Győr személyhajózási potenciálja a víziút- fejlesztések tükrében Horváth Gábor (SZE Közlekedési Tanszék) Kötél Pál (ÉDU-VIZIG) SZE KTI Konferencia Győr,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Avagy néhány szó Magyarország 3. legnagyobb folyójáról
Advertisements

Projekt általános bemutatása
HAJDÚSZOBOSZLÓ ⁄ Hajdúszoboszló Közép-Európában, Magyarország keleti részén található. Európa híres pusztája, a Hortobágy és a mozgalmas nagyváros, Debrecen.
A folyóvizek.
Idegenforgalmi fejlesztési lehetőségek Pozsony környékén
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
EUDRS Az egész vízgyűjtőterületre kiterjedő koncepció alapja, hogy a folyó által felfűzött, geográfiailag meghatározott víztestek fejlesztését úgy kell.
A gazdaságfejlesztés jelentősége a települések és a térségek megélhetése és életben maradása szempontjából Az önkormányzatok működési és beruházási költség.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
A vízi turizmus fejlesztése a Szigetközben és a Csallóközben Esztergom, július 29 Tuba Lajos.
Egy helyzetfelmérés terepmunkája, a kerékpáros útvonaltervezés bemutatása kerékpáros szemmel.
Kikötő fejlesztési lehetőségek
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
Integrált városrehabilitációs fejlesztések a gyakorlatban (tagállami példák és hazai tervek) GYŐR MEGYEI JOGÚ VÁROS VÁROSREHABILITÁCIÓS PROGRAMJA Dr. Ottófi.
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
Budapest, mint világváros
Budapest Mint Világváros
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
BALATONBOGLÁR APARTMANHÁZ.  Az épület Balatonbogláron, a Balaton déli partján, a boglári domboldalon, Balatonboglár felett tálalható. A parttól mindössze.
„BIZTONSÁGOS HAJÓZÁS A TISZÁN” a hatóság szemszögéből
Vízi közlekedési balesetek sajátosságai a Szegedi Őrs működési területén.
A hajóút jelenlegi helyzete
A BALATONI HAJÓZÁS BIZTONSÁGI KÉRDÉSEI
KBSZ Vízi közlekedési Szakmai Nap Budapest
Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság
Hajóút kitűzés a KDV-KÖVIZIG területén
1 Központi Hivatal Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Hajózási és Légiközlekedési Főosztály KBSZ – Szakmai nap Budapest október 28. Hajóutak.
K ESZTHELY TURIZMUSA K ESZTHELY FÖLDRAJZA Balaton nyugati végén, a Keszthelyi-öböl partján, a Zala folyó torkolatától északra fekszik A környéken.
A Velencei-tó értékei.
megújuló hatósági felügyelete
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Lesku Miklós - polgármester Záhony Város
SZÖUL 서울 특별시.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Logisztikai hálózat és folyosók
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten nyitórendezvény december.
Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek védelme A HASZNOSÍTÁS ALAPELVEI A HASZNOSÍTÁS ALAPELVEI Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek.
A Duna-régió fejlesztése Dávid János. Vízlépcsők a Dunán.
VÍZÉPÍTÉSI ALAPISMERETEK
„Kontra-fék” Kerékpáros konferencia Győr, szeptember 21.
IDŐJÁRÁSI MŰSZEREK ELHELYEZÉSÉNEK LEHETŐSÉGE (?) hajókon, illetve hajózási létesítményeken KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, október 28. Sárközi.
Kovács Ákos A megépült Ipoly-hidakhoz vezető utak felújítása,
KISVÍZFOLYÁSOK ÖKOLÓGIAI MEDERRENDEZÉSE
Budapest Turisztikai Marketingje Készítette : Romolhatatlan Norbert.
Hajózási útvonalak műszaki biztosítása
Sík- és dombvidéki vízrendezés
Zemplénagárd.
Folyók felszínformálása
A Pannon Építőműhely Kft.
„Vízben utazunk” Tisza-tavi Regionális Marketing Igazgatóság
Maller Márton árvízvédelmi előadó Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA
Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ÉSZAK-DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG MŰKÖDÉSI TERÜLETÉN TERÜLETI FÓRUM VÍZTESTEKRE VONATKOZÓ INTÉZKEDÉSEK.
A Vízgyűjtő-gazdálkodási terv felülvizsgálata a Rába alsó szakasz és a Hanság térségében SPECIÁLIS TERÜLETI FÓRUM PROBLÉMÁKRA ADHATÓ VÁLASZOK,
Baranya István Bölcske polgármester
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
„TRAMTRAIN” INTEGRÁLT VILLAMOS- ÉS NAGYVASÚTI RENDSZER BEVEZETÉSE HÓDMEZŐVÁSÁRHELYEN ÉS SZEGED VISZONYLATÁBAN ÉS VILLAMOS FEJLESZTÉS HÓDMEZŐVÁSÁRHELYEN.
Bodrogolaszi község turizmusfejlesztése Kérdőív a fejlesztés koncepciójának összeállításához értékelés.
XXIII. KONFERENCIA A FELSZÍN ALATTI VIZEKRŐL
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
A folyó élete.
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
Tartalom Felszíni vizek A folyó részei A folyó részei képekben
Magyarország infrastruktúrája
Természeti katasztrófák megelőzése és kezelése a Rakacai víztározónál
Előadás másolata:

Győr személyhajózási potenciálja a víziút- fejlesztések tükrében Horváth Gábor (SZE Közlekedési Tanszék) Kötél Pál (ÉDU-VIZIG) SZE KTI Konferencia Győr, március

Hálózati adottságok

Mosoni-Duna  teljes hossza 125 km  14 km-nyi nagyhajózásra „alkalmas” alsó szakasza közvetlen kapcsolatot biztosít a Dunához, melybe Gönyű felett, az 1794 fkm-nél torkollik  osztályba sorolt víziút a torkolat és Győr között  0-2 fkm VI/B – Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő vízterülete (140/185 m x 15/22,8 m hajók/tolt kötelék 25 dm merüléssel)  2-14 fkm III. osztály (70 m x 8,2 m hajók 18 dm merüléssel) Rába  teljes hossza 283 km  Győrben a vár nyugati oldalán a 14,7 fkm-nél torkollik a Mosoni-Dunába  29 kilométer hosszan kishajózásra alkalmas folyószakasz, további része csónakok közlekedésére alkalmas Marcal  dél-nyugatról közelíti meg a várost, és a Rábába torkollik  csónakok közlekedésére alkalmas. Rábca  Fertő-hansági vízrendszer levezetője  csónakos közlekedésre alkalmas

Történelmi áttekintés XIX. század közepéig-végéig gabonakivitel szempontjából Győr az északi szállítási útvonal központja volt, a város arculatát nagyban meghatározta a gabonakereskedelem. A győri vizekre érkező al-dunai hajók, dereglyék, és a város partjainál, illetve a Karmeliták környékén álló raktáraknál vesztegeltek, ahol telente a kikötőkben tartózkodó akár másfél száz hajó is kikötött. A gabonakereskedelem és a vízi szállítás önmagában a lakosság 15%-nak (mi.ntegy 3000 embernek) biztosított megélhetést. Megtörténtek az első jelentősebb beavatkozások a Pozsony-Gönyű Duna szakasz hajózhatóvá tétele érdekében, így elmaradhatott a drágább szárazföldi szállítás Győr-Bécs illetve Moson-Bécs szakaszokon. Az 1860-as évek közepén megalakult az első győri gőzhajózási társaság, mely rövid időn belül 5 teherszállító gőzhajóval, 21 uszályhajóval és egy gőzgéppel ellátott saját hajógyárral is rendelkezett ben pedig 285 induló taggal megalapult az első győri hajós egylet. Az „aranyévek” közben kiépült a Budapest-Trieszt vasútvonal, mely teljes mértékben felértékelte Budapest vezető szerepét az északi útvonalon. Ennek következtében jelentős forgalom visszaesés volt tapasztalható a győri vízi áruszállításban.

Történelmi áttekintés

A XIX. században a vízi személyszállítás jellemzően a kistermelői áruszállítással egybekötötten zajlott. Első forrásaink a vízi személyszállítás beindítására a XX. század elejéről valóak, több kísérleti járattal is próbálkoztak Győr vidékén, illetve Kiskútra. Az 1900 évek elején megjelentek a parti csónakházak, evezős egyletek, amelyek egyszerre adtak helyet a versenyszerű evezésnek és a kedvtelési célú vízi életnek. A városban a jelentős számú strandolni, horgászni, vízisportolni vágyó találhatta meg szórakozását. Sokan engedhettek meg maguknak motorcsónakot, melyekkel a Mosoni-Dunán Novákpuszta, Hédervár felé, illetve a Rábán túráztak. A rendszerváltást követően pár magánvállalkozói próbálkozás volt személyhajózásra, sétahajózásra azonban ezen kísérletek közül a leghosszabb is mindössze 2 évig tudott üzemelni.

Jelenlegi helyzet A vízi közlekedés különböző formái Győrben:  legerőteljesebben a vízi sportok vannak jelen, vízeinket főleg az evezős sportolók uralják  sétahajózási lehetőség elérhető, de csak alkalomszerűen működik  átkelőhajózás működik a Mosoni-Dunán Véneknél  több sikertelen próbálkozás után a vízi taxi szolgáltatás megszűnt  menetrendszerű személyhajózás nem üzemel Sétahajózással Győrben két vállalkozás a Zátony vendéglő és az Arrabona Yacht Club, Gönyűn pedig a Yacht Klub és Kikötő foglalkozik.  Zátony vendéglőnél sétahajózással 5 éve foglalkoznak, rendelkeznek 1 db 25 fős sétahajóval, 2 db külmotoros tutajjal és 1 db 12 fő, korábban vízitaxiként funkcionált kisgéphajóval  Arrabona Yacht Club főleg túrázókra, magán és csoportos érdeklődőkre számít, náluk vannak vendéghelyek a hajók számára  Gönyűn jelenleg csak kikötési lehetőség áll és étterem rendelkezésre, a korábban ott üzemelő kirándulóhajót elvitték

Lakossági igények Vizsgálatunk során kíváncsiak voltunk arra, hogy város lakói milyen mértékben érdekeltek a víziközlekedési lehetőségekben. Kismintás – mintegy 500 főt érintő – felmérésünkben igyekeztünk a város minden területéről adatot gyűjteni, minden városrészt bevonni.

Infrastrukturális helyzetkép A város víziút-hálózata kiterjedt, de a folyók szinte kihasználhatatlanok.  a Marcal és a Rábca gyakorlatilag elérhetetlen, csak helyi csónakos közlekedésre alkalmas  a Rábán kedvező vízállás mellett a vasúti hídig lehetséges kishajóval eljutni  A Mosoni-Dunát kedvezőtlen mederviszonyai és kiszolgáltatott vízjárása miatt rövid időszakban találhatjuk hajózásra alkalmas állapotban A kedvező adottságok ellenére a korabeli élethez képest vegetál a vízi közlekedés, a modern kor lehetőségeivel nem tud együtt fejlődni, melynek legfőbb korlátja a megfelelő vízszint (vízmélység) hiánya és az infrastruktúra, kikötők és szolgáltatások hiánya. A teljes városi hálózat kulcsa a gyűjtő ág, a Mosoni-Duna vízjárásának szabályozhatósága, illetve a vízmegtartás biztosítása a Duna meder- és ezáltal a kisvízszint- süllyedése miatt.

Vízszintsüllyedés

Vízügyes projektek Mosoni-Duna torkolati műtárgy

Vízügyes projektek Mosoni-Duna torkolati műtárgy Utolsó változat AD STATUA Konzorcium júniusban „Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő továbbfejlesztésének tervezési és előkészítési munkáival kapcsolatos feladatok ellátása” címen. 3 műszaki megoldás, 12 x 85m hajózsilippel:  I. 2 x 12 m nyílásszélességű vízszintszabályozó műves  II. 40 méter hosszú fenék- küszöbös  III/a. 1 x 12 m nyílásszélességű vízszintszabályozó mű + 20 m hosszú fenékgát  III/b. „III/a” + osztószigetet a hajózsilip és a vízszintszabályozó mű között

Vízügyes projektek Belterületi szakaszok rendbetétele  a vízpart esztétikai hatása mind a jelenlegi hidrológiai helyzetben, mind pedig a torkolati vízszintemelést követően kedvezőbben alakuljon  a feliszapolódási hajlam a lehetőségek szerint csökkenjen  javuljon a vízpartok megközelítése, minél hosszabb szakaszon az év jelentős részében a vízszélhez közeli többcélú padka legyen kialakítható  a meglévő burkolatok részleges visszabontásával minél nagyobb vízparti zöldterület alakuljon ki

Vízügyes projektek Belterületi szakaszok rendbetétele

Vízügyes projektek Beeresztő zsilip átépítése Feladata: frissvíz bevezetés biztosítása a Püspökerdei holtágba biztosítja a holtágba befolyó bel- és szivárgó vizek kivezetését a Mosoni-Duna felé a Mosoni-Duna felől az árvízi biztonság növelése árvízmentes időszakban a Mosoni-Duna felől - megfelelő űrszelvénnyel - áthajózási lehetőség biztosítása kis és sporthajók számára (kisvíznél (Győr +60 cm vízállás) 1,1 m vízmélység 5,00 m szélesen Feladata: frissvíz bevezetés biztosítása a Püspökerdei holtágba biztosítja a holtágba befolyó bel- és szivárgó vizek kivezetését a Mosoni-Duna felé a Mosoni-Duna felől az árvízi biztonság növelése árvízmentes időszakban a Mosoni-Duna felől - megfelelő űrszelvénnyel - áthajózási lehetőség biztosítása kis és sporthajók számára (kisvíznél (Győr +60 cm vízállás) 1,1 m vízmélység 5,00 m szélesen

Kikötőfejlesztések Dunapart Rezidencia Kikötő 150 méter hosszú létesítmény e elemei:  Napozómóló  Rendezvénymóló  Csónaktaroló  Kishajó kikötő Pályázat elbírálás alatt

Kikötőfejlesztések Iparcsatorna nagykikötő Városi elképzelés az Iparcsatorna torkolati öbölben a yachtkikötő Hosszú távon biztosítana megoldást a motoros kishajók állandó tárolására Egyeztetések folyamatban

Járatfejlesztések Városon belüli járat A hosszirányú járatott elsőként alapvetően idegenforgalmi célzattal lehetne elindítani, a belvárosból indulna, lefele az Iparcsatornában, felfele a Szúnyog-szigeten érné el célállomását. A hajózás élményén felül hajók alkalmat biztosíthatnak a város nevezetességeinek és a városban rendezett kulturális programok vízről történő megtekintéséhez. Állásidőben a Dunakapu téri bázisán szolgálna rendezvények, konferenciák, koncertek, kiállítások helyszínéül, ezzel javítaná gazdaságosságát.

Járatfejlesztések Környékbeli hajózás A folyók találkozásánál elhelyezkedő város környezetében számos látványos, érdekes úti cél van, amelyeket víziúton megközelítve fokozott élményt biztosíthatnak. Teljesség igénye nélkül néhány ilyen úti cél: Dunán lefelé akár nagyhajóval is elérhető Gönyű, Komárom a Monostori erőddel, a neszmélyi hajó-skanzen vagy akár a szlovák települések is Dunán és a Mosonin is elérhető Szigetköz, érintetlen tájaival, hangulatos településeivel – kishajóval Mosoni-Dunán Mecsér, Mosonmagyaróvár (kedvelt vízi túra állomások) A Rábán az árpási templom, a nicki erőmű és a vadregényes felső szakasz Nemzetközi járatok Győr bekapcsolására a nemzetközi hajózásban csak a víziút-fejlesztések után kerülhet csak sor. Kétféle hajózási módra lehet építeni: menetrendszerű szárnyashajókkal a dunai nagyvárosokkal való összeköttetésre nemzetközi vízi turizmus a főleg yachtokkal és túracsónakokkal A elsőnek a majdani torkolati kikötőben kellene állomást biztosítani, amelyhez a városból ráhordó, szintén gyors járatok – akár vízitaxik - szervezhetők.

Összefoglalás A víziközlekedés fellendítésének kulcsa a folyó-rehabilitációs és infrastrukturális beruházások megvalósítása. Megfelelő víziút állapotok megléte mellett biztosított lehet Győrben a kedvtelési célú kishajózás elterjedése, a fenntartható személyhajózás és a vízi turizmus jelentős fellendülése, addig is „igazítsuk a hajóinkat a folyókhoz” és evezzünk. Köszönettel: Horváth Gábor Kötél Pál