
Teljesítési garanciák a svájci építőiparban
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Jogi alapismeretek 2013.
Jogszabályi és hatósági támogatás az elektronikus számlázáshoz
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Az üzlet működésével kapcsolatos szabályok
Öröklési szerződés és Köteles rész
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Civil szervezetek tapasztalatai a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében Dr. Nagy Márta Eger.
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
Kereskedelmi szerződések joga
1993-as közoktatási törvény
Munkavégzésre irányuló jogviszonyok
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Az online kereskedelem fogyasztóvédelmi szabályozása
Korrupció és közbeszerzési kartellek
Bemutatkozik az iskolapszichológus
Utazási Irodák Speciális Felelősségbiztosítás 2017
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Adatszolgáltatás a számlákról
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Pappné dr. Fülöp Enikő Nyírbátor Város Jegyzője OEVI vezető
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

 AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA Elektronikus kereskedelem és információs társadalommal összeföggő szolgáltatások

E-KER TV.  évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről  Harmonizáció eredménye – Európai Parlament és Tanács 2000/31. EK irányelve a belső piacon az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások, különösen az elektronikus kereskedelem egyes jogi vonatkozásairól

E-KER TV. Kulcsfogalmak  Információs társadalommal összefüggő szolgáltatás  Elektronikus úton, távollevők részére, rendszerint ellenszolgáltatás fejében nyújtott szolgáltatás, amelyhez a szolgáltatás igénybevevője egyedileg fér hozzá  Elektronikus kereskedelmi szolgáltatás  Olyan információs társadalommal összefüggő szolgáltatás, amelynek célja valamely áru üzletszerű értékesítése, beszerzése, cseréje vagy más módon történő igénybevétele

E-KER TV. Kulcsfogalmak  Elektronikus út:  elektronikus adatfeldolgozást, -tárolást, illetőleg továbbítást végző vezetékes, rádiótechnikai, optikai vagy más elektromágneses eszközök alkalmazása

E-KER TV. Kulcsfogalmak  Szolgáltató: aki a szolgáltatást nyújtja (természetes vagy jogi személy, anélküli más szervezet)  Közvetítő szolgáltató:  Az igénybe vevő által biztosított információt távközlő hálózaton továbbítja vagy a távközlő hálozathoz hozzáférést biztosít (egyszerű adatátvitel és hozzáférés-biztosítás)  Az igénybevevő által biztosított információt távközlő hálózaton továbbítja, és az alapvetően más igénybe vevők kezdeményezésére történő információtovábbítás hatékonyabbá tételét szolgálja (gyorsítótárolás)  Az igénybe vevő által biztosított információt tárolja (tárhelyszolgáltatás)  Információk megtalálását elősegítő segédeszközöket biztosít az igénybe vevő számára (keresőszolgáltatás)

E-KER TV. Tárgyi hatály  Bármely, Magyarországról területéről nyújtott szolgáltatás (székhely, telephely, lakóhely)  Magyarorság területére irányulóan nyújtott szolgáltatás Személyi hatály  Szolgáltató, igénybe vevő  Nem terjed ki: olyan közlésekre, amelyet gazdasági, szakmai tevékenység vagy közfeladat körén kívül eső célból eljáró személy (fogyasztó) tesz információs társadalommal összefüggő szolgáltatás igénybevételével – nem tartozik a törvény hatálya alá pl. a chatszobában írott közlés, a közösségi oldalon tett kommentek

E-KER TV.  Előzetes engedélyezést kizáró elv:  Nem szükséges engedély az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások nyújtásának megkezdéséhez vagy folytatásához  Ez nem jelenti azt, hogy ne kellhetne valamilyen engedély az ilyen szolgáltatás útján végzett tevékenységhez  EGT területéről Magyarországra irányuló szolgáltatás nem korlátozható (kivéve közrend, közbiztonság, közegészségügy, fogyasztók védelme…)

E-KER TV.  Kötelező adatszolgáltatás (folyamatosan elérhetőnek kell lennie a honlapon)  Név, székhely, telephely (lakcím), elérhetőség  Ha kell, nyilvántartási száma, engedélye száma  Ha áfa-alany, akkor adószámot  Tárhelybiztosító, elérhetősége  Szabályozott szakmák esetében plusz követelmények

E-KER TV.  Kiskorúak védelme  Médiatartalomnak nem minősülő információ, amely kikskorúak szellemi, erkölcsi, fizikai fejlődését súlyosan károsíthatja  Figyelmeztető jelzés  Szűrőprogramok által felismerhető jelzés a forráskódban

E-KER TV. Közvetítő szolgáltató felelőssége általában:  A közvetítő szolgáltató nem köteles ellenőrizni az általa csak továbbított, tárolt, hozzáférhetővé tett információt, továbbá nem köteles olyan tényeket vagy körülményeket keresni, amelyek jogellenes tevékenység folytatására utalnak

E-KER TV. Internethozzáférés-szolgáltatók felelőssége:  nem felel az elkövetett jogszabálysértésekért abban az esetben, ha:  nem a szolgáltató kezdeményezi az adatátvitelt,  a szolgáltató nem módosít a továbbított információkon,  nem a szolgáltató döntése alapján kerül kiválasztásra a címzett, illetve maga az üzenet

E-KER TV. Gyorsító szolgáltatók felelőssége:  mentesül a felelősség alól a szolgáltató, ha:  a tárolt információkat a jogszabályi előírásnak megfelelően rendelkezésre bocsátja,  a tárolt információkat az alkalmazott szabályoknak megfelelően szükség esetén frissíti,  a tárolt információkat nem módosítja  az általa birtokolt technológiát csak és kizárólag feladatának ellátására használja,  azonnal törli az információt, vagy megszünteti az adatokhoz való hozzáférést, amennyiben ezt az illetékes közigazgatási hatóság elrendelte, vagy tudomást szerzett az információ adatátviteli forrásánál történt törléséről

E-KER TV. Tárhelyszolgáltatók és keresőszolgáltatók felelőssége:  Nem tartoznak felelősséggel a szabálysértésekért, ha:  a szolgáltatónak nincs tudomása olyan általa tárolt tartalomról, amely jogszabályba ütközne,  a szolgáltatónak nincs tudomása az általa biztosított tárhelyen végzett törvényellenes tevékenységről,  amennyiben a szolgáltató az előzőekben említettekről tudomást szerez, azonnal intézkedik a tevékenység megszüntetéséről, illetve az információ eltávolításáról

E-KER TV.  Értesítési és eltávolítási eljárás  Szerzői és szomszédos, valamint védjegyjogi jogosultságok védelmében szolgálja a gyors fellépést  Ezen jogokat sértő tevékenységek vonatkozásában nem csak az kell a mentesüléshez, amit az előzőekben felsoroltunk, hanem a jelen eljárás lefolytatása is (jogosultnak kell kezdeményezni, ha nem teszi, a szolgáltató mentesül)  Jogosult értesítésének kézhezvétele után 12 órával el kell távolítani (jelzés, hogy miért nem elérhető a tartalom + hozzáférést biztosító igénybe vevő értesítése 3 munkanapon belül)

E-KER TV.  Értesítési és eltávolítási eljárás  Érintett igénybe vevő tájékoztatás átvételétől számított 8 napon belül kifogással élhet  Kifogás átvételét követően köteles a szolgáltató haladéktalanul újra elérhetővé tenni (kivéve, ha az eltávolítást bíróság vagy hatóság rendelte el) – és erről a jogosultat értesíteni  10 munkanapon belül abbahagyás és eltiltás iránti ideiglenes intézkedést kérhet a bíróságtól (vagy büntetőfeljelentést tehet)  A bíróság intézkedést elrendelő határozatnák kéthezvételétől számított 12 órában a szlgáltatónak el kell távolítani – és 1 munkanapon belül értesíteni erről az igénybe vevőt

ELEKTRONIKUS ÚTON TÖRTÉNŐ SZERZŐDÉSKÖTÉS  A szolgáltató köteles tájékoztati az igénybe vevőt még mielőtt az elküldené a megrendelését (nem kell alkalmazni az egyszerű szerződéskötésre, amelyet elekronikus levelezésben küldött nyilatkozatok útján tesznek) :  azokról a technikai lépésekről, amelyek szükségesek a szerződés elektronikus úton való megkötéséhez  arról, hogy a megkötött szerződés írásbelinek minősül-e, iktatja-e a szolgáltató, később hozzáférhető lesz-e  az adatbeviteli hibáknak a szerződéses nyilatkozat elküldését megelőzően történő azonosításához és kijavításához biztosított eszközökről (ha ilyen eszközöket nem biztosít, a megrendelés nem lesz szerződéses nyilatkozat)  a szerződéskötés lehetséges nyelveiről  a magatartsái kódexről, amelynek a szolfáltató aláveti magát (ha van ilyen)

ELEKTRONIKUS ÚTON TÖRTÉNŐ SZERZŐDÉSKÖTÉS  Szolgáltató köteles az igénybe vevő megrendelésének megérkezését legkésőbb 48 órán belül visszaigazolni – ha 48 órán belül nem érkezik meg a visszaigazolás a megrendelőhöz, az mentesül az ajánlattételi kötöttség vagy a szerződéses kötelezettség alól

ELEKTRONIKUS HIRDETÉS  Fogalma szélesebb:  Bármely információs társadalommal összefüggő szolgáltatás vagy elektronikus hírközlés útján közölt  Reklám (Grtv reklámfogalma)  TCR  E-DM: ha ahhoz a címzett előzetesen hozzájárult  Hozzájárulás szabályai a Grtv-ben  A hozzájárulást kérő közvetlen megkeresés nem tartalmazhat reklámot  Kéretlen küldés esetén akár félmillió forint bírság, de lehetősége van az NMHH-nak szerződés kötésére a határozathozatal helyett, amelyben az ügyfél vállal bizonyos feltételeket mellyel jogsértő gyakorlatát jogkövetővé alakítja

TÁVOLLEVŐK KÖZÖTTI SZERZŐDÉSEK  45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet a fogysztó és a vállakozás közötti szerződések részletes szabályairól  Általános szabályok  ha a vállakozás a szerződést követő kapcsolattartáshoz telefonos ügyintézést biztosít, az nem lehet emelt díjas,  vállakozás egy adott fizetési mód választásáért nem számíthat fel magasabb díjat, mint amennyi költséget ő maga visel az adott fizetési móddal kapcsolatban  A válalkozás nem követelhet a fogyasztótól ellenszolgáltatást, ha olyan terméket értékesít vagy olyan szolgáltatást nyújt, amelyre nézve nem jött létre szerződés  Nem lehet fogyasztói nyilatkozat elmaradását szerződéses nyilatkozatnak kezelni

TÁVOLLEVŐK KÖZÖTTI SZERZŐDÉSEK  45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet a fogysztó és a vállakozás közötti szerződések részletes szabályairól  Általános szabályok  ha a vállakozás a szerződést követő kapcsolattartáshoz telefonos ügyintézést biztosít, az nem lehet emelt díjas,  vállakozás egy adott fizetési mód választásáért nem számíthat fel magasabb díjat, mint amennyi költséget ő maga visel az adott fizetési móddal kapcsolatban  A válalkozás nem követelhet a fogyasztótól ellenszolgáltatást, ha olyan terméket értékesít vagy olyan szolgáltatást nyújt, amelyre nézve nem jött létre szerződés  Nem lehet fogyasztói nyilatkozat elmaradását szerződéses nyilatkozatnak kezelni

TÁVOLLEVŐK KÖZÖTTI SZERZŐDÉSEK  Tájékoztatási kötelezettség a szerződést megelőzően:  termék/szolgáltatás lényeges tulajdonságai  vállalkozás neve, székhelye, elérhetőségei  ellenszolgálszolgáltatás teljes (adóval megnövelt) összege (ha ez előre nem mondható meg, a kiszámítás módja) és valamennyi felmerülő költség  teljesítés feltételei, vállalkozás panaszkezelési módja  kellék- és termékszavatosságra vonatkozó kötelezettség, jótállás (a tájékoztatásnak a fogalmak pontos és megfelelő használatával kell történnie, úgy, hogy a fogyasztó számára világos és egyértelmű legyen a különbség!)  szerződés időtartama, megszűnésének/átalakulásának feltételei  digitális adattartalom múködése, hardverrel, szoftverrel való együttműködése  békéltető testülethez való fordulás lehetősége

TÁVOLLEVŐK KÖZÖTTI SZERZŐDÉSEK  Tájékoztatási kötelezettség további elemei a távollevők közötti szerődések és az üzlethelyiségen kívül kötött szerződések esetében:  vállalkozás üzleti tevékenysége helyének pontos címe, ahova a fogyasztó panaszait címezheti  a szerződés megkötéséhez alkalmazott távollevők közötti kommunikációt lehetővé tevő eszköz használatának díjáról, ha e díj emeltnek minősül  az elállási és felmondási jog gyakorlásának határideje és egyéb feltételei  az, hogy elállás/felmondás esetén a visszaküldés költségeit a fogyasztónak kell viselnie  azok a körülmények, melyek fennállása kapcsán a fogyasztó elveszíti elállási/felmondási jogát  Ha a vállakozás elmulasztja a tájékoztatási kötelezettségét a költségek vonatkozásában, a fogyasztó nem köteles megfizetni!

TÁVOLLEVŐK KÖZÖTTI SZERZŐDÉSEK  Ha a távollevők közötti, elektronikus úton kötött szerződés a fogyasztó számára fizetési kötelezettséget keletkeztet, a vállakozásnak egyértelműen, a szerződéskötést közvetlenül megelőzően fel kell hívnia erre a fogyasztó figyelmét, sőt, gondoskodnia kell arról, hogy ezt a fogyasztó kifejezetten tudomásul vegye.  Ha ezt elmulasztja, a szerződés semmis, ám e semmisségre csak a fogyasztó érdekében lehet hivatkozni!

TÁVOLLEVŐK KÖZÖTTI SZERZŐDÉSEK  Távollevők közötti szerződés megkötését célzó telenhívás esetén a vállakozás köteles tájékoztatni a hívás céljáról.  Azokról a fent felsorolt pontokról, amelyek közlését a telefonhívás korlátozottsága nem teszi lehetővé, a vállakozásnak más módon kell a fogyasztóval közölnie.  A megkötött szerződésről a vállakozás – legkésőbb a termék átadásakor – tartós adathordozón visszaigazolást ad.

TÁVOLLEVŐK KÖZÖTTI SZERZŐDÉSEK  Az üzlethelyiségen kívül kötött és a távollevők között kötött szerződés esetében 14 napon belül a fogyasztót indoklás nélküli elállási jog illeti meg! (szolgáltatásnál felmondási jog) (14 nap számításának részletei a jegyzetben)

TÁVOLLEVŐK KÖZÖTTI SZERZŐDÉSEK Nem gyakorolhatja a fogyasztó ezt a jogát:  a szolgáltatás egészének teljesítését követően (ha a vállakozás e szolgáltatást a fogyasztó kifejezett kérésére kezdte meg és a fogyasztó tudomásul vette, hogy a teljesítést követően elveszíti felmondási jogát)  olyan előre nem gyártott termék esetében, amelyet a fogyasztó utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő (vagy rá szabtak)  olyan zárt csomagolású termékek esetében, amelyek egészségvédelmi vagy higiéniai okokból a felbontst követően nem küldhetők vissza  olyan vállakozási szerződés esetében, amelynél a vállakozás kifejezetten a fogyasztó kérésére keresi fel a fogyasztót sürgős javítási vagy karbantartási munkálatok céljából  a felbontott (azt megelőzően lezárt) csomagolású hang, ill. képfevétel, szoftver esetében  hírlap, folyóirat, időszaki lap (kivéve, ha előfizetés)  nyilvános árverésen kötött szerződések esetében  szállásnyújtásra irányuló szerződés, fuvarozás, autókölcsönzés, étkeztetés, vagy szabadidős tevékenységhez kapcsolódó szolgáltatásra irányuló szerződés esetében, ha a szerződésben meghatározott teljesítési napot vagy határidőt kötöttek ki  nem tárgyi adathordozón nyújtott digitális adattartalom tekintetében (ha a vállakozás a fogyasztó kifejezett hozzájárulásával kezdte meg a teljesítést)